18.02.2025

Premiumtason sähköauto halpuutettuun hintaan -miltä maistuisi käytetty Mercedes-Benz EQS?

Osoite kopioitu

Olen edelleen hakemassa omaa seuraavaa ja samalla viidettä sähköautoani. Olennaisena ominaisuutena on, että sillä etuna on jos pääsee Tampereelta Helsinkiin ja takaisin ilman välilatauksia. Ajo-ominaisuudet pitää tietenkin olla hyvät ja istuinmukavuus itselle täydellisen sopiva. Melutaso ja jousitusmukavuus pitää olla pehmeää kyytiä tarjoava. Auton ohjausavustimen pitää toimia hyvin ja muukin tietotekniikka riittävän hyvin. Tilaa ei tarvita kovin paljoa. Tähän mennesä ole ehtinyt ajamaan Tesla Model 3 LR RWD:llä, Volkswagen ID.7 GTX:llä sekä Polestar 2 LR SM:llä testimatkat koko tuolla edestakaisella matkalla ja kaikki ovat selviyneet siitä ilman lataustarvetta.

Nyt oli vuorossa ehdokkaaksi musta hevonen, tai no ei oikeastaan sentään kuuluisa italialainen kirmaava hevonen. Ei myöskään missään nimessä sähköautojen musta lammas, vaan musta Mercedes-Benz EQS 450+ vuosimallia 2022. Kyllä, siis käytetty entinen taksi-Mersu. Millaista kyytiä se tarjoaisi työmatkoihimme?

Mercedes-Benz EQS 450+ vuosimallia 2022 

Koeajon uutena vastaavaa autoa noihin vuoden 2022 aikoihin ja hintaa näillä varusteilla uudella EQS:llä olisi ollut muistaakseni jotain jopa lähes 150 000 euroa. Koska sen hintaluokan auto ei ole minulle realistinen vaihtoehto, jäi siitä blogkikirjoituksen tekeminen suorittamatta. Mieleen jäi kuitenkin upea pehmeän jousituksen tarjoama ajokokemus.

Kolme vuotta myöhemmin, eli tänään 18.2.2025, kävin koeajamassa Tampereen LänsiAutossa myynnissä olevaa Mercedes-Benz 450+ -sähköautoa, mikä on vuosimallia 2022 ja sillä on ajettu 154 000 kilometriä. Hintapyynti tällä autolla on 56 690 euroa, eli hinta on pudonnut noin kolmannekseen uuden vastaavan hinnasta (arvioni ja muistelen sen maksaneen uutena jopa yli 150 000 euroa näillä varusteilla).

EQS 450+ vm 2022 perustietoja:

  • Kyseessä on iso auto, jolla on pituutta 5,216 metriä, leveyttä 1,926 metriä ja akselivälikin on 3,21 metriä.
  • Monikäyttöisen liftback-mallisen peräkontin tilavuus on 610 litraa ja katolle voi lastata 100 kg ja perävaunuakin voi vetää kyseisessöä autossa olevalla koukulla.
  • Takavetoisessa autossa on yksi 245 kW / 568 Nm voiman tarjoava moottori taka-akselilla. Satasen nopeus saavutetaan näillä keinoilla 6,2 sekunnissa ja huippunopeus on 210 km/h.
  • Akku on 107,8 kWh netto ja sitä voi ladata tässä yksilössä 11 kW:n teholla tai suurteholaturista enimmillään 207 kW:n teholla ja 10 prosentista 80 prosenttiin sujuu parhaimmillaan hieman vajaassa 30 minuutissa 173 kW:n keskiteholla.
  • WLTP-toimintamatkat (yhdistetty) on ollut tälle autolle uutena 784 kilometriä ja WLTP-yhd kulutus on ollut 15,6 kWh/100 km.
  • Autossa varusteita yhden A4-liuskan verran. Niistä muutamat mainitakseni ilmajousitus ja nelipyöräohjaus.

Käytetyssä autossa tietenkin kunto ratkaisee paljon. Tälle yksilölle on tehty akun kuntoisuustesti ja se oli osoittanut 99 % SOH-arvoa. Mikäli olisin ostoa tekemässä, teettäisin toki itse vielä valitsemani perusteellisen testin ennen ostopäätöstä ja myös akuston fyysinen kunto tarkistettaisiin vielä kerran huolella mahdollisten kolhujen varalta.

Auton kori näytti päällisin puolin pääosin riittävän hyvältä auringonpaisteessakin huomioiden 154 000 kilometrin ajomäärä. Toki konepellissä, lokasuojassa ja kyljessä on muutama pieni kiven tai muun iskemän jälki, mitkä voisin fiksauttaa pois. Etupuskuri ei istu aivan millin tarkasti, eli sitä on ehkä jossain vaiheessa hieman jouduttu korjaamaan ja takapuskurissa on ehkä jonkun parkkipaikkalähentelijän naarmu. Ei kuitenkaan mitään hälyttävää.

Sisällä huomio kiinnittyy vaalean, ehkä kerman värisen, sisustuksen kuntoon tarkalla silmällä. Takaistuin on niin hyvässä kunnossa, että luultavimmin siinä on ollut taksikäytössä jokin suoja päällä. Kuljettajan istuimen nahka on aivan aavistuksen omaisesti saanut väriä. Muutoin vaaleassa sisustassa on siellä täällä pieniä käytön jälkiä nähtävissä, mutta minun silmääni näyttävät nekin kilometreihin nähden asiallisen kuntoisilta.

Tavaratila on iso ja laakea sekä soveltuu koirienkin kuljettamiseen, koska hattuhyllynä toimiva verho on poistettavissa tai avattavissa. Tavaratilan vaalea verhoilu on yhtä pientä likaantunutta kohtaa lukuunottamatta siisti.

Alla olevat nastarenkaat ovat kulutuspinnaltaan asiallisella 8 mm tasolla, mutta ne lähtisivät minulta heti vaihtoon kunnollisten Nokian Hakkapeliitta R5 -kitkarenkaiden tieltä.

Ajossa auto kulki juuri niin hyvin kuin mitä muistan sen kulkeneen uutenakin. Ilmajousitus on erittäin miellyttävä ja ohjauksen avustin toimii hienosti. Istuimesta puuttuu reisituen säätö, mutta sen saa keikuteltua sähkösäädöillä niin mukavaan asentoon, että siinä istuu mielikseen jo usemmankin tunnin. Itselle erityisesti mieleen on auton älykäs regenerointi. Mitään vastaavaa en ole tavannut kuin MEB-autoissa. Kun moottoritiellä vapauttaa vakionopeussäätimen, rullaa auto täydellisen vapaasti, mutta kun siirryn erkanemiskaistalle, hidastaa auto pehmeästi kuin oma ajatus ja tekee sen lisäämällä regenerointia. Erittäin liukkaalla moottoritien erkanemiskaistalla kannattaa muuten muistaa auton 2480 kg:n omapaino ja massan hitauden laki.

Pääseekö EQS 450+ -mersulla Tampereelta Helsinkiin ja takaisin ilman latausta?

Pääseekö tällä Mercedes-Benz EQS 450+ -sähköautolla Tampereelta Helsinkiin ja takaisin lataamatta lisää sähköä?  Todellakin pääsee. Koska kyseessä oli autoliikkeen käytettyjen puolelta oleva auto, en kehdannut ajaa koko matkaa Helsinkiin ja takaisin, vaikka automyyjä olisi senkin minulle selkeästi mahdollistanut. Ei, en halua kerätä autoliikkeen vaihtoautovarastossa olevaan autoon yhtään ylimääräisiä kilometrejä välttämättömän koeajon vertaa enempää siltä varalta, etten kyseistä yksilöä päätä ostaakaan.

Koeajoni oli noin noin 90 kilometrin pituinen matka Tampereelta moottoritietä Helsingin suuntaan ja takaisin. keskikulutus toteutui noin -2..-3°C kelissä 21,1 kWh/100 km tasolle. Autossa on uutena ollut 107,8 kWh ja nyt akku on noin 99 % kunnossa, eli siellä on käyttävissä noin 106 kWh. Minun työmatkani vaihtelee hieman, mutta käytän laskennassa pidemmän reitin 370 kilometriä, jolloin sähköä kuluisi koeajoni keskikulutuksella vasta noin 78 kWh. Se tarkoittaa, että tällä autolla akku riittäisi edestakaiseen matkaan, vaikka aamulla lähtisi kotoa noin 90 % varaustasolla. Vastaavasti puskuria on reilusti huonompien kelien tarvetta varten.

Tämän ikäisessä EQS-mersussa ei ole lämmitykseen käytettävissä lämpöpumppua, mikä pienillä pakkasilla parantaisi lämmityksen energiatehokkuutta. Tuo kasvattaa kulutusta osalla matkakerroista, mutta uskon että sen vaikutus omassa käytössä on merkityksetön. 

Uusi auto noin 64 000 eurolla vai käytetty auto noin 56 000 eurolla?

Tämä koeajo pisti todella miettimään, että ostaako sittenkin käytetty premium-tunnettakin tarjoava sähköauto noin 56 000 eurolla? Vertailukohtina uusi Polestar 2 LR SM haluamillani varusteilla maksaa noin 64 000 euroa. Uusi ID.7 vielä hieman enemmän Uusi Tesla Model 3 LR RWD maksaa kaksilla renkailla ja koukulla noin 49 000 euroa. Hyundai Ioniq 6 haluamillani varusteilla maksaa myös yli 60 000 euroa. Kaikki ne siis maksavat enemmän, kuin tämä Mersu tulisi maksamaan vaikka vaihtaisin heti alle Nokian kitkarenkaat. 

Tämä Mercedes-Benz on jo yhden palveluskauden hoitanut rooliaan taksina ja auton yleistakuu ei ole enää voimassa, mutta akkutakuu on voimassa auton 10 ikävuoteen tai 250 000 kilometriin asti. Se tarkoittaisi sitä, että meidän ajossa akkutakuu olisi voimassa vielä noin pari vuotta. Muulta osin ylläpito ja korjauskuluriskit olisivat omalla lompakolla aina. Tämä on se kohta, mikä saa edelleen miettimään myös muita vaihtoehtoja, etenkin pitkän takuun Hyundaita myös käytettynä.

Kysyin vaihtotarjouksen saatuani luvan ja sain sen, joten kiitän vielä avoimesti ystävällistä ja ammattitaitoista sekä kärsivällistä LänsiAuton myyjää Miska Ryynästä koeajomahdollisuudesta. Menin spontaanisti kyseistä Mersua katsomaan havaittuani sen internetsivustolla. Kun Miska kysyi että käytkö ajamassa, niin sanoin ensin, että en taida uskaltaa, koska tämä on liian hyvä auto. Ja niinhän se oli. Nyt on enää tuska päättää, että mitä haluan tehdä. Ehkä pistän hattuuni jäitä ja menen sohvalle syömään rauhassa lohivoileipää sekä toivon että autokuume laskisi edes hieman. Haluan nimittäin edelleen pitää itselläni harkitun päätöksen sekä koeajaa vielä ainakin Ioniq 6:sen ennen päätöksen muodostamista.

Osoite kopioitu

Keskustelu

paap
19.02.2025 12.20

M3 LR RWD maksaa koukun kanssa 46940,-, kaksilla renkailla siis n. 49000,- ??

Sähköautoileva motoristi
19.02.2025 15.42

Moro
Kyllä.
Model 3 LR RWD:
- auton perushinta 44 990e
- vetokoukku 1350e
- talvirenkaat vanteineen 1944e
= 48 889e

Siihen mikä tahansa muu väri kuin santanderinvalkoinen niin hinta kiipeää jo yli 50 000e

Sitten pääsee sen jälkeen maksamaan Sexy knob, roiskeläpät, HUD+mittaristo -asennukset sekä teippaus.

Sähköautoileva motoristi
19.02.2025 15.46

Ei kun nyt vasta älysin, mullahan oli blogissa siinä Teslan hinnassa kirjoitusvirhe. Kiitos huomiosta! Korjasin tekstiinkin että noin 49 000e.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

EQS Käytetty sähköauto Mercedes-Benz

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Atto 2 (1) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Auto 25 (1) Autonäyttely (18) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (2) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (3) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) E-C3 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (29) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) EQS (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (3) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) FAQ (1) Fazua (2) Fiat (1) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Grande Punto (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) Huolepitosopimus (1) hybridipyörä (1) Hyundai (19) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (34) ID.7 (3) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Inster (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (2) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) katsastus (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (9) kitkarengas (1) koeajoraportti (44) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (4) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (15) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (2) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (7) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (3) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) määräaikaishuolto (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (3) Polestar 2 (3) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (87) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (252) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (39) sähköautokokemus (25) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (61) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (3) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) takuu päättynyt (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (9) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (11) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (20) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb