07.12.2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien, eli lataus- ja kaasuhenkilöautojen ensirekisteröinnit ovat jatkaneet muutaman vuoden ajan jo voimakasta markkinavaltaustaan. Nyt marraskuussa ollaan jo tilanteessa, jossa peräti 8,3 % uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä on ollut muita kuin bensiini- ja dieselkäyttöisiä. Voimakkain menettäjä on diesel, jonka ohi kaasu- ja latausautot tulevat menemään näillä näkymin jo ensi vuoden alkupuolella.
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat lokakuussa alkanutta tyyntään ensi vuoden rekisteröintimyrskyn edellä ja niitä kirjattiin marraskuussa vain 91 kappaletta, joka oli yhden vähemmän kuin viime vuonna.
Lataushybridien ensirekisteröintien määrä 768 kappaletta sen sijaan jatkoi syksyllä alkanutta nousuaan ja oli peräti 420 kappaletta viime vuoden yläpuolella. Sama nousukausi jatkui myös kaasukäytöisillä henkilöautoilla, joita ensirekisteröitiin uusina tämän vuoden marraskuussa yhteensä 1130 kappaletta, jossa kehitystä viime vuoteen 683 kappaletta.
Yhteensä lataus- ja kaasukäyttöisten henkilöautojen kokonaismäärä ylsi erinomaiselle 1132 kappaleen tasolle, joka alkaa jo lähennellä kuukauisitasolla diesel-autojen jatkuvasti laskevaa määrää (1352kpl).
Mallikohtaisesti sähköautoista Hyundain 36 kappaletta on merkittävin, kun muut olivat tosiaan ensi vuoden tulossa olevaa rekisteröintipiikkiä odotellen kovin alhaisella tasolla. Lataushybrideistä Volvo veti jälleen pisimmän korren 264 kappaleellaan.
Kaasuautoissa edelleen jatkuu yhden konsernin varassa keikkuminen, mutta hyvin ne ovat keikkuneetkin, nimittäin pelkästään Seat-merkillä niitä ensirekisteröitiin peräti 182 kappaletta. Kaasuautoilun tulevaisuuden kehitymisen uskottavuuden kannalta olisi tärkeää, että edes yksi muukin konserni aloittaisi jälleen kaasukäyttöisten henkilöautojen tehdasvalmistuksen.
Käytettyinä yksittäin maahantuoduissa vaihtoehtoiset polttoaineet jyräävät myös nopealla nousukäyrällään. 1-11/2019 ajalla jo lähes 18% käytetyistä yksittäin maahantuoduist autoista on ollut sähkö-, lataushybridi- tai kaasuautoja. Viimeistään tämä kertoo sen, että murros on jo täydessä vauhdissa.
Käytettyinä yksittäin maahantuotiin marraskuussa yhteensä 820 sähkö-, latasuhybridi- tai kaasuautoa. Lataushybridit olivat jälleen ylivoimaisesti suosituimpia käytettyinäkin tuoduissa ja niistä Mitsubishi Outlanderilla jyrää edelleen. Kaasuautoista Volkswagen on eniten käytettynä tuotu ja sähköautoista Tesla.
Keskustelu
Onhan Fiatti ja lancia kaasuautojen valmistajia (ei vain maahantuotuja kuten Volvotkin pl. Autoliike Pohjola Mäntsälässä,
pakettiautoista Iveco ja Fiat ja kuorkeista taas esim. Scania, Volvo ja Renault ja Mercedes
Busseista taas Mersu, Iveco, Scania ja MAN, Van hool, Solaris, Isuzu, Solbus
Moro Jani,
ok laitatko vielä linkin Fiat-konsernin tai Volvon tehdasvalmisteisten kaasuautojen valmistamisen osoittavan linkin. Olisi kiva jakaa se vaikka tuon postauksen mukana. En nopealla googlailulla löytänyt kummankaan firman nettisivuilta mainintoja uusien kaasuautojen tehdasvalmistamisesta.
https://www.ngvglobal.com/blog/ngva-europe-publishes-2019-natural-gas-vehicle-catalogue-0909
http://cngeurope.com/natural-gas-vehicles/volvo/
Kesän kaasuautomiitissäkin kävi yksi V90 BiFuel, ihan tuliterä, jos kiinnostaa siis hyvät tilat, varusteet ja mukavuus.
Moro Jani,
Kiitos näistä linkeistä. Tuttuja jo ennestään, mutta valmistajien sivuilta en ole löytänyt edelleenkään vahvistusta tehdasvalmisteisista kaasuhenkilöautoista muilta kuin Volkswagen-konsernilta.
Onkohan linkkaamasi kuvasto myös jo vanhentunut, koska muistelen PSA-Opel -kaupan myötä Opel lopetti kaasuautojen valmistuksen? Kovin vaikea tosiaan löytää tuoretta tietoa. Ja olisi kehittymisen uskottavuuden kannalta tärkeää, että uskottavia tehdasvalmistajia kaasuautoille olisi muitakin kuin Volkswagenin leirissä. Vähän sama juttu sähköautoissa, kun edelleen näkyvästi tosissaan tuntuu olevan vain Tesla. Nissan Ghosnin poistuttua kuvioista meni myös epävarmuuden puolelle.
Volkswagen-konsernin todelliset tavoitteet alkavat realisoitua kun ensi vuonna nähdään ID3:sen tuotannon tasoa.