Tampere on ollut pitkään sähköisen liikenteen musta-aukko isojen kaupunkien listalla sähköautojen latausmahdollisuuksien puitteissa. Tämän huomasi myös Vesa Linja-aho jo syyskuussa 2015 ja kirjoitti siitä Tuulilasin blogiinsakin. Pitkän aikaa kului, ettei asiassa tapahtunut mitään edistymistä.
Lähin pikalatauspaikka on ollut ABC Lahdesjärvellä Fortumin Charge&Drive ylläpitämä laturi, eli vajaan 10 km päässä keskustasta. Sinänsä tuo on erinomainen paikka pikalaturille palvellen ohiajavia sähköautoilijoita. Lahdesjärvellä pikalataus maksaa 0,20 euroa minuutilta, joka on hyvin yleinen pikalatauksen hinnoitteluna.
Tampereen keskustan alueella on ollut siis aiemmin vain hidasta tai vielä hitaampaa latausta tarjolla ja vain hyvin vähäisissä paikoissa.
Tampere on kuitenkin jo jonkin aikaa julkistanut sanomaa: "Tampere kulkee sähköllä".
Näkyyhän tämä teema myös jo liikenteessä olevina sähköbusseina, joka on erittäin hyvä uusi asia ja toivottavasti kokemukset ovat niin hyviä, että ne yleistyvät.
P-Hämpissä on nyt myös Type2 -latauspisteet.
P-Hämpissä oli pitkään vain schuko-lataumahdollisuus, mutta loppuvuonna 2016 sinne lisättiin neljä kappaletta Type2-rasiallisia latauspisteitä, joista saa jo 3*32A latausvirtaa, eli tehokkainta Tyoe2-latausta. Tämä siis tarkoittaa 6,6 kW laturilla varustetulle Leafille noin 37 km matkaa vastaavaa 6 kWh energian määrää tunnissa. Esimerkiksi Zoe 40 saa 22 kW laturillaan tunnissa 137 km matkaa vastaavan 22 kWh energiamäärän. Lataus käynnistetään ohjeen mukaan tekstiviestillä, mutta kaikki RFID-tunnistusvälineet myös ovat latauksen käynnistäneet. Lataaminen on ilmaista.
Nämä Hämpin uudet Type2:set ovat erittäin tervetullut lisä Tampereelle.
P-Frenckelissä on edelleen tarjolla hitainta, eli schuko-latausta neljästä latauslaitteesta. Eli näistä saa enimmillään vain 16A latausvirtaa. Esimerkiksi Leafin mukana tuleva schuko-latauslaapeli on rajattu 10A latausvirralle joten tunnissa saa Leafiin vain noin 12 km matkaa vastaavan energiamäärän. Nämä latauslaitteet ovat kovin usein olleet täynnä lataamassa olevia sähköautoja sekä hybridiautoja.
Sähkötalolla Voionmaankadulla on myös Type2 ja schuko -latauslaite, mutta sen toiminnasta on raportoitu aika paljon ongelmia.
Mutta nyt on siis alkanut uusi aika Tampereen sähköisessä liikenteessä!
Rongankatu 9 kohdalle on asennettu sähköautojen pikalatauslaite, joka on Virtapisteen operoima Tampeeen kaupungin latauspiste.
Tarjolla on DC-latausta CHAdeMO sekä CCS -liittimillä varustetuille sähköautoille. Lisäksi oma kaapelissa on tarjolla nopeaan AC-lataukseen.
Lataus käynnistetään pitämällä hetken Virtapisteen RFID latauskorttia tai avainperää tunnistuskohtaan laturissa. Tämän jälkeen laite kehoittaa kytkemään oikean kaapelin ja käynnistämään latauksen start-nappia painamalla. Virtapisteen mobiilisovelluksella voi myös aktivoida latauksen.
Lataaminen oli ilmaista, mutta uskon tämän olevan vain väliaikaista ja todennäköistä on, että lähiaikoina hinnoittelu tulee noudattamaan samaa linjaa kuin yleensä pikalatureissa on.
Lataamisen aloittaminen oli kokeneelle sähköautoilijalle jo yhtä helppoa kuin missä muualla tahansa. Laturin sijoitus suhteessa pysäköintiruutuihin sekä latauskaapelien lyhyys saattavat aiheuttaa joillekin sähköautoille päänvaivaa ajoneuvon asettelussa, jotta kaapelin saa riittämään. Leafissa ei tuota ongelmaa ollut, koska latauspistoke on keskellä auton keulassa.
Oma Leafini sai ajolämpimään ja 20% ladattuun akkuun alussakin vain 31,9 kW latausteholla sähköä. Se on jostain syystä jopa 24 kWh akulla varustetulle Leafille hieman totututtua vähemmän.
Latauksen voi lopettaa käyttämällä RFID-tunnistetta (kortti tai avaimenperä) laturin lukijakohdassa tai mobiilisovelluksella. Kun lataus on päättynyt, pistokkeesta sammuu punainen valo ja tämän jälkeen kaapelin saa irroitettua autosta.
Laturin kohdalle on kahdelle autolle varattu yhden tunnin kiekkopaikka lataamisen ajaksi.
Ehdotus Tampereen kaupungille merkinnän muuttamiseksi:
Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä sähköautoilijat esittivät toiveen, että sähköautojen latauspaikat varustettaisiin mieluummin oheisen kuvan kaltaisella kyltityksellä, kuitenkin yhdellä tärkeällä tarkenuksella. (Tämä esimerkkikuva on jossainpäin Suomea siis jo käytössä)
Pysäyttäminen kielletty -merkin sisältö ei voi jäädä kenellekään autoilijalle epäselväksi, joten vahingossa latauspaikalle pysäköintejä muissa, kuin Sähköajoneuvon lataustilanteissa sattuisi merkittävästi harvemmin. Toisaalta, voiko pysäyttäminen kiellettymerkissä olla aikakylttiä, kuten Kari tämän blogin kommentissa hyvin kyseenalaisti?
Pysäköintikielto ei ole yhtä hyvä, koska sillä saatetaan tukkia matkustajien kyytiin saamiseksi liikennevirraltaan vilkkaassa paikassa juuri kriittiseksi ajaksi latauspisteen ruutu. Oikeastaan minulle sillä ei ole mitään merkitystä, kumpaa kylttiä käytetään, kunhan merkinnät ovat riittävän selkeästi ja yleisesti ymmärrettävissä.
Lisäkilvessä tulisi kuitenkin lukea "sähköajoneuvojen lataus sallittu"
Tuon pikalaturin tapauksessa tunnin kiekkorajoitus on perusteltua, koska pikalataus on niin paljon nopeampaa, kuin esimerkkikuvan Type2-rasiasta lataaminen.
Tämä kyltitys on niin laajalti ymmärretty, että sen noudattamatta jättäminen on ilman muuta pysäköintivirhemaksun arvoinen epäonnistunut suoritus.
Hyvä Tampereen kaupunki ja Virtapiste. Sähköautoilija kiittää pikalaturista iloisena.