28.02.2023

Fitcamx kojelautakameran asennus ja käyttökokemuksia

Osoite kopioitu

Edellisessä autossamme oli tuulilasikamera ja oli itsestäänselvää, että asennamme sellaisen myös Polestariin. Tarkoitus ei ole niinkään koostaa hulluja törttöilyvideoita YouTubeen, vaan huolehtia omasta oikeusturvasta. Jos tapahtuu kolari, videolta voi mahdollisesti tarkistaa, mitä tapahtui.

Leonissa ehti olla viisi vuotta Viofo A119 kojelautakamera, joka eduataa budjettiluokan kameroiden kärkeä. Sen mukana tuli johto tupakansytyttimeen, mutta kaverini asensi siihen kiinteän virransyötön auton sulaketaulusta, mikä oli paljon nätimpi ratkaisu. Auton äänieristyksen yhteydessä johto vielä piilotettiin A-pilarin ja katon verhoilujen sisään.

Vanha kamera toimi moitteettomasti, joten sen olisi voinut siirtää Polestariin. Se olisi kuitenkin vaatinut taas johdotuksen askartelun.

Sitten mieheni bongasi Polestar-foorumilta kiinnostavan vaihtoehdon: Fitcamx-kojelautakamera, joka ottaa virran suoraan auton taustapeilin takana (edessä?) olevasta kotelosta haaroittimella. Siitä on eri automalleihin omat versionsa ja asennus taustapeilin kotelon alle on OEM-tyylinen eli näyttää siltä, kuin kamera olisi ollut autossa tehtaalta saakka.

Mistään ei löytynyt tietoa, mikä kenno kamerassa on, mutta valmistajan linkkaamien videotiedostojen perusteella kuvanlaatu näytti riittävän hyvältä.

Tekniset tiedot

  • CPU Novatek 96670
  • Tarkkuus 2160P (4K)
  • Kuvanopeus 30 fps
  • Herkkyys f/1.6
  • Kuvakulma 170°

Ominaisuudet

  • Lukitsee videon törmäyksestä
  • 1 min tai 3 min pituiset videot
  • Kirjoittaa vanhojen videoiden päälle, kun muistikortti täyttyy
  • Mahdollisuus lukita nykyinen video painikkeella
  • Kännykkäsovellus, jolla voi katsella ja ladata videoita kameran WiFi-verkon yli
  • Aktivoituminen törmäyksestä, kun auto on pysäköity (vaatii jatkuvan virransyötön sulaketaulusta)

Fitcamx:n voi tilata monesta paikkaa; mm. valmistajan omilta sivuilta, Amazonista ja Aliexpressistä. Hinta vaihtelee ostopaikan ja automallin mukaan.

Viime kesänä  kameran sai halvimmalla Aliexpressistä, missä säästi muutaman kympin valmistajan sivuihin nähden. Lisäksi toimitus tuli euroopan sisältä Puolasta, jolloin ei tarvinnut säätää tullin kanssa. Kamera maksoi postikuluineen 198 e ja toimitus kesti noin kolme viikkoa. Tällä hetkellä sen näyttäisi saavan Polestariin halvimmalla Saksan Amazonista 176 eurolla.

Fitcamx:ssä ei ole vakiona GPS:ää, jolla videoon saisi tallennettua ajonopeuden. Tilaamalla kameran suoraan valmistajan verkkosivuilta siihen voi ostaa erillisen n. 50 e maksavan GPS-lisäosan, jolla videoihin saisi näkymään kulloisenkin nopeuden. GPS-palikkaa ei voi ostaa jälkeenpäin, koska se vaatii kameraan eri piirin.

Kamerasta on olemassa myös tuplaversio, joka sisältää tuulilasikameran lisäksi takakameran. Sen virta otetaan tuulilasikamerasta, joten siisti johdotus vaatii hieman askartelua.

Pakkaukseen kuuluu

  • Kamera
  • Haaroituskaapeli
  • Lastatyökalu peilikotelon irrottamiseen
  • Micro SD muistikortti
  • USB-muistikortinlukija
  • Käyttöohje

Fitcamx kojelautakameran asentaminen

Kameran asentaminen Polestarin taustapeilin alle oli tosi helppoa, vaikka etukäteen hieman jännitinkin auton purkamista. 

Asennusohjeena toimi YouTube-video, jota katsoin vaihe kerrallaan eteenpäin. Jokaiselle automallille on oma videonsa ja linkki oikeaan videoon on liimattu QR-koodi-tarralla käyttöohjeeseen. Videot löytyvät toki myös ihan vaan googlettamalla.

Asennusohjevideo

Ensin irrotin taustapeilin tyvessä olevan pyöreähkön muovikuvun kameran mukana tulleella lastalla. Kamera asennettaisiin sen tilalle.

Taustapeilin tyven muovikuvun irrotus.

