02.04.2015

Jobbari

Osoite kopioitu

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Oli aika ostaa uusi auto. Vanha oli myyty. Parkkipaikkaani täyttivät naapureiden vieraat sekä satunnaiset kulkijat. Minun piti vallata tila takaisin itselleni. Koko ostoprosessin jälkeen jäin miettimään, mikä lopulta on ostajan vastuu autokaupoissa. Kuinka paljon auton ostajalta voidaan vaatia tietämystä tai taitoa autojen suhteen?

Ostin Saabin. Saab on ollut haaveissani jo tovin. Kyllä, olen kuullut ensimmäisten viikkojen aikana, että saabismi on sairautta ja turbo-saabismi mielisairautta sekä suabi edest ja suabi takkaa. Miksi pitää mennä näin monimutkaisesti? Bemari- ja Miato-kuskeille ollaan suorempia, eikä heille viittailla potilassalaisuuden suojan alla oleviin tietoihin. Miksi ei vain voida sanoa, että autosi viittaa siihen, että naisten alushousut eivät tee tiukkaa nivusissasi, tai että ammatinvalintatesteissä saat tulokseksi parturikampaajan ja chat-juontajana toimivan entisen BB-tähden? Asia olisi sillä hoidettu ilman 70-luvulta peräisin olevia sutkauksia.

Luonnollisesti olen huolissani ilmastonmuutoksesta, niin kuin moni muukin. Otin huomioon ilmastonmuutoksen ja sen tuomat haasteet ostaessani Saabia. Valitsin auton suurimmalla koneella, joka auton malliin oli aikanaan asennettu ja kehitetty. Olen lukenut, että mutavyöry voi edetä yli 100 km/h, joten on hyvä omistaa auto, jolla varmasti pääsee nopeasti kiihdyttämään pois mutavyöryn alta. Luonnollisesti autostani löytyy myös ilmastointi, koska kesät alkavat hiljalleen olemaan polttavan kuumia. En halua kokea nestehukkaa kuumuuden takia ajaessani pitkää matkaa. Auto kuluttaa sekalaisessa ajossa noin 10 litraa sadalla kilometrillä, joten turhat ajelut jäävät välistä. 

Kerron nyt miten tyhmä olen, kun ostan autoa. Varoitan, että seuraava tekstinpätkä saattaa herkkähermoisimmille olla liikaa. Ensinnäkin ostin auton pirkanmaalaiselta autokauppiaalta, jonka autokauppa toimii toiminimen alla. Kansankielellä ostin auton jobbarilta. Esittelyteksti autosta oli lyhyt, yksi lause. Annoin kauppiaan laulaa puhelimessa korvaani ne laulut, jotka halusin kuulla. Uskoin kaiken, mitä hän minulle kertoi, eikä minua haitannut, etä myyjä ei ihan tarkalleen tiennyt vastausta kysymyksiini. En omistanut autoa koeajohetkellä. Tein koeajon ennen töihin lähtemistä. Jos en olisi ostanut autoa, en olisi päässyt töihin. En lukenut huoltokirjaa koeajon yhteydessä. Luin sen myöhemmin. Viimeisin merkintä oli kymmenen vuoden takaa saksaksi, jos huoltokirjalla on kokonaisuuteen suurempaa merkitystä. Myyjä kertoi Check Engine –valon välillä palavan, mutta siitä ei kannattanut välittää. Enkä minä välittänyt.

Jälkeenpäin mietin, miten olisin voinut ostaa itselleni auton vielä huonommin. En keksinyt. Hälytysmerkkejä oli ilmassa enemmän kuin raketteja taivaalla vuoden vaihtuessa, mutta minä pidin tukevasti hitsausmaskin naamalla ja peltorit korvilla, jotta todellisuus ei pääsisi häiritsemään hyvää ostostunnelmaa. Toivonkin nyt, että minulla olisi ollut kaksi kaveria mukana, joista toinen olisi tarkastellut auton samalla kun itse olisi katsonut toiseen suuntaan. Miksi ostan auton aina yksin? Milloin opin ottamaan viisaamman mukaan autokaupoille?

Käytettyä autoa ostettaessa usein ohjeistetaan, kuinka auto pitää tutkia tarkoin. Autoliiton mukaan ostajalla on vastuu tarkistaa auto huolellisesti. Miten minunlaiseni, autojen tekniikasta heikosti tietävä voi tarkistaa auton huolellisesti? Tässä lista kaikesta, mitä osaan autosta tarkistaa: auton neljässä renkaassa on silmin nähden tarpeeksi ilmaa. Kyljestä ei saisi löytyä reikiä, vaikka sekään ei estänyt edellisen auton omistajien vaihtoja useaan kertaan. Suuret kyhmyt ja kuopat auton ulkokuoressa kertoisivat auton olleen kontaktissa. Voin katsella peileihin kaasua painaessa ja varmistaa, ettei pakoputkesta tule koko maiseman verhoavaa savuvallia. Tunnistan talvirenkaat renkaan pintaan asennetuista metallipalasista. On myös mukavaa, jos auto ei hirveästi haise. Autosta on myös hyvä löytyä toimiva radio. Papereista tarkistan, että käyn kauppaa papereihin merkityn henkilön kanssa.

Jos auto käynnistyy, lähtee liikkeelle ja sitä on mahdollista hallita liikenteessä, niin se on minulle kunnossa. Tässä on kaikki mitä voin tarkistaa käytetystä autosta. Miten minulta voidaan edes vaatia enempää? Miten minulle voi jäädä muita vaihtoehtoja kuin luottaa myyjän sanaan, koska en voi mitenkään varmistaa myyjän sanojen todenperäisyyttä tai sanomatta jättämisiä? Kuinka tyhmä saan olla ostaessani autoa?

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (2) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (6) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (20) Autokauppa (37) autokauppiaat (2) autokauppias (2) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensa (1) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) diesel (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (20) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (4) Kia (3) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) korjauskustannukset (1) kristillisdemokraatit (1) kulutus (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) netti (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) octavia (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (5) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (5) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (4) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) taksi (1) talvi (16) talvirenkaat (8) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (48) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (7) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (5) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (6) öljy (3)
nwdb