28.09.2011
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Mieheni mukaan olen selvästi insinööri (niin mä kyllä oonkin), kun osaan asiat teoriassa mutten käytännössä. Tämä siis peilauksena edelliseen merkintääni...
Eniveis, kävin suorittamassa moottoripyörän teoriakokeen ja onnistuin vastaamaan kaikkiin kysymyksiin oikein. Jeeeeee!! Vähempään en olisikaan ollut tyytyväinen. Kyllä kuulkaa hatutti, kun aikoinaan mokasin yhden ainokaisen kysymyksen henkilöauton teoriakokeessa. Ai kuinka niin oon perfektionisti?
Harjoittelin viime viikolla ajokaista.comissa ankarasti teoriakokeeseen ja parinkymmenen yrityksen jälkeen sain lopulta täydet oikein. Meinasin menettää järkeni, kun lähes joka yrityksellä mokasin jonkun ohitustehtävän. Kuinka ne muka olivat niin vaikeita? Suurin osa oli puhtaasti huomiovirheitä, mutta joistakin tehtävistä olin kyllä vähän eri mieltä oikeasta vastauksesta.
Saanko lähteä ohittamaan edellä ajavan ajoneuvon yllä olevassa kuvassa? Teknisesti katsottuna en, sillä takanani oleva auto on lähdössä ohittamaan minua. Käytännössä todennäköisesti ohittaisin silti edellä ajavan mopon, sillä jos ajatellaan että minun nopeuteni on 80 km/h ja mopon 45 km/h, niin sanonpahan vaan että lähestyn mopon perää aika tahdilla. Nopeammin kuin mitä ohittava auto lähestyy minua, ellei se riko nopeusrajoitusta oikein urakalla. Olisiko turvallisempaa iskeä jarrut pohjaan, jotta en vain ohita mopoa ennen kuin auto on ohittanut minut? Tuskin. Mahdun hyvin ohittamaan mopon omaa kaistaani käyttäen. Saisin ohittaa kaksipyöräisen ajoneuvon muutenkin vaikka olisin ohituskieltoalueella, kunhan pysyn omalla kaistallani. Ikävä tilanne joka tapauksessa, sillä liian läheltä ei ole kiva ohittaa. Ehkä ajaisin karkuun ohittavaa autoa juuri sen verran, että pääsisin mopon ohi...
Itse kokeessa ohitustehtävät eivät tuottaneet vaikeuksia. Sen sijaan muutama muun tienkäyttäjän väistämiseen liittyvä tehtävä oli hieman kinkkinen; sellainen, missä tulin risteyksessä etuajo-oikeutettua suuntaa osoittavan merkin takaa niin, että itse tulin aina kolmion takaa. Pelkkä kolmio kun ei välttämättä kerro koko totuutta. Kun tietokoneen ruudulle tuli kokeen jälkeen alla olevaa tulostetta vastaava näkymä, jäin odottamaan että siihen ilmestyisi muutama virhe plussapalloäänien ("plop, plop!") saattelemana. Mutta eipäs tullutkaan!
Jos olisin suorittanut moottoripyöräkortin ennen viime heinäkuuta, olisin päässyt tosi helpolla, sillä silloin ei olisi tarvinnut vastata teoriakokeessa kuin kymmeneen sanalliseen kysymykseen ja siinä se. Aiemmin korottajatkin joutuivat vastaamaan kuvakokeeseen, mutta muutama vuosi sitten siitä yllättäen luovuttiin. Käsitin opettajien puheista, että ainakin osasyynä oli se, että kaikki kuvakokeen tehtävät oli kuvattu autosta, joten ne eivät olleet täydellisiä moottoripyörän selästä katsomista ajatellen.
1.7.2011 tulleen uudistuksen myötä kaikki moottoripyöräkorttia havittelevat joutuvat jälleen vastaamaan teoriakokeessa sanallisten kysymysten lisäksi kolmeenkymmeneen kuvakysymykseen. Todellisuutta vastaavia tilanteita varten osa kuvakysymyksistä on nyt kuvattu moottoripyörän kyydistä.
Mielestäni kuvakokeen laittaminen pakolliseksi kaikille A-korttia suorittaville oikea linja, sillä pitäähän korottajienkin osata toimia erilaisissa liikennetilanteissa! Se, että kuviin on joskus vastannut oikein, ei välttämättä takaa, että asiat olisivat edelleen hallussa. Korttiluokkaa korottaessa onkin hyvä hetki varmistua kuljettajan taidoista.
Joku voi kokea kuvakokeen "uusinnan" turhana kertauksena, mutta jos asiat kerran osaa, niin mikäs siinä vastaillessa. Totta kai virheitä voi tulla itse kullekin eivätkä kaikki todellakaan saa kokeesta täysiä pisteitä. Muutama väärä vastaus ei kaada maailmaa, sillä kokeen arvostelu menee yksinkertaisella hyväksytty/hylätty -asteikolla. Kunhan virheitä tulee 30 kuvatehtävässä enintään 6 kpl ja 10 sanallisessa tehtävässä 3 kpl, niin teoria on hyväksytty. Me perfektionistit olemme sitten oma lukumme...
Yksi asia teoriakokeen kuvaosiossa ihmetyttää. Miksi A-korttia ajavalta kysytään 30 kuvakysymystä, mutta B-korttia ajavan täytyy vastata 50 kuvakysymykseen? Lisäksi moottoripyörän kuvakysymyksissä saa olla prosentuaalisesti suurempi määrä vääriä vastauksia (6/30 = 20%) verrattuna henkilöautoon, jolla vääriä vastauksia saa olla 8/50 eli 16%. Minusta molemmissa saisi olla sama määrä kysymyksiä, kun ne muutenkin kattavat kaikki samat aihealueet. Ovatko moottoripyöräilijät jotenkin luotettavampia vai?
Kattavat tiedot eri ajokorttiluokkien teoriakokeista löytyvät TraFin sivuilta.
Keskustelu
Ei kommentteja