30.06.2022
Energiakriisi 1 - etanoli
Kuva ja teksti: Arttu Lustig
Näinä energiakriisin aikoina sähkön rinnalle väläytellään auton käyttövoimaksi etanolia. Tämä on saanut allekirjoittaneen sydämistymään pohjamutia myöten jo pidemmän aikaa. Syynä mieleni pahoitukseen on, että lähin etanolitankkauspiste sijaitsee 50 kilometrin päässä. Etanoli olisi täydellinen ratkaisu monella tavalla, jotta omatunnoltani saisi hiukan likaa pyyhittyä sekä saisin olla osallisena ratkaisuissa paremman tulevaisuuden puolesta. Asuinpaikastani johtuen en saa mahdollisuutta olla osallinen tulevaisuuden pelastavissa teoissa.
Minulta löytyy muutostöihin rahat, jotta autostani tulisi etanoliyhteensopiva. Siitä tämä ei ole kiinni. Muutostöiden hinnaksi on lupailtu jotain 500 ja 700 euron väliltä. Kuulostaa kohtuulliselta ja mahdolliset säästöt tulisivat, jos tulisivat. Enkä myöskään välitä, että nykyinen autoni ikä lähentelee 400 000 kilometriä. Montaa vuotta ei ole jäljellä eikä varmastikaan tule tarvetta ostaa ainakaan kulumisen takia uusia renkaita. Haluaisin kuitenkin muuttaa autoni etanolilla toimivaksi järkevyydestä välittämättä.
Netistä löytyy toki useampikin tee-se-itse-video, jotta ammattilaisen ei tarvitse vanhan romun takia liata käsiään, vaan itse voi uhrautua paremman huomisen puolesta. Koneen kääntäminen polttoainetaipuvaksi 150€ osalla onnistuu nettivideoiden mukaan kädenkäänteessä.
Apu-lehdessä Etanoliautoilijat ry:n edustaja hehkutti etanolia polttoaineena ja muistutti muutostöiden helppoudesta. Luin minkä kiukultani pystyin. Viiruisten silmieni kohdalle osui sana flexfuel, ja väite, että muutostyön jälkeen voisi tankata myös vanhaan tapaan.
Mieltäni jäi kaihertamaan, että ilmeisesti muutostyön jälkeen voisin tankata kaikkia bensiinilaatuja? Jos näin on, niin miksi aina kaikkia tai ainakin valtaosaa autoista ei tehdasasetuksiltaan ole tällaisessa tilassa? Miksi vuosikymmeniä sitten autonvalmistajat eivät ole tehneet autoista sellaisia, että kaikki käy etanolista bensaan, jos järjestelmä on näin yksinkertainen edullinen?
En ole penaalin terävin kynä, mutta voin olla ajoittain varoittavana esimerkkinä. Matkustin lähimmälle E85-tankille tarkistamaan tilanteen etanolibensan hinnasta. Netti toki on täynnä kaikenlaisia taulukoita ja lukuja, mutta halusin mennä primäärilähteen hinnalla millä hyvänsä. Näillä bensan hinnoilla oli hintana oli polttoainekuluina noin 20€. Se on hinta, jolla pääsee 100 kilometriä Volvollani.
Lähimmällä polttoaineasemalla 50 kilometrin päässä E85 hinta oli 1.754€ ja 95E10 2.511€. Tämä tarkoittaa, jos siis laskin oikein, että E85 on hiluja vaille 30 prosenttia halvempaa kuin 95E10. Kun E85 polttoainetta kuluu 30 prosenttia enemmän, niin eikö tämä tarkoita, että mitään säästömahdollisuuksia ei ole olemassa ikinä koskaan tällä hintaerolla. Tämä siis jos laskin oikein. Korjatkaa jos ole väärässä. Kertokaa, jos pääsit samaan lukuun.
Olen hyvin pettynyt. Haluaisin vain päästä pelastamaan maailman autoilemalla samalla säästäen rahaa ja saaden moottoriin enemmän vääntöä. Flexfluelilla olisin askeleen lähempänä tätä unelmaa, mutta joutuisin maksamaan osat ja asennuksen. Toisekseen harvoin edes pääsisin sovittamaan sankarin viittaa tankkaamalla E85-polttoainetta, kun tankkausasemat ovat niin kaukana.
Keskustelu
RE85lla kulutus nousee noin 30%. Jos 95E10 kulutus 7 l / 100 km,niin RE85 9.1 l /100 km. Hintavertailun osalta meni pieleen, RE85:lla ajettaessa säästö polttoainekuluissa noin 1,5 eur / 100 km .