23.02.2014
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Blogaaja kelkkailemassa!
Jarrutusmatkavertailussahan on ideana näyttää, miten pienikin muutos ajoneuvon nopeudessa vaikuttaa jarrutusmatkaan. Ensin jarrutetaan auto pysähdyksiin 50 km/h nopeudesta. Pysähdyskohtaan nostetaan nukke, minkä jälkeen katsotaan, mitä sille tapahtuu, kun auto jarrutetaan pysähdyksiin 60 km/h nopeudesta (myös jarrutuspaikka siirtyy samalla hieman eteenpäin, koska reaktiomatka on kovemmassa vauhdissa isompi). Miettikää, että jos 50 km/h nopeudesta auton saa pysäytettyä juuri ennen jalankulkijaa, niin 60 km/h nopeudesta auto törmää jalankulkijaan laskennallisesti 47 km/h nopeudella! Auts!
Koska rata oli ihan superliukas, pienikin pitoero jarrutuskohdassa vaikutti pysähtymismatkaan ja siksi logiikka “neljännes lisää vauhtia tuplaa jarrutusmatkan” ei tällä kertaa antanut ihan oikeita tuloksia. Opettajan auto pysähtyi 60 km/h nopeudesta vähän nopeammin kuin piti ja siten törmäysnopeus radalle jätettyyn nukkeen oli vain 30 km/h. Mutta kyllä sekin tietysti sattuisi...
Kaikista näyttävin tämä näyttö on kuulemma kuivalla asfaltilla, jolla se tehdään autokoulun syventävässä vaiheessa kesäkelillä. Sen haluaisinkin nähdä joskus!
Harmaa auto lähestymässä 60 km/h nopeudella.
Video: Jarrutusmatkat eri nopeuksilla
Perässä ajanut pysähtyi paljon myöhemmin kuin edellä ajanut, tosin sillä oli hieman liukkaampi alusta. Pointti kuitenkin tuli selväksi eli kannattaa pitä turmavälin sijaan turvaväliä. Jos musta auto olisi ajanut harmaan takana, niin se ei varmasti olisi pysähtynyt ennen harmaan perää... 50 km/h nopeudella auto liikkuu jo pelkästään sekunnin reaktioajan aikana 13 metriä!
Musta auto päätyi harmaan eteen, kun ajoi sen takana 50 km/h vahdissa 10 m turmavälillä. Sen ajoura tosin oli vähän liukkaampi kuin harmaan, mistä syystä pysähtymispaikat erosivat näin paljon.
Video: Turvavälinäyttö
Nakitin opettajan kuvaamaan uusintayritystäni mutkaan ajamisesta. Kyllä tuosta pikkaisen näkee miten auto niiaa käännöksessä.
Video: Pololla luistelua
Uudet ihmiset tuntuivat tykänneen tapahtumasta todella paljon, mikä on tosi kiva juttu. Minä nyt en lähde sieltä kulumallakaan, joten ehken osaa ottaa hommaa enää niin vakavasti kun on tuttu paikka ja opettajat. Vapaaehtoiskurssilla on rennompi ote ja siellä sai ehdottaa itsekin, että mitä tekisi, joten ehkä sekin aiheutti sekavuutta. Täytyy sanoa, että sain enemmän irti Onnellisten ihmisten ajokoulun radasta, koska siellä touhu oli suunnitelmallisempaa.
Yllättävistä tilanteista voi löytää uusia ystäviä!
* Olen saanut Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat Nokian Renkailta ilmaiseksi Hakkapedia-blogiohjelman kautta, mutta kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.Keskustelu
"Missäs te olettekaan tutustuneet?" "No autokoulussa!" :D
Toivottavasti päästään yhdessä ajelemaan ensi kesänä myös moottoripyörällä <3
*hali*
Oli kyllä niin siistiä! Oli vaan niin lyhyt aika tehdä niitä harjoituksia, ettei tosiaan raaskinut omasta autosta nousta, varsinkin kun oli ekaa kertaa niin halusi ottaa kaiken irti itse ajamalla. =)
Olisi siellä pitempäänkin viihtynyt... harmittaa vaan kun oli vähän puoliteholla pää, parin tunnin unet edellisenä yönä ja huolia lähipiiristä mielessä niin keskittyminen ei ollut ihan sitä mitä olisi halunnut. Mutta saipa paljon uutta ajateltavaa ja ensi vuonna varmasti osaa ottaa vielä enemmän irti. :)
Kiitos että vinkkasit ratapäivästä!
Niobe: Moottoripyöräilykelejä odotellessa!
Vappumaria: Tosi kivaa että lähdit mukaan ja tykkäsit! Ensi vuonna sitten tosiaan taas mukaan, näitä auton hallintajuttuja on kivaa ja hyödyllistä harjoitella joka vuosi. =)
Pakko kommentoida vaikka onkin jo vähän vanha uutinen. Muistithan kiristää vyön tarpeeksi napakalle tuossa kelkassa? Ja muutenkin aina kiinnittämisen jälkeen. Silloin ei vyö niin paljoa nykäise!
Kiitos viestistä, kyllä vanhojakin juttuja sopii kommentoida! :) Kiristin vyön napakasti erityisesti kun tiesin mitä tuleman pitää. Teen sen autossakin aina, enkä vain kiinnitä turvavyötä näön vuoksi. :)