13.02.2020
Mini Cooper SE on urbaanilla tavalla tyylikäs sähköauto
Pitkäaikainen ja arvostamani ystävä Helsingistä soitti kysyen minulta kokemusasiantuntijan mielipidettä sähköautoihin liittyen. Hän oli pohtimassa taloutensa kakkosauton vaihtamista Mini Cooper SE -sähköautoon ja kaipasi vahvistusta ajatuksilleen. Kävimme pitkää keskustelua laajemminkin sähköautoista ja niiden lataamisesta. Puhelun jälkeen tajusin, että en ollut oikeastaan ennen ystäväni orastavaa sähköauto innostusta tajunnutkaan kuinka makea auto kyseessä onkaan. Olin toki sen hienouden nähnyt jo Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2017, mutta lähes kokonaan unohtanut sen jälkeen. Kirjoitan tähän blogitarinaani kylmätyypit sähkö-Ministä.
Houkutteleva yksityisleasing
Maahatuojalla on Mini Cooper SE:hen houkutteleva alkaen 353 euroa kuukaudessa yksityisleasing -hinnoittelu. Tuohon hintaan on laskettu vähentävänä osana 2000 euron sähköauton hankintatuki. Hinnat alkaen leasing pitää sisällään 36 kuukautta ja 30.000 kilometriä sekä huolenpitosopimusta ja renkaita ynnä muuta. Ko esimerkkilaskelman kokonaishinta on laskettu Minin sivuilla olevan 12708 euroa, jota pidän asiallisena ajatuksena myös siitä kautta, että kyseisen auton ostohinta on alkaen 38507 euroa ja siihen tulee vielä kuluiksi päälle talvirenkaat ja huoltokulut. On uskottavaa, että omaksi ostettuna tuon Minin arvonlasku olisi kolmessa vuodessa jopa suurempi, kuin kolmen vuoden leasingkulut ovat.
Kätevän kokoinen kaupunkiauto
Suurensuurihan tämä neljälle henkilölle reksiteröitävä Mini ei ole ulkomitoiltaan, eikä siten järisyttävän tilava sisältä tai peräkontiltaankaan. 3,845 metriä pitkä ja 1,727 metriä leveä sekä 1,432 metriä korkea auto on yleisenä mittapuuna pidettyä Golfia 44 senttiä lyhyempi ja 6 senttiä kapeampi, mutta mitä sitten? Sehän on vain hyvä asia, koska Mini on ketterä urbaani ajoneuvo. Tavaratilaa siihen on mitattu mahtuvan 211 litraa, joka on noin 170 litraa edellämainitua mittapuuta pienempi. Mahtuukohan sinne kuljettajalleen olennaisin tavara? Muutama kauppakassi varmasti. Entä golfbagi? Siihen en tiedäkään vastausta, koska en pelaa golfia, mutta ainakin takapenkille se mahtuu. Painoa sähkö-Minillä on 1365 kiloa, joten sähköautoksi se ei ole kovinkaan painava.
Monille riittävä toimintamatka
Minissä on 32,6 kWh:n akku, josta on ilmeisesti käytettävissä 28,9 kWh:n verran liikkumisen energiaa ja tehdas lupaa sillä ajettavan 232 kilometriä (WLTP). Jos tuo todellisuudessa käytettävissä oleva energiamäärä on 28,9 kWh, niin pidän uskottavana toimintamatkana taajamien välillä noin 200 kilometriä ja maantiellä noin 150 - 170 kilometriä sekä moottoritiellä tai talvella sekä muutoin raskaissa olosuhteissa alle 150 kilometriä.
Tehokas AC-lataus ja DC-pikalataus löytyy
Minissä on 11 kW:n kolmivaihevirtaa hyödyntävä AC-lataus, joka on edelleen sähköautoissa harvinaista herkkua. Tästä on hyötyä etenkin urbaanissa ajossa, kun kauppakeskusten julkisista Type2-latauslaitteista saa jo tunnin aikana helposti 50 - 70 kilometriä lisää toimintamatkaa. Olennaiseksi muodostuu useimmille sähköautoa suunnittelevalle mahdollisuus sujuvaan lataamiseen oman kodin parkkipaikalla. Käytännössä väittäisin lähes kaikille Miniä suunnitteleville riittävän normaalin pistorasian mahdollistaman 8A:n latausvirran. Olennaista on ennen auton tilaamista selvittää omalta taloyhtiöltä kanta oman auton lataamisen järjestelyihin.
AC-latauksen lisäksi Ministä löytyy myös 50 kW:n DC-lataus CCS-pikalatureihin.
Ripeä sähkömoottori
Minissä on varmasti riittävän ripeät lähdöt takaava 135 kW:n tehoinen ja 270 Nm vääntävä yksi sähkömoottori, jonka voima välitetään etupyörille sähköautoissa tyypilliseen tapaan yhden kiinteän välityksen omaavan alennusvaihteen ja tasauspyörästön kautta.
Tehdas lupaa auton kiihtyvän satasen vauhtiin 7,5 sekunnissa ja yleiseen sähköautojen tapaan liikennevalolähdöt ovat kuljettajan niin halutessa hyvinkin ripeitä heti paikaltaan lähtien.
Yhteenveto sähkö-Ministä
Jos tarvitseisin kaupunkipyörimiseen kakkosautoa ja saisin kotona lataamisen järjestymään, niin tämä menisi varmuudella omassa listassa korkealle sijalle. Mini ei ole halpa pikkuauto 38.507 euron lähtöhinnallaan ja sille voisi laskea kilpailijoiksi esimerkiksi pienistä sähköautoista Renault Zoen tai VW:n e-Upin. Näistä Zoe tarjoaa noin 30.000 euro hinnalla ja 50 kWh:n akulla merkittävästi pidemmän toimintamatkan. VW e-Up tarjoaa vielä edullisemmalla, alle 25.000 euron hinnalla käytännössä samaa toimintamatkaa kuin Mini. Minissä kyse on kuitenkin tyylistä, johon kuuluu olennaisena osana myös Minille ominaiset napakat ajo-ominaisudet. Tai niin ainakin kuvittelen olevan, en nimittäin ole vielä päässyt itse ajamaan sähköversiota. Minin omasta mallistosta haluaisiin verrata Cooper SE:tä Mini Cooper S:ään automaattivaihteistolla, joka maksaa noin 34.000 euroa. Hintaero polttomoottorivastineeseen on siis jo erityisen maltillinen, koska omaksi ostaja saa kahden tuhannen euron hankintatuella sähkö-Minin noin 37.000 eurolla.
Omat tarpeeni ovat kuitenkin erilaiset, koska Minikään ei tarjoa kattotaakka tai vetokoukkumahdollisuutta ja ajan niin paljon pitkiä matkoja, että omaan käyttööni minimi akkukapasiteetti sujuvaan arkeen on 64 kWh. Se ei kuitenkaan heikennä yhtään Minin houkuttelevuutta. Hemmetin siisti urbaani sähköauto enkä malta odottaa pääseväni ensimmäisen kerran koeajolle.
Maahantuoja vastasi sähköpostiini, että Mini Coope SE lanseeraus Suomeen on 7.3.2020. Toivottavasti pääsen pian kirjoittamaan myös omista ajokokemuksistani.
Keskustelu
Kiitos Marko hyvästä ja kattavasta Mini - arviosta! Tämän pohjalta pystyy hyvin miettimään, mahtaisiko Mini soveltua käyttöön. Ajo on käytännössä 95% lyhyitä, alle 15 km matkoja, joten voisi olla hyvinkin toimiva vaihtoehto.
Moro Jari,
jep, Mini on kuin tehty tuollaiseen ajeluun.
Hyvä kirjoitus