23.09.2015
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Suomessa on mahdollista hankkia ajokortti kahdella tapaa: autokoulu tai opetuslupa. Molemmissa on hyvät puolensa: autokoulujen liikenneopettajat ovat kokeneita ja opetus laadukasta, kun taas opetusluvan etuna ovat edullinen hinta ja suuret ajomäärät.
Opetuslupaopetukseen liittyvä lainsäädäntö on muuttunut viime vuosina tiuhaan tahtiin: välistä opettajan ja oppilaan piti käydä autokoulussa yhteisopetustunneilla, mutta vuoden 2014 alusta ne poistettiin. Nykyisin oppilaan ei myöskään tarvitse enää olla opettajan lähisukulainen, vaan opetusluvalla voi opettaa kolme perheen ulkopuolista oppilasta kolmen vuoden aikana.
Viime viikolla ajokorttimarkkinoita sekoittamaan julkaistiin uusi palvelu #Ratti.fi, jonka ideana on yhdistää opetusluvan haltijat ja ajokorttia haluavat ihmiset. Ajokorttien Uber siis. Oppilas maksaa palvelulle 499 e ja se etsii listoiltaan sopivan opetuslupaopettajan, joka saa oppilaasta 429 e korvausta. Kuulostaa helpolta ja halvalta.
Näen opetuslupabisneksessä kuitenkin yhden perustavanlaatuisen ongelman. Tavallisesti opetuslupaoppilaalle kertyy ajokokemusta perheen tavallisten asiointiajojen ohessa moninkertainen määrä autokouluun verrattuna, mikä on mielestäni opetusluvan paras juttu. Ratti.fi:n kautta tehdyissä opetussopimuksissa ajo-opetusta annetaan kuitenkin vain pakolliset 18 tuntia. Kyseinen tuntimäärä ei tahdo riittää kaikkien asioiden omaksumiseen autokoulussakaan, joten miten opetuslupaopettaja pystyisi opettamaan asiat tehokkaammin?
Mikäli ajokoe ei mene läpi 18 ajotunnin jälkeen, on opetuslupaopettaja velvollinen antamaan oppilaalle lisäopetusta maksimissaan neljä tuntia. Tämän jälkeen oppilas voi hankkia lisäopetusta omalla kustannuksellaan esimerkiksi autokoulusta. Uskoisin kyllä, että lisätunnit järjestyvät siltä tutuksi käyneeltä opettajalta. Siitä seuraa opetuslupabisneksen toinen mahdollinen ongelma: hoitaako opettaja verovelvoitteet oppilaalta saamistaan rahoista vai päätyvätkö ne taskuun pimeänä? Opettajan on kyllä ymmärtääkseni hoidettava verokuviot itse myös Ratti.fi:ltä saamastaan palkkiosta, koska opettaja ei ole työsuhteessa palveluun.
Itse puollan ajokortin hankinnassa autokoulua, sillä sieltä voi luottaa saavansa laadukasta ja ammattitaitoista opetusta. En toki kiellä, etteikö opetusluvalla voi saada ihan yhtä hyvät valmiudet tien päälle. Eihän opetuslupajärjestelmää olisi, jos tavisten kykyyn opettaa ei uskottaisi. Mutta esimerkiksi kun foorumeita lukee, porukka kertoo kuinka teoriaopetukset on merkitty opetuslomakkeeseen, vaikka oppikirjaa on tuskin avattu. Autokoulussa kaikki asiat tulee varmasti käytyä läpi ja monelta kantilta. Toki on mahdollista tehdä vaikka niin, että hankkii osan opetuksesta, esim. teoriat ja liukkaan kelin harjoittelun, autokoulusta ja opettaa muuten opetusluvalla.
Ratti.fi madaltaa varmasti kynnystä hankkia kortti opetusluvalla, kun opettajaa ei tarvitse löytää omasta lähipiiristä. Toivon kuitenkin, että ihmiset miettisivät muutakin kuin rahaa. Ajokortin hankkiminen autokoulussa on arvokasta, mutta sieltä saa varmasti laadukasta opetusta. Jos tuttu ihminen opettaa, silloinkin tietää suunnilleen mitä saa. Mutta miten on tuntemattoman kanssa? Ratti.fi:n opetuslupaopettajille tehdään poliisin taustatarkistus, mutta se ei kerro asenteista tai kyvystä opettaa. Entä ehtiikö kaiken oppia 18 tunnissa? Ratti.fi lupaa nettisivuillaan ajo-opetukselle tyytyväisyystakuun, mutta käyttöehdoissa siitä ei mainita sanallakaan. Varsinainen ajo-opetussopimus on kuitenkin oppilaan ja opettajan välinen eikä Ratti.fi ole siinä mukana.
Käyttöehtoja lukiessani muuten huomasin sellaisen hassun jutun, että ajo-opetuspäiviä per oppilas saa olla enintään 12 kpl, mikä tarkoittaa, että puolet tunneista on pidettävä tuplatunteina. Ajamaan opettelu vaatii kuitenkin sen verran paljon keskittymistä, että muistan ainakin itse olleeni helposti yhden tunnin jälkeen jo aika väsynyt. Niin paljon sisäistettävä lyhyessä ajassa. Mutta mitä sitten, jos opettaja opettaisikin vaikka 13:na päivänä? Potkut Ratti.fi:stä? Onko se niin justiinsa?
Voisi tietysti ajatella, että Ratti.fi:hin kirjautuvat opetuslupaopettajiksi vain sellaiset, jotka ovat liikkeellä harrastusmielessä ja haluavat tehdä hyviä kuskeja. Bisnemielessä touhu ei kannata, sillä yhdestä oppilaasta saatava 429 euroa on aika vähän käytettyihin tunteihin nähden ja meneehän osa tuosta summasta vielä bensoihinkin. Ratti.fi on laskenut tuntipalkan olevan 8,64 e, millä ei hirveästi juhlita. Sittenhän tuo ei kannata alkuunkaan jos autoon pitää vielä asentaa opetuspolkimet ja katsastaa se. Ratti.fi:n oletuksena taitaa kuitenkin olla, että opetuslupa on hankittu jo perheenjäsenen opetusta varten, jolloin autoon ja opettajan opetuslupaan liittyviä kuluja ei enää tule.
Autokouluala on luonnollisesti käärmeissään uudesta pelurista ja huolissaan harmaan talouden lisääntymisestä. Ratti.fi aikoo puolestaan valittaa kilpailuvirastoon opetusluvan kolmen oppilaan rajasta, koska se suojelee yrityksen mukaan autokouluja... Saapa nähdä, mitä tästä vielä seuraa. Autokoulun pyörittäminen on luvanvaraista liiketoimintaa ja liikenneopettajan pätevyys monen näytön takana, joten siinä mielessä opetuslupien muuttaminen bisnekseksi on aikamoinen oikopolku ja siksi hieman epäilyttävää. Itselleni yksi asia on kuitenkin yli muiden: liikenneturvallisuus. Sen pitää säilyä nyt ja tulevaisuudessa ajo-opetuksen kirkkaimpana tähtenä.
Keskustelu
Onko meitä huijattu älyttömän hintaisen autokoulun liikenneturvallisuudella?
Maailman suurimman automaan arvoa kantavassa Amerikassa ajetaan autokoulu käytännössä aina opetusluvilla ja äiti on yleisin opettaja. Mutta meille on "valistettu", että autokoulu on paikka, joka varmistaa liikenneturvallisuuden. Onko tämä huijausta?
Vaikuttaa ilmeiseltä, että on monia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa ajoturvallisuuteen paljon enemmän kuin elämän ensimmäisen ajo-opetuksen antaja. Sellaisia tekijöitä saattaisivat olla vaikkapa tieliikennettä ohjaava säädöstö, tieliikennelaki, tieliikennesäännöt, liikennevalot, liikennemerkit, etenkin niiden näkyvyys, korkeimmat sallitut ajonopeudet, alkoholin ja huumeiden sallitut arvot ajajan veressä, asuinpaikkakunta, paikallinen liikenne ja liikennekulttuuri, maasto, näkyvyys, teiden kääntymiskaistat ja liittymiskaistat, junaratojen tasoylikäytävät, sää, teiden kunto, teiden valaistus, teiden liukkaus, auton turvarakenteet ja turvalaitteet, turvavyöt ja turvatyynyt, auton kunto, renkaiden kunto, renkaiden liukumisesteet, auton lasien likaisuus vasta-aurinkoon ajettaessa, ikkunoiden huurtuminen tai jäätyminen, näkyvyyttä estävä lumi ikkunoiden ulkopinnoilla, liikenteen valvonta? Suomen ajoteillä on vieläkin hämärässä huonosti näkyviä tappavia betoniporsaita, kun muualla maailmassa yleensä edellytetään käytettävän vedellä tai hiekalla osaksi täytettäviä, kauas näkyviä, korkeita, kirkasvärisiä, lähes vaarattomia muoviesteitä.
Niinpä... jokainen voi uudelleen miettiä, että muistatko ajo-opettajasi oppeja tänään?
Nyt ollaan tilanteessa, jossa markkinat muuttuvat ja Suomalaiset kuluttajat voittavat. Kiitämme saamastamme palautteesta ja tuesta. Terveisin, Ratti.fi
Kiitos kommentista. Tässä vaiheessa autoilu-uraa ensimmäisellä opettajalla tuskin on mitään merkitystä, koska ajaminen on rutinoitunutta. Ajokokeissa sen sijaan on ollut havaintoa, että opetuslupalaisilla on auton käsittely paremmin hallussa ja autokoululaisilla taas liikennetilanteiden hallinta.
Itse muistan autokouluopettajan juttuja vieläkin. Vastikään mietittiin taas miehen kanssa sitä, kun opettaja löi nyrkillä yhdessä risteyksessä napakasti matkustajan ovea - en ollut muistanut katsoa jalankulkijoita. Siitä saakka olen muistanut... :D Ja jos en muista katsoa, niin muistan tämän demonstraation. Se oli kyllä hyvä.
Saa nähdä mitä jatkossa tapahtuu, tuleeko tutkintopainotteinen koulutus. Tutkintohan muuttuu silloin todella paljon vaikeammaksi, mutta pakolliset ajomäärät saattaisivat poistua.
Sukulainen opetti luvalla, hyvin opettikin. Tähän mennessä nolla sakkoa, nolla onnettomuutta, rauhallinen tapa ajaa ja liikennesäännöt hallussa. Mihin tässä olisi tarvittu koulua? Etenkin kun meillä päin tarjolla oli opastajaksi tarjolla paikallisen ajo-opiston setämies, jolla kädet eksyivät aina välillä naispuolisen oppilaan reisille.
Kakkosvaihe autokoulussa. Tuli ajettua Yarista letkassa harjoitteluradalla, jonka liukkaus oli kaukana todellisesta elämästä, mustasta jäästä ja marraskuun sohjokeleistä. En kokenut saavani mitään kovin hyödyllistä oppia, mutta pankkitili keveni. Ja juu, oli se koulun Audi ihan kiva.
Rahakysymyskin on monelle yllättävän tärkeä, etenkin niukin naukin 18-vuotiaalle. Joidenkin on pakko syystä tai toisesta saada kortti, vaikka ei olisi rahaa kustantaa ajokoulun Bemarilla tapahtuvaa opetusta. Jollakulla ei välttämättä ole sukulaista, joka kykenisi tai tahtoisi opettaa.
Ihmisten asenteissa se korjaamisen paikka useinmiten on, ei niinkään taidoissa. Jos sinnikkäästi ajaa kolmion takaa eteen, eikä välitä vilkuttaa kääntyessään ja nopeusrajoitukset ovat nynnyille, ei siinä paljon muuta odoteta kuin onnettomuutta tapahtuvaksi. Autokoulu voi luennoida vaikka kuinka paljon turvallisesta liikennekäyttäytymisestä, mutta jos Pera päättää kohauttaa olkiaan laeille ja asetuksille, ei siinä auta kymmenenkään liikenneopettajan sormenheristely.
