08.07.2022

Latausmahdollisuus tulee vaikuttamaan dramaattisesti asuntojen haluttavuuteen lähivuosina!

Osoite kopioitu

Esitän olettaman, että latausauton, eli sähköauton (BEV) tai lataushybridin (PHEV) lataamisen mahdollisuus tulee vaikuttamaan merkittävästi asunnon haluttavuuteen lähivuosina. Parhaimman käsityksen sujuvan kotilataamisen merkityksestä tietävät kokeneet sähköautoilijat ja siksi tein kaksi kyselyä Sähköautot -Nyt! Facebook -ryhmään, jossa on 27 200 jäsentä. Toisessa kyselyssä tiedustelin latausmahdollisuuden vaikutusta asunto-osakeyhtiöstä kodin ostotilanteessa ja toisessa vuokraamisen tilanteessa.

Peräti 89% vastaajista pitää kynnyskysymyksenä latausmahdollisuutta

Asunnon ostotilanteessa peräti 89% vastaajista oli sitä mieltä, että latausmahdollisuus on kynnyskysymys asunnon hankinnalle. 8% kokee, että latausmahdollisuus vaikuttaa jonkin verran ja vain 1% vastaajista on sitä mieltä, ettei vaikuta lainkaan. Vastauksia ehti kertyä 633 kappaletta (8.7.2022 kello 9.44 mennessä)

Asunnon vuokraamisen tilanteessa kynnyskysymyksenä latausmahdollisuutta piti hieman pienempi osuus, kuitenkin edelleen 82%, eli erittäin merkittävä osuus. 15% piti asiaa jonkin verran merkittävänä ja 2% ei koe asiaa lainkaan merkittäväksi. Vastauksia ehti kertyä 246 kappaletta. (8.7.2022 kello 9.45 mennessä)

Latausautojen rekisteröintimäärät nousseet jo korkealle

Kaikki latausautot lähtökohtaisesti ovat hyödyllisimpiä kun niitä voidaan ladata niiden ollessa pysäköityinä. Sähköautolle latausmahdollisuus jossain vaiheessa on vääjäämätön etenemisen edellytys, koska muuta liikenne-energiaa ei autoon varastoida. Lataushybridillä taasen kotilataamisen merkitys korostuu, koska sähkölla ajaen auton parhaat puolet ovat käytettävissä ja sähköiset toimintamatkat ovat lyhyehköjä. 

Latausautojen, eli sähköautojen ja lataushybridien osuus kaikkien henkilöautojen ensirekisteröinneistä on tammi - kesäkuussa 2022 Suomessa ollut 34%. Käytettyinä maahantuoduista osuus on ollut vielä suurempi, 48% koko alkuvuoden 2022 aikana. Pidän oletettamana, että sähköautojen osuus uusien autojen ensirekisteröinneistä sekä käytettyinä maahantuoduista jatkaa kehittymistään. Saatamme pian nähdä hetken, että sähköautot ovat eniten rekisteröity ajoneuvo.

Ajoneuvokanta uudistuu hitaammin

Ajoneuvokanta uudistuu tietenkin huomattavasti hitaammin, kuin uusien ja käytettyinä rekiseröityjen autojen osuus nousee. Kuitenkin Q2/2022 lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröidyistä henkilöautoista peräti 4,4% latausautoja, eli sähköautoja (32 981 kpl, 1,2%) ja lataushybridejä (92 103 kpl, 3,3%). 

Ajoneuvokannan uudistuminen tulee kuitenkin olemaan vääjäämättömöästi kiihtyvä muutos, koska autokantamme on niin vanhaa ja uusien rekisteröinneistä pian suurin osa on latausautoja.

Ajoneuvokannan uusiutuminen tulee näkymään asuntomarkkinoillakin

Yhteensä kaikkia henkilöautoja oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä 2 828 658 kpl, eli keskimäärin yksi auto taloutta kohden. Kotitalouksien määräksi en löytänyt vuoden 2017 tilannetta uudempaa lukemaa https://www.stat.fi/. Suomalaiset tekevät arviolta noin miljoona muuttoa vuodessa, eli 35% talouksista muuttaa vuosittain https://www.stat.fi/.  

Kyselyni tulosten perusteella teen johtopäätelmän, että noin miljoonasta vuosittain muuttavasta taloudesta jo tällä hetkellä keskimäärin lähes jokaisella on käytössään yksi henkilöauto. Lukumäärä ei tietenkään mene tasan, koska on paljon talouksia, joilla autoa ei ole ja toisaalta usemman auton talouksia. Muuttavienkin talouksien henkilöautoista on jo nyt noin 4,4% sähköauto tai lataushybridi, eli noin 44 000 taloudella on jo nyt latausauto tai useampia. Kyselyyni vastasi, että jopa 98% kokee, että uuden kodin ostamisessa kynnyskysymys on jo nyt auton lataamisen mahdollisuus. Siis tänä vuonna ainakin noin 43 000 muuttavaa taloutta kokee, että latausmahdollisuus on jopa asunnon kynnyskysymys.

Tuo 4,4% osuus latausautoja ei vielä ole kovin paljon, käytännössä se tarkoittaisi sitä, että taloyhtiössä, jossa on 23 osaketta, olisi noin yksi latausauto tällä hetkellä. Tilanne kuitenkin muuttuu nyt erittäin nopeasti, koska uusien latausautojen ensirekisteröintien sekä käytettyinä maahantuotujen määrä jatkanee nousuaan.

Uskallan esittää olettamani: latausmahdollisuuden selkeä kertominen asunto-osakkeen myynnissä tai vuokraamisessa tekee latausautoilijoille kohteesta houkuttelevamman ja laajentaa siten potentiaalisten kiinnostuneiden määrää. Milloin tämä tulee näkymään jopa asuntokauppojen tai vuokrien hintatasossa? En osaa sanoa, mutta osa vastaajista ilmensi vapaissa kommenteissa, että he eivät edes lähde katsomaan kohdetta, josta ei saa selkeää tietoa latausmahdollisuudesta. 

Taloyhtiövaikuttaja: Nyt on oikea aika tehdä taloyhtiöissä muutokset ja laittaa latausasiat osakkaille kuntoon. Uskon, että latausmahdollisuuteen kaikissa taloyhtiön pysäköintiruuduissa kannattaa panostaa viipymättä. Parhaimmillaan jokaiseen pysäköintiruutuun saadaan esimerkiksi max 11 kW:n tehoinen Type2-lataus vaikka dynaamisella kuormanjaolla. Kuitenkin edes sukolatausmahdollisuus on parempi, kuin ei mitään. Tiedän myös jo joitai taloyhtiöitä, joissa on ollut mahdollista tehdä yhdistelmäratkaisu siten, että jokaisessa ruudussa on 8A sukolataus ja lisäksi taloyhtiön pysäköintialueelta löytyy 2-4 kappaletta 22 kW:n tehoista maksullista latauspaikkaa. 

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Asuntovaunukuski
10.07.2022 10.38

Latauksesta puheen ollen, olen kokeillut ensimmäistä kertaa asuntovaunun vetämistä ID.4:lla. Todella hyvä ja vakaa vetoauto ja n. 100km testilenkillä kulutus kuivalla kesäkelillä n. 35kWh/100km max 80km/h maantienopuksilla. Mutta ne teholaturit! Miksi niitä ei voi tehdä läpiajettaviksi vaan esim. kaikki uudet ABC-pisteet laitetaan riviin? Vai onko ideana korvata nykyiset bensapumput myöhemmin latureilla ja sitä odotellessa peräkärryautoilijat saa jumpata ekstraa? Tosi harmillista sillä ID.4 on paras vetoauto tähän asti mutta pikalatausta on syytä löytyä tiheästi

Sähköautoileva motoristi
10.07.2022 17.20

Moi,
just Latausverkosto-Nyt! Facebook-ryhmässä kyseli läpiajettavat asemat.
Sieltä kannattaa katsoa.

Matti
28.01.2023 19.54

Itse jouduin kustantamaan oman latausaseman hankinnan alusta loppuun taloyhtiön parkkipaikalla. Päädyin lopulta kotimaiseen Fiboxiin jossa kaksi lämmityspaikkaa ja kaksi latauspaikkaa koska täytyi samalla varmistaa ettei viereisen paikan lämmitys kärsi:

https://nordicplug.fi/collections/sahkoauton-latausasemat/products/fibox-power-sahkoauton-latauspiste-taloyhtioon

Luin nyt että Norjassa olisi tulossa tai jo tullut laki joka kieltää kaikki paitsi type2 latausasemat taloyhtiöistä. Liekköhän suomessa edessä ja ei liene kosketa jo asennettuna latausasemia?

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (29) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) EQS (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (3) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) FAQ (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) Huolepitosopimus (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (33) ID.7 (3) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) katsastus (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (9) kitkarengas (1) koeajoraportti (44) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (3) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (15) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (2) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (7) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) määräaikaishuolto (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (3) Polestar 2 (3) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (87) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (251) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (3) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (9) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (11) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (20) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb