27.06.2024
Renault Scenic E-Tech LR esprit Alpine -sähköauton vertaileva koeajo moottoritiellä
Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen merkkitarjoomaan kuuluu mm Renault ja myös sieltä valmistuu CMF-EV -alustaan perustuvia sähköautomalleja. Renault Scenic E-Tech perustuu siis samaan sähköautoalustaan, kuin esimerkiksi Nissan Ariya.
Helteisenä kesäkuun loppupuolen päivänä kävin koeajamassa moottoriellä Renault Scenic E-Tech LR esprit Alpine -sähköautoa. Kirjoitan tähän blogikirjoitukseen ajokokemusta ja teen vertailua Hyundai Ioniq6 ja Volkswagen ID.4 -sähköautoihin.
Ryhdikäs pystyperäinen perheauto
Ulkoisesti autoa tutkiessa se näyttää perhekäyttöön sopivan tilavalta pystyperäiseltä henkilöautolta, jossa on hyvin tilaa tarjolla. Sama tunne löytyy sisältä matkustamosta sekä tavaratilasta.
Tämän kertaisista verrokkiautoistani Renault tarjoaa parhaat tavaratilat takakontissa. Etutavaratilaa Renaultissa ei ole, kun taasen takavetoisen Ioniq6:sen valitsijalla on sitä peräti 45 litraa. Scenic ja ID.4 tarjoavat suuremman tavaratilan lisäksi myös sen monikäyttöisyyttä katonrajasta avautuvan luukun muodossa, niinpä esimerkiksi koiraperheelle ne soveltuvat paremmin.
Kuljettajanpaikalla kaikissa vertailun autoissa on erinomaisesti tilaa. Esprit Alpine varustelutason pääosin kangasverhoiltu istuin oli käsisäädöillä, mutta autoon sai sopivan istuinkorkeuden, jolloin myös kyynärnoja asettui hyvin. Istuinosan pituussäätöä tai edes pientä lisäpituutta jäin kaipaamaan, vaikka olen vain 176 cm mittainen.
Kun etuistuin on minun säädöille asetettu, on takana erinomaisen hyvin jalkatilaa. Taakse korkeana jatkuvan kattolinjan ansiosta takaistuimella on myös pääntilaa istua vaikka hattu päässä. Tässä kohtaa Renault ja Volkswagen erottuvat edukseen virtaviivaisemmasta Hyundaista. Kaikissa vertailuautoissa takaistuimella pitkiä matkoja viihtyy vain kaksi aikuista.
Tilojen puolesta annan vertailuautoillen seuraavat henkilökohtaiset pisteeni: Scenic 3, Volkswagen 3 ja Ioniq6 saa 1.
Hallintalaitteet ja ajoon lähtö
Sceniciin käydään sisään avaamalla ovikahvasta, mikä painautuu ajettaessa virtavaisesti kyljen muotoon, kuten suurimmassa osassa nykyisistä autoista on tapana olla. Ovi-ikkunoissa on asianmukaiset karmit. Kuljettajan edessä on ratin läpi katseltava mittaristo ja keskikonsolissa pystyssä suuri ajotietokoneen näyttö. Niiden lisäksi painikkeita on jonkin verran keskikonsolissa sekä ratissa, eikä siinä vielä kaikki. Nappeja löytyy lisää vielä ohjauspylväästä useammassakin viiksessä. Ohjauspylväästä lähtee vasemmalle vilkku ja ajovalo-viiksi. Oikealle lähtee lasinpesu- ja pyyhintäviiksi. Näiden lisäksi ohjauspylväässä on kiinni regeneroinnin läpyskät. Vasemmalta lisää ja oikealta vähemmän. Oikealla puolella on myös ohut viiksi, josta valitaan ajosuunta tai P. Ratin puolan takana oli vielä yksi viiksi niin pahasti piilossa, takana että siihen tutustuakseni jouduin pysähtymään uudelleen. En nimittäin ollut koko viikseä huomannut aiemmin. Kyseisen viiksen painikkeilla sai säädeltyä ainakin radiota. Nyt on omaan makuun jo liikaa.
Halusin tehdä jälleen perisuomalaisen ajotietokoneeseen tutustumisen, eli pelkällä onnella ja intuitiolla. Nyt kesti hämmentävän kauan löytää ratin takana näkyvään mittaristoon sekä keskikonsolin ajotietokoneeseen edes kulutuksen näyttö, minkä sai myös nollattua. Yleisesti kuitenkin auton ajotietokone on sellainen, että hetken käytöllä siihen tottuisi ja siitä varmasti oppisi pitämään, kuten ratin viiksien ja nappien kanssa oppisi tulemaan toimeen. Auton käynnistys tehdään Renaultissa Power-napista. Ajomoodin voi valita mm ratin painikkeesta ja itse pidin cmfort-ajotilassa eniten.
Pidän Scenic esprit Alpinen materiaalivalinnoista ovissa, tuulilasin pilarissa sekä kojelaudassa. Myös sininen tehoste kiertämässä kojelaudan kautta oviin oli omaan makuuni hyvä valinta.
Hallintalaitteista annan pisteeni seuraavasti: Renault 2, Volkswagen 2, Ioniq6 2.
Ajossa koettua
Kaupunkiajo on jälleen vertailukolmikkoni autoilla miellyttävää ja hiljaista sekä erittäin vaivatonta. Kaikki vertailun autot jäähtuivät erittäin nopeasti lähes +30°C paahteesta huolimatta. Scenissä on helppo hahmottaa näkyvyys kaikkiin suuntiin.
Moottoritielle kiihdytettäessä LR-version 160 kW / 300 Nm etupyörille välitettynä kiihdyttää vaivattomasti muun liikenteen sekaan. Suorituskyky on ainakin omaan tarpeeseeni vähintään riittävä. Asetan vakionopeussäätimen 122 km/h lukemaan, jolloin todellinen nopeus on suurin sallittu. Auto ohjailee miellyttävän tuntuisesti itse sekä hidastaa adaptiivisesesti pehmeästi. Sisämelu on mielestäni hyvällä tasolla, käytännössä hyvin saman tyylinen kuin omassa ID.4.ssäni. Myös desibelimittaus tuotti saman 67..68dB -tuloksen molemmille autoille. Ioniq6 antoi korvin kuultavasti matalamman 62..64 dB-melutason samaisella tienosuudella.
Kääntöpisteeni kurveissa havainnoin, että Scenicin alusta on jämäkkä myös hieman suuremmalla nopeudella mutkaan tultaessa, vaikka tiessä oli jonkin verran heittoja ja reikiä. Alusta on omaan makuuni sopiva yhdistelmä jämäkkyyttä ja joustoja.
Regenerointia voi hidastuisiin ohjata ratin läpysköillä enemmän tai vähemmän, mutta halusin käyttää automaattista asetusta. Se ei kuitenkaan yltänyt ID-Volkkarin ennakoivuuden tasolle.
Scenicillä kelpaisi jatkaa matkaa vaikka Varanginvuonolle saakka saman tien, sen verran letkeää kuljettajan paikalla on istua musiikkia kuunnellen.
Annan maantieajomukavuudesta pisteeni seuraavasti: Scenic 3, Volkswagen 3, Ioniq6 3.
Isolla akulla pitkää toimintamatkaa
Renault Scenic tarjoilee LR-versiossaan vertailukolmikkoni suurimman akkukapasiteetin. 92 kWh:n kokonaiskapasiteetista käytettävissä on 87 kWh. Autolle on kuitenkin ilmoitettu suunnilleen saman tasoinen WLTP-kulutus, kuin ID.4:lle. Ioniq 6 edustaa vertailussani virtaviivaisempaa autotyyliä ja sen ilmoitettu WLTP-yhdistetty kulutus on ymmärrettävästi pienin näistä autoista.
Halusin selvittää, millaisena näiden autojen kulutukset toteutuvat, kun ajetaan edestakaisin pieni pätkä kesäisillä 120 km/h moottoritienopeuksilla. Yllätyin, kun Renault Scenic kulutti hieman enemmän kuin oma ID.4:ni. Ioniq 6 oli sen sijaan odotetusti pihein ja olisi takavetoisena versiona ollut vieläkin pihimpi. Sain siis samanaikaiseen koeajooni nyt Ioniq 6:sta nelivetoisen.
Moottoritienopeuksien toimintamatkatoteutumissa Ioniq 6 vetää pisimmän korren myös nelivetoisena, vaikka sen akku on joukon pienin. Toiselle sijalle sijoittuu Scenic isoimman akkunsa turvin.
Suurimmalle osalle Suomen autoilijoista tulee harvoin pidempiä yhden päivän ajosuoritteita, mihin Scénicin toimintamatka riittää. Käytännössä oman arvioni mukaan: Kesällä noin 480 - 550 km. Talvella 350 - 500 km.
Pisteeni kulutuksesta ja toimintamatkasta: Ioniq6 saa 3, Renault 2 ja VW 1.
Suurteholataus jatkaa toimintamatkaa
Renault Scenicin hienoutena on peräti 22 kW:n AC-latausteho, jolla saa nopeasti lisää toimintamatkaa myös esimerkiksi kauppakeskusten peruslatauspisteistä. Sen sijaan suurin DC-latausteho jää nykymittapuulla hieman matalalle 150 kW:n tasolle ja 10 prosentista 80 prosenttiin latautuminen kestää 40 minuuttia. Pitkää matkaa jatkavaa suurteholataus on vertailuautoista Ioniq 6:den vahvuusaluetta, kun asioidaan 800V latausasemalla. Se lataa 10 prosentista 80 prosenttiin jopa 16 minuutissa. Oma ID.4 -vanhukseni jää kesällä noiden kahden välille, lähemmäs Renaultia, mutta talvella siitä puuttuu akuston esilämmitystoiminto, mikä tarvitaan hyvien lataustehojen toteutumiseksi. Uusissa ID-sarjan autoissa sekin toki jo on olemassa.
Pitkän matkan eteneminen Suomen maanteillä
Suomalaisessa kesäisessä maantieajossa kulutus asettuu jonkin verran testaamaani 120 km/h rajoitettua moottoritietä matalamalle tasolle. EV-Database -sivusto arvioi autolle Highway Mild weather kulutukseksi 19,6 kWh/100 km lukeman, mikä on 0,8 kWh/100 km enemmän kuin ID.4 Pro Elegancelle arvioivat. Viimeisin omalla ID.4:llä tekemäni 1500 kilometrin kahden päivän työmatka kesäkelissä kerrytti 16,3 kWh/100 km keskikulutuksen. Mikäli Scenicin kulutus on samassa suhteessa isompi, kuten omassa moottoritietestissäni sekä EV-databasen antamassa arviossa, olisi sen todennäköinen kulutus ollut noin 17 kWh/100 km tai aavistuksen alle samalla ajolenkillä.
Tuolla 17 kWh:n keskikulutuksella Renault etenisi ensimmäisellä akullisella noin 511 kilometriä, joten ensimmäistä välilatausta olisi hyvä löytyä noin 460 kilometrin päästä. Esimerkiksi Tampereelta olisi silloin edetty pohjoista kohti jo lähelle Oulua ja ottaisin itse varmaan ensimmäisen latauksen jossain Kempeleen tienoilla, mihin matkaa kertyy 482 km. Laskennallisesti katsoen akustossa on silloin vielä jäljellä noin 5 kWh, eli vähän vajaa kuuden prosentin tilanne, jolloin onkin hyvä ladata. Mikäli sähkö meinaa käydä vähiin, on reitillä kymmeniä latauspaikkoja tarjolla.
Ensimmäinen lataustauko olisikin siis vasta noin 5,5 tunnin ajon jälkeen ja sen kesto on noin 40 minuuttiia. Silloin akustossa on jälleen 80 % varaustaso. Sillä sitten pääseekin jälleen noin 400 kilometriä eteenpäin, joten noin 350 kilometrin kohdilla on hyvä katsella seuraavaa taukoa. Silloin onkin noin 4 tunnin ajon jälkeen noin Kolarin tienoilla hyvä pitää pieni lataustauko jälleen.
Ioniq 6 menisi vastaavaa reittiä arvioni mukaan noin 15 minuuttia edellä ensimmäisen lataustauon jälkeen ja ja sen etumatka kasvaisi jokaisella lataustauolla hieman. Näin hyvillä toimintamatkoilla kuitenkin matka joutuu mielestäni riittävän ripeästi myös Renaultilla.
Hinnat
Renault Scenic E-Techin hinnat alkavat Suomessa pienemmällä akulla varustetun auton 41 390 eurosta. Nyt koeajossa olleen Scenic E-Tech LR esprit Alpinen alkaen hinta on hinnastossa 51 390 euroa. Kun siihen lisätään varusteita, päädytään nopeasti tilanteeseen, että oma valintani olisi parhaiten varusteltu LR Iconic, jolle lisävarustein kertyisi hinnaksi 56 510 euroa, mutta siitä puuttuvat vielä vetokoukku sekä talvirenkaat.
ID.4:n hinnat alkavat nyt Suomessa 46 990 eurosta ja hyvin varustellulle Pro Elegancelle hintaa kertyy 55 616 euroa ja siihen myös päälle koukku sekä talvipyörät. Samoissa hinnoissa siis liikutaan.
Ioniq 6 on arvokkaampi auto ostaa. Hinnat alkavat Suomessa 57 990 eurosta ja takavetoisen Ultimate-varustellun hinta alkaa 60 390 eurosta. Toisaalta siihen ei sitten enää lisävarusteita ole tarjollakaan oikeastaan kuin lasinen kattoluukku. Vetokoukku ja talvipyörät nostavat hintaa.
Hinnoista annan pisteeni seuraavasti: VW ja Renault 2, Hyundai 1.
Yhteenveto Renault Scenic E-Tech LR esprit Alpine
Pistelaskussani Renault sai yhteensä 12 pistettä, Volkswagen sai 11 ja Ioniq sai 10 pistettä. Oma valintani Renault Scenicista olisi ehdottomasti LR Iconic -varustelulla. Renault on erittäin hyvä perheauto pidempiäkin matkoja tekeville perheille.
Keskustelu
Ei kommentteja