21.04.2024
Leikkauspiste - korjauskustannukset
Teksti ja kuva: Arttu Lustig
Joskus elämässä voi käydä niin, että auto ei mene katsastuksesta läpi. Näissä harvinaisissa, mutta inhimillisissä tapauksissa tilanne on valitettava, mutta ei ylitsepääsemätön. Joskus tilanteen ylitsepääsemiseen tarvitaan joko rahaa tai nokkeluutta, jotta auto olisi katsastajalle mieluinen. Joskus on vain päästettävä irti ja antaa auton pyyhkiytyä pois vero- ja omistajatiedoista. Kun oma nokkeluus ei riitä, missä menee leikkauspiste rahan ja irtipäästämisen suorilla? Milloin autoa ei enää ole taloudellisesti järkevää korjata?
Volvon katsastus oli selkeä voitto, mutta Toyota Yaris koki rökäletappion. Vaikka Yaris meni edellisestä katsastuksesta läpi, vuodet eivät olleet veljiä keskenään. Suurimmaksi ongelmaksi nousi venttiili, jonka tehtävänä on pitää auto suorassa jarruttaessa. Liukkaalla ja lumisella tiellä tämän venttiilin puutteellinen toiminta oli helposti testattavissa. Jarruttaessa auton perä pyrki asettelemaan itseään menosuuntaan.
Perämetsien tietotoimiston mukaan vanhemman Toyotan ensiavuksi sopisi kova jarruttelu. Tällä tavalla jumiutunut venttiili voisi herätä uudestaan eloon. Minä jarruttelin ja jarruttelin ohjeiden mukaan. Minusta auton perä ei enää juurikaan pyrkinyt meno suuntaa, mutta hiukan kuitenkin jarruttaessa auto halusi näyttää kylkeä vastaantulijoille. Epätasaisella alustalla jarrutuksen suoruutta oli vaikeaa arvioida, mutta auto tuntui jarruttaessa paremmalta. Ehkä oma nokkeluus veisi tilanteen rökeletappiosta tasapeliin. Lopputulos kuitenkin selviäisi vasta katsastuskonttorilla.
Katsastuskonttorilla tuli tuomio, että jarrut venttiileineen olivat edelleen yhtä huonossa hapessa kuin edellisellä kerralla. Ei auttaisi kuin nöyrtyä ja tilata huoltamolta aika uuden venttiilin asentamiseen. Huoltamolla kerrottiin veret seisauttava hinta venttiilille. Venttiili ilmeisesti on rakennettu käsin korkeastikoulutetun henkilön toimesta. Korjauskustannukset eivät ylittäneet auton arvoa, mutta kyseessä oli suuri määrä rahaa, joka pitäisi laittaa vanhaan autoon kiinni. Tarkkaa hintaa en kerro, mutta uusi katalysaattori olisi ollut huomattavasti halvempi.
Onko tällaisen summan kiinni laittaminen vanhaan autoon järkevää? Korjauskustannusten hinnalla ei tosin saisi samanlaista toimivaa autoa. Toinen vanha auto voisi olla suurempi riski kuin tuttu juuri huollettu auto. Kolmantena vaihtoehtona olisi ostaa autolainan voimalla moderni auto. Pohdintojen jälkeen tuloksena oli pitää Yaris omissa nimissä, niellä tappio ja laittaa rahat autoremonttiin. Yaris oli kuitenkin reipas ja edullinen auto ajaa. Yariksesta ei ollut aika luopua.
Vein Yariksen huoltamolle. Samalla sovittiin, että katsastuslappu laitettaisiin puhtaaksi huomautuksineen päivineen. Nyt ei jätetä mitään pöydälle. Kullan arvoista osaa sai tosin odottaa ulkomaantoimituksena toista viikkoa, kun korkeakoulutettu insinööri sorvisi siihen nesteiden virtauspaineet kohdilleen.
Ensimmäistä kertaa elämässä katsastuskonttorilla ei jännittänyt. Automaatin kahvi oli edelleen yhtä pahaa kuin ennenkin, mutta vanhoista lehdistä löytyi mielenkiintoista luettavaa ajankuluksi. Katsastusmies toi Yariksen testeistä. Näin ensimmäistä kertaa elämässä täydellisen puhtaat katsastuspaperit.
Takatalven innoittamana halusin päästä kokeilemaan, miltä Yaris tuntuisi, kun jarrut olivat kunnossa. Tiukka jarrutus lumisella tienpinnalla näyttäisi totuuden. Jarruttaessa Yariksen kylki pyrki vastaantulijoiden suuntaan täysin samalla tavalla kuin ennen huoltoa. En tiedä, mistä oli maksettu ja mitä katsastusmies oli tarkistanut. En huomannut mitään eroa autossa jarruttaessa. Ehkä kaikki kuitenkin olivat lopulta tyytyväisiä: huoltamo sai töitä, katsastaja vaatimusten mukaan korjatun auton ja Yariksella oli täydellisen puhtaat paperit vuodeksi eteen päin.
Keskustelu
Ei kommentteja