30.05.2021

Naiset koeajamassa autoja - Millainen auto retkeilevälle ystävälle osa 2

Osoite kopioitu

Kerroin edellisessä jutussani ystävästäni Marista, joka tarvitsi retkeilyyn sopivaa autoa, mutta ei ollut yhtään innoissaan autokaupoilla käymisestä.

Mari hän oli saanut sukulaiseltaan vinkin 83 tkm ajetusta automaattivaihteisesta v. 2012 Ford Focuksesta ja lähdimme katsomaan sitä Jyväskylän Käyttöautolle huhtikuisena lauantaiaamuna. Focuksen lisäksi lisäksi olin kerännyt edellisenä iltana listan muista autoista, jotka voisimme tsekata samoilla vauhdeilla, ettei vain tartuta ekaan mikä löytyy.

Mieheni muistutti lähtiessä, että olemme hankkimassa autoa Marille, ei minulle. Että pitää muistaa päästää Marikin ajamaan. Muistan kyllä! Mutta hyvä huomautus silti… :D

Käyttöauton valikoima

Ennen liikkeeseen astumista tiedustelin Marilta toimintasuunnitelmaa. Haluaisiko hän, että hoidan puhumisen? “Kyllä kiitos!”,  Mari huudahti ilahtuneena, sillä hän kokee olevansa autokaupassa todella epämukavuusalueellaan.

Yhytimme liikkeessä vapaan myyjän ja tiedustelin häneltä Focusta. Myyjä kaivoi povaristaan listan, jossa oli kaikki liikkeen käytetyt autot. Kätevää!

Olisi ollut myös kätevää, jos olisi tajunnut laittaa keräämääni autolistaan rekisterinumerot. Tein listan ensisijaisesti Maria varten enkä tajunnut ajatella, että myyjät tuskin löytävät autoja hallista spekseillä “automaattivaihteinen Ford Focus vm. 2012". Onneksi sentään olin tallentanut listaani linkit autojen myynti-ilmoituksiin, joten rekkarit löytyivät yhden klikkauksen päästä. Kaikista kysymistäni autoissa myyjä ei tosin edes tarvinnut rekkaria, vaan osasi heti suunnata oikean auton luokse täpötäydessä myyntihallissa.

Valitettavasti Focus oli koeajossa liikkeen sulkemisaikaan saakka. Voisimme palata asiaan maanantaina ja saada sen silloin illaksi koeajoon, jos se ei mene kaupaksi.

Opel Astra vm. 2016 (14 990 e)

Noh, ei muuta kuin seuraavaa autoa kiikariin. Automaattivaihteinen 88 tkm ajettu Opel Astra vm. 2016 miellytti kovasti Marin silmää ja tuntui kylmätyypeillä hyvältä. Hintapyynti 14 990 e oli lähes 3000 e enemmän kuin Marin 12 000 e budjetti, mutta vaihtoauton kanssa hinta toki tippuisi jonkin verran.

Pyysinkin siis heti Opelista heti tarjousta. Saadakseen kuvan, millaista vaihdokkia Mari oli tarjoamassa, myyjä pyysi Marin auton avaimia, että voisi käydä nopsaan tutustumassa siihen ja ajamassa sillä pihan ympäri. Tilanne hämmensi Maria, mutta minä olin vain tyytyväinen reippaasta toiminnasta.

Myyjä oli poissa muutaman minuutin, minä aikana tutkimme lisää Astraa, ja palasi sitten suullisen tarjouksen kanssa. Hän voisi hyvittää Marin Kia Ceratosta 1200 e eli maksettavaa jäisi vähän alle 14 000 e.

Olin ajatellut, että hyvitys olisi vähän isompi, koska halvin samoilla kilsoilla oleva Kia Cerato maksoi netin autokauppasivustoilla 2900 e. En tosin olut tutustunut autoon sen tarkemmin, sillä olen ollut sen kyydissäkin vain pari kertaa. Ehkä olisi pitänyt tietää siitä vähän enemmän ennen kuin tarjoaa sitä vaihdossa, mutta toisaalta myyjien hommahan se on tutustua autoon.

Käyttöauton myyjä kertoi, että Ceraton takalokasuojan vieressä on ruostumassa alue, mikä pitää korjata ennen kuin auton voi myydä eteenpäin ja se laskee hyvitystä. Tämän hintaisia autoja Käyttöauto ei itse myy suoraan asiakkaille, vaan huutokauppasysteemin kautta vanhempia autoja välittäville firmoille.

Hylkäsimme Opelin liian kalliina ja siirryimme listan seuraavaan autoon. Jälkeenpäin ajateltuna se olisi kannattanut ajaa, koska silloin autosta olisi saanut tuntuman ja jos se olisi miellyttänyt, olisi jostain Suomea voiut löytyä vastaava edullisemmin.

Pirteän punainen Opel Astra tuntui kylmätyypeillä hyvältä, mutta ylitti budjetin.

Ford Mondeo vm. 2013 (13 690 e)

Seuraavaksi kysyin 112 tkm ajettua vuosimallin 2013 Ford Mondeota, jonka laitoin autolistalle vaihtoehdoksi, jos Mari haluaisi isomman farkun. Auto ei kuitenkaan houkutellut. Siinä oli paljon käytön jälkeä, konepellissä on tosi rumasti paikkamaalattuja kohtia ja lisäksi huoltohistoria puuttui kokonaan useammalta viime vuodelta. Ainut positiivinen asia autossa oli hyväkuntoiset renkaat, mutta niillä yksinään ei pitkälle pötkitä.

Kuvassa tämä Mondeo näyttää ehkä hyvältä...

... mutta lähemmällä tarkastelulla se oli tosi kulunut, naarmuinen ja konepellissä oli tämä hirveä "tein itse ja säästin" paikkamaalaus.

Käyttöauton listalla olisi ollut vielä yksi kolme vuotta vanhempi Mondeo, mutta edellisen kulahtaneisuuden perusteella siihen ei edes kiinnostanut tutustua. Kiitimme myyjää avusta ja suuntasimme tien toiselle puolelle Jyväskylän Autotarvikkeelle.

Suoraan asiaan Jyväskylän Autotarvikkeella

Jyväskylän Autotarvikkeella ensimmäinen myyjä tarjosi apua jo ennen kuin pääsimme liikkeeseen sisään, mutta kieltäydyin tarjouksesta, koska halusin yhyttää lempimyyjäni Jarnon, joka on myynyt minulle ja miehelleni meidän nykyisen Leonin. Jarno oli kuitenkin jossain karkuteillä, joten kysyin autoista seuraavalta vastaan tulleelta myyjältä.

Vanhemman myyjän hieman huolittelematon olemus ja tavaraa täynnä oleva toimisto kiinnittivät ensin huomiota, mutta niiden takaa paljastui todella mukava yli 40 vuotta autoja myynyt ammattilainen.

Ford Focus vm. 2016 (12 900 e)

Menin heti asiaan ja pyysin koeajoon listani ensimmäisen auton, manuaalivaihteisen Ford Focuksen, jolla oli ajettu 89 tkm.

Teimme myyjän kanssa vaihtokaupat; me saimme Marin kanssa Focuksen avaimet ja myyjä Marin Kia Ceraton avaimet, jotta hän voi tutustua siihen sillä aikaa kun me käymme koeajamassa Focusta.

Minulla ei ole Fordeista kokemusta Ford Driving Skills for Life koulutusta lukuunottamatta ja minulla on ollut fiilis, että ne olisivat aika muovisia. Tämä Focus yllätti kyllä positiivisesti olemuksellaan ja pirteydellään. Istuimetkin olivat mukavat. Vaihteet vaihtuivat helposti, mutta kytkin otti vähän turhan ylhäältä ja nopeasti. Myös Mari tykkäsi punaisesta Focuksesta kovasti.

Pirtsakka punainen Focus miellytti meitä molempia.

Testataksemme Focuksen ohjausta ajoimme sillä tiukkaa ympyrää yhdellä parkkipaikalla. Tuli todettua, ettei tartte kummankaan mennä tivoliin, kun pelkästä ympyrän ajamisesta meinasi tulla huono olo...

Tivolihavainnon lisäksi Mari huomasi, että renkaat vasemmalle äärisentoon käännettynä jostain kuuluu laahaava ääni. Tarkempi tutkimus paljasti, että oikea eturengas hankasi lokasuojan muovista sisäpuolta. Jahas, tämä täytyisi ainakin korjata.

Focuksen oikea eturengas osuu ääriasentoon käännettynä lokasuojan sisäpuoleen.

Marin ajaessa tutustuin auton papereihin. Yllätyksekseni sieltä löytyi kuitti moottorin vaihdosta! Se aiheutti vähän kulmakarvojen kohottelua. Miksi moottori on vaihtunut? Onko uusi hyvä? Mitä jos se hajoaa?

Kyselimme moottorista myyjältä ja hän pirautti saman tien jollekin, joka vahvisti, että autoon on vaihdettu tehdaskunnostettu moottori. Alkuperäinen moottori oli hajonnut, koska jakopään hihna oli katkennut, kun sillä oli ajettu yli 10 tkm enemmän kuin mitä sen vaihtoväli olisi.

Kun olimme hieman epäileväisiä moottorin suhteen, myyjä sanoi, että he (Jyväskylän Autotarvike) ovat tehneet 75 vuotta autokauppaa eivätkä halua pienestä munata sitä. Että kyllä heidän myymäänsä tuotteeseen pitäisi voida luottaa.

Focus tarvitsisi uudet kesärenkaat, mutta myyjä lupasi järjestää ne sanoen, että "meillä autoja ei myydä huonoilla renkailla".

Skoda Fabia vm. 2016 (12 900 e)

Focuksen jälkeen pyysin koeajoon listani seuraavan auton; automaattivaihteisen 88 tkm ajetun Skoda Fabian. Mietin, että Fabia olisi ehkä vähän pieni, mutta halusin tarjota Marille vaihtoehtoja. Plus tiesin, että se on todella hyvä auto ajaa, koska olen ajanut Fabialla Skodan taloudellisuusajokilpailussa Tsekissä, peräti kahdesti.

Skodaa pihalta hakiessamme aloin tulla myyjän kanssa jo tosi hyvin juttuun. Kerroin Skodan taloudellisuusajokisoista ja hän puolestaan kymmenistä reissuistaan Prahaan ja keski-Eurooppaan. Maria meidän luonteva jutustelu samanaikaisesti ihastutti ja ihmetytti. :)

Fabialla en ajanut itse ollenkaan, vaan tuuppasin Mari suoraan ratin taakse. Hän piti kovasti autosta ja automaattivaihteistosta. Molemmat toki totesimme, että se oli pienemmän kiikkerämmän tuntuinen kuin Focus, jossa oli pidempi akseliväli. Kokonaisuutena autosta ei löytynyt mitään valitettavaa.

Skoda Fabia ja maitoa Suomesta. Juuri kun olin pysäköinyt auton keskelle huoltoaseman parkkialuetta ottaakseni sen taakse kurvasi maitorekka. Olkoon siinä sitten!

Fabiassa itseäni kuitenkin vähän epäilytti DSG-automaattivaihteisto. Siinä ei ollut nyt mitään vikaa ja auton huoltohistoria oli kunnossa, mutta sekä meidän Polosta että Leonista on DSG:tä pitänyt korjata. Siksi minua ehkä vähän kuumottelisi ostaa sellaista ilman takuuta, joka meidän uusissa autoissa on ollut.

Sekä Focus että Fabia olivat Marin mielestä oikein mukavia autoja, mutta siinä hetkessä hän ei vielä ryhtynyt tekemään päätöksiä vaan jäi makustelemaan autoja. Niiden koeajojen jälkeen lähdimme kotiin. En vain tajua mikä ajatuskatko minulle siinä vaiheessa tuli, sillä listallanihan olisi ollut vielä monta autoa tsekattavaksi!

Välitunnelmat ja lisää asiantuntijoita kehään

Focus jäi kutkuttelemaan Marin mieltä sen verran, että hän selvitti sen edelliset omistajat (vain yksi) Traficomin hakupalvelulla.

Itse puolestani kyselin parin autoja tuntevan kaverini mielipidettä siitä. Onko vaihdettu moottori uhka vai mahdollisuus? Eka kaveri sanoi, että unohda se, maailma on täynnä Focuksia. Toinen kaveri; mm. ecorunia kanssani ajanut ja todellinen autoharrastaja Tero; puolestaan ei pitänyt vaihdettua moottoria ongelmana, mutta ei suositellut autoa yleisesti, koska Fordin yksilitraiset ecoboost-moottorit ovat kuulemma vähän huonossa maineessa. Niitä on maailmalla hajonnut.

Tero teki gallupin omassa kaveripiirissään ja suositteli sen perusteella autoksi Opel Astraa; sellaista jota koeistuimme jo ekassa liikkeessä. Ihana Tero otti myös todella asiakseen alkaa etsiä Marille Opel Astraa ns. kaikilla herkuilla! Hän kommentoi, että koska Mari ei ole niin auto- ja varusteorientoitunut persoona, on meidän autettava häntä etsimään auto jossa on kunnon varusteet elämää helpottamaan. Pari päivää WhatsAppiini tipahtelikin Terolta tasaisesti linkkejä autoehdokkaisiin. Aivan huipputyyppi!

Onneksi autoja saa koeajoon myös illaksi

Koska autoihin tutustuminen jäi viikonloppuna kesken, järjestin Marille seuraavalla viikolla yhtenä arki-iltana Jyväskylän Autotarvikkeelta koeajoon “ääripään” autot; jämäkkä saksalainen Opel ja perusauto Kia Cee’d. Saman ikäiset, mutta hyvin eri tuntuiset autot.

En ollut ollenkaan varma saisinko kahta autoa lainaan kerralla, mutta onneksi myyjä antoi ne muitta mutkitta. Mari ei päässyt itse hakemaan autoja liikkeen aukioloaikana, joten kävin hakemassa ne hänen puolestaan. Myyjä oli jo valmiiksi ajanut autot vierekkäin syrjemmälle. Kiittelin mainiota palvelua, mihin hön vastasi, että ystävällisyys ei maksa mitään. Olipa mieltä lämmittävä kommentti! Hän lisäksi kiitteli, kun hoidin Marin puolesta autoasiaa. :)

Kia Cee'd ja Opel Astra odottamassa minua.

Illalla kurvasin Marin luokse Kialla. Takapenkille kiipesivät Marin lapset, joilla oli paljon ideoita, mihin autorahat voisi vaihtoehtoisesti käyttää. Rahoilla voisi kuulemma ostaa ponin, koiran tai moottoripyörän. Tai isille talon metsästä.

Kia Cee'd vm. 2016 (10 900 e)

Minuun 127 tkm ajettu Kia Cee’d ei tehnyt vaikutusta. Se oli itse asiassa autolistani viimeisiä vaihtoehtoja kommentilla, että on varaa parempaankin. Otin sen nyt kuitenkin koeajoon, koska sen lisävarusteet mätsäsivät Marin toiveisiin tosi hyvin. Yksilitrainen moottori oli tosi laiska, auto oli lcd-näyttöineen vanhahtava ja satasta ajaessa se tärisi ja ohjaus tuntui vetelältä. Tuntui suorastaan, että lahkeet lepattavat auton sisällä!

Marista Kia Cee’d sen sijaan tuntui tosi hyvältä verrattuna hänen nykyiseen autoonsa. Tärinään tai ohjaukseen hän ei kiinnittänyt mitään huomiota. Meillä on niin erilaiset autot lähtökohtana vertailuun! (Oma Leonini on vuoden Kiaa vanhempi, mutta tuntuu viisi vuotta uudemmalta!)

Maria ihastutti Kiassa myös se, että siinä oli valmiiksi kattotelineet, jotka hän joka tapauksessa asennuttaisi autoon, jos niitä ei olisi ennestään. Lisäksi siinä oli  bonuksena peräkoukku, johon saisi pyörätelineen.

Kiassa olisi kaikki varusteet, mitä Mari kaipasi.

Kesärenkailla päästelisi vielä tämän kesän, mutta uudet talvirenkaat siihen pitäisi hankkia ensi talveksi. Huoltokirjan mukaan auto oli huollettu vuosittain marraskuussa 30, 60, 89 ja 118 tkm kohdalla, mikä pisti vähän mietityttämään, sillä korjaamon merkinnän mukaan huolto olisi pitänyt tehdä vuoden tai 15 tkm välein riippuen siitä, kumpi saavutetaan ensin. Voisiko olla, että edellinen omistaja on vaihtanut öljyt itse puolivuosittain eikä niistä ole merkintää? Ilmastointihuoltoa autolle ei ollut huoltokirjan mukaan tehty koskaan.

Tutkin Kian talvirenkaita ja totesin niiden alkavan olla loppu.

Opel Astra vm. 2016 (14 900 e)

Kian jälkeen ajoimme vielä Opel Astran. Se oli kyllä yli budjetin, mutta halusin ajattaa Marila vähän paremman auton. Jos hän tykkäisi siitä kovasti, sellaista voitaisiin etsiä ympäri Suomen. Terokin oli jo ilmoittautunut vapaaehtoiseksi koeajamaan, jos pk-seudulta löytyisi sopiva yksilö.

Minä tykkäsin sen jämäkkyydestä ja erinomaisista istuimista tosi paljon. Ja nämä olivat vasta peruspenkit eivätkä lisävarusteiset huippupenkit!

Mari myönsi, että Astra oli paremman tuntuinen kuin Kia, mutta hän mietti, ettei ole valmis maksamaan siitä niin paljon enemmän. Hieman raskaamman kaasujalan omaavana hän myös totesi, että Astra kulkee niin hyvin, että hän voi menettää sillä ajokorttinsa, mutta laiskalla Kialla sitä ei tapahtuisi. :D

Illan sporttisempi ajokki, Opel Astra.

Astran puhalluksen voimakkuuden painikkeista oli yllättävästi kulunut musta pinta pois. Mietin, että voisiko se olla käsidesin aiheuttamaa. Lisäksi auton hattuhyllyn kannake oli mennyt poikki ja se oli korjattu tosi rumasti itse valtavalla määrällä kuumaliimaa tai muuta mömmöä.

Astran puhallusvoimakkuuspainikkeista oli lähtenyt pinta. (Bongaa kuvasta myös blogaaja!)

Jatkotoimenpiteet

Seuraavana päivänä palasimme autoasiaan. Tero oli tahollaan löytänyt hyvin varustellun version Opel Astrasta, jonka hintapyynti oli 13 500 e. Mari sen sijaan oli miettinyt hintaa enemmän ja tullut siihen tulokseen, että 12 000 e on ehdoton maksimi, eikä haittaisi, että löytäisi sitäkin edullisemmankin auton. Ford Focus olisi ollut hyvä, mutta vaihdettu moottori epäilytti liikaa. Kia Cee'd sen sijaan olisi täydellinen käyttöauto hänelle ja hän pyysi minua pyytämään siitä myyjältä viimeisen hinnan.

Tuliko Kiasta kaupat? Sen kerron seuraavassa jutussani!

Auringon laskiessa autot jäivät odottamaan päätöksiä.

Osoite kopioitu

Keskustelu

jaket
17.01.2023 12.03

Ford, GM ovat nykyisin lähes ainoa autovalmistaja jotka vieläkin valmistavat uusia flexifuel autoja. Tehdasvalmisteiset flexifuel autot toimivat bensalla, etanolilla(esim.E85), metanolilla ja näiden polttoaineiden vaihtelevilla sekoituksilla. Etanoli on itsessään yksi maailman puhtaimmista, vähiten myrkyllisistä polttoaineista jota on mahdollista valmistaa lähes ihan mistä tahansa sokeria tai tärkkelystä sisältävistä raaka-aineista Suomessakin. Myös metanolia olisi mahdollista valmistaa Suomessa. Näillä perusteilla Ford olisi parasta ostaa aina flexifuelina, eikä tavallisella bensamoottorilla.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb