03.02.2020

#evwintertour 2020 päivä 4, Kona 64:llä Jokkmokkista Pyhälle

Osoite kopioitu

Evwintertour 2020 reissun neljäs päivä oli siirtymä pohjois-Ruotsin Jokkmokkista Pyhälle. Halusimme ajaa Ruotsissa pohjoisemman reitin kautta, joten reittimme kulki Jällivaaran ohi. Rajan ylitimme Pajalan ja Kolarin välillä. Tästä matka jatkui Äkäslompoloon Lapland Hotellin Type2-laturiin saamaan hetkeksi hidasta täydennyslatausta päästäkseni Levin CCS-pikalaturille. Leviltä oli vielä viimeinen siirtymä Pyhälle, jossa majoituimme Sunday Morning resortiin.

Neljännelle päivälle vaihdoin autoksi Hyundai Kona 64 kWh:n. Kirjoitan tähän blogaukseen tarinan noin 550 kilometrin matkasta Konalla ja siitä, miten se soveltuu talvimatkailuun. 

Lähtö Jokkmokkista kello 8.40 

Teimme neljän sähköauton kanssa yhteislähdön Jokkmokkin hotellista sunnuntaiaamuna kello 8.40. Renault Zoe lähti hieman aikaisemmin johtuen muita pienemmästä akkukapasiteetistaan. Konan akku oli lähkön hetkellä 99% latauksessa. Yön aikana akku oli latautunut Trafomicin WALLe -latauslaitteessa. WALLe yhdistää kaksi vaihetta yhteen, joten jo 3x25A:n sulakkeiden takaa saatiin Konalle 32A:n, eli auton sisäisen laturin 7 kW:n tehon suurinta latausta. Auto oli siis ollut aamulla 100% täyteen latautunut, akku vain ehti kulua aamulla auton lastauksen ja yhteislähdön odottelun ja lämpinämä pitämisen aikana. Toimintamatkaa Kona lupasi lähdön hetkellä 349 kilometriä. Keli oli -3°C ja kuivaa pakkaslunta pöllysi tuulen mukana, joten melko ihanteellinen talvikeli sähköautoilulle.

Autojen nokat suunnattiin ensin Ruotsissa kohti Jällivaaraa ja matkalla pysähdyttiin myös kuvaamaan ajoneuvojamme lähemmäs tunnin ajaksi kaunissa maisemissa. Ajoin koko matkan käyttäen lämmityslaitteen driver only -valintaa ja tavoitelämpönä 17°c.  Auton ajotilana käytin eco + astusta, mutta laitoin tosiaan lämmityslaitteen edelläkuvatusti päälle.

Äkäslompolossa hidasta Type2-latausta kello 14.40

Äkäslompolossa olin kello 14.40 ja halusin ladata Type2-latauspaikalta hiukan lisää sähköä. Hiukan ennen Äkäslompoloa jo nimittäin kiristyneestä pakkasesta johtuen tiesin, että toimintamatka ei riittäisi Levin pikalaturille asti.

Lapland hotellille saapuessa Konan matkamittari näytti kertyeen 312 kilometriä lisää aamun lähdöstä alkaen.  Toimintamatka-arvioksi auto näytti 29 kilometriä ja 9% varaustilaa. Konan keskikulutus oli jälleen aikaisempien kokemustenikin mukaisesti erittäin maltilliset 18,1 kWh/100 km.

Auton 64 kWh:n akusta oli siis kulunut tähän mennessä noin 56 kWh:n verran energiaa. Kuluneesta eneriasta  auton lämmittämiseen oli mennyt ainoastaan 7%, eli 3,92 kWh:n verran kuluneesta energiasta. Kun otetaan huomioon, että tuolla 312 kilometrin matkalla oli kulunut ajoaikaa 4 tuntia ja 54 minuuttia, niin auton sisätilojen lämmittämiseen oli kulunut noin ainoastaan noin 800 Watin verran tehoa keskimäärin koko matkan aikana. Se on todellla vähän, kun ottaa huomioon, että pakkanen vaihteli pääsääntöisesti - 6..-12°C välillä.

Mielestäni maininnan arvoista Konan matka-ajon suorituskyvystä on se, että tulimme aivan rintarinnan Teslan Model 3 Long Rangen kanssa tälle lataustauolle asti.

Matkaa päivän reitillä olevalle ainoalle pikalaturille olisi ollut vielä 63 kilometriä, joten minulla oli laskennallisesti tarvetta noin 12 kWh:n lisäenergialle. Hitaalla hitaalla Type2-latauksella se kestäisi 7 kW:n teholla noin 1 tuntia ja 42 minuuttia, eil hyvän lounas ja virkistäytymistauon verran.

Latauksen käyntiin saaminen oli tällä kertaa merkittävästi normaalia haastavampaa ja ehkä jopa ärsyttävämpää. Konan keulassa oleva latausportti oli tuiskunnut täyteen lunta ja lataus ei suostunut käynnistymään. Mukanani ajaneen Teslan omistajalta lainasin jatkojohtoa ja Dysonin hiustenkuivaajaa hetkksi. Pikkuhetki lainatulla hiustenkuivaajalla puhallusta riitti sulattamaan auton liittimen. Onneksi Hyundain maahantuoja on jo sisäistänyt tämän ongelman ja autoihin on saatavilla täydentävä tiiviste latausluukkuun.

Vielä ennen latauksen käynnistämistä oli jälleen yhden uuden latausoperaattorin mobiilisovelluksen asennus ja tilin luominen edessä, koska tämä latauslaite sattui toimimaan Plugitin verkossa. Noin viiden minuutin puhelimella askartelun ja pankkkortin tietojejen mobiilisovellukseen syöttämisen jälkeen sain Plugit-latauksen käyntiin.

Ajossani olleen Konan kanssa samaan aikaan samasta latauslaitteesta latauksen aloitti myös Teslan Model 3:nen ja Konan mittaristosta näin Teslan latauksen käynnistyttyä, että tämä latauslaite toimii jaetulla resurssilla. Eli yksi lataaja saa 3x32A, eli 22 kW:n tehoista latausta, mutta kun kaksi autoa lataa yhtä aikaa, niin teho puolitetaan 3x16A:n tasolle. Tämä aiheutti sen, että Tesla sai edelleen 3x16A:n, eli auton sisäisen laturin maksimin, eli 11 kW:n tehoista latausta, mutta Kona sai ainoastaan 1x16A:n, eli noin 3 kW:n tehoista latausta. Tämä tuplaisi siis käytännössä lataustaukoni pituuden yli kolmeen tuntiin, jos Tesla lataisi koko saman ajan.

Jätimme molemmat autot latautumaan ja menimme Teslailijoiden kanssa yhdessä hotellille lounastamaan maukasta Pizzaa ja hamppareita. Lounastamisen ja kahvittelun jälkeen Teslan akussa olikin jo ylimääräistäkin energiaa, joten lähdimme käymään yhdessä Teslalla Jounin kaupalla. Kun Teslan lataus lopetettiin, nousi Konan latausteho välittömästi noin 5,5 kW:n tasolle. Jostain syystä siis vieläkään tässä latauspaikassa Kona ei saanut täyttä 7 kW:n AC-lataustehoaan. Palasimme noin puolen tunnin päästä kaupalta hotellille takaisin ja Tesla jatkoi matkaansa kohti Levin pikalaturia ja minä jäin odottelemaan Konan hitaamman latauksen nostavan akun energian riittävälle puskuritasolle. Nimittäin pohjoisen talvessa on varattava pakkasen kiristymisen varalle etenkin illan pimentyessä akkuun hiukan energiapuskuria. Myös maaston korkeuserot ovat pohjoisessa suuria ja niihinkin kuluu josku ylimääräistä energiaa.

Kello 17.50 päätin että minulla on Konassa riittävästi energiapuskuria ja lähdin ajamaan kohti Levin pikalaturia. Autossa oli silloin 85 kilometriä toimintamatkaa ja se riittäisi yllinkyllin perille.

Levin pikalaturilla kello 18.55

Matka Leville sujui täysin vailla yllätyksiä. Pakkanen kävi kovimmillaan -14°C tienoilla. En katsonut mistään faktaa, mutta epäilen reitillä olevan jonkin verran pudotusta, koska auton keskikulutus putosi 18,0 kWh/100 km tasolle tällä lyhyellä ajopätkällä.

Levin pikalaturille saavuin kello 18.55 ja laskelmani tämän etapin kulutukseksi osoittautui riittävän oikeaksi, nimittäin toimintamatkaa oli jäljellä vielä 26 kilometriä ja akussa oli 8% energiaa jäljellä.

Levilläkin lataamisen aloitukseen tuli pientä lisäohjelmaa, koska Äkäslompolossa en ollut älynnyt hiustenkuivaajalla latausliitintä sulatellessani puhaltaa sulaksi myös CCS:n pinnejä. Onneksi auton peräkontista löytyi pitkä ja ohut rautakoukku, jolla sain noin 10 minuutissa kaiverrettua jäät ja lumet pois koko CCS-liittimestä ja sain latauksen käynnistymään.

Latauksen aikana kävin hotellin ravintolassa virkistäytymässä ja nauttimassa tripla americano -kahvit ja tapasin myös muita #evwintertour2020 -retkellämme olevia sähköautoilijoita hetken.

 

Kello 20.00 totesin akussa olevan jo yllinkyllin turhankin paljon energiaa, joten paikalle saapunut ja jo monessa muussa paikassa seikkailemaan ehtinyt Teslan Model kolmonen pääsi saamaan latausta Levin CCS:stä.

Kona lupasi Leviltä lähtiessä toimintamatkaa 229 kilometriä akun varaustilan ollessa 66%. Matkaa perille kohteeseen Pyhällä olevaan Sunday Morning resort -majoitukseemme oli 166 kilometriä jäljellä, joten minulla ei olisi mitään energian säästelytarpeita. Ajoin kuitenkin samoilla asetuksilla kuin muunkin matkan. Eli Eco+ ajomoodi, tavoitelämpö 17°C ja driver only -valinta käytössä. Autossa tarkeni aivan hyvin. Pari kertaa jouduin sulattamaan ikkunat tuulilasin maksimipuhalluksella.

Perillä Pyhällä Sunday Morning resortissa olin kello 22.05

Perille majoitukseeni saavuin illalla hiukan kymmenen jälkeen ja akussa oli vielä reilusti, eli 9% energiaa ja toimintamatka-arviota auto näytti 25 kilometriä. Loppumatkan auraamattomalla ja paksusti lumisella noin 30-40 kilometrin tieosuudella koko 550 kilometrin kulutus nousi 18,1 kWh/100km tasolta peräti 18,9 kWh:n tasolle. Tuo luminen osus siis kulutti sähköä varmaan lähemmäs 30 kWh/100km, mutta en lainkaan ihmettele sitä, koska ylipäätään eteenpäin pääsemiseksi joutui tekemään reilusti töitä sekä kuski että autokin.

Yhteenveto neljännestä #evwintertou2020-päivästäni Hyundai Kona 64 kWh:lla

Kokonaiskesto tälle 550 kilometrin matkalle toteutui 13 tunnin mittaiseksi. Latailuun kului aikaa tuosta kokonaisuudesta 3 tuntia 10 minuuttia Äkäslompolossa ja  1 tunti 5 minuuttia Levillä, eli yhteensä 4 tuntia ja 15 minuuttia. Lisäksi Jällivaaran tienoilla pidimme yli puolen tunnin valokuvaustauon ilman latailua. Eli ajoajaksi Konalle kertyi noin kahdeksan tuntia. 

Kona on edullisemman hintaluokan sähköautoista paras matkailukäyttöön pidemmälläkin reissulla. Sen kulutus talvellakin pysyy pienenä ja silloin 64 kWh:n akulla pääsee helposti yli 300 kilometrin toimintamatkoihin talvellakin ilman yhtään välilatausta. Jos reitillä on CCS-latausta tarjolla, niin yli 1000 kilometrin päivämatkatkin ovat helppoja ja nopeita toteuttaa normaaleiden matkustajien huoltotaukojen puitteissa.

Nyt ajossa ollut auto oli vielä viimevuoden mallia. Uudessa päivitetyssä on jo kolmivaihelataus, joten mahdolliset Type2-latauksetkin nopeutuvat dramaattisesti. Tässä matkassa tuo Äkäslompolon reilun kolmen tunnin tauko olisi puolittanut noin 1,5 tuntiin.

Jälleen esille tulleeseen latausliittimen lumeentumisen ongelmaan on jo maahantuojalla olemassa korjaus. Vaiva asettuu hyvin yksinkertaisella lisätiivisteellä.

Koko 550 kilometrin matkalla keskikulutus toteutui 18,9 kWh/100km. Laskennallisesti siis tuolla matkalla energiaa kului 104 kWh:n verran. Toisin sanoen autoon tarvittiin 40 kWh verran lisäenergiaa, joka olisi oikealle kohdalle sattuneella pikalaturilla tullut noin tunnissa.

 

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Jani ik.
03.02.2020 15.32

Kona ei ole edullisemman pään laite. Teillä on mukana Zoekin siellä esim.

Sähköautoileva motoristi
04.02.2020 06.38

Moi Jani
Kona on edullisemman pään auto matkastamme, joskin ei halvin. Eli aivan kuten kirjoitin.

Teemu
07.03.2020 23.33

Miten arvioisit Konan kulutusta, siis kWh/100km, verrattuna Nissan Leaffiin josta sulla paljon juttua muualla ?

Teemu
08.03.2020 10.02

Taisinkin löytää tuohon vastauksen muualta blogistasi. Kuin myös pohdintoja toiseen laittamaani kommettiin toisessa jutussa akkukapasiteetin pudotuksista.

Sähköautoileva motoristi
08.03.2020 10.24

Moi Teemu,
Suurimmat pahoittelut, etten ole vastaillut viesteihisi nopeammin. Tämä alusta johon kirjoitan on ollut pitkään päivityksessä ja en näe itse mihin tulee kommentteja. Hienoa että olet jo löytänyt itsekin vastauksia.

Mutta itse asiaan. Arvioin Konan kulutuksen karkeasti 10-15% Leafia pienemmäksi. Ioniq on noin 10-20% taloudellisempi.

Teemu
08.03.2020 12.39

Ei ongelmaa. Sulla paljon asiaa kirjoitettuna ja itselle tulee jatkuvasti kysymyksiä mieleen eikä malta lukea kaikkea loppuun. Ehkä se on autokuumetta...

Mutta oma kokemukseni Konasta (40kWh). Kävin koeajamassa muutama viikko sitten. Tehtiin 196 km lenkki tai paremminkin moottoritiellä edes-takas reissu. Ei tullut perehdyttyä ajotietokoneen käyttöön kunnolla, eikä vakinopeussäätimeenkään, niin osattiin seurata vain ajettuja kilometrejä, akun varausnäyttöä ja jäljellä olevia kilometrejä. Myös ajonopeus oli hieman epätarkkaa. Edellä mainittuja kirjattiin 10km välein. Mutta tässä havainnot tiivistettynä:

Alussa ladattiin 88%:iin, jäljellä olevat (jo) kilometrit näytti 232km. Auto aika ulkolämpötilassa. Ajettiin 97km moottoritietä yhteen suuntaan, navakassa sivutuulessa ja noin -3C lämpötilassa ja n.82km/h. Kääntöpaikassa (97km) varausmittaus näytti 52% ja jo. kilometrit 138. Sitten ajettiin takaspäin samaa tietä ensin n.85km/h. 142 km kohdalla varaus näytti 30% (jo. kilometrit 82) jolloin pysähdyttiin ja ladattiin akku 80%:iin (jo. kilometrit nousi 204km:iin). Sitten 95 km/h nopeudella loppumatka viimeisten kilometrien taajama-ajoa lukuunottamatta. Lopussa 196 km, varaus 57% ja jo kilometrit 144.

Matka ja nopeus on GPS:n mukaan. Konan mittari näytti noin 1% enemmän matkaa (198km, 1km tarkkuudella). Epävarmempaa havainnointia oli, että ajotietokoneessa näkyi alussa ehkä 15.6 kWh/100 km. En tiedä mitä ajoa siinä taustalla vai pelkästään meidä huoltoasemalle ajo. Kääntöpaikalle tultaessa taisi näyttää tasan 15kWh/100km. Kääntöpaikan jälkeen alkoi nousta ja lopussa oli ehkä 16 kWh/100km. Myös lämmityslaitetta alettiin käyttää hieman lähdön jälkeen kun huomattiin sen olevan offilla.

Tämä epätieteellinen testi koska itseäni kiinnostaa eniten toimintamatka maantiekäytössä. Näihinkin tuloksiin vaikuttaa tietenkin nopeus, lampötila, tuuli, reitin korkeuserot, auton asetukset... ties mitkä...

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

#evvintertour2020 sähköautomatkailu

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (31) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (247) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb