07.09.2024
Mitkä viisi sähköautoa alle 50 000 euron hintaluokassa kannattaisi käydä koeajamassa? -kysyi ystäväni
Ystäväni kysyi 6.9.2024 minulta kysymyksen, jonka sisällöstä pidin: "Mitkä viisi sähköautoa alle 50 000 euron hintaluokassa kannattaisi käydä koeajamassa?". Hintajoustoa on tuosta vain vähäisesti varusteiden osalta. Pidin kysymyksestä ensinnäkin siksi, että se pitää sisällään oikean oman vastuun valita auto, joka on itselle mieleinen mm ajo-ominaisuuksiltaan. Toisaalta jälleen kerran yksi perhe on vuosien suunnittelun jälkeen vakavasti harkitsemassa ensimmäisen sähköauton ostoa.
Vastasin kysymykseen kysymyksillä
Vaikka kysymys oli erinomainen ja mieleinen, jouduin jälleen vastaamaan ensin vastakysymysten sarjalla selvittääkseni hieman lisää millaiseen käyttöön ja minkätyyppisestä autosta on mahdollisesti kyse.
Kysymykseni:
- Saatko kotiin järjestettyä latauksen? Vastaus: Kyllä
- Millainen tilantarve teillä on autoon sisälle sekä tavaratilalle? Vastaus: Sisällä matkustaa neljä henkilöä, ei lastenistuimia. Tavaratilaa min 450 litraa.
- Mikä on tyypillinen pisin vähintään kerran kuukaudessa toistuva ajomatkanne esimerkiksi mökille tai mummoloimaan? Vastaus: 300 km.
Nämä kysymykset esitettyäni ja vastaukset saatuani tuotin pikaisen vastaukseni hänelle noin 10 minuutissa ilman perusteluita paperilapulle kirjoitettuna. Tilanteen luonteesta johtuen en ehtinyt perustella listaani lainkaan. Kirjoitan tähän blogikirjoitukseen nyt ne ehdottamani autot ja perustelen myös miksi juuuri niitä suosittelin. Listaan myös omaan mieleeni tulevia kunkin auton mahdollisia jarrutekijöitä ylös. Tämä viiden lista ei missään nimessä ole kattava ja haluan tähdentää, että Tekniikan Maailma on parhaillaan tekemässä juuri saman hintaluokan kahdeksasta autosta vertailua. Odotankin innolla sen numeron julkistamista, koska arvostan suuresti TM:n tapaa mitata autojen ominaisuuksia ja erityisesti vertailuissa olevaa pisteytystä, jonka avulla on helppo priorisoida omilla painotuksilla oma suosikki auto vertailusta.
300 km toistuvat ajot alle 50 000 euron sähköautolla
Otan saamistani vastauksista yhden erikseen käsittelyyn, koska se rajaa mielestäni osan tämän hintaluokan sähköautoista ulos miettiessäni kyseisen perheen viikonloppujen matkailutarpeen parasta sujuvuutta eri tilanteissa. Haluan omalla kokemuksellani suositella heille vain yli 500 km WLTP-yhdistetty toimintamatkan sähköautoja. Mielellään vielä kohtalaisen reilustikin yli meneviä.
Tässä nyt siis minun nopean ajatteluni tuottama suosikki top5 lista.
1. Renault Scenic e-Tech Long Range Techno alk 49 390 euroa
Car Of The year 2024 valinnankin Renault Scenic e-Tech on oma suosikkini numero yksi. Auto jakaa saman akku- ja sähkövoimalinjatekniikan, kuin Nissan Ariya, mutta Renault on 4,47 merin pituudella ja 1,864 metrein leveydellään Ariyaa hieman pienempi, tarjoten kuitenkin 545 litraa erinomaista tavaratilaa ja mukavasti sisätilaa kuljettajalle sekä matkustajille. Vetomassaa Renaultissa on määritelty 750 kg / 1100 kg ja katolle voi kuormata enintään 75 kg edestä tavaraa. Pienempi koko tarkoittaa tässä tapauksessa myös pienempää 1917 kg:n omapainoa ja pienempää kokonaisilmanvastusta sekä niiden yhdistelmänä matalampaa kulutusta.
Etuvetoisessa Scenic e-Techissä on suuremmalla 87 kWh nettokapasiteetin akulla varustettuna 619 km WLTP-yhdistetty toimintamatka, jolla kysyjän perhe tekee vaivatta viikonloppumatkansakin ja lataa käytännössä vain silloin, kun pysähtyy muutoinkin taukoa pitämään. Suurteholataus tapahtuu vieläpä mukavalla enintään 150 kW:n teholla ja 10 prosentista 80 prosenttiin latautuminen tapahtuu 95 kW:n keskiteholla noin 40 minuutissa. Renaultin yhtenä vahvuutena pidän myös 22 kW:n AC-lataustehokkuuta, jolla esimerkiksi kauppakeskusasioinnin aikana saa tunnissa noin 100 - 150 km lisää toimintamatkaa edullisesti.
Renault tarjoaa e-Tech -autolle takuuta 4 vuotta tai 100 000 km, kuitenkin ensimmäiset kaksi vuotta ilman kilometri rajaa. Ajoakun takuu on 8 vuotta / 160 000 km. Esimerkiksi 25 000 km vuodessa ajavalle tuo on jo kohtalainen takuu.
Koeajoin Scenicin kesäkuussa 2024 ja täältä löytyy koeajoraporttini. Tiiviisti, pidin auton ajettavuudesta ja melutaso oli suunnilleen samaa tasoa moottoritiellä, kuin omassa ID.4:ssäni, eli vielä ihan ok tasolla. Ei aivan hiljaisinta kastia, mitä uusimmissa sähköautoissa on tällä hetkellä tarjolla. Jousitus ei ollut perinteisessä mielessä Ranskalaisen pehmeä, mutta ajoi mielestäni asiansa hyvin. Etuvedon ja 160 kW / 300 Nm moottorin aikaansaama 7,9 sekunnin kiihtyvyys satasen nopeuteen on mielestäni vähintään riittävä.
Scenicistä minun on vaikea keksiä todellisia sen haluttavuutta jarruttavia tekijöitä, mikäli kokee hinnan ja auton kokonaisuuden sopivaksi. Joitain haittaa auton etuvetoisuus, mutta minulle ainakin se sopii erinomaisen hyvin.
2. Kia EV3 Air FWD 81,4 kWh alk noin 41 228 euroa (tulossa)
Koska kysyjälle ei ole kiire auton vaihdon kanssa, vaan oikeastaa päin vastoin aikaa kuluu omista kiireitä johtuen ennen kaupan realisoitumista, lisäsin listani 2. sijalle uuden vasta tulossa olevan Kia EV3:n. Sen saa isommalla 81,4 kWh:n akullakin vain vähän reilulla 40 000 eurolla.
Auto on 4,3 metrin pituudellaan Rellua 17 cm lyhyempi, mutta 1850 leveydellään suunnilleen samassa mitassa. Pieni koko tarkoittaa jälleen vielä hieman pienempää 1888 kg:n omapainoa sekä maltillisen kokonaisilmanvastuksen kautta asiallista kulutustasoa. Perusvarustellulle versiolle on ilmoitettu 600 km WLTP-yhdistetty toimintamatka, mikä myös tarjoilee erittäin vaivattomat matkat kysyjän perheelle. Tavaratilaa on vain niukalti yli asetetun tavoitteen, eli 460 litraa, mutta tavaratila on helposti laajennettavan mallinen. Vetomassaa on autolle tyypitetty 750 kg / 1000 kg ja kattotaakkaa 100 kg. Autosta jo jaettujen esittelyvideoiden perusteella siinä on erimaiset sisätilat saatu ulkomittoihin nähden.
Auto perustuu E-GMP -alustalle, jolla on totuttu jo joitain vuosia näkemään suurempia Hyundain ja Kian 800V jännitteen akustoilla ja tämän hetken sähköautoissa lähes parhaita suureteholatauksen lataustehoja. Tämä uutuus EV3 on kuitenkin samasta alustaratkaisusta huolimatta 400V jännitteen akustolla varustettu, joten suurteholatauksen tehokkuus on hieman maltillisempi, mutta edelleen erinomaisella tasolla. Lataustehon huippu on maltilinen 135 kW, mutta 10 prosentista 80 prosenttiin latautuminen tapahtuu hyvällä 105 kW:n keskiteholla vain vähän reilussa puolessa tunnissa.
Etuvetoisen auton 150 kW / 283 Nm voimavarat kiihdyttävät auton satasen nopeuteen vähintään riittävässä 7,7 sekunnin lukemassa. Koeajamaan en ole vielä päässyt Kia EV3:sta, mutta kirjoitin elokussa 2024 siitä ns kylmätyypit -kirjoituksen ja odotan autolta erittäin paljon, kunhan pääsen sitä koeajamaan.
Kian takuu on autolle 7 vuotta / 150 000 kilometriä, mutta ensimmäiset kolme vuotta on ilman kilometrirajaa. Korkeajänniteakun takuu on myös 7 vuotta / 150 000 kilometriä. Takuussa on pitkä lista erilaisia ehtoja ja ne näkee linkistäni tarkemmin.
Tämä on tällä hetkellä oma suosikkini, mutta sijoitin vasta 2. sijalle, koska en ole sitä vielä päässyt ajamaan.
3. Nissan Ariya 87 kWh Engage alk 46 354
Nissan Airya on, kuten aiemmin jo Rellun kohdalla kirjoitin, rakentunut samalle alustalle mm Scenicin kanssa. Ariya on 12,5 cm pdempi 4,595 metrin pituudellaan mutta suunnileen saman leveyinen kuin Scenic. Pidemmän korin matkustamossa on mielestäni enemmän avaruuden tuntua, kuin Renaultissa, mutta 468 litran tavaratilassa ei suurta eroa ole. Toki Ariyankin tavaratila laajenee helposti tarvittaesa ylöspäin.
Suuremmasta koosta, 2121 kg:n omapainosta ja erilaisesta aerodynamiikasta johtuen Ariyan yhdistetty WLTP-toimintamatka on tuntuvasti Renaultia pienempi, 536 kilometriä. Silläkin toimintamatkalla vielä kysyjän perhe matkailee sujuvasti viikonloppujensa noin 300 km retket, mutta pahimmilla keleillä voi joutua varautumaan yhteen lataustaukoon.
Nissan on ottanut Ariyan moottorista aavistuksen enemmän tehoa kuin Renault, eli 178 kW, mutta vääntöä on samat 300 Nm. Etuvedolla auto saavuttaa satasen nopeuden vähintään riittävän nopealla 7,6 sekunnin aikataululla.
Koeajoin Airyan syyskuussa 2022 ja pidin pääsosin autosta muutoin, mutta korkeahko kulutus etenkin moottoritieajosa hieman häiritsi itseäni. Ariya latutuu suunnilleen samalla tavoin, kuin Scenic e-Tech, eli useimmille käytännössä riittävän nopeasti.
Ariyan takuu ilmoitetaan olevaksi 3 vuotta / 100 000 km. Sähköiselle voimalinjalle ilmoitetaan 5 vuotta / 100 000 km takuu.
Ariyaan haluttavuutta rajaaviin tekijöihin sopii samat sanat kuin Renaultiin, mutta lisään korkeahkon kulutuksen.
4. Tesla Model Y LR RWD alk 51 590 euroa
En vain voinut olla laittamatta tähänkin listaan koeajettavien ehdotusten listaan yhtä Teslaa. Kun tavoitteena on mahdollistaa mahdollisimman sujuvat noin 300 km toistuvat mökkimatkat tai vastaavat, en suosittele Model Y:n SR -versiota. Sen sijaan suosittelin koeajettavaksi Model Y LR RWD:n, vaikka sen 51 590 euron alkaen hinta Suomessa meneekin jo yli määritellyn maksimin.
Model Y on tilava auto suurella tavaratilalla ja lisäksi tavaratilaa on vielä edessäkin ja autolla saa vetää 1600 kg jarrullista perävaunua. Model Y on tiettävästi uudistumassa noin puolen vuoden sisällä ja nyt siitä kannattaa kärkkyä todennäköisiä tarjouksia. Lisäksi nyt on autosta voimassa 0,99 % korko osamaksulle (todellinen vuosikorko Teslan sivuilla kerrotaan olevan 1,31 prosenttia). Tuo on jo sen verran matala korkotaso, ettei oikeastaan omia rahoja kannata välttämättä autoon kiinnittää, vaan sijoitella niitä paremmalla tuotolla.
Se, miksi erityisesti Teslan haluan lisätä kysyjälle koeajettavien listaan on se, että Tesla on monella tapaa edelleen paras sähköauto. Auto on jo useissa vertailuissa todettu pienikulutuksiseksi myös käytännön ajossa ja se saavuttaakin ehdottamistani autoista pienimmällä 75 kWh nettokapasiteetin akullakin 600 km WLTP-yhdistetty toimintamatkan. Model Y LR myös latautuu hyvällä enintään 250 kW:n teholla suurteholatauksessa ja 10 prosentista 80 prosenttiin latautuminen tapahtuu hieman alle puolessa tunnissa 124 kW:n keskiteholla. Vajaaseen akkuun pienen lisälatauksen tarve latautuu nopeasti.
Tesla ei ole vertailuni autoista paras ajaa, eikä jousitusmukavuus tai melutaso ole parhaita, mutta ne ovat monille riittävän hyvällä tasolla. Teslan ajotietokone ja mobiilisovellus tarjoavat erinomaista kokonaisuutta sähköautoilijalle.
Tesla Model Y esittely blogissani elokuulta 2021.
Teslan haluttavuutta itsellä hieman rajoittaa tietotekniikan rajoitteet, vaikka samaan hengenvetoon olenkin todennut sen olevan varmaan paras kokonaisuus. Itse haluaisin autossa olevan mittariston ratin edessä, mutta sitä Model Y:ssä ei ole. En ole pitikilläkään Tesloilla tekemilläni ajolenkeillä päässyt yhtä sinuiksi Autopilotin kanssa, kuin esimerkiksi Volkkarin Travel Assistin kanssa. Vaivat ovat kuitenkin pieniä.
5. entäs joku kiinalainen?
Ystäväni tietäen, kiinalainen sähköauto ei ole hänellä päällimmäisenä mielessä, mutta listasin nekin silti hänelle koeajettavaksi vähintään omakohtaisen kokemuksen keräämisen nimissä. Pidän varteenotettavimpana BYD Seal U Design autoa, missä on 87 kWh:n akku. Autolle on ilmoitettu 500 km WLTP-yhdistetty toimitamatka. En ole Seal U -autoa itse ehtinyt ajamaan, mutta matalamman Seal -auton ajoin huhtikuussa 2024. Jos sen matalamman ja virtaviivaisemman version kulutus oli yllättävän korkea ja siksi en varauksetta sitä suosittele, mutta kannustan koeajamaan itse. Auto on muutoin tilavan oloinen ja pääosin peruslaadukkaan tuntuinen, mutta ajotietokoneen toiminta jätti näihin muihin listaamiini autoihin verrattuna toivomisen varaa.
Tekniikan maailma on testaamassa näiden lisäksi vielä kolme autoa, miksi en niitä suositellut?
TM on testaamassa tosiaan parhaillaan kahdeksaa sähköautoa, niistä viisi listaamaani automallia on vertailussa mukana. Näiden listaamieni lisäksi TM testissä on mukana myös kolme muuta autoa.
Miksi en suositellut näitä kolmea muuta TM vertailussa olevaa autoa koeajoon?
- Ford Explorer tarjoaa alkaen 48 820 euron hinnalla oman listani autoihin verrattuna hyvät tilat ja peräti 530 litraa tavaratilaa. Myös tehoa on ponnekkaat 210 kW / 545 Nm taka-akselille tarjolla. Auto on myös näyttävän näköinen. Miksi en siis sitä suositellut suoraan. Rehellinen vastaus on: se ei vaan tullut mieleeni kymmenessä minuutissa. Nyt pidempään mietittyäni, siihen on myös syy miksi se ei tullut koeajettavien suosituslistaan ystävälleni, vaikka itse ajoin auton toukokuussa 2024 ja pidin kokemastani pääosin. Syy on siinä, että haluan kuulla ennen suositustani. tulevilta käyttäjiltä arjen kokemuksia, miten Volkkarin tekniikalle rakennetun Fordin sähköauton ajotietokone ja muu tekniikka todellisuudessa sitten toimii.
- Kia EV6 on TM:n vertailussa EV3:n sijaan, mikä on ymmärrettävää, koska EV3:a ei vielä varmaan ole ollut saatavilla vertailuun Suomessa. En itse suositellut EV6:tta ystävälleni, koska määriteltyyn hintahaarukkaan sopii vain pienempi akkuinen versio. Toki, siinä on nyt sama kuin Teslassa, että EV6:sta on hyviä kampanjoita ja korkotarjouksia menossa, joten tämän voisin kyllä jälkikäteen lisätä hänen koeajolistaan 77 kWh akulla ja takavetoisena, jolloin WLTP-yhdistetty toimintamatka on 528 km, mutta EV3:a pienempää toimintamatkaa kompensoi tehokkaampi lataus 800V latausasemilla. EV6 tarjoaa myös erinomaiset tilat sisällä autossa sekä tavaratilana.
- Peugeot e-3008 on toistaiseksi tarjolla vain pienemmällä 73 kWh akulla ja haluan tarjota ystävälleni siitä vain isomman akuston versiota.
- Toyota Bz4X mahtuu myös ystäväni hintakattoon ja on TM:n vertailussa. Itse en vai pysty suosittelemaan Toyotan sähköautoa ennen kuin ensi talven pakkasilta on todellisia kokemuksia lievästi päivittyneen version todellisista lataustehoista. Autohan on erittäin hyvä ajaa ja sisältä tilava, mutta tavaratilaltaan yllättävän niukasti asetetun rajan ylitävä 452 litraa.
- TM vertailussa on myös Volkswagen ID.4 ja annettuun hintakattoon mahtuu myös 77 kWh akkuinen versio, mikä uudistuneena saanut peräti 570 km WLTP-yhdistetty toimintamatkan. En nyt kuitenkaan sitä suositellut suoraan, koska auto häviää kahden vuoden takuulla suosittelulistani Kian ja Renaultin takuille. Silti, nyt jälkikäteen ajatelessa, lisäisin myös ID.4:n ystäväni koeajojen listalle.
Keskustelu
Ottaisin listaukseen mukaan vielä uudistuneen Hyundai Konan.
Se täyttäisi kaikki kaverin tarpeet ja siinä on viiden vuoden takuu, ilman kilometritajaa.
Moro,
Kona on kyllä edelleen kova!