Seuraavaksi yritin irrottaa taustapeilin takana olevan sadetunnistimen yms. peittävän ison muovikotelon, mutta kotelon yläosassa oli levy, joka esti sen irrottamisen. (Levy näkyy yllä olevassa kuvassa.) Videolla kotelon yläosan levy oli irrotettu ensimmäiseksi, mutta niin nopeasti, etten tajunnut sitä kun aloitin irrottelun. Lisäksi minusta näytti siltä, että levy olisi kiinteä osa isompaa koteloa.

Kun vääntelin koteloa ja yritin katsoa, saisiko kameran johdon kytkettyä ilman kotelon kokonaan irrottamista, muovilevy napsahti toisesta reunasta irti. Se oli sittenkin irrotettava! Napsuttelin sen sitten toisestakin reunasta irti, minkä jälkeen kotelon sai nostettua pois.

Kotelo irrotettu. Kamera saa virrat haaroitusjohdosta, joka kytketään vihreän liittimen väliin.

Pelkäsin etukäteen, että taustapeilin kotelo olisi vaikea saada irti, mutta kaikkea muuta. Ainakin kesäkelissä kotelo jousti sen verran, että se irtosi helposti kameran mukana tulleella työkalulla kiilaamalla, eikä missään vaiheessa tuntunut siltä, että joutuisin käyttämään voimaa tai että osa halkeaisi.

Seuraavaksi irrotin peilikotelon sisällä olevan virtajohdon liittimen ja lisäsin väliin samanlaisella liittimellä olevan haaroitusjohdo. Haaran toiseen päähän liitettiin Fitcamx-kamera.

Haaroitusjohdon kytkentä. Kuvan yläreunassa kiemurtelee alkuperäinen johto ja haaroitusliitin on käteni alapuolella. Toinen pää menee autoon ja toinen (keltainen liitin) kameraan.

Kamera johdotettu ja valmiina kiinnitettäväksi taustapeilin koteloon.

Sen jälkeen survoin johdot koteloon ja painoin kotelon takaisin paikalleen. Sitten napsautin taustapeilin tyveen kotelon päälle Fitcamx-kameran. Se tarttuu napakasti kotelossa oleviin uriin.

Lopuksi laitoin vielä taustapeilin kotelon yläosan muovilevyn takaisin paikoilleen. Taustapeilin tyvessä ollut pieni pyöreähkö muovisuoja jäi ylimääräiseksi.

Valmis asennus!

Ohjevideossa näkyi, että Polestarin taustapeilin kotelon sisällä on tuuletin. Meidän Polestarissamme siinä on vain metallimöykky, joka toimittanee jähdytyssiilin virkaa. Toivottavasti sen päälle asennettu kamerakotelo aiheuta antureille liian kuumia oltavia.

Fitcamx käyttäminen

Kojelautakamera kuvaa aina, kun autossa on virrat päällä.

Kameran asetuksien säätämistä varten puhelimeen pitää ladata Fitcamx:n oma sovellus puhelimen sovelluskaupasta. (AppStore, Google Play

Kameraan pääsee kiinni puhelinsovelluksella, kun liittää puhelimen ensin kameran luomaan langattomaan wlan-verkkoon. Verkon salasana on kirjoitettuna käyttohjeeseen.

Sovelluksen asetuksista voi valita äänen tallennuksen, kuvanlaadun, videon resoluution ja videoiden pituuden (1 tai 3 minuuttia). Kun muistikortti täyttyy, kamera kirjoittaa vanhimpien videoiden päälle. Kameran mukana tulleelle 64 Gt muistikortille mahtuu arviolta 7,5 h videota.

Asetuksista voi valita myös kameran tärinätunnistuksen herkkyyden eli miten kovasti pitää kolahtaa, että kamera lukitsee videon, eikä kirjoita sen yli missään vaiheessa. Testasin ensin “High”-herkkyyttä, mutta se sai kameran lukitsemaan videoita ihan tavallisessa ajossa, kun osuin vähänkin johonkin kuoppaan. Vaihdoin “Middle”-vaihtoehtoon ja nyt se ei ainakaan ole lukinnut turhia videoita.

Sovelluksen asetukset

Kellonajan kamera synkronoi puhelimen kellosta. Jos kameraan ei ota yhteyttä puhelinsovelluksella kesä/talviajan vaihtamisen jälkeen, jatkaa se tyytyväisenä kuvaamista vanhassa ajassa. Tämä ei ole onneksi vakavaa.

Fitcamx:n tallentamia videoita voi katsella suoraan puhelinsovelluksesta ja niitä voi myös tallentaa puhelimeen.

Lista tallennetuista videoista sovelluksessa

Videon katselu puhelinsovelluksella.

Minuutin pituiset videot ovat koltaan noin 140 Mt ja kolmen minuutin videot 400 Mt. Etenkin pidempien lataaminen kamerasta wlanin yli on melko hidasta, joten tarvitsee säilöä useampi video, lataan ne mieluummin muistikortilta suoraan tietokoneelle. Kameran mukana tullut USB-kortinlukija tuntui tosin aika hitaalta, joten olen itse käyttänyt muistikortin lukemiseen Micro SD - SD-adapteria.

Videot ovat muistikortilla *.ts-muodossa, ja ne aukeavat esimerkiksi VLC Playerilla. Lukitut videot ovat omassa kansiossaan.

Kameran mukana tuli 64 Gt Kioxia Exceria micro-SDXC muistikortti. Kojelautakameroissa kannattaisi käyttää aina Endurance-muistikorttia, joka kestää uudelleen ja uudelleen kirjoittamista paremmin kuin normaali muistikortti. Kameran mukana tullut kortti on tavallinen, mutta mukavaa, että se kuului pakettiin! Ostan sitten endurance-kortin, jos/kun tästä aika jättää.

Tallensin Google Driveen muutaman esimerkkivideon, jos haluatte tsekata, miltä videot näyttävät. Kaikki on kuvattu kameran parhaimmalla mahdollisella laadulla.

Yhteenveto

Olen ollut tyytyväinen Fitcamx:ään. Asentaminen oli helppoa ja tykkään siitä, että kamera sulautuu auton sisustaan eikä johtoja tarvinnut viritellä ihmeellisiin paikkoihin. Vähän mietin, että käyvätkö taustapeilin kotelon sisään sullotut ylimääräiset kohdot resonoimaan, mutta ne ovat olleet ihan hiljaa.

Kameraa ei nopealla vilkaisulla erota tuulilasista.

Kameran kuvassa näkyy Polestarissa aika paljon kojelautaa, vaikka linssin asentoa onkin parannettu ekasta versiosta. Mutta eipä siitä ole haittaa, koska edellä ajava liikenne näkyy kyllä kuvasta täysin. Autoja tällä kuitenkin kuvataan eikä lentokoneita.

Kojelauta heijastuu kuvaan jonkin verran valaistuksesta riippuen. Polarisaatiosuodin auttaisi heijastuksiin, mutta sellaista ei ole tarjolla Fitcamx:ään. Minulla oli linssin eteen napsautettava polarisaatiosuodin Viofo A119 kojelautakamerassa ja olen miettinyt, että saisiko sen jotenkin viritettyä Fitcamx:n linssin eteen, mutta se vaikuttaa melko mahdottomalta tehtävältä.

Kojelautaa ja kojelaudan heijastuksia kuvassa.

Fitcamx:n kuvanlaatu voisi totta kai olla parempikin, mutta se on aika lailla samaa luokkaa kuin Viofo A119:ssä. Action-kameroiden kuvanlaatu on sitten oma lukunsa. Kyllä tällä saa dokumentoitua jos jotain sattuu. Videosta pystyy erottamaan  muiden autojen rekisterikilpiä kohtuullisesti valoisalla ajaessa, mutta riippuu nopeudesta ja sivuttaisetäisyydestä, että näkyvätkö kilvet riittävän terävinä. Pimeällä niistä saa melko heikosti selvää.

Edellisessä kirjoituksessani EV-Challengesta olevat kuvat olivat kuvakaappauksia Fitcamx:stä. Tavallisesti käytän kisoissa action-kameraa, josta saa parempilaatuisia kuvia, mutta unohdin sen kotiin.

Mitään ikävää tapahtumaa kojelautakamera ei onneksi ole päässyt todistamaan. Jotain sattumia olen lukinnut ja katsellut jälkeenpäin, kuten läheltä-piti-tilanteen viime kesältä, kun siirryttyäni ohituskaistalle edelläni ajanut rekka meinasi vaihtaa kaistaa suoraan eteeni ohittaakseen edellään olleen toisen rekan. 

Rekka meinaa vaihtaa kaistaa eteeni ...

... mutta huomasi onneksi, että olen tulossa ohi. Kuvassa tilanne ei näytä yhtään niin pahalta, mutta kahden rekan välissä tuntui kuumottavalta.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Robe
05.03.2023 13.58

Suosimalla selkeitä kiinalaisia tuotteita, kuten Polestar ja kojelautakamera, tuetaan kommunistisen diktatuurin maailmanvalloitusta, väestöräjähdystä sekä kiinalaisten vaurastumista (luonnonvarat jne). Olisiko vw-konsernilainen aidosti Euroopassa rakennettu auto ollut edelleen paras veto?

Jenni
25.03.2023 18.08

Olisin mielelläni jatkanut VW-konsernin suosimista, mutta sen tarjoamissa malleissa ei ollut ominaisuuksia mitä halusin autolta. Ajotuntuma, valot, tietoviihdejärjestelmä, koko ja näkö ei kohdanneet missään mallissa yhtä hyvin kuin Polestarissa. Polestar on tosiaan kiinassa valmistettu ja kiinalaisen pääomistajan merkki, mutta suunnittelu sentään on euroopassa ja vastuullisuus huomioitu. Toisaalta taitaa VW:ssäkin olla kiinalaista alkuperää olevia osia alihankintaketjujen kautta.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Kojelautakamera Polestar Törttöily

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb