06.02.2020
#evwintertour2020 yhteenveto viidellä sähköautolla tehdystä talvisesta Lapinmatkasta
Teimme #evwintertour2020 matkamme viidellä sähköautolla Ruotsin ja Suomen Lappiin sekä takaisin. Kirjoitin erilliset tarinat jokaisesta matkapäivästä ja ne pitävät sisällään myös omakohtaiset kokemukseni kolmesta sähköautosta talvisessa matkanteossa. Valitettavasti en ehtinyt ajamaan matka-ajoa Zoella enkä Teslalla, joten niistä jaan myöhemmin tähän tarinaan muiden kirjoittamat matkatarinat. Konasta, Mersun EQC400:sta ja Jaguarin I-Pacesta sen sijaan linkitän tähän kokoavaan tarinaan omakohtaiset kokemustarinani.
Matkasuunnitelma #evwintertour2020
Kirjoitin ennen matkaa suunnitelmistamme ja kuvasin sinne lyhyesti myös matkakalustoamme sekä matkaamme mahdollistavia yhteistyökumppaneita. Lue lisää Tulossa: Sähköautojen talvinen Grand Tour Tampereelta Ruotsin Lappiin!
Mercedes Benz EQC400 päivät 1 ja 2
Ajoin Mersun EQC400:lla menomatkan, eli ensimmäisen ja toisen päivän ajan. Lyhyenä tiivistelmänä sanoisin Mersusta talvisessa Lapinmatkailussa: Erittäin hyvä ja hiljainen matka-auto loisteliailla ajovaloilla ja ainakin itselleni täydellisellä istuimella. Kulutus on korkea, jolloin 85 kWh:n akullakin pikalatausten välinen ajomatka jää hiukan turhan lyhyeksi. Pohjoisen pikalaturit ovat enimmillään 50 kW:n tehoisia, jolloin lataamiseen kuluva aika 100 kilometriä kohden käy pitkähköksi. Mersu kuluttaa maantieajossa pakkasella 25-30 kWh/100 km, eli käytännössä noin 45 kW:n latausteholla ladatessa matkaa saa ladattua 150 - 180 kilometriä tunnissa lisää.
Mersun kulutus myös kasvaa nopeasti nopeuden noston myötä, joten näillä 50 kW:n pikalaturiverkostoilla liikuttaessa sillä pääsee pitkää matkaa tehdessä perille nopeammin ajamalla hiukan hitaammin. Eli jos malttaa ajaa 100 km/h alueella noin 85 km/h muun liikenteen siitä häiriintymättä, niin se on kokonais matka-ajalle parempi vaihtoehto.
- Lue kokemukseni Mersulla 1. päivästä kun ajoin Tampereelta Ouluun
- Lue kokemukseni Mersulla 2. päivästä kun ajoin Oulusta Jokkmokkiin
Jäärata-ajelua sähköautoilla Jokkmokkissa, päivä 3
Kolmas #evwintertour2020 päivä vietettiin kauniissa lumisessa Ruotsin Jokkmokkissa. Tämä Tesla Club Finlandin jääratatapahtuma oli varsinainen kiertueemme pääkohde.
Lue blogitarinastani mihin järjestykseen sain kaikki viisi käytössämme ollutta sähköautoa ja bonuksena vielä Model 3 Performance.
Hyundai Kona 64 kWh ja matka Jokkmokkista Pyhälle, päivä 4
Neljäs #evwintertour2020 päivä alkoi aamulla Jokkmokista. Päivän agendana oli siirtymä Pyhälle Sunday Morning resortin -majoitukseen. Tein tuon matkan Hyundai Kona 64 kWh:lla, joka on oma henkilökohtainen valintani näistä viidestä sähköautosta. Siinä yhdistyy edullisempaan hintaan todella pitkä toimintamatka ja alhaisen kulutuksen ansiosta nopeampi latautuminen myös 50 kW:n tehoisilla pikalatureilla. Kona olikin pohjoisen matkallamme toiseksi nopein auto kokonaisuutena Teslan jälkeen. Uutuutena tämän vuoden malleihin saa nyt myös 11 kw:n tehoisen kolmivaihe AC-laturin. Konassa on ainakin minun vartalolleni hyvä istuin ja ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset.
Sähkökelkkailua ja hyvää palvelua Sunday Morning resortissa Pyhällä, päivä 5
Viidennen päivän vietimme Pyhällä Sunday Morning resortin mainista palvelusta ja ruuasta nauttien lumisessa Pyhän maisemassa. Kovin juttu täällä oli kuitenkin minulle saada kokea Esled-sähkökelkan toiminta. Sähkömoottori tekee moottorikelkasta todella nopeasti ja ketterästi reagoivan. Huikean hauska ajokokemus myös yli metrisessä umpihangessa.
Paluumatka Jaguar I-Pacella, päivä 6
#evwintertour2020 viimeinen, eli kuudes päivä oli aamusta alkanut noin 900 kilometrin mittainen paluumatka etelä-Suomeen. Tämän päivän aikana sain talvisen kelin matka-ajokokemuksia Jaguar I-Pace -sähköautolla. Pakkasta tarjoiltiin Jaguarille jopa -27°C verran parhaimmillan ja auto selvisi hienosti suorituksestaan.
Jaguarin kokemukset tiivistän seuraavasti. Upea autoa ajaa, koska alustassa yhdistyy riittävä jämäkkyys mukavuuteen. Istuma asento ja istuin ovat hyvät, mutta jäin kaipaamaan ristiseläntuen säätöä. Kulutus nousee Jaguarissakin melko korkeaksi, ei kuitenkaan aivan Mersun tasolle.
Korkea kulutus hidastaa Mersun tavoin Jaguarin talvimatkailua pohjoisessa ja nämä kaksi premium-sähköautoa hyötyisivätkin merkittävästi yli 100 kW:n pikalatausverkoston laajentumisesta pohjoisempaan. Hieno auto tämä Jaggekin.
- Lue lisää blogistani: #evwintertour 2020 päivä 6, Pyhältä Jaguar I-Pacella Tampereelle
Kiitos vielä kerran matkaamme mahdollistaneille!
Trafomic Oy, Walle-latauslaitteet
Jaguar Suomi, Hyundai Finland, Autoverkkokauppa, Renault Suomi, Tesla Motors Finland
Kiitos kaikille tukensa antaneille ja matkamme onnistumista auttaneille. Erityisesti haluan kiittää matkamme onnistumisen eteen merkittävän työmäärän tehnyttä Sähköautoilijat ry:n varapuheenjohtajaa Kirsiä. Matkan onnistuminen vaati paljon valmisteluita etukäteen, mutta myös matkan aikana tehtiin useita nopeitakin muutoksia.
Keskustelu
Hienon reissun teitte. Tein itse päivässä 1007 km matkan ja se opetti myös paljon.
https://saisto.wordpress.com/2020/02/01/1000-km-sahkoautolla-paivassa/