Ajamaan oppii nimenomaan AJAMALLA, ei tankkaamalla kirjoja tai kyttäämällä PowerPoint-esitystä jossain nihkeässä kopissa autokoulun takahuoneessa. On hyödyllistä vaihdella ajokkeja, kokeilla joskus pakettiautoa ja testata nelivetoa. Tutustua autoihin ja niiden ominaisuuksiin muultakin kantilta kuin siltä, mikä olisi kiva verhoilu ja onko mittaristossa miellyttävä fontti.
Sitä toivoisi joskus törmäävänsä naisen pitämään blogiin, joka olisi muutakin kuin keveää Kodin Kuvalehti -tyylistä höpöhöpöä, mutta tämä kirjoituskokoelma jää kauaksi vakavasti otettavasta autoilublogista. On sopivasti pinkkiä tyttöjeniltaa ja mainosheijastimia.
Kiitos pitkästä kommentista! Mukava kuulla, että suvusta löytyi hyvä opettaja ja sait hyvät eväät tien päälle. :)
Rahakysymys on tosiaan täysin aiheellinen. Mielestäni ajokortti on asia, joka pitäisi olla kaikkien saatavilla. Siihen kuuluvia teorioita voisi opettaa jo toisen asteen oppilaitoksissa. Lisäksi koulutuksen hintaa saisi painettua alas poistamalla siitä arvolisäveron. On hyvin ristiriitaista, että mm. ratsastuskoulujen alv on 10% mutta autokoulujen 24%.
Sinulla on hieman ikävä kuva autokoulun teoriatunneista. Meillä ainakin tehtiin ryhmätehtäviä powerpointtien lisäksi ja heräteltiin keskustelua eri aiheista. Tilat olivat asialliset ja nykyisin luokahuoneet ovat entistä viihtyisämpiä. Tietysti osa tunneista oli vähän tylsiä, mutta kyllä niillä kaikilla on aikalailla paikkansa. Teoriaopetuksen vähentämiseksi tarvittaisiin lakimuutos.
Ajamista opitaan tietenkin ajamalla ja siinä opetuslupa on tosi hyvä, kun ajoa tulee niin paljon. Kuten tuossa tekstissä jo kirjoitin, niin mietin että saako ratti.fi kautta tulevilta opettajilta riittävästi ajo-opetusta, kun määrä on vain se minimi 18 tuntia.
Useita autoja on hyvä testata, mutta opetusluvallakin opettaesa ne kaikki pitää olla katsastettu opetusautoiksi. Helpommin siis saattaa saada testatua useampaa autokouluissa, joissa on monipuoline kalusto. Joissain
Kakkosvaihe kannattaisi aina ajoittaa talveen, jotta pääsee testaamaan oikeasti liukkaalla kelillä ajamista. Keinotekoisesti liukastettu rata ei koskaan ole oikean jään veroinen. Minusta on harmi että ihmiset pitävät liukkana kelin harjoittelua turhana. Itse käyn treenaamassa sitä joka talvi ja kyllä se on aina yhtä hyödyllistä.
Mainitsemasi autokouluopettaja on todella häpeäksi ammattikunnalleen, toivottavasti hänestä on valitettu ylemmäs!
Ikävää jos pidät blogiani hömppäblogina. Olet nyt vain sattunut lukemaan sen koko blogin kevyimmän kirjoituksen eli tuon autoliikkeen naisteniltajutun, mihin kokeilin vielä rennompaa kirjoitustyyliäkin. Tarkoitukseni on pohdiskella autoilua ja liikennettä monelta kantilta ja olla informatiivinen ja hyödyksi lukijoille. Kuitenkin maanläheisesti ja omaa persoonaani mukaan tuoden. Selaa ihmeessä juttuja taaksepäin ja huomaat että täällä on selvitetty tarkkaan auton pintakäsittelyä, renkaidenvaihtoasioita, auton hankintaa, taloudellista ajoa jne. Välillä joitain koeajojakin, mutta ei siihen tavalliseen tyyliin, mitä netti on täynnä. Sellaista juttua pystyy tuottamaan sukupuolesta riippumatta ja minulla ei ole siihen tarvetta.
Jos kaipaat lisää naisten kirjoittamia autoblogeja, niin tsekkaa nämä:
http://rcg-710.blogspot.fi/
http://autovouhotus.fi/rattituntuma/
http://pienipunane.blogspot.fi/
Näen ratti.fi:n ongelmana sen että ajokortin hinta tulee silti kalliiksi koska ratti.fi ottaa aina pienen siivun välistä. Käytännössä he siis eivät tee mitään muuta kuin yhdistävät opettajat ja oppilaat. Tämän saman asianhan voi tehdä ihan jokainen ilmaiseksi vaikka opetuslupa.net -sivustolla. http://www.opetuslupa.net -sivustolta löytyy karttahaut joiden avulla voi löytää sopivan opettajan tai oppilaan. Lisäksi sivustolla on paljon muuta maksutonta.
Eli on mielestäni vähän ihmeellistä miksi media tarttuu tällaiseen maksulliseen juttuun kun ihan maksuttomia ja edullisempia tapoja hankkia ajokortti on olemassa. En tosin vielä itse luonut tuonne profiilia mutta aion tehdä sen.
Kiitos kommentista. :) Media ei opetuslupa.nettiä varmaan noteerannut, kun se on ollut hiljaa itsestään? Kun yritys on taustalla niin sehän laittaa lehdistötiedotetta menemään ja liikenneopettajat kavahtavat sitä ja mediasirkus on valmis. En muuten itsekään tiennyt että opetuslupa.net myös toimii opettajien välityskanavana.
Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Siinä on puolueettomasti ja fiksusti käsitelty asiaa monesta eri näkökulmasta.
Opetuslupa on lähtökohtaisesti hyvä asia, jos se on perhepiirissä tapahtuvaa opetusta. Lapsen vanhempi tuntee ja tietää lapsensa, sekä näin varmasti osaa ottaa huomioon oppimisen erityispiirteet. Lisäksi opetusta annetaan perhepiirissä annetaan ykeensä todella paljon. Eli varmaankin voi sanoa, että määrä korvaa laadun.
Ratti.fi, tämä opetuslupaopetuksen Tinder ;) yhdistää ammattimaisen opetuksen ja "amatööri"- opetuksen huonot puolet - amatööriopettajan ja ammattilaisen käyttämän tuntimäärän
Huomasin ratti.fi sivuilla opettajan palkkion ilmoitettavan nattona, onko todella? Tämähän tarkoittaa että ratti.fi on hoitanut verot ja muut sivukulut. Käsittääkseni ratti.fi vain välittää.
Mutta sitten se toinen asia, opetuksen laatu. Liikenneopettajan koulutus on laaja, paljon teoriaa, ajotunteja, opettajakoulutusta yms. Teoriakoekin on koko päivän kestävä ja siinä tarvii oikeasti osata kaikki liikenteeseen liittyvät asiat.
Miten muuten on näiden ratti.fi opettajien tieturva-, ensiapu- yms pätevyydet. Niitä ei ainakaan ollut laskettu tuohon ratti.fi kuluihin.
Vielä kysyn miksi autokoulujen alv on 24? Ai niin sehän on bisnestä eikä opetusta laisinkaan, näin on päättänyt verottaja.
Pekka,
kiitos mukavasta palautteesta! Olen samoilla linjoilla kanssasi. Opetuslupa perhepiirissä on varmasti ihan toimiva ratkaisu, mutta Ratti.fi:n amatööriopettaja ja ammattilaisen tuntimäärä ei oikein vakuuta.
Jaana,
olen ihmetellyt itsekin tuota netto-sanan "alleviivausta" Ratin sivuilla. Siis sehän viittaa siihen että opettaja saa tuon summan käteensä, mutta en ole löytänyt tietoa, miten tuosta hoidetaan verokuviot. Ratti.fi kertoo saaneensa verohallinnolta ennakkopäätöksen että palkkion maksaminen on ok. Mutta toimittaako opettaja Ratille verokortin vai miten homma menee?
Autokoulujen hinta tippuisi kyllä kivasti jos opetuksesta ei tarvitsisi maksaa alvia. Esim 1600 e kurssi olisi enää 1300 e. Ratin hinnoissakin on kyllä alv, 499 e kortissa sitä on 100 e.
Kyllähän tässä sopimus toimeksiannosta syntyy. Tuo vastikekkin eli finanssipuolikin hoituu tässä toimeksiantajan puolesta. Tässähän myös pankkitunnuksilla kirjaudutaan tekemään "sopimus". Näin ollen toimeksiantajan tulisi periä vero joten siksi varmaan tuo netto. Toimeksiannon saaja maksaa sosiaalivakuutusmaksunsa itse.
Toivottavasti tällä toiminnalla ei edistetä harmaata taloutta. Se olisi aika epäreilua velvoitteet hoitaville yrityksille.
Myös vakuutusmaksut taitavat olle autokouluyrityksissä Jotain muuta kuin pelkkä ajoneuvovakuutus. Liikutaanhan riskiympäristössä riskitekijän kanssa. Oppilashan on opetustilanteessa melkoinen riski ellei vänkärin paikalla ole ammattinsa osaava opettaja.
Jos opetusluvalla opettavalle opetustilanteessa sattuu liikennevahinko, pieni tai iso, maksamme me ajoneuvovakuutuksen ottajat yhteisesti osan tuosta korvauspotista. Näin se vain menee.
Tuli mieleeni että netin kautta monet pedofiilit saalistavat.
kysymys vanhemmille. luottaisitko todella seitsemäntoistavuotiaan tyttösi tai poikasi netin kautta löytyneen ventovieraan opetuslupaopettajan käsiin.Mitkä ovat tällaisen opettajan motiivit? Autokoulun toiminta on julkista, ja tarkasti viranomaisten valvomaa. Nykyään monella poikkakunnalla autokoulun ykkösvaihe maksaa 1100 euroa.
Nimenomaan, juuri näin kuten Eemeli yllä kirjoitti.
Liikenneopettajat ovat tiukasti viranomaisvalvonnassa. Ennen kuin voit alkaa työskentelemään pitää olla rikosrekisteriote toimitettuna, etpä pääse edes koulutukkseen ennen sitä.
Lisäksi opeusta seurataan jatkuvasti viranomaisten taholta. Tiukkaa on ja niin pitääkin olla.
Olen tätä asiaa selvitellyt sen jälkeen kun toiminta vapautui villisti. Katselin tuossa juuri liikenneonnettomuustilastoja viime vuodelta, huonolta näyttää. Mietin että mikä mahtaa olla syynä. Työkavereista osa on opettanut itse lapsiaan, kalliiksi on tullut. Autot pajalla ja bonuksia vakuutuksista menetetty. Missä halpuus?
Ymmärrän että puhelin saattaa olla ruuhkainen aina silloin tällöin. En kuitenkaan ymmärrä että kahteen sähköpostiini ei kukaan Ratti.fistä vaivaudu vastaamaan!
Ajo-opetus pitää ehdottomasti olla luvanvaraista ja seurattua. Mitä enemmän opetuslupalaisia, sitä kirjavampi joukko kuljettajia. Lähitulevaisuudessa voi olla edessä tilanne, ettei opettajakaan ole käynyt autokoulua, vaan opetuslupalainen opettaa opetuslupalaista. Pelottaa jo ne seuraukset, mitä tällaisesta maallikkotyöstä tulee. Ei se, että on joskus itse ollut kuumeessa, tee ihmisestä pätevää hoitamaan muita kuumeisia ihmisiä. Ei se, että on itse istunut koulussa historiantunnilla, tee hänestä pätevää historian opettajaa. Miten ihmeessä kuvitellaan, että se, että osaa ajaa autoa, tekee hänestä pätevän opettamaan ajamista. Opetuslupatoiminta toimii hetken aikaa siksi ja vain siksi, että nämä opetuslupalaiset ovat kaikki saaneet laadukkaan ajo-opetuksen ammattimaisten opettajien toimesta. Pian tilanne on täysin toinen. Suuntaus on erittäin huolestuttava ja pelottava. Siinä vaiheessa sitten kysellään, että mikä hallitus ja kuka ministeri olikaan hyväksymässä tällaista järjetöntä ratkaisua, jossa sokea taluttaa sokeaa.