24.04.2021
Naiset autokaupoilla - Millainen auto retkeilevälle ystävälle?
Ystäväni Mari tarvitsi tänä keväänä uuden auton, mutta ajatus autokaupoilla käymisestä on todella kaukana hänen mukavuusalueeltaan. Yhtä sukulaisen vinkkaamaa autoa hän kävi talvella katsomassa SAKA:lla, mutta myyjän asenne "päätä nyt tai tämä menee huomenna kaupaksi" ei houkutellut häntä tutustumaan lumihangessa seisovaan autoon sen enempää koeajosta puhumattakaan. Marin kertoessa kokemuksestaan ilmoittauduin heti vapaaehtoiseksi auttamaan uuden auton etsinnässä, sillä minä olen autotouhuissa todellakin mukavuusalueellani.
Käytettyjen autojen kaupassa olen kyllä tosi noviisi. Olen ostanut mieheni kanssa yhden käytetyn auton; meidän ekan Polon vuonna 2007. Sen jälkeen olemme ostaneet kaksi uutta autoa; vuonna 2011 löytyi Volkswagen Polo autoliikkeen näyttelyhallista ja vuonna 2015 tilattiin tehtaalta meidän nykyinen Seat Leon. Kaikki blogini koeajotkin ovat kohdistuneet käytännössä uusiin autoihin. Mutta sitä suuremmalla syyllä ryhdyin tähän projektiin innolla!
Oli tosi kiinnostavaa tutkia valikoimaa, selvittää ominaisuuksia ja käydä liikkeissä kyselemässä autoista. (Mari pitää minua ihan hulluna, mutta hyvällä tavalla!)
Halusin myös siinä sivussa kokea, miten autokaupassa käyviä naisia kohdellaan. Aina välillä saa lukea netistä negatiivisia kokemuksia, mutta itse en ole koskaan saanut epäasiallista kohtelua myyjiltä.
Ennen kuin pystyimme lähtemään autokaupoille, oli selvitettävä, mitkä tarpeet ystäväni uuden auton pitäisi täyttää.
Marin nykyinen auto on vuosimallin 2007 hatchback Kia Cerato, jolla on ajettu 186 000 km. Hän hankki sen neljä vuotta sitten, kun hänen edellisen autonsa korjauskulut alkoivat kasvaa liian suuriksi. Autoon ei ollut sijoittaa valtavia summia ja Cerato täytti sen hetkiset tarpeet hyvin. Cerato kuljetti Maria pari vuotta päivittäin töihin 40 km päähän, mutta nykyisin työmatka taittuu polkupyörällä ympäri vuoden. Autoa hän käyttääkin arkisin vain lasten kuljettamiseen harrastuksiin sekä kaupassa käyntiin. Vuodessa ajoa tulee noin 10 000 km.
Marin Kia Cerato oli jo pikkaisen elämää nähnyt.
Uutta autoa Mari tarvitsi ennen kaikkea retkeily- ja melontaharrastustaan silmällä pitäen. Auton pitää ehdottomasti olla farmarimallinen, jotta sen kyytiin mahtuu paljon tavaraa; esimerkiksi useamman henkilön retkeilyvarusteet; ja lisäksi auton katolla pitää pystyä kuljettamaan kajakkia.
Muut autoon liittyvät tarpeet ovat aika tavallisia: bensa käyttövoimana, ilmastointi, moottorinlämmitin ja mielellään sisäpistoke, eikä sillä saa olla ajettu sikamaisia määriä (yli 150 tkm). Automaattivaihteisto ja peräkoukku olisivat kivoja, mutta eivät pakollisia. Erittäin tärkeää on myös se, että auto ei “rousku” eikä kakan värinen!
Rahaa Mari voisi sijoittaa autoon maksimissaan 12 000 e. Uuden auton hän haluaa ostaa autoliikkeestä, jotta vanha auto ei jää käsiin. Ceraton hän osti yksityiseltä ja sitä edeltävä auto jäi pyörimään hänelle pitkäksi aikaa, ennen kuin joku osti sen pois. Autoliikkestä ostamisen etuna on myös perävalotakuuta parempi kuluttajansuoja.
Mari kertoi uuden auton tarpeesta jo helmikuussa, mutta en saanut aikaiseksi selvitellä vaihtoehtoja ennen kuin hän kysyi huhtikuisena perjantai-iltana, että lähtisinkö seuraavana päivänä hänen kanssaan katsomaan yhtä automaattivaihteista Ford Focusta, josta hän oli saanut vinkin sukulaiseltaan.
Saman tien lähdin surffaamaan netin autokauppasivustoille. Hain Keski-Suomen autoliikkeistä vm. 2010 ja uudemmat automaattivaihteiset farkut, joilla on ajettu enintään 150 tkm. Hintakatoksi laitoin 15 000 e. Kia Ceratosta ei takuulla saisi vaihdossa 3000 e, vaan ehkä 1000-2000 e, mutta on hyvä katsastaa valikoimaa myös hieman budjetin yli ja olen ymmärtänyt, että autoissa on usein vähän tinkimisvaraa.
Arvelin, että automaattivaihteisia autoja ei olisi tässä hintaluokassa kovin paljon tarjolla ja oikeassa olin: niitä löytyi vain neljä. Kun vaatimuksen automaattivaihteistosta poisti, löytyi autoja heti 30 kpl.
Valitsin hakutuloksista kaikki kiinnostavat autot, jotta voimme käydä katsomassa samalla reissulla muitakin autoja kuin ehdotettua Fordia. Listalle päätyivät seuraavat autot (aakkosjärjestyksessä). Niiden perässä on myös muutamia huomioita, miksi ko. auto listalla ja mitä on hyvää ja/tai huonoa.
Ford Focus, automaatti, 83 tkm, vm. 2012, 11 990 e
+ tästä oli saatu vinkki
+ automaatti joka mahtuu budjettiin
Ford Focus, manuaali, 89 tkm, vm. 2016, 12 900 e
+ uudempi kuin edellinen
+ hyvät varusteet
+ jakohihna vaihdettu
Ford Mondeo, manuaali, 112 tkm, vm. 2013, 13 690 e
+ jos haluaa isomman
Ford Mondeo, manuaali, 113 tkm, vm. 2010, 11 900 e
+ isompi joka mahtuu budjettiin
- vanha
- hirveät päästöt
Kia Ceed, manuaali, 127 tkm, vm. 2016, 10 900 e
+ kattotelineet
+ vetokoukku
+/- on varaa parempaankin
Opel Astra, automaatti, 80 tkm, vm. 2016, 14 990 e
+ Astra on saanut vuoden auto palkinnon
+ tämä olisi automaatti
- liian kallis?
Opel Astra, manuaali, 73 tkm, vm, 2016, 14 900 e
+ jakohihna vaihdettu
- liian kallis?
- manuaali ja silti saman hintainen kuin toinen Astra
Seat Leon, manuaali, 144 tkm, vm. 2014, 13 490 e
+ jakohihna vaihdettu
+ manuaalina varma peli ja mulla hyvät kokemukset Leonista
Skoda Fabia, automaatti, 88 tkm, vm, 2016, 14 900 e
+ mulla hyvät kokemukset Fabian ajotuntumasta
- liian kallis?
- liian pieni?
Skoda Octavia, 150 tkm, automaatti, vm. 2010, 7900 e
- vanha
- missä kunnossa automaatti?
- epäilyttävän halpa
Lähettetyäni listan Marille häntä piti vähän rauhoitella, että ei huolta, ei meidän tarvitse missään tapauksessa näitä kaikkia koeajaa. Mutta on hyvä katsastaa tarjontaa vähän laajemmin, että pääsee kärryille, millaisia autoja on tarjolla ja samalla voi miettiä, mitä ominaisuuksia autossa olisi kiva olla alkuperäisten speksien lisäksi. Listan autoista muutaama oli Käyttöautolta, reilu puolet Jyväskylän Autotarvikkkeelta ja yksi Kamuxilta, joten hirveästi ei tarvitsisi edes liikkua liikkeiden välillä.
Miten autokaupoissa vierailu sujui? Siitä kerron seuraavassa jutussani! :)
Keskustelu
Ford Focus, automaatti, 83 tkm, vm. 2012, 11 990 e TÄMÄ ON HYVÄ AUTOKSI.
Hyvä jos on hyvä! :) Me ei ko. autoa lopulta päästy koeajamaan, kun se oli koeajossa liikkeen sulkemisaikaan saakka.