13.03.2025
Miksi käytetyn auton osto kannattaa?

Kuva: Adobe Stock
Nykyajan maailmassa kun paasataan paljon vastuullisuudesta, unohdetaan liian usein puhua käytetyistä autoista. Esimerkiksi uudet sähköautothan ovat toki paikallisesti päästöttömiä menopelejä, eli ne eivät liikkuessaan synnytä pakokaasuja. Mutta, niiden valmistuksessa päästöjä syntyy sitten enemmänkin. Ja, niitä syntyy itse asiassa merkittävästi enemmän kuin polttomoottoriauton valmistuksessa, kuten olenkin joskus aiemmin jo kirjoittanut.
Mutta, entä jos ostatkin käytetyn sähköauton? Silloin olet valinnut ihan aikuisten oikeasti vastuullisen menopelin, koska maailmaan ei tällöin synny uusia, valmistukseenkaan liittyviä päästöjä. Ja, jos käytetyn sähköauton kohdalla arveluttaa se akuston mahdollinen kesto (kuten monia saattaa vielä arveluttaa), ei vähäpäästöinen ja käytetty polttomoottorivehjekään ole yhtään hullumpi vaihtoehto vastuullisuusnäkökulmasta katsottuna.
Käytetyissä autoissa on oikeasti paljon järkeä. Ja, puhun nyt pitkälti vähän käytetyistä ja kuitenkin melko uudehkoista menopeleistä (koska mitä vanhempiin ja myös enemmän ajettuihin autoihin mennään, sitä enemmän kasvavat myös kaikenlaiset luotettavuusriskit ja niin edelleen).
Tässä kuusi syytä miksi käytetyn auton hankinta kannattaa.
1. Alhaisempi ostohinta
Suurin yksittäinen argumentti käytetyn auton ostamiselle liittyy hintaan. Koska, sillä sekunnilla kun ajat uuden auton liikkeen ovista ulos, vastaa se käytännössä samaa, kuin heittäisit vinon pinon seteleitä ikkunasta ulos. Arvonalenema on perin ikävä asia ja uusien autojen kohdalla se on varsin rajua.
Mutta, entä sitten kun ostat auton käytettynä? Silloin joku muu on ottanut jo taloudellisen iskun vastaan puolestasi. Se on vähän sama kuin tilaisit sadan euron pihvin huippuravintolassa, mutta sen sijaan että maksaisit siitä täyden hinnan, joku muu ottaisi siitä ensin pari suupalaa ja hinnastakin viilattaisiin samalla iso siivu pois. Okei, en ehkä haluaisi että joku muu koskisi pihviini ensin, mutta ymmärtänette pointin.
Myönnettäköön, että käytetyssä ei välttämättä ole enää sitä samaa uuden auton tuoksua kuin siinä oli silloin kun se oli aivan uusi, mutta sen sijaan saat samanlaisen auton merkittävästi halvemmalla (ja vielä mukavasti sisään ajettuna). Jos kyse on aivan uudesta automallista, joudut toki pienen tovin odottamaan, että käytettyjä versioita alkaa autoliikkeisiin ilmaantumaan. Ja, ymmärrän kyllä, ettei se ole maailman helpoin tehtävä, sillä autokuume jos mikä on kamala kuume.
Varustepuoli on myös yksi tärkeä tekijä punnittaessa, että ostaako uusi vai käytetty auto. Kirjoitin äskettäin siitä, että miksi nykyautot ovat lähes järjestäen niin hyviä. Mainitsin siinä, että (useimmista) uusista autoista löytyy nykyään jo vakiona varsin kattavasti tietynlaisia perusvarusteita. Eli se niin sanottu karvalakkiversiokin voi olla pikkaisen parempi karvalakki, kuin mitä se oli ehkä vielä joskus parisenkymmentä vuotta sitten. Mutta, toki edelleenkin, kun ostaa käytetyn auton, saa samalla tai jopa halvemmalla hinnalla monesti vielä huomattavasti enemmänkin niitä varusteita. Auton ostossa mahdollisesti säästetyt rahat voi sitten käyttää vaikka siitä autosta nauttimiseen – kuten polttoaineeseen, jos kyseessä on polttomoottorilla varustettu menopeli. Tai sähköön, jos kyseessä on sähköauto. Tai vaikka majoitukseen, kun heittää seuraavana kesänä roadtripin sillä vasta hankitulla pirssillä.
Kärjistetysti asian voisi jopa tiivistää niin, että uuden auton ostaminen on ihmisille, jotka nauttivat rahan tuhlaamisesta. Käytetyn auton ostaminen on puolestaan tarkoitettu heille, jotka haluavat yksinkertaisesti enemmän vastinetta rahalle.
2. Pienempi arvonalenema
No niin, puhutaanpa nyt lisää tuosta arvonalenemasta. Se on asia, joka vaanii hiljaa taustalla, kun istahdat siihen tuliterään maasturiisi, automyyjä avaa liikkeen nosto-oven ja ajat auton liikkeestä ulos. Hymy hyytyy kuitenkin nopeasti, kun alat oikeasti miettimään kuinka monia tuhansia euroja siitä auton arvosta tippuukaan saman tien.
Uusi auto voi menettää itse asiassa jopa 15% arvostaan pelkästään ensimmäisen vuoden aikana. Eli jos sen samaisen auton ostaisi vähän käytettynä, voisi nuo useat tuhannet eurot käyttää tosiaan johonkin huomattavasti hyödyllisempään.
Mutta, olen itsekin aikoinaan ostanut yhden auton uutena. Eli tavallaan ymmärrän miksi osa meistä toimii niin. Me ihmisethän monesti rakastamme kaikkea uutta. Onhan se hienoa muuttaa uuteen taloon. Tai hankkia uusi puhelin. Tai uusi televisio. Tehtaalta saapuessaan kaikki on niin pirun uutta ja kiiltävää. Ja, onhan se nyt melko huumaannuttava se uuden auton tuoksu, eihän siitä mihinkään pääse. Penkeissä ei silloin haise edellisen kuljettajan pierut.
Kaikki kiteytyy pitkälti siihen, että kuinka merkittävässä roolissa raha on itselle. Jos on erittäin tarkka rahan käytöstä, ei uuden auton ostossa ole juuri mitään järkeä. Mutta jos tunne menee järjen edelle, voi niitä syitä uudenkin auton hankinnalle alkaa äkkiä löytymään.
3. Auto, jonka oikeasti haluaa
Käytetyn auton ostaminen on järkevän ihmisen valinta monin tavoin. Suurin osa syistä on puhtaasti taloudellisia. Hinta on kuitenkin aika määräävä tekijä monen autonostajan kohdalla, koska aika harvalta meistä löytyy pohjatonta kukkaroa. Moni autonostaja haaveilee salaa esimerkiksi Bemarista tai Mersusta, mutta tyytyykin lopulta johonkin korealaiseen vaihtoehtoon, pitkälti hinnan vuoksi (tämä ei siis tarkoita että korealaisissa merkeissä olisi mitään vikaa, tämä oli vain yhdenlainen esimerkki).
Mutta, mitä jos ei tarvitsisi odottaa ja toivoa jonkin sortin lottovoittoa, että raaskisi ostaa sen Mersun? Eikö elämä ole kuitenkin vähän turhan lyhyt vain pelkkään haaveilemiseen? Asioita on myös laitettava tapahtumaan.
Joten, sen sijaan että vain tyytyy autokaupoilla esimerkiksi siihen uuteen korealaiseen tai vaikka ranskalaiseen menopeliin, mitä jos siirtääkin suoraan katseensa käytettyjen autojen osastolle ja valitsee sieltä vaikka pari vuotta vanhan Mersun? Eipä tarvitse sitten ainakaan koko elämää kuluttaa jossitteluun ja kaiholla katsella liikenteessä vastaan ajelevia johtotähtiä.
4. Auto on kunnolla sisään ajettu
Uusissa autoissa saattaa silloin tällöin olla joitain niin sanottuja lastentauteja tai sitten ihan vain yksilökohtaisia ongelmia. Maanantaikappaleita tulee nimittäin vastaan kaikenlaisissa tuotteissa, autot eivät ole tässä mikään poikkeus. Autonvalmistajathan toki lupaavat, että tehtaalta saapuessaan autossa on kaikki uutta ja kiiltävää, ja että takuu kattaa lähes kaiken. Mutta, vaikka takuu kattaisikin kaiken, on se selvä rasite, jos sen uuden auton joutuu heti viemään huoltoon.
Käytetyn auton kanssa asiat ovat toisin. Auto, joka on ollut jo vaikka vuoden tai pari tien päällä ilman sen suurempia ongelmia, on jo niin sanotusti todistanut luotettavuutensa (tai ainakaan se ei ole mikään maanantaikappale tai niiden edellä mainittujen lastentautien vaivaama). Siinä ajassa moottoria on jo testattu Suomen säälimättömissä ja vaihtelevissa sääolosuhteissa, ja vaihteistokin on selvinnyt jo lukemattomista ja taas lukemattomista vaihteiden vaihdoista. Auton sähköjärjestelmä on sisään ajettu ja jousitus on kestänyt kuoppaisia teitä ja tien pintojen muita epätasaisuuksia. Käytetyn auton kohdalla voidaan siis puhua jonkinlaisesta karaistuneesta kaverista, joka ei romahda heti ensimmäisen vastoinkäymisen sattuessa.
Ongelmia autoissa voi ilmetä toki myöhemmässäkin vaiheessa (ja suurella todennäköisyydellä ilmeneekin), mutta se on sitten taas asia erikseen.
5. Lisäturva tuo mukanaan huolettomuutta
Kattavan ja sopuhintaisen lisäturvan ostaminen käytettyyn autoon tuntuu melkeinpä jonkinlaiselta huijaukselta. Se on vähän liian hyvää ollakseen totta. Toki eri lisäturvissa voi olla paljonkin eroja, mutta jos löytää oikeasti kattavan turvan ja vieläpä järkevään hintaan, niin silloin voi parhaimmillaan tehdä kyllä todella hyvät autokaupat.
Aikoinaanhan uuden auton ostoa saattoi nimittäin perustella esimerkiksi pelkällä valmistajan myöntämällä takuullakin. Mutta, nykyään kun on tarjolla näitä edellä mainittuja lisäturvia käytettyihin autoihin, tämäkään argumentti ei päde enää aivan samalla tavalla.
Lisäturva tarjoaa käytettyihin autoihin sellaista huolettomuutta, mikä oli aikoinaan vain uuden auton omistajien yksinoikeus.
6. Parempi ympäristölle
Uuden auton valmistamiseen tarvittavat resurssit ovat melkoiset. Luontoäiti saa varmasti aina pienoisen sydänkohtauksen, kun maailmaan valmistuu uusi auto.
Käytetyn auton kohdalla ei ole tarvetta luoda lisää terästä, muovia tai kumia. Riittää, että antaa uuden elämän jollekin, mikä on jo aiemmin valmistettu. Käytetty auto on käynyt jo läpi valmistusprosessinsa kokonaisuudessaan. Sinä vain käytät sitä uudelleen. Aivan sama kuin hakisit vaikka itsellesi takin kirpputorilta. Maailmaan ei synny yhtään enempää jätettä tällaisten ostopäätösten ansiosta ja se jos mikä on vastuullista ajattelua.
Eli aikakaudella, jolloin meidän kaikkien tulisi vähentää turhien asioiden ostamista, käyttää asioita uudelleen ja kierrättää, on käytetyn auton ostaminen varsin merkittävä ympäristöteko. Ja, se on käytännössä ainoa vaihtoehto heille, jotka paasaavat ympäriinsä muistuttamassa meitä muita vastuullisuuden merkityksestä. Tuliterällä Teslalla ajaminen ei tällöin ole kunnollinen vaihtoehto. Tai ainakin se on hivenen tekopyhä sellainen.
Uusissakin autoissa on omat puolensa. Moni meistä kuitenkin antaa paljon ihan rahallistakin arvoa vain sille, että jokin on uutta ja niin sanotusti koskematonta. Mutta, jos haluaa selvitä autokaupoilta huomattavasti maltillisemmalla budjetilla, tai saada vain yksinkertaisesti enemmän vastinetta rahoilleen, tai sen merkkisen auton, josta on jo pitkään haaveillut – silloin käytetty auto saattaa olla se kaikista järkevin vaihtoehto.
Itse sanoisin, että kannattaa niille käytetyille ainakin antaa mahdollisuus, kun eksyy autokaupoille. Sieltä saattaa silloin tällöin löytyä vaikka minkälaisia helmiä.
Lopuksi voisin kertoa pienen tarinan oman elämäni parhaasta autosta, jonka ostin siis käytettynä, noin kymmenisen vuotta takaperin. Kyseessä oli -05 vuoden Audi A3, varustettuna suurehkolla 3.2 litran V6-moottorilla. Olin jo pidempään haaveillut tehokkaammasta autosta ja kun olin vieläpä suuri Audi-fanikin, oli tuo kyseinen auto aika lailla nappilöytö. Hevosvoimia siinä oli kaiken kaikkiaan 250 ja nollasta sataseen se kiihtyi rapiassa 6 sekunnissa. Moottori myös murahti mukavasti, aina kun auton käynnisti. Eikä sovi unohtaa, että auto oli myös Quattro eli nelivetoinen. Mieleen muistuu parikin todella ikävää talvikeliä, jolloin tuntui siltä, että kukaan ei päässyt juuri mihinkään, kun tiellä oli niin paljon lunta. Mutta, tuo kyseinen A3 se vain mennä ja porskutti eteenpäin. Oli se hieno auto, monellakin tapaa. Ja, jos kysyy, että miksikö luovuin siitä, niin syy oli silloin puhtaasti taloudellinen. Kyseinen V6-moottori hörppi sen verran tehokkaasti bensiiniä, että alkoi melkein jo hirvittämään (etenkin kun ajokilometrejäkin kertyi siihen aikaan ihan jonkin verran).
Minkälaisia kokemuksia sinulla on ollut käytetyistä autoista ja onko omalle kohdallesi osunut jotakin tiettyä helmeä, joka on jättänyt unohtumattoman vaikutuksen? Kommentoi alle ja kerro myös mitä mieltä olet itse käytettyjen autojen järkevyydestä.
Keskustelu
Ei kommentteja