12.07.2019
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Sähköauton akun kuntoisuus hiipuu latauskertojan, käytön ja jopa käyttämättömyyden takia pikkuhiljaa. Kuinka nopeasti hiipumista tapahtuu, riippuu useista eri asioista ja tämän blogikirjoitukseni perusteella ei pidä tehdä yleistyksiä muihin sähköautoihin, akkukemioihin tai edes muihin 40 kWh Leafeihin liian suoraan.
Edellinen sähköautoni oli vuoden 2015 Leaf 24 kWh akulla ja sen akkukemia tuli tunnetuksi hyvästä kulutuksen kestosta. Auton akku suorastaan tuntui tykkäävän kovasta käytöstä ja ajosta ja 120 000 kilometriä ajettuna sen akku oli vielä 103% uudenveroinen! Tämän nykyisen 40 kWh Leafini akku on aivan toista maata. Se ei tunnu tykkäävän edes ihan peruskäytöstä. Lasken nimittäin peruskäytöksi päiväreissun suorittamisen Tampereelta Helsinkiin ja takaisin kesänopeurajoituksia noudattaen. Tuollainen reissu saa valitettavasti 40 kWh Leafin akun tulikuumaksi ja akun kuntoisuuden pahin surma on tiettävästi ylikuumeneminen.
Olen seurannut tarkoin oman Leafini akun kuntoisuuden kehittymistä ottamalla säännöllisesti kuvan LeafSpyn akku-näytöstä ja tallettamalla taulukkoon tiedot. Hämmästyin nyt suuresti heinäkuun suurta akun kuntoisuuden laskua. Akun kuntoisuutta osoittaa SOH (State Of Heath) -lukema. SOH tipahti 7.7 - 9.7 välisenä aikana peräti 2 prosenttiyksikköä 96,44 % tasolta 94,48 % tasolle. Droppaus näkyy koko auton elinkaaren aikaisen sinisen SOH-käyrän jyrkkänä droppina, kun taasen kilometrien nousu on ollut edelleen tasaista. Tuon dropin jälkeen pudotus on tasaantunut, mutta jatkuu edelleen.
Mahdolliset selittävät tekijät auton käyttämisessäni ovat:
- kesä: vaikka kesä onkin nyt viileä, niin näyttää siltä, että Leafin SOH korreloi aina kelin lämpenemistä. Edellinen voimakkaampi SOH-lukeman lasku oli viime kesänä ja talvikuukaudet mentiin hyvin pienellä laskulla.
- akun lämpiäminen normaalissa matka-ajokäytössä: hieman ennen droppia, eli noin 3.-7.7 autolla oli parikin lähekkäin tapahtuvaa Tampere - pääkaupunkiseutu päivässä tapahtunutta edestakaisin ajoa, joissa akku kuumeni hidastelupyrkimyksistäkin huolimatta aivan tappiin asti mittariston näytössä.
- epäsäännöllinen täyteen latailu: auto on nyt ollut tänä kesänä paljon ajojen välissä pysäköitynä kadunvarsiparkkiin öiden ajaksi vailla latausmahdollisuutta. Aiemmin auto on pääsääntöisesti kytketty hidaslataukseen heti ajon jälkeen ja akku on saanut aina latautua 100% tasolle asti.
Olipa tuon SOH-dropin syy mikä tahansa, on oman Leafini akun kuntoisuus vieläkin hyvällä tasolla suhteessa muiden 40 kWh Leafien ajokilometreihin ja SOH-lukemiin, nimittäin vieläkin alempia SOH-lukemia näkee usein huomattavasti vähemmän ajetuissakin yksilöissä.
Mitä akun kuntoisuuden lasku SOH:n lasku käytännössä merkitsee auton käytölle?
Uudenkarheaan akkuun (3 386 km ajettuun) sain viime kesänä ladattua 38,4 kWh:n verran energiaa ja SOH oli tuolloin 99,37%. Nyt 66 433 kilometriä ajettuun ja 15 kuukautta vanhaan akkuun sain täyteen ladattuna menemään 37 kWh:n verran energiaa, kun SOH oli 94,36%. Ajoin akun eilen käytännössä tyhjäksi asti käytännön tilanteista johtuen ja akun varauksen alapäässä varaustaso laski edelleen aivan normaalisti ja tasaisesti, joten siellä ei ole ainakaan vielä ongelmia yksittäisten kennojen kanssa.
Eroa täyteen akkuun lataamisessa on siis 1,4 kWh:n verran, eli akkuun varautuvan energiamäärän lasku 3,65% näyttäisi olevan suhteessa pienempi kuin SOH:n lasku. Tässä minula oli kuitenkin käytösä sellainen kokeneiden Leafistien kikka, eli akun "röyhtäytys", jossa ladataan akku 100% tasolle ja käynnistetään lataus pari kertaa uudelleen sen valmistuttua. Ensimmäisen 100% latauksen energiamäärä oli nyt vain 36,3 kWh, jolla energiamäärän lasku olisi ollut täsmälleen samassa suhteessa kuin akun SOH:n lasku on ollut.
Mutta akkuun siis varautuu nyt 37 kWh:n verran, eli 1,4 kWh vähemmän energiaa täynnä ollessaan, kuin uutena. Mitä tuo tarkoittaa käytännössä auton käytettävyyteen toimintamatkan suhteen? Otetaan muutama erilainen tyypilinnen Leafin kulutustilanne esimerkiksi:
- Matalimmat kulutukset minulla toteutuvat kesällä rauhallisessa maalaismaisemassa maantiellä lipuessa. Silloin toteutuu noin 12kWh/100km. Tuolla kulutuksella uudella akulla olisi päässyt noin 320 kilometriä. Nyt SOH 94,36% olevalla akulla vastaavassa ajossa pääsee enää 308 kilometriä, eli 12 kilometriä vähemmän. Todellisuudessa tuolla ei ole minulle mitään merkitystä, enkä edes käytännössä huomaa tätä eroa.
- Koko 67 000 kilometrin ajon keskikulutukseni on 16,7 kWh/100km. Tuolla kulutuksella uutena pääsi noin 230 kilometriä ja nyt pääsee enää noin 222 kilometriä. Eroa on siis vain kahdeksan kilometriä. Ei senkään vertaa merkitystä, kuin edellisessä esimerkissä.
- Talvella kulutus maantieajossa saattaa hyvinkin olla 20 kWh/100km. Uutena tuolla kuluksella pääsi 192 kilometriä ja nyt pääsee 185 kilometriä, eli eroa on 7 kilometriä. Tuolla on oikeastaan yllättäen vähän enemmän merkitystä, koska omilla ajoillani Jyväskylästä Viitasaaren mökille väli on talvella hiukan tiukilla. Onneksi Äänekoskelle on nyt avattu uusi Virtapisteen pikalaturi, jotta Jyväskylässä ei tarvitse pikalaturista odotella hitaimpia kWh:ta pikalaturissa.
Niin, sanoisipa siis tässä vaiheessa kuitenkin tuolle SOH:n laskulle ja jopa hiljatain tapahtuneelle droppaukselle, että mitäpä sitten. Jatketaan ajoa ja auton käyttöä, koska käytännön ajoon sillä ei ole vielä pitkiin aikohin mitään merkitystä. Silti en voi kuin toivoa, että Nissan pian korjaisi Leafien akuston ainoan ongelman, eli jäähdytyksen puutteen. Edes pienen pieni puhallin riittäisi, kuten Ioniq Electric osoittaa. Epäilen myös, että kun näistä alkaa olla takuuajan päättyneitä yksilöitä, niin tullaan näkemään Suomessakin tehtyinä muutostöitä, joissa akkuun rakennetaan pieni puhallinjäädytys, joka ottaa ilmaa auton sisältä, kuten Ioniq tekee. Nyt jo löytyy toimijoita, jotka päivittävät ja korjaavat vanhempien Leafien akkuja.
Keskustelu
Ei kommentteja