24.01.2025
Tekoälyn vaikutukset autoihin ja autoiluun
Kuva: Adobe Stock
AI, tai maallikon sanoin tekoäly, mullistaa maailmaa hurjaa vauhtia ja ChatGPT, Microsoft Copilot sekä vastaavat palvelut ovat tuoneet tekoälyn aivan uudella tavalla meidän tavallisten pulliaisten ulottuville. Tosin, jos on lapsena katsellut Terminator-elokuvia (kuten allekirjoittanut), niin ensimmäinen mielikuva aivoissa kuultuaan sanan ”tekoäly” lienee varmaankin punasilmäinen tuhoajakyborgi. Ja, kyllähän moni nykypäivänä varoittaakin tekoälyn mahdollisista vaaroista. Ihmisillä tosin on monesti tapana vain kohauttaa olkapäitään erinäisille uhkakuville, jos ne tuntuvat äkkiseltään liian utopistisilta.
Oli miten oli, tekoäly edustaa paljon muutakin kuin vain uhkakuvia. Se edustaa myös äärettömiä mahdollisuuksia. Otetaan esimerkiksi autot ja autoilu. Autoissahan tekoälyä on itse asiassa hyödynnetty jo pidemmän aikaa. Otetaan vaikka sellaiset useimmissa nykyautoissa olevat toiminnot kuin mukautuva vakionopeudensäädin tai kaistavahti. Nuokaan toiminnot eivät toimisi, jos ei olisi tekoälyä olemassa. Tai kuolleen kulman varoitin. Tai kaukovaloavustin. Lista sen kuin jatkuu.
Mutta, mitä kaikkea tekoäly voi sitten tulevaisuudessa tarkoittaa autojen kohdalla? No, paljon muutakin kuin vain erilaisia kuljettajan apujärjestelmiä.
Puhutaanpa aiheesta vähän lisää.
1. Entistä kustomoidumpi ajokokemus
Sen lisäksi, että tekoälyä hyödynnetään autoissa paljon turvallisuuden parantamisessa, sitä hyödynnetään ja voidaan hyödyntää merkittävästi lisää ajokokemuksen kustomoimisessa ja sitä kautta myös parantamisessa. Nykyään tekoäly voi tarkkailla esimerkiksi ajokäyttäytymistäsi (ja kehottaa pitämään kahvibreikin, jos vaikutat väsyneeltä). Se voi myös tarkkailla ajamiasi reittejä, istuinasetuksiasi ja niin edelleen. Tulevaisuudessa autot pystyvät tekoälyn avulla hyödyntämään paljon paremmin kaikkea tämän kaltaista informaatiota ja kustomoimaan ajokokemusta. Kuvittele vaikka hetken aikaa, että millainen se ajokokemus voisi parhaimmillaan olla. Kun istut aamulla autoon, se on valmiiksi esilämmitetty. Penkki on säätynyt juuri sopivaan asentoon ja penkinlämmitin kytketty päälle. Ilmastointi puhaltaa mieleiselläsi tavalla. Koska kello on 7:30 maanantai-aamuna, auto tietää (tai ainakin olettaa historiatietojen perusteella) sinun lähtevän töihin ja opastaa sinulle (aamuruuhkan huomioon ottaen) sen hetken fiksuimman reittivalinnan. Samaan aikaan Spotifyssa alkaa soimaan mieluisesi soittolista. Jotain näistä autot osaavatkin jo tehdä (kuten säätää esimerkiksi penkin asetukset kohdalleen), mutta ei mene varmaankaan enää kovin kauaa, ennen kuin ajokokemus on niin sanotusti täysin kustomoitu omien tarpeidesi mukaan. Kustomoiminen lisää ajomukavuutta, mikä puolestaan vähentää kuljettajan stressiä, mikä puolestaan saattaa ennaltaehkäistä stressistä johtuvia virheliikkeitä (ja sitä kautta esimerkiksi myös tieliikenneonnettomuuksia).
2. Huoltojen ennakoiminen ja ongelmien ennaltaehkäiseminen
Nykyään ei tarvitse välttämättä enää arvailla milloinka auto on huollon tarpeessa, ainakaan jos on yhtään uudemmasta autosta kyse. Monet autot osaavat jo kertoa, kun esimerkiksi öljynvaihdon tai määräaikaishuollon aika on lähestymässä. Monet autot osaavat lisäksi kertoa, jos ne havaitsevat jonkinlaisen ongelmakohdan jossakin. Tulevaisuudessa autosi pystyy tunnistamaan entistäkin herkemmin ja ennakoidummin jonkin aivan pikkuriikkisen ongelmakohdan (tai poikittain olevan bitin), ennen kuin siitä tulee isompi ongelma. Tätä kautta ihmiset pystyvät ennaltaehkäisemään huoltokulujen karkaamista käsistä ja tekemään asioille jo ajoissa jotakin. Koska, mikäänhän ei ole yhtä inhottavaa, kuin havaita aamulla jonkin sortin vikavalon palavan kojelaudassa. Yleensä siinä vaiheessa ongelma on jo ehtinyt kasvaa hivenen isommaksi ja huoltotiskille voikin sitten astella melko nöyrin mielin.
3. Liikenteen tehostuminen
Tekoäly saattaa tulevaisuudessa tehostaa merkittävästi liikenteen sujuvuutta. Jo tällä hetkellä esimerkiksi erilaiset navigointijärjestelmät (kuten Google Maps ja Waze) hyödyntävät tekoälyä. Ne analysoivat liikennetietoja reaaliajassa ja tarjoavat uusia, optimaalisia reittiehdotuksia, jotta saavuttaisit määränpääsi ajoissa (ja ehkäpä vielä mahdollisimman taloudellisesti). Jos esimerkiksi moottoritiellä sattuu kolari, ja se osuu käynnissä olevan matkasi varrelle, saattaa navigointijärjestelmä ehdottaa, että nouset seuraavasta liittymästä pois ja ajat sille vaihtoehtoiselle reitille. Kun tarpeeksi moni kuljettaja hyödyntää tällaisia navigointijärjestelmiä, ehkäistään ruuhkien syntymistä ja pidetään liikenne jatkuvasti mahdollisimman sujuvana.
Tulevaisuudessa navigointijärjestelmät pystyvät analysoimaan liikennettä entistä nopeammin ja tarkemmin, ja tarjoamaan entistäkin optimoidumpia reittivaihtoehtoja, ottamalla ennakoidusti huomioon esimerkiksi tulevat ruuhkatilanteet (historiatietoja peilaten) ja lähestyvät säämuutokset. Ne pystyvät ottamaan entistä paremmin huomioon omat ajomieltymyksesi (eli ajatko mieluummin esimerkiksi maisemareittiä vai vain nopeinta mahdollista reittiä) ja esimerkiksi lisätyn todellisuuden (AR) avulla navigointi-ohjeistuksia voidaan heijastaa vaikka tuulilasiin. AR ja AI ovat toki kaksi eri asiaa, mutta AR:ääkin pystytään hyödyntämään sitä paremmin mitä paremmaksi tekoälytoiminnot kehittyvät.
Aikanaan, itseajavien autojen myötä, autot voivat myös kommunikoida keskenään ja sitä kautta parantaa liikenteen sujuvuutta (siitä hetken päästä lisää).
4. Itseajavat autot
Kun me tavalliset pulliaiset ajattelemme tekoälyä autoissa, niin aika monelle tullee ensimmäisenä mieleen itseajava auto, koska se on jotenkin niin radikaalin konkreettinen esimerkki tekoälystä autoissa. Moni ei välttämättä osaa äkkiseltään ajatellakaan, että niinkin arkisen kaltaisessa toiminnossa kuin kaistavahdissakin on kyse tekoälystä.
Itseajavat autot ovat tietyllä tapaa parhaimpia esimerkkejä siitä mihin tekoälyn kehitys autoissa voikaan johtaa ja samalla ehkä yksi automaailman yleisesti odotetuimpia asioita. Sillä, kukapa ei haluaisi omaa ”Jeevesiä” kuskailemaan itseä ympäriinsä. Mutta, on hyvä myös muistaa tosiasiat; itseajavat autot ovat jokseenkin melko futuristinen asia vielä. Piilaakson teknologiavelhoilla mennee vielä jokunen vuosi, kunnes itseajavien autojen kehitys on aidosti sillä tasolla, että niitä aletaan liikenteessä näkemään. Siis muuallakin kuin vain siellä Piilaakson kaduilla.
Miten itseajava auto sitten käytännössä toimii? Miten auto osaa tai voisi osata ajaa itsenäisesti ilman kuljettajaa? No, tekoälykäyttöiset järjestelmät käyttävät esimerkiksi antureita, kameroita ja tutkia ympäristönsä havaitsemiseen. Ne tunnistavat esimerkiksi muut ajoneuvot, jalankulkijat ja esteet. Ne ennakoivat mitä muut tienkäyttäjät ympärillä saattavat tehdä seuraavaksi. Erilaiset algoritmit käsittelevät sitten kaikki kerätyt tiedot, jolloin auto voi vain sekunnin murto-osassa tehdä päätöksiä jarrutuksesta, ohjauksesta ja niin edelleen. Auto pystyy esimerkiksi itse päättämään milloin se kääntyy tai vaihtaa kaistaa. Kyse on koneoppimisesta, jonka avulla auto voi myös oppia jatkuvasti lisää ja kehittyä ajan myötä analysoimalla valtavia ja taas valtavia tietomääriä.
Ylivoimaisesti hienoin asiahan itseajavissa autoissa olisi minun mielestäni se, että ne voisivat parantaa todella merkittävästi liikenneturvallisuutta. Me ihmiset kun olemme kovin virheellisiä olentoja ja teemme jatkuvasti paljon virheitä myös ratin takana. Toisinaan kyse ei ole edes varsinaisista virheistä, vaan vain yksinkertaisesti tietynlaisesta välinpitämättömyydestä. Me saatamme olla hajamielisiä, ajaa ylinopeutta (tai alinopeutta), roikkua toisten peräluukussa kiinni, näpytellä puhelinta samalla ja niin edelleen. Toisinaan olen nähnyt joidenkin naishenkilöiden jopa meikkaavankin ratin takana. Välillä sitä oikein itsekin ihmettelee, että miten ihmeessä sitä selvisi taas yhdestä ajomatkasta hengissä (etenkin jos ajelee pahimpaan ruuhka-aikaan vaikka Kehällä). Itseajavat autot olisi sen sijaan ohjelmoitu ajamaan niin täydellisesti kuin vain mahdollista. Ei olisi enää ajamista vaarantavaa puhelimen näpyttelyä, ei rattijuopumusta tai rattiraivoakaan. Ainakin teorian tasolla itseajavien autojen pitäisi vähentää paljon liikenneonnettomuuksien määrää ja pelastaa samalla lukemattomia ihmishenkiä.
Mukavuus on toinen asia mitä itseajavat autot saisivat aikaan. Nehän helpottaisivat merkittävästi ihmisten elämää ja sen sijaan, että tarvitsisi istua vaikka kolme tuntia putkeen ratin takana, voisi ottaa pienet torkut tai tehdä vaikka töitä (samalla kun auto huolehtisi kaiken ajamiseen liittyvän). Ei tarvitsisi stressata mitä liikenteessä tapahtuu tai sitä, että mihin auton parkkeeraisi perille päästessään (itseajava auto hoitaisi senkin, tai ainakin sen pitäisi hoitaa se).
Itseajavat autot voisivat tarkoittaa myös liikenteen selkeää tehostumista, sillä ne pystyisivät kommunikoimaan keskenään ja täten optimoimaan liikenteen sujuvuutta sekä vähentämään ruuhkia.
Sitten on vielä sekin seikka, että itseajavat autot tarjoaisivat uudenlaisen mahdollisuuden autoiluun myös sellaisille ihmisille, jotka eivät muuten voisi hankkia autoa itselleen. Jos ei pystyisi itse ajamaan esimerkiksi iän tai jonkin vamman vuoksi, niin se ei muodostuisi enää esteeksi auton hankinnalle, sillä varsinaiselle kuljettajallekaan ei olisi enää tarvetta.
Mutta, on hyvä muistaa, että itseajavat autot saattaisivat toimia näin täydellisesti vain teorian tasolla. Menee kuitenkin todella, todella kauan, ennen kuin liikenteessä on lähes ainoastaan itseajavia autoja. Itseajavat autot voisivat ehkä kommunikoida toistensa kanssa, mutta ne eivät (luultavasti) kykenisi kommunikoimaan ihmiskuljettajien kanssa. Ja, mitäs sitten, kun muut liikenteessä eivät noudattaisikaan niitä sääntöjä, joita itseajavat autot olisi ohjelmoitu noudattamaan? Entä jos sääolosuhteet olisivat surkeat ja ne kaiken maailman anturit, kamerat ja tutkat eivät toimisikaan kunnolla? Mitä jos vaikka lapsi juoksisi yhtäkkiä tielle ja auton pitäisi vain sekunnin murto-osassa tehdä päätös, että väistääkö se lasta ja riskeeraa samalla kaikkien auton kyydissä olevien ihmisten turvallisuuden vai päinvastoin? Kuinka hyvälle tolalle autojen tietoturva saataisiin? Onko mahdollista, että auto niin sanotusti hakkeroitaisiin ja kaapattaisiin etänä rikollisten haltuun? Kuinka mahdottoman kallista tällaisen tekniikan ja teknologian huoltaminen sitten olisi (entä jos jo yksittäisen anturin hinta olisi tonnin luokkaa tai enemmänkin)? Ja mitä tapahtuisi kaikille taksikuskeille, rekkakuskeille ja niin edelleen? Veisivätkö koneet nämäkin työpaikat?
Itseajavat autot tulevat ratkaisemaan monia autoiluun ja liikenteeseen liittyviä ongelmia, mutta ne saattavat luoda myös paljon monia uusia ongelmia. Saas nähdä, mennee tässä tosiaan kuitenkin vielä jokunen vuosi, ennen kuin näitä itseajavia autoja aletaan liikenteen seassa näkemään. Teknologia ei vain yksinkertaisesti vieläkään ole aivan vaaditulla tasolla niiden yleistymiseen. Esimerkiksi Tesloista löytyy toki Autopilot-toiminto, mutta ei niitä silti voi sanoa autonomisiksi autoiksi. Tesla itse sanoo asiasta näin verkkosivuillaan: ”Nykyinen Autopilot-toiminto edellyttää kuljettajan jatkuvaa valvontaa eikä tee autostasi autonomista.”
Autojen tekoäly ei ole todellakaan enää vain pelkkää sci-fiä; se on todellista totta. Eikä tekoäly nyt tarkoita siis yhtä kuin Terminator-elokuvista tuttu Skynet.
Tekoäly tulee määrittelemään monilta osin uudelleen mitä auton omistaminen ja ajaminen tarkoittavat. Mahdollisia riskitekijöitä on tekoälyn kanssa toki olemassa (etenkin itseajavien autojen kohdalla), mutta tekoälyn tuomat mahdollisuudet ovat yksinkertaisesti liian hyviä sivuutettavaksi. Otetaan nyt esimerkkinä vaikkapa liikenneturvallisuuden parantuminen, liikenteen tehostuminen ja henkilökohtaisen ajokokemuksen parantuminen.
Mikä on sinun mielipiteesi tekoälyn yleistymisestä ja lisääntymisestä autoissa? Näetkö siinä pelkästään mahdollisuuksia vai myös uhkakuvia? Kommentoi alle. Kerro myös parhaat toiminnot joissa tekoäly näkyy omassa autossasi.
Keskustelu
Ei kommentteja