21.05.2022
Polestar 2 ostaminen - autokaupat kotisohvalta
Testasimme marraskuussa pikaisesti Polestar 2:n, ja jo tunnissa auto vakuutti. Voisiko tässä olla meidän seuraava automme? Tammikuun viikon mittaisen koeajon jälkeen päätös oli selvä: Polestar 2 on meidän seuraava automme.
Polestar 2:ssa oli kaikki, mitä seuraavalta autolta halusimme:
- Sähköinen voimalinja
- Nopea lataus
- Riittävä toimintamatka
- Hyvä ajotuntuma ja tunnokas ohjaus
- Matriisivalot
- Hyväs istuimet
- Selkeä ja nopea infotainment
- Kunnolliset painikkeet ratissa
- Laadukkaat materiaalit
- Hyvä äänentoisto
- Ei katumaasturi
Polestarin konfigurointi
Polestar 2:n voi ostaa ainoastaan netistä heidän verkkosivujensa kautta. Se sopi minulle hyvin, sillä en tykkää auton ostamisen tinkimisvaiheesta. On selkeää, että nettisivulla näkyvä hinta on kaikille yksi ja sama eikä siinä ole mitään kikkailumahdollisuuksia.
Alusta saakka oli selvää, että ottaisimme autosta Long Range version, jonka WLTP-toimintamatka on 450-480 km. Käytännössä toimintamatka oli talvella 300 km. Kesällä arvelisin toimintamatkan olevan vajaa 400 kilsaa.
Vetotapaa pähkäiltiin hetki.
Testasin nelivedon koeajoviikon päätteeksi lyhyesti etuvetoa ja totesin, että silläkin pärjäisi, mutta neliveto oli hauskempi ajaa, koska se kääntyi paremmin mutkissa. Nelikon paremmalla kiihtyvyydellä 4,7 s 0-100 km/h ei ollut niin väliä, vaan etuvedon 7,4 s 0-100 km/h olisi riittänyt meille hyvin. Etuvetoa puolsi eniten pienempi kulutus, sillä minulla taloudellisen ajon harrastajana oli muutenkin hieman sulateltavaa Polestarin kovassa kulutuksessa, joka on nelivedossa vielä korkeampi.
Päädyimme nelivetoon ajatuksella, että nyt otetaan autoon kaikki mitä halutaan, ettei käy harmittamaan myöhemmin. Toki nelikko maksoi 4200 e enemmän, mutta sitä ei tässä konkurssissa mietitty. Onpahan yksi syy lisää käydä töissä! Mieheni mukaan 4200 e lisähinta nelivedosta ei ole automarkkinoilla yleisesti ottaen mitenkään paha.
Polestariin on mahdollista saada valtion sähköauton hankintatuki, mutta autoa pitäisi varustella tällöin maltilla, jotta hinta jäisi alle maagisen 50 000 e hintarajan. Meillä ei ollut mitään mahiksia saada sitä, sillä jo neliveto ja Long Range saivat hinnan pomppaamaan rajan yli. Lisäksi yllä olevassa ominaisuuslistassa on lukuisia ominaisuuksia, jotka tulevat joko Pilot- tai Plus-paketeissa eli ne piti tietysti ottaa myös autoon.
Värin valinta oli helppoa. Värikartan toinen toistaan masentavampien “arvokkaiden” värien seasta vain valkoisessa oli sitä jotain. (Mutta sitäkin aika vähän.) Harkitsin hetken sinisiä sävyjä, mutta nähtyäni värit livenä showroomissa, totesin, että “thunder” oli liian harmaa ja “midnight” liian synkkä.
"Thunder"-värinen Polestar 2 Polestar Helsingin esittelytiloissa. (Toivottavasti säädin kuvan valkotasapainon edes suunnilleen oikein!)
Yksi vaihtoehto olisi ollut ottaa musta väri ilman lisähintaa ja teippauttaa auto toisen väriseksi, mutta arvelin teippauksen olevan niin kallista, etten raskisi sitä tehdä.
Polestar 2:n lähtöhinta oli tilaushetkellä 44 900 e, minkä päälle valitsimme seuraavat lisävarusteet:
- Long range Dual Motor (78 kWh / 300 kW) + 9200 e (pelkkä Long range + 5000 e)
- Pilot-paketti (Pixel LED matriisiajovalot, adaptiivinen vakionopeussäädin, 360° kamera yms.) + 3500 e
- Plus-paketti (Harman Kardon äänentoisto, ilmalämpöpumppu, ratinlämmitin yms.) + 4500 e
- “Snow” väri + 1000 e
Hinta kokonaisuudessaan 63 100 e + toimituskulut 600 e.
Polestarin verkkosivuilla oli tammikuussa tarjolla tosi paljon nopean toimituksen autoja. Sieltä löytyi sopivasti myös juuri noilla haluamillamme varusteilla oleva yksilö, joten pistimme sen tilaukseen.
Ostimme auton DNB:n rahoituksella. Käsirahaa maksoimme 20 000 e ja rahoituksella maksettavaa jäi 43 760 e. Maksamme lainaa pois 940,18 e/kk neljän vuoden ajan. Luoton nimelliskorko oli 1,2% todellinen vuosikorko oli 1,6%. Lainan kokonaismääräksi tuli näin 45 129 e.
Polestarin tilaaminen
Polestar 2 tilaaminen netistä oli tosi helppoa. Osamaksun rahoitushakemuskin tehtiin tilauksen yhteydessä. Rahoituspäätös tuli sähköpostiin saman tien, kun hakemus oli laitettu vetämään.
Jo tilausprosessin aikana sähköpostiin tipahti kutsu luoda Polestar ID, jolla pystyy seuraamaan toimituksen etenemistä ja myöhemmin ottamaan auton käyttöön.
Tilauksen viimeistelyn jälkeen sähköpostiin tuli englanninkielinen vahvistusviesti, jossa näkyi tilauksen numero ja viimeiseksi vielä suomenkielinen sähköposti, jossa kerrottiin auton toimituksen seuraavat vaiheet.
Tilaukseni on valmis!
Polestar ID:llä pääsin kirjautumaan puhelimen Polestar-sovellukseen sekä Polestarin sivuille, josta näki tilauksen vaiheet: rahoitustapa, kauppasopimuksen allekirjoittajat, lisävarusteet, allekirjoittaminen, maksu, rekisteröinti, haltijat ja vakuutus. Kaikki kohdat olivat vielä harmaana odottamassa aktivointia.
Vajaa pari viikkoa tilauksen jälkeen aloin miettiä, että pitäisikö auto sittenkin teipata nätimmän väriseksi. Mitä jos peruisi valkoisen auton ja ottaisikin mustan ilman lisähintaa? Mieheni mielestä oli parempi pitää valkoinen eikä käydä säätämään, vaikka siinä tulisikin tavallaan tonni takkiin jos päätän teipata auton. Onneksi ei säädetty, sillä reilua viikkoa myöhemmin myöhemmin tuli tieto, että Pixel LED valoja ei saa enää uusiin tilauksiin ja osaan jo tehdyistä tilauksistakaan niitä ei välttämättä tulisi!
Helmikuun lopussa sain Polestarilta yllättäen sähköpostilla maksumuistutuksen. Mutta mistä? Olimme määritelleet tilausvaiheessa, että osamaksun käsiraha olisi 20 000 e, mutta siitä ei ollut tullut laskua. Polestarin sivuilla tilauksen vaihenäkymää tarkemmin tutkimalla huomasin, että käsirahan eräpäivä oli tosiaan samana päivänä. En vain ollut huomannut sitä aiemmin, koska kyseinen kohta näkymästä oli harmaana eli ei aktiivisena. Harmaana oli myös sen yläpuolella oleva kauppasopimuksen allekirjoituskohta. Maksuohjeiden latauslinkkikään ei toiminut.
Soitin illalla Polestarin asiakaspalveluun, jossa ihmeteltiin myös, miksi kohdat olivat aktivoimatta. Asiakaspalvelija ei saanut ratkaistua ongelmaa puhelimessa vaan välitti asian eteenpäin IT-osastolle. Tunnin päästä kauppasopimuskohta oli aktivoitunut ja saimme allekirjoitettua sen. Sen jälkeen saimme ladattua myös maksuohjeet ja maksoimme verkkopankissa osamaksun käsirahan pois. Seuraavana päivänä asiakaspalvelija vielä infosi tästä sähköpostilla, mutta meillä oli jo homma hallussa.
Automme toimitus oli luvattu alunperin maaliskuulle, ja kuun alussa aloimme odottaa kuumeisesti ilmoitusta luovutusajankohdasta, joka pitäisi tulla pari viikkoa ennen luovutusta. Nettisivulla luki, että "Valmistelemme autoasi toimitusta varten. Kun olet vahvistanut tilauksesi tiedot (lisätarvikkeet ja rahoitusvaihtoehdot), lähetämme sinulle sähköpostitse ehdotuksen luovutuspäivästä ja -ajasta.” Kaikki oli kuitenkin jo valmiina meidän osalta, joten heräsi epäilys, että onko jotain vieläkin sekaisin...
Kyselin asiaa supportista, josta sanottiin, että auto olisi tulossa loppukuusta. Luovutusaikoja kuulemma tarjotaan pari viikkoa ennen luovutusta.
Pari viikkoa myöhemmin kyselin uudelleen auton perään, mutta pari viikkoa vanhaan keissiin jatkokysymyksenä laittamaani sähköpostiin ei jostain syystä tullut vastausta.
Viikkoa myöhemmin juttelin LinkedInissä Polestarin edustajan kanssa ja mietin, missä auto on menossa. Hän selvitti parissa tunnissa, että auto oli vielä merellä seilaamassa, koska satamissa on ollut sodan takia ruuhkia, mutta pitäisi olla tulossa lähiaikoina.
Näihin aikoihin sähköpostiin tipahti myös linkki rahoitussopimuksen allekirjoittamiseen.
Polestarin luovutukseen valmistautuminen
Polestarilla on luovutuspisteitä neljällä paikkakunnalla: Polestar Space Helsingissä sekä yhteistyöautoliikkeet Turussa, Tampereella ja Oulussa. Auton tilausvaiheessa meille valikoitui automaattisesti luvutuspaikaksi Jyväskylää lähinnä oleva Tampereen Käyttöauto.
Maaliskuun lopulla saimme odotetun sähköpostin, jossa pyydettiin vahvistamaan nettisivuilla auton luovutuspäivä ja -aika. Se olisi kaksi viikkoa myöhemmin; huhtikuun puolivälissä. Jos kumpikaan ehdotetuista ajoista ei olisi käynyt, olisi ehdotukset voinut hylätä ja sopia jonkin muun ajan.
Seuraavana päivänä automyyjä soittikin jo minulle, ja pyysi vahvistamaan luovutusajan, koska hänellä oli tulossa paljon luovotuksia. Sovimme sen kahden nettisivulla olleen aikaehdotuksen väilin. Minun piti sen jälkeen vielä merkitä nettisivuilla jokin aikaehdotuksista valituksi, koska myyjä ei pystynyt tekemään sitä eikä myöskään merkitsemään sinne yhdessä sopimaamme aikaa. Hieman kömpelöä.
Myyjä on viralliselta titteliltään Polestar-asiantuntija, mutta minun suuhuni automyyjä vain tuntuu luontevammalta, vaikka emme autoa häneltä ostaneetkaan. Mutta oli hän siinä mielessä myyjä, että vastaa Käyttöautolla mm. Hondien myynnistä. Olin ajatellut, että Volvo-myyjät vastaisivat myös Polestarien luovutuksista, mutta ehkä tässä on haluttu pitää hieman pesäeroa sukulaismerkkien välillä.
Viikkoa ennen luovutusta sain sähköpostilla linkin nettisivulle, missä kerrottiin auton luovutuksesta ja listattiin muistettavat asiat. Mukaan pitäisi ottaa ajokortti, Google-tilin tunnukset ja Polestar ID:n tunnukset; asentaa Polestar-sovellus puhelimeen ja rekisteröityä Hotspot Driveen ja ottaa sen tunnukset mukaan.
Hotspot Drive on Deutche Telekomin palvelu, jonka kautta auton verkkoyhteys luodaan. Luovutussivun mukaan palvelun rekisteröintiä varten olisi pitänyt tulla erillinen kutsulinkki ja ohjeet auton luovutusajan vahvistussähköpostin kanssa, mutta sitä ei kuulunut. Luovutussivulla oli sinne kuitenkin geneerinen linkki, joten tein tunnukset sen kautta. Soitin asiasta vielä varmuuden vuoksi supportiin, josta sain vain saman linkin joka oli nettisivulla.
Polestarin luovutus
Luovutustilaisuuden aluksi allekirjoitettiin toimituskuittaus sähköisesti. Tämä tapahtui myyjän iPadilla niin vauhdikkaasti, etten oikeastaan ehtinyt tajuta, mitä tapahtui, koska siinä ei tarvittu verkopankkitunnuksia vaan ajokortin tarkastaminen riitti. Myyjä tiedusteli, että onko tämä Docusignin defaultkaunokirjoitus-allekirjoitus ok ja olin silleen, että öö joo.
Ennen luovutusta olin sopinut myyjän kanssa talvirenkaiden vaihtamisesta auton vanteille. En ottanut Polestarin omaa talvirengaspakettia, vaan ostin renkaat luottorengasliikkeestäni, joka toimitti ne myyjän ilmoittamaan osoitteeseen. Huhtikuun puolivälissä olisi saattanut pärjätä jo kesärenkailla, mutten halunnut riskeeta. Yksi kerta räntäsateessa kesärenkailla saa riittää! Kysyin myyjältä, kuuluuko renkaiden vaihto auton 600 e toimitusmaksuun. Kuulemma ei, mutta “menköön nyt”.
Jos talvirengaspaketin tilaa Polestarilta, toiset renkaat toimitetaan suoraan asiakkaan valitsemaan rengasliikkeeseen. Nyt sain kesärenkaat auton kyytiin ja heitimme ne kotimatkalla rengasliikkeeni rengashotelliin.
Toiset renkaat toimitetaan suoraan rengashotelliin varmaan siksi, että ne täyttävät koko takakontin eivätkä olisi kovin edustavat luovutustilaisuudessa.
Myyjä ei tarvinnut esitellä meille hirveästi auton ominaisuuksia, sillä se oli käynyt varsin tutuksi viikon koeajolla ja blogijuttua kirjoittaessa. Myyjän ohjeistuksella yhdistimme Polestar-, Google- ja Hotspot Drive -tilit autoon ja avaimet tileihin. Automyyjän tehtävät ovat vuosien varrella muuttuneet aina vain IT-painotteisemmiksi!
Koitimme myös liittää autoa puhelimen Polestar-sovellukseen, mutta se ei onnistunut useammasta yrityksestä huolimatta. Myyjän mukaan autolla pitää välillä ajaa jonkin matkaa, ennen kuin se suostuu sen tekemään. Muutaman metrin ajaminen liikkeen sisällä ei kuitenkaan riittänyt (testasimme myyjän ehdotuksesta senkin).
Jälkeenpäin ajateltuna auton ja Polestar-sovelluksen yhdistämisongelma saattoi liittyä myös siihen, että toinen avain oli auton ulkopuolella. Tämä siksi, että halusimme parittaa minun käyttäjätiliini vain sporttiavaimen ja myyjän mukaan toinen avain oli hyvä pitää tällöin kauempana. Kotiin päästyämme yritin uudestaan ja auto ja Polestar-sovellus yhdistyivät nätisti.
Polestarin yhdistäminen Polestar-sovellukseen.
Luovutustilaisuus kesti ehkä noin 1,5 h. Oltaisiin siitä nopeamminkin päästy lähtemään, mutta oli kiva jutella kaikki mieleen juolahtaneet asiat myyjän kanssa.
Illalla Polestarilta tuli vielä tervetuliaissähköposti. Siinä oli linkki Polestarin toimitusjohtajan videotervehdykseen, jossa hän onnitteli uudesta Polestar 2 autosta ja toivotti tervetulleeksi Polestar-yhteisöön. Oli jotenkin mahtavaa, miten innoissaan hän oli siinä videossa (ja hän kommentoikin sitä, että hän on innoissaan!) ja kertoi suosikkiominasuuksistaan. Se oli tosi kiva päätös ostoprosessille ja alku omistajuudelle.
Yhteenveto
Polestar oli helppo tilata netistä. Nautin erityisesti siitä, että nettikaupasta ostaessa ei tarvinnut käydä autokauppojen perinteistä ja vaivaannuttavaa tinkimispeliä. Edellisen auton myin kätevästä Autovexin kautta.
Harmillisesti jokin bitti meni tilausvaiheessa poikittain, kun kauppasopimuksen allekirjoitus ja osamaksun käsirahan maksaminen eivät onnistuneet ennen asiakaspalveluun soittamista.
Myös Polestarin merkkivakuutuksen kanssa oli pientä säätöä. Tilasin sen hyvissä ajoin ennen luovutusta ja sainkin sähköpostiin ilmoituksen, että vakuutushakemus on käsittelyssä, mutta sen jälkeen sieltä ei kuulunutkaan mitään. Ensimmäinen kuukausi vakuutuksesta oli ilmainen, mutta sen lähestyessä loppuaan aloin ihmetellä, että miksi en vieläkään ole saanut tarjousta jatkokaudesta. Kyselin muiden kokemuksia ko. vakuutuksesta Volvo/Polestar Facebook-ryhmässä, minkä jälkeen minulle soitettiinkin jo vakuutusyhtiöstä. Vakuutuksesta olisi kuulemma pitänyt tulla sopimuspaperit jo aikaa sitten, mutta se ei ollut aktivoitunut jonkin ohjelmistovirheen vuoksi. Joku oli nähtävästi bonganut FB-viestini ja selvittänyt vakuutukseni tilanteen. Hyvin hoidettu siltä osin! Onneksi auto oli kuitenkin koko ajan vakuutettu.
Polestarilta tipahteli auton odotusaikana tasaiseen tahtiin sähköposteja, joissa kerrottiin auton ominaisuuksista. Toimintaa vaativista tehtävistä tuli myös sähköpostia, mutta kuten kerroin, jotkin mailit jäivät puuttumaan. Olisin myös kaivannut aktiivista viestintää toimitusaikataulun venymisestä, vaikka se ei montaa viikkoa ollutkaan. Ja tällaiselle henkilölle, joka tsekkailee tilauksen statusta tiheästi Polestar-sovelluksesta, olisi kelvannut viestit kaikesta tilauksen etenemiseen liittyvästä, kuten VIN-numeron ja rekisterinumeron saaminen ja auton sijainti eri satamissa.
Polestarin supportiin soitin muutaman kerran ja siellä oli aina hyvä ja ystävällinen palvelu. Myös mainiosta jazzahtavasta jonotusmusiikista iso plussa! Jollekin asiakaspalvelijalle naureskelin, että hän vastasi liian nopeasti, kun en ehtinyt jammailemaan riittävästi. Pieni särö supportin kiiltoon tuli tosin siitä, että kun lähetin jatkokysymyksen pari viikkoa vanhaan sähköpostiin, siihen ei tullut koskaan vastausta.
Auton luovutustilaisuudesta ei ole pahaa sanottavaa. Myyjä oli asiantunteva ja mukava!
Kokonaisuudessaan aikaa toimitusvalmiin auton tilaamisesta luovutukseen meni 11 viikkoa.
Vaikka tässä oli nyt pientä säätöä, niin haluaisin uskoa, että olimme poikkeustapaus. Polestar kyselee hanakasti asiakaspalautetta jokaisen supportiin tehdyn yhteydenoton jälkeen ja niin luovutuksesta kuin tilausprosessistakin tuli asiakastyytyväisyyskysely, joten haluan kyllä uskoa, että he pyrkivät koko ajan kehittymään ja tekevät parhaansa, että tilausprosessi menisi läpi mahdollisimman kivuttomasti.
Tiedän että odotatte kuumeisesti kokemuksia autosta, mutta kerron nyt vain, että “Polle” on ollut tosi hyvä! Listaan suosikkiominaisuuksiani piakkoin seuraavaan postaukseen, joten malttakaa vielä hetki! (Juttu Leonin käyttökuluista siirtyi tulevaisuuteen, koska Polestarista kyseltiin niin paljon.)
Referral-koodi
Istutko jo sohvalla valmiina tilaamaan oman Polestarin?
Polestarilla on suositteluohjelma, jossa auton omistajat voivat jakaa suosituslinkkejä uuden Polestarin tilaajille. Kun auton tilaa suosituslinkin kautta, ostaja saa ilmaista latausta 100 e edestä ja suosittelija Polestar-hupparin.
Jos linkki kiinnostaa, lähetä minulle viesti osoitteeseen poloinenblogi@gmail.com niin lähetän sellaisen sinulle. :) (Linkkien julkaiseminen on kielletty, joten en jaa sitä suoraan tässä postauksessa.)
Polle on saapunut kotiin!
Keskustelu
Autosi on Kiinalainen riisikuppi,joo niin.
Kiinalainen kyllä, mutta riisikuppi ...???
Kiinalaista Volvossa ei ole kuin sen omistus. Itse auto on Ruotsalaista laatua. Niissä käytetään täysin Ruotsin alkuperäisosia, ei Kiina himmeleitä.