10.04.2024

Sähköauto ID.4:n heikoin lenkki ei liity liikenne-energiamuotoon

Osoite kopioitu

Syksyllä 2019 Volkswagen ID.3 julkistuksen myötä Volkswagen Groupin MEB-alustaan perustuvien sähköautojen tarjonta alkoi muodostua.  Malleja on tullut sen jälkeen paljon eri merkeillä ja niitä lienee jo noin parikymmentä Audi, Cupra, Ford, Skoda ja Volkswagen merkeiltä. MEB-autojen ehkä eniten moitittu asia oli etenkin alkuvaiheessa hidasteleva ja kaatuileva ajotietokone. Se on päivityksillä parantunut ja uusimmissa autoissa oleva versio toimii omaan makuun jo erinomaisen jouheasti. Vasta alkaen vuosimalleihin 2024 päivittyneissä versioissa on alkanut olla akuston esilämmitystoiminto suurteholatausta varten. Jotkut eivät ole pitäneet esimerkiksi ID-mallien sisustuksesta ja monenlaisia mielipiteitä on ollut. Realistisena arviona pidän myös sitä, että autoille on tehty melkoisen runsaasti erilaisia takuukorjauksia. Perustellusti monet ovat olleet sitä mieltä, että auto lanseerattiin kiireellä liian keskeneräisenä, mutta ainakaan meidän käytössä ei ole koskaan ollut mitään normaalia käyttöä estävää ongelmaa.

Mielestäni mikään edellä luettelemistani ei kuitenkaan ole ID.4:n heikoin lenkki. Väitän, että heikoin lenkki on jokin muu ja se on liikenne-energiaan liittymätön, mutta kylläkn Volkswagen Groupin MEB-alustaan olennaisesti liittyvä.

Niinsanotut etupään koiranluut ovat heikoin lenkki

Kallistuksenvakaajan pystytanko taitaa olla tarkempi määritelmä ainakin ID.3:a, ID.4:ää sekä Skoda Enyaqia vaivaavalle heikoimmalle lenkille. Sosiaalisen median merkki- ja mallikohtaisissa ryhmissä olen saanut lukea jopa alle 30 000 kilometrin vaihtovälistä näille osille. Miten uuden auton alustassa voi olla osa, joka kestää noin vähän käyttöä? Alkuperäisosan liitospinta on muovia, joka ei ilmeisesti kestä Suomen kuoppaisia teitä tai pakkasia tai näiden yhdistelmää. 

Kuvassa yläpuolella poisvaihdetut kallistuksenvakaajan pystytangot. Kuvissa näkyvät mustat muoviset päissä olevat kuppiosat ovat ilmeisesti se heikoin lenkki. Kuvassa alapuolella näkyy kiinnitusmutteri alapäästä. Helposti saavutettavissa kun rengas on irroitettu.

Omassa ID.4:ssä oikean puoleinen vakaajan yhdystanko on vaihdettu kerran, reilun 100 000 kilometrin ja kahden vuoden ajon jälkeen. Vaikka autosta oli juuri takuu loppunut, tehtiin tuo korjaus merkkihuollossa ns googwill-periaatteella minulle maksutta. Nyt autolla on ajettu noin 160 000 kilometriä ja samanlainen ropina on kuulunut jo jonkin aikaa.  

Vian oireilu ilmenee ropina- tai kolinaäänenä

Tämä vika oireilee äänenä, jota itse kuvaisin eniten ropinaksi, minkä lähdettä on välillä myös vaikea paikantaa. Nyt kun olen nähnyt osan, mikä pettää ja tiedän sen olevan muovia, ymmärrän miksi äänen laatu on sellainen kuin on. Eli nimenomaan kovaan muoviin kolisee rautainen vastakappale pallonivelessä kumin sisällä. Tästä johtuen ääni ei ole samanlainen, kuin mitä yleensä olen kuullut kun metalli kolisee metallia vasten.

Ääni kuuluu nimenomaan hiljaisissa vauhdeissa, oikeastaan maksimissaa kaupunkiajossa ja parkkipaikoilla. Maantielle ja 80 km/h tai yli siirryttäessä ääni ei kuulu. Ääni kuuluu pienissä ajoalustan epätasaisuuksissa, ei isoissa heitoissa kolahteluna.

Nyt kun olen nähnyt omin silmin mistä osasta on kyse ja missä kohtaa alustaa, niin uskoisin, ettei välyksellä ole vaikutusta pyörien kulmiin, eikä sitä kautta lisää riskiä esimerkiksi renkaiden epätasaiseen kulumiseen tai ohjautuvuuden heikkenemiseen.

Kohtuullisen edullinen osa ja helppo vaihtotyö

Vein ID.4:mme 10.4.2024 korjattavaksi Tampereella olevaan Mikan & Anssin autohuolto Oy -monimerkkihuoltoon.  Olin itse paikantanut äänen kuuluvaksi vasemmalta edestä, mutta olin myös kertonut työmääräystä laadittaessa, että saattaa kuulua muualtakin, joten pyysin tarkistamaan myös muut nivelet kaikista kulmista.

Mikan ja Anssin autohuolto oli minuun aktiivisesti yhteydessä ja he kertoivat ensin vaihtaneensa oikealle puolelle vakaajan pystytangon, koska siinä tuntui selkeä välys. Koeajolla oli todettu ropinan vaimentuneen, mutta ei kokonaan poistuneen. Tämän jälkeen huolto irroitti myös vasemmalta puolelta vakaajatangon, jolloin he pystyivät tunnistamaan siinäkin välyksen. Kun molemmat osat oli vaihdettu, loppui ropiseva ääni täysin. Huomion arvoista on myös se, että ropisevasta äänestä huolimatta auto olisi todennäköisesti vasemmanpuoleisen vakaajatangon puolesta mennyt katsastuksestakin läpi, koska välystä ei ollut tunnistettavissa.

Työt ja osat yhteenlaskettuna tämän kertaiselle korjaamokäynnille kertyi hintaa 276 euroa, josta työn osuus on suurin. VW-alkuperäisosilla oli hintaa yhteensä 78 euroa. Pidän myös laskutettua tunnin työmäärää jopa pienenä, kun ottaa huomioon sen pitäneen sisällään koeajon ja sen perusteella tehdyn lisätyön. Lisäksi olin pyytänyt kuvia ja videota auton alustan kunnosta, etenkin akuston osalta. Onneksi akusto oli täysin naarmuton ja vailla yhtään ainoatakaan painaumaa.

Minä siis pidän tämän korjaamokäynnin hintaa varsin kohtuullisena, mutta omatoimiasentaja voi päästä vieläkin edullisemmin. Esimerkiksi Motonetin valikoimassa on tarjolla alkuperäisosan tilalle tarvikeosa, minkä kerrotaan myös kestävän pidempään. Hintaa näyttää olevan nyt huhtikuussa 2024 maltilliset 19,90 euroa. Muutamat autoilijat ovat kirjoittaneet vaihtaneensa tuon osan 15 minuutissa renkaiden kausivaihdon yhteydessä, kun rengas on ollut jo valmiiksi irroitettuna. 

Seuraavalle kerralle todennäköisesti hankin ennalta tarvikeosan, mikä on kokonaan valmistettu jostain metalliseoksesta. Sen kerrotaan kestäneen kuten autossa kuuluukin. En vieläkään osaa pitää automme korjauskuluja kohtuuttoman suurina. Sen sijaan toivon, ettei alustan osia ryhdy kulumaan nyt kuin armeijassa näkkileipää. Aika ja kilometrit näyttävät.

Kaikenlaista voi sattua kun tekee monia asioita yhtä aikaa. Varasin tähän alustan ropinaan poisto-operaatiolle aikaa puhelulla ajaessani työmatkaani Joensuusta Tampereelle. Handsfree oli tietenkin käytössä. Sain varattua korjausajan 10.4.2024 ja lupasin tuoda auton kello 8.00 mennessä. Minulle luvattiin myös pyytämättäkin huollon sijaisauto, mikä kelpasi hyvin. 

Vein auton keskiviikkona 10.4 autoa ennen kahdeksaa Tampereen Lielahteen autohuoltoon, mihin olin mielestäni varannut huollon, vain todetaksemme huollon vastaanottajan kanssa, ettei täällä ole merkintää varauksestani. Hetken ihmeteltyämme totesimme, ettei asialle sinä päivänä mitään voi, koska huolto on täyteen varattu.

Ajoin kotiin ja puhelin soi. "Autohuollosta huomenta. Oletko muuten tuomassa ID.4:ää alustan korjaukseen pian?". Jouduin kysymään, että mistä minulle muuten soitetaan. Soittaja oli Mikan ja Anssin autohuolto. Kiitin soitosta, tarkistin osoitteen mihin saavun ja ilmoitin että olen siellä noin 7 minuutin päästä.

Olin siis autoa ajaessa soittanut vahingossa eri autohuoltoon, kuin kuvittelin. Loppu hyvin ja sain erinomaisen, jopa 10+ arvoisen huoltokokemuksen ja uuden paikan, missä korjauttaa ja huollattaa jatkossa sähköautoani Tampereella. MInulla ei ole mitään siteitä ko korjaamoon, enkä ole pyytänyt mitään hyötyä tästä kirjoituksesta.

ID.4:n kulut tällä hetkellä

Olen pitänyt tarkan kirjanpidon ID.4:n kuluista. En osaa pitää auton huolto- ja korjauskuluja suurina. Hieman yli kolme vuotta vanha ja 160 000 kilometriä ajettu auto, josta takuu on päättynyt noin vuosi sitten. Huolto- ja korjauskulut tähän mennessä yhteensä 1380 euroa ilman rengaskuluja, eli 86 senttiä / 100 km. Rengaskulut ovat olleet suuremmat, 1647,80 euroa. Renkaat kuluvat näkemykseni mukaan aivan normaaliin tahtiin, mutta ensiasennusrenkaiden laatu oli huono ja ilmeisesti niiden kantavuus taka-akselilla ei riittänytkään meidän käyttöömme. Sen jälkeen renkaat ovat kestäneet erinomaisesti.

Muista kuluista liikenne-energia on ollut noin 3,52 euroa/100 km, vakuutukset + verot noin 1,83 euroa / 100 km ja arvonalenema on luonnollisesti ylivoimaisesti suurin, noin 28,80 euroa/100 km.

ID.4:n matka jatkuu ja edessä on mm korjauksen kanssa samalla viikolla Tampere - Rovaniemi - Tampere -työmatka.

Osoite kopioitu

Keskustelu

nevilo
11.04.2024 18.21

Minulle kertoi autokorjaamon asentaja vuosikymmeniä sitten, että auton etupään puslien ja nivelten hajoaminen lisääntyi jyrkästi sen jälkeen, kun autoihin tulivat ohjaustehostimet. Rattia pyöritellään auton ollessa paikallaan, jolloin rasitus on moninkertainen verrattuna siihen että auto hieman liikkuisi. Tiedän kokemuksesta, että rattia ei jaksanut pyörittää pysähdyksissä. Olen antanut auton "ryömiä" kääntäessäni, ettei nivelet rasittuisi liian paljon! Tiedän säästäneeni vuosikymmenten aikana monet "koiranluut"!

Sähköautoileva motoristi
11.04.2024 18.29

Moi,
noinhan se on. En koskaan käännä renkaita auton ollessa paikallaan. Tämä tosiaan autoiluni alkuajoista kanssa, kun Volvo 244:ssä oli sen ajan leveät renkaat eikä puhettakaan tehostimesta. Toki tuo vakaajan pystytanko ei näytä olevan herkkä tälle asialle.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (31) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (246) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb