13.06.2024

Kyselyn tuloksia: Sähköautojen toteutuneita akkujen vaihtoja tai korjauksia

Osoite kopioitu

Johdanto

Sähköautojen akkujen kestämisestä on edelleen vähän kokemuspohjaista tietoa, koska suurin osa tieliikennekäytössä olevista sähköautoista on hyvin uusia. Q1/2024 lopussa peräti 78 % Suomessa tieliiikennekäytössä olevista sähköautoista (BEV) oli vuosimallia 2021 tai sitä uudempia ja peräti 60 % myös vuosimallia 2022 tai sitä uudempia. Tyypillisesti sähköauton korkeajänniteakuston takuu on ollut 8 vuotta tai 160 000 kilometriä, toki on muutamia poikkeuksia. Vuosimallin 2016 ja sitä vanhempien autojen korkeajänniteakuston takuu on päättynyt vuosien kertymiseen, mutta jonkin verran on tuoreempia autoja, joissa kilometriraja on ylitetty. Myös ammattikäyttöön rekisteröidyissä autoissa saattaa olla poikkeamia takuun voimassaoloon.

Akkujen kestosta on toki julkaistu erilaisia tutkimuksia ja raportteja. Esimerkiksi Recurrent on julkaissut tutkimustuloksia, joissa vuosimallin 2015 ja sitä vanhemmissa autoissa on vaihdettu 13 % autoista akkuja. Vuosimallin 2016 ja sitä uudempiin alle prosenttiin on vaihdettu akkuja. 

Ko artikkelin luettuani sain ajatuksen kysyä suomalaisilta sähköautoilijoita miten heidän autoissaan on toteutunut korkeajänniteakuston vaihtoja tai korjauksia. Pitääkseni kyselyn hallittavuuden riittävän helpolla tasolla, rajasin tässä vaiheessa kyselystä pois akuston kuntoisuutta osoittavat SOH-tason kyselyt. (SOH = State Of Health, eli akuston kuntoisuutta suhteessa uuteen osoittava prosenttilukema).

En pidä kyselyni tuloksia tieteellisesti pätevinä paristakin syystä. Ensimmäinen syy on se, että julkaisin Google Forms -kyselyni linkkiä ainoastaan sähköautoilijoille kohdennetuissa FB-ryhmissä. Jäsenmäärältään suurin yksittäinen ryhmä, johon julkaisin kyselyä on Sähköautot -Nyt!, jossa on yli 40 000 jäsentä. Kyselyn julkaisualustoista johtuen se ei missään nimessä ole tavoittanut kaikkia sähköautoilijoita. Pidän myös kyselyyn saamaani vastausten määrää 1462 kpl liian alhaisena luotettavan tiedon saamiseksi. Luokittelen tämän kyselyn tulokset edellämainituista syistä johtun lähinnä keskusteluiden aloittajiksi. Pidän kyselyn auki vielä viikon verran tämän kirjoituksen julkaisun jälkeen ja päivitän tulokset vielä kerran sen jälkeen. Tein kyselyn ja tämän tuloskirjoituksen täysin yksityishenkilönä. Minulla ei ole mitään siteitä mihinkään autovalmistajaan, maahantuojaan tai jälleenmyyjään.

Kyselyyn vastanneiden automerkit ja muuta taustatietoa

13.6.2024 aamulla kyselyyn oli tullut 1462 vastausta, mikä on 1,6 % Q1/2024 lopussa Suomessa tieliikennekäyttössa rekisteröityinä olevien sähköautojen määrästä. Vastaajien automerkkijakauma noudattaa pitkälti tieliikennekäytössä olevien autojen jakaumaa. Vastaajien automäärien hajonnasta näkee, että pienimpien vastausmäärien saaneiden merkkien osalta ei pidä tehdä mitään johtopäätöksiä kyselyn tuloksista.

 Vastaajien sähköauotojen vuosimallien hajonta vastaa melko lähelle tieliikennekäytössä olevien sähköautojen vuosimallihajontaa. Kuten kuvaajasta näkyy, on etenkin vuosimallia 2018 vanhempia sähköautoja häviävän pieniä määriä.

Suurin osa sähköautoista on kerryttänyt vasta melko matalia kilometrimääriä. 0-49 999 km haarukkaan osui suurin osa (716 kpl) vastaajien sähköautoista. 

Akkuja on korjattu tai vaihdettu ainakin osittain takuutyönä tai takaisinkutsukampanjoissa

92 % vastaajien sähköautoista korkeajänniteakkua tai osaa siitä ei ole koskaan vaihdettu tai korjattu. Seitsemään prosenttiin vastaajien autoista on akkua tai osaa siitä tai sen tekniikasta korjattu joko takuutyönä tai takaisinkutsukampanjana. Jälkimmäisistä osa on saattanut jo olla takuunsa päättäneitä autoja, joihin on tehty akuston korjaustoimia valmistajan toimesta ja kustannuksela. Vain 0,7 % vastaajien sähköautoista on korjattu tai vaihdetu korkeajänniteakusto tai osa siitä takuun ulkopuolella. Lukemaa selittää merkittävissä osin sähköautokannan nuori ikä ja alhaiset kilometrimäärät.

Yhtä poikkeusta lukuunottamatta kaikki vikaantumisten takia takuun ja takaisinkutsukampanjoiden ulkopuolella korjatut tai vaihdetut korkeajänniteakustot ovat olleet vuosimallia 2015 tai sitä vanhemmissa vastaajien autoissa. Tätä selittää edelleen ennen kaikkea sähköautojen nuori ikä ja pääosin 8 vuoden / 160 000 km takuu.

T

Takuutyönä tai takaisinkutsuina korjatuista tai vaihdetuista sähköautojen korkeajänniteakustoista voi merkeittäin tarkistalla ainoastaan muutamaa eniten vastauksia kerryttänyttä merkkiä. Muissa vastausmäärä on niin vähäinen, että vastausten luotettavuustaso on nolla.

Volkswagenin ja Skodan akkuja näyttää korjatun tai vaihdetun takuuseen tai takaisinkutsukampanjoissa lukumääräisesti eniten, kuten myös suhteessa vastaajien automerkkien jakaumaan. (kaaviossa alla prosentit viiden merkin palkin yläpuolella: korkeajänniteakkujen vaihtojen tai korjausten suhteellinen osuus ko automerkin määrästä vastauksissa)

Takuutyönä tai takaisinkutsukampanjoissa tehdyt sähköautojen korkeajänniteakustojen korjaus tai vaihtotyöt saattavat olla myös hyvä merkki ko automerkkien akkujen kestolle jatkossa, mutta toisaalta jättävät ilmaan leijumaan myös huolen kestosta jatkossa. 

Yhteenveto kyselystäni ja tuloksista

Palaan siihen, mistä lähdinkin kyselyä tekemään. Sähköautojen korkeajänniteakustojen kestävyydestä on vielä liian aikaista tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä, koska valtaosa sähköautoista on vasta muutaman vuoden ikäisiä ja suurimmalla osalla on ajettu vasta alle 100 000 kilometriä. Takuukorjauksia sekä takaisinkutsukampanjana korjattuja korkeajänniteakustoja oli itselleni yllättävän paljon ja muutamalla merkillä yllättävän suurella osuudella. Sähköautoilijan omalla kustannuksella on edelleen korjattu tai vaihdettu vähän akkuja. Yksi mahdollinen akkujen vaihtoihin tai korjauksiin vaikuttava tekijä ei ilmene kyselyn tuloksista lainkaan, eli esimerkiksi kolaroinnissa tai muutoin pohjakosketuksissa vaurioituneet akustot ja niien vaihtojen määrät. Jos sähköauto on kolaroinnissa mennyt lunastukseen, ei sekään näy tässä kyselyssä tuloksina.

Itselläni on vuosimallin 2021 Volkswagen ID.4, jolla on ajettu 175 000 kilometriä, eli akkutakuu on päättynyt jo jonkin aikaa sitten ja auton akusto on edelleen avaamaton ja korjaamaton paketti. Tämän kyselyn tuloksista huolimatta aion ajaa omalla ID.4:llä vielä jatkossakin murehtimatta korkeajänniteakuston vikaantumisen riskiä. Mikäli vikaa ilmenee, on sen akusto onneksi korjattavavissa modulaarisesti. Tällä hetkellä automme akusto on käytettävissä olevalta kapasiteetiltaan noin 91 - 93 % uuden akuston käytettävissä olevasta kapasiteetista.

Vasta vuosien päästä tiedämme laajemmin kokemuspohjaisesti, miten hyvin tämän päivä sähköautojen akustot ovat kestäneet aikaa sekä kilometrejä.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Akku Akun kesto korkeajänniteakusto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (32) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (2) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (248) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb