23.12.2018
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Sain yhdeltä lukijaltani hiljattain pitkän kirjeen, jossa hän kertoi haasteista 30 kWh Leafinsa osalta. Katson velvollisuudekseni kirjoittaa siitä nyt hyvin lyhyen tarinan blogiini, koska haluan antaa aina mahdollisimman realistista kuvaa sähköautoista.
Kyseisellä lukijalla oli ollut huomattavasti keskimääräistä suuremmalla vuotuisella ajomäärällä Suomessa 30 kWh Leaf. Ajoja oli hänellä ollut niin paljon, että toistuvia DC-pikalatauksia tuli usein. Hänen havaintonsa oli, että 30 kWh Leafin BMS ei rajoittanut DC-latauksen tehoa vaikka akku ylikuumeni aika pahasti.
(huom kuvan tilanteessa akku ei ole vielä lähellekään ylikuumentunut)
Lukijani oli ollut asiasta useita kertoja yhteydessä maahantuojaan ja jokin päivityskin oli autoon tehty, mutta varsinainen ongelma ei ollut poistunut. Ilmeisesti toistuvista akun ylikuumenemisista johtuen akun SOH oli laskenut merkittävästi. Oma tulkintani: Akkujen kuumenemisen vaikutus SOH:n lasksemiseen on uskottavasti merkittävä, kun katselee yleisesti käytettyjen Leafien SOH-tasoja Suomessa ja vertaa niitä kuumien maiden autojen SOH-lukemiin.
Sanaselitys: SOH, State Of Healt, kuvaa ainakin Nissan Leafissa akun kuntoisuutta suhteessa uuteen. Luku ilmaistaan prosenttilukuna.
Akun SOH laski lukijani Leaf 30 kWh autossa tasolle 82%, mutta lukijani kertoman mukaan todellinen toimintamatka laski merkittäväst vieläi enemmän.Arvailuani: Leafin BMS toiminee siten, että jos akustossa on joitain merkittävästi heikompia kennoja, antaa akku käytettäväksi vain näiden heikoimpien kennojen mukaisesti virtaa. Joka tapauksesa tästä käytännön toimintamatkan voimakkaasta laskusta johtuen lukijalleni tuli kohtuuttomia ongelmia työnsä suorittamiseen autollaan. Kilometrejä autossa oli kuitenkin jo enemmän kuin akun takuu kattaa.
Lukijani kirjoitti vielä, että tässä vaiheessa hänen oli tehtävä ratkaisunsa ja hän vaihtoi toisen sähköauton, jolla pystyy työmatkansa suorittamaan.
Tärkeä viesti siis 30 kWh Leafia suunnittelevalle (ja yhtäläilla mielestäni muillekin): Tarkistakaa aina akun todellinen kunto ennen ostopäätöstä LeafSpylla ja käytännön toimintamatkatestillä ajamalla akku pari kertaa täydestä mahdollisimman tyhjäksi.
Tärkeä havainto 30 kWh Leafien omistajille: Tämä esimerkkitapaus antaa olettaa jälleen vahvemmin, että akun kuumeneminen aiheuttaa helposti SOH:n laskua. Vältä siis omalla latauksien hallinnalla ylikuumentamasta akkua toistuvasti. Eli älä anna auton ladata DC-latauksessa liian pitkään jos akku kuumenee liikaa. Tämä sama on toki pyrittävä nyt jatkossa huomioimaan tarkemmin myös omassa 40 kWh #rapdigage -Leafissanikin.
Huomautus: en halua yleistää tätä yhtä lukijani kokemusta. En siis väitä että vastaavaa ongelmaa olisi säännön mukaisesti kaikissa 30 kWh Leafeissa, vaan kehoitan tarkkuuteen asian suhteen.
Keskustelu
Voiko tällä olla jotain tekemistä asian kanssa? https://flipthefleet.org/2018/30-kwh-nissan-leaf-firmware-update-to-correct-capacity-reporting/
Moro,
hyvinkin voisin kuvitella olevan, mutta en todellisuudessa tiedä.
Tämä video ei suoraan liity Leafin akkuun, mutta kertoo kuitenkin jotain akkujen eroista eri valmistajien välillä.
https://youtu.be/9hzt0COEmL0
"Kilometrejä autossa oli kuitenkin jo enemmän kuin akun takuu kattaa."
Eli yli 160 000 km? Onko tietoa, millaisia ajomääriä 4-6 vuoden ikäisillä sähköautoilla on? Akun kunto ja "entäs akunvaihdon kustannukset ja päästöt" ovat kuitenkin melko yleisiä sähköauto-skeptikoiden argumentteja. Ovatko oikeassa, vai oliko tässä nyt joku ongelma, mikä aiheutta tavanomaista nopeampaa rapautumista?
Hei Teuvotx,
kiitos kysymyksistäsi.
Tässä on nimenomaan kyseessä poikkeuksellisen nopea akun kuntoisuuden lasku ainakin Suomessa. Siksi tämän kirjoitinkin.
Leafeihin ei ole tiettävästi juurikaan akkuja vaihdettu. Muutamia takuuseen. On niitä jo olemassa satojatuhansiakin ajettuja. Akun kunto toki laskee. Tesloista on kokemuksia, että vielä 500tkm ajettunakin on jotain 80% akun kapasiteetista käytettävissä (ulkomuistista tuo prosentti).
Ei ole vieläkään siis merkkejä, että sähköautojen akkuja joutuisi vaihtamaan mitenkään säännönmukaisesti, mutta toki aikaa on näillä nykykemian akuilla eletty edelleenkin liian vähän aikaa, että kovin johdonmukaista tulkintaa voisin ainakaan maallikkona tehdä.
Akun valmistuksesta toki päästöjä tulee ja on harmillista, ettei auto- tai akkutehtailla ole riittävää läpinäkyvyyttä, että he kertoisivat avoimesti ajoneuvojensa valmistuksen päästöt. Useat selvitykset osoittavat, että jossain 40 - 100 tkm välillä EU:n keskimääräisellä sähköntuotannom päästöllä sähköauton kokonaispäästöt kääntyvät pienemmäksi kuin bensiini- tai dieselvastineen. Suomen sähköntuotannon päästöt ovat pienemmät. Itse ajoin esim. edellisellä 24 kWh Leafilla 120 tkm kolmessa vuodessa ja akun kunto oli 103% eli uudenveroinen. Eli sen auton päästöjälki oli jo "voitonpuolella", jos nyt niin voi mitenkään edes kuvitella olevan ja autohan jatkaa nyt sitten jollain seuraavalla matkaansa vielä pitkään. Edelleen kaikkein ympäristöystävisin ratkaisu olisi olla ostamatta ja ajamatta autoa. :-)
Vähän asiasta poiketen mutta akku aiheessa pysyen. Mikä on oikea tapa säilyttää auto pihalla esim. Muutaman viikon lomareissun ajan talvella tai kesällä?
Jossain on mainittu, että akku pitää ajaa 50% ja jossain, että akku ajetaan 50% ladataan täyteen ja jätetään seisontaan.
Kumpi sitten on parempi tapa akulle, seisottaa autoa pakkasessa viikon pari.
Hei Niko,
kiitos kysymyksestä,
Minulla ei valitettavasti ole tuohon oikeaa vastausta, enkä tiedä mahtaako sitä oikeastaan löytyäkään. Kuten kirjoitit, erilaisia suosituksia näkee ja vielä useampiakin.
Itse en ole ollut muutaman viikon lomamatkan ajasta ja vaikutuksesta akun kuntoisuuteen mitenkään huolissani. Olen yleensä pyrkinyt saamaan pistorasialataukseen seisotuksen ajaksi. Silloin akku täyttyy aikanaan ja jää täynnä odottamaan seuraavaa lähtöä. Ainakin Leafin jos jättää näin, niin se varmistaa akun täytenä pysymisen myös vaikka pakkanen kiristyisi niin paljon, että auto käyttäisi akunlämmitystä.
Toisinaan ei autoa ole saanut seisotuksen ajaksi lataukseen, niin silloin mielelläni pyrin huolehtimaan etukäteen akkuun korkean latauksen jossain viimeisessä pikalaturissa ennen seisontapaikkaa. Mielellään noin 80% latauksen olen jättänyt akkuun. Tuolla varmistaa jälleen sen, että akunlämmitykseen riittää virtaa sekä palatessa myös sen verran matkaa, että ajoakku ehtii lämmetä ennen seuraavaa pikalatausta.
Minulla on sellainen mielikuva, että tarvitaan tuollaista lomamatkaa pidempi aika auton seisottamiseen, niin alkaa olla merkitystä miten akkua säilötään. Käsittääkseni olennaista on, että se ei ole liian tyhjä. Joissain autoissa on myös 80% taso suosituksena.
Mikä akun varaustaso normikäytössä tai seisomassa muutaman viikon, kannattaa yhteyttä ottaa autonvalmistajaan. Jokaisella valmistajalla on akkukemia erilainen. Itse seuraan eniten Model 3sta tällä hetkellä. Akkukemian kehittänyt proffa ilmoitteli tässä syksyn aikana suositukseksi 90%, aina.
http://tep.kaapeli.fi/wp-content/themes/tep/2015/11/Suomen_ekoauto_2015_liitteet1.pdf
Valmistuksenaikanen c02-pääst 1,8x bensa-autoon verrattuna ja sama kerroin kierrätykselle, ennen kuin hommat kehittyy esim. sähköautoja voitaisiin valmistaa uusiutuvalla sähköllä. Tuohan sen torppaa käytännössä.
Kierrätys on vielä aivan lapsenkengissään, just on monta artikkelia tullu pihalle autoalalta, kyllä ne akut joudutaan kierrättämään sen jatkokäytönkin jälkeen joten varsinaisesti akkuvarastona toimiminen jossain toisessa paikassa autokäytön jälkeen _ei ole kierrätystä_
Jani, tässä
https://www.theverