12.02.2025

Tammikuu 2025 kiritti sähköautojen rekisteröinnit uuteen nousuun hiljaisen edellisvuoden jälkeen

Osoite kopioitu

Vuosi 2024 jäi sähköautojen historiaan rekisteröintimäärien taantuman vuotena. Käytännössä koko vuoden ajan sähköhenkilöautojen rekisteröintimäärät laahasivat vuoden 2023 määriä matalammalla tasolla. Siitä huolimatta sähköhenkilöautojen (BEV) osuus kaikista tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista nuosi jo yli neljän prosentin.

En ole enää pidempään aikaan kirjoittanut kuukausittaisia sähköautojen rekisteröintitilastoja blogiini, koska yksittäisen kuukauden tilanne heittää niin paljon monista tekijöistä johtuen. En myöskään ole enää vuosiin seurannut ladattavien hybridien määriä. Tähän blogikirjoitukseen otan kuitenkin hieman toisen kulman: ladattavien autojen yleistyminen ja sen myötä myös taloyhtiöihin kiihtyvällä tahdilla kasvava paine mahdollistaa lataaminen.

Tammikuu 2025 toi sähköautojen (BEV) rekisteröineissä heti käänteen parempaan suuntaan.

Tammikuussa sähköhenkilöautojen (BEV) rekisteröintimäärät kääntyivät jo nousuun ja määrät ylittivät myös vuoden 2023 lukemat. Ladattavissa hybrideissä sen sijaan jäätiin hieman viime vuoden määrien alle, mutta ylitettiin vuosi 2023. (kirjoituksen rekisteröintimäärien lähde: Traficom Tilastotietokanta)

Tässä alla sähköhenkilöautojen (BEV) erittelyni:

  • Tammikuussa 2025 rekisteröitiin Suomessa yhteensä 3158 sähköhenkilöautoa (BEV). Se oli 25 % enemmän kuin vuoden 2024 tammikuussa (ed.v 2524 kpl). Määrä oli myös korkeampi kuin vuoden 2023 tammikuun 2317 kpl.
  • Vuoden 2025 tammikuussa rekisteröidyistä sähköhenkilöautoista 1639 kpl oli uusina ensirekisteröityjä ja 1519 kpl oli käytettyinä tuotuja.
  • Kaikkiaan henkilöautoja päätyi tammikuussa rekisteriin 9270 kpl (uudet ja käytetyt sekä kaikki liikenne-energiamuodot). Sähköautojen osuus oli niistä 34 %.

Tässä alla ladattavien hybridihenkilöautojen erittelyni:

  • Tammikuussa 2025 rekisteröitiin yhteensä 2577 kpl ladattavia hybridihenkilöautoja (PHEV). Se oli  12 % vähemmän kuin vuoden 2024 tammikuussa (ed.v  2941 kpl), mutta kuitenkin enemmän kuin vuonna 2023 tammikuussa.
  • Vuoden 2025 tammikuussa rekisteröidyistä ladattavista hybridihenkilöautoista 1367 kpl oli uusina ensirekisteröityjä ja 1210 kpl oli käytettyinä maahtantuotuja.
  • Kaikista tammikuussa rekisteröidyistä henkilöautoista ladattavien hybridihenkilöautojen osuus oli siis 28 %

Tammikuussa 2025 rekisteröitiin Suomessa yhteensä 5736 sähköhenkilöautoa ja ladattavaa hybridihenkilöautoa, eli peräti 62 % kaikista tammikuussa rekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia.

Tieliikennekäytössä olevista autoista jo yli 10 % on ladattavia

Vuoden 2024 lopussa Suomessa tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista 10,3 % oli joko sähköautoja (BEV) tai ladattavia hybridejä (PHEV). Määrä jatkaa kasvuaan vääjäämättä, koska esimerkiksi tammikuussa 62 % kaikista rekisteröinneistä oli ladattavia autoja. Vaikka henkilöautokanta Suomessa on ennätysvanhaa ja ikääntyy edelleen, poistuu silti autoja rekisteristä eniten vanhemmassa päässä ja niissä ikäluokissa on kovin vähän vielä ladattavia autoja. Muutos on vääjäämätön myös ajoneuvokannassamme.

Ladattavien autojen murros on jo tapahtunut -herätys taloyhtiöissä!

Minulta kysytään usein, että millaista sähköautoa suositelisin, kun perheet suunnittelevat seuraavan auton ostoa. Vastaan aina vastakysymyksillä ja niistä yksi liittyy siihen, että saako kysyjä järjestettyä kotiinsa latauksen. Kotilataus on sujuvan sähköautoilun perusta useimmille sähköautoilla (BEV) ajaville, mutta monet ovat ajaneet pidempäänkin tyytyväisinä ilmankin. Sen sijaan lataushybridin käytön hyödyt latauskelvottomiin autohin verrattuna perustuu siihen, että autoa voi ladata mielellään aina kun se on parkissa, mutta etenkin töissä ja kotona.

Suomessa oli muuten vuoden 2023 lopussa 1 466 954 perhettä. (lähde: Tilastokeskus) ja sähköhenkilöautoja oli samaan aikaan 118 297 kpl ja ladattavia hybridihenkilöautoja 166 849 kpl, eli yhteensä 285 146 kpl. Laskennallisesti Suomessa oli siis keskimäärin lähes joka viidennessä perheessä ladattava henkilöauto (19,4 %). Tuossa ajattelussa on tietenkin pientä harhaa, koska esimerkkinä mainiten Suomessa on perheitä, joissa on useampi sähköauto ja osa ladattavista henkilöautoista on pelkästää yrityskäytössä. Toisaalta perheillä on käytössä myös ladattavia pakettiautoja, joita en tähän tilastoon laskenut mukaan lainkaan.

Teen olettaman, että sähköautoja on tähän asti ollut eniten omakotitaloissa asuvilla sekä keskimääräistä paremmin tienaavilla perheillä, koska sähköautot ovat olleet uusina lähes poikkeuksetta polttomoottorivastineitaan tuntuvastikin kalliimpia ostaa. Aiemmin käytetyt edullisemman hintaluokan sähköautot ovat olleet pääsääntöisesti vanhemman polven pienen toimintamatkan autoja, kuten Leaf 24 - 30 kWh -malleja, joiden toimintamatkat eivät ole perheiden käyttöön riittäneet.

Nyt tilanne on jo kuitenkin muuttunut ja muuttuu edelleen. Hintaluokassa 15 000 - 30 000 euroa on jo runsaammin tarjontaa etenkin käytetyistä sähköautoista, joiden toimintamatkat riittävät monille perheille ja muutkin ominaisuudet kohtaavat tarvetta. Myös kahden puolen 30 000 euron hintaluokkaan sijoittuvia uusia sähköautoja on alkanut tulla markkinoille aiempaa paremmilla toimintamatkoilla. Lataushybridiautojen sähköiset toimintamatkat myös ovat alkaneet pidentyä.

Esitän ennusteen, että olemme pian tilanteessa, jolloin latausmahdollisuus on yhä useammalle perheelle kynnyskysymys edes lähteä katsomaan seuraavaa astuntoa muuton yhteydessä. Olkoon kyseessä sitten vuokra- tai omistusasunto, tai kerros-, rivi- tai omakotitalo. Toisaalta alamme vähitellen saavuttaa tilannetta, jolloin yhä useamman taloyhtiön hallituksen jäsenistä enemmistöllä itselläänkin on intressi saada taloyhtiöön latausjärjestelyt autoille kuntoon. Samalla vinkki välittäjille: laittakaa hakukoneisiin suoraan rajaus, millä voi hakea vain kohteita joissa auton lataus on jo järjestetty.

Osoite kopioitu

Keskustelu

jani_ik
17.02.2025 19.46

Ei tullu faktaa että 30 000€ hintaluokassa ois pidempiä toimintamatkoja tarjolla. Totuus: Ei sellasia tosiasiassa ole.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (29) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) EQS (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (3) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) FAQ (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) Huolepitosopimus (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (33) ID.7 (3) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) katsastus (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (9) kitkarengas (1) koeajoraportti (43) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (3) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (15) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (2) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (7) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) määräaikaishuolto (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (3) Polestar 2 (3) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (87) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (251) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (3) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (8) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (11) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (20) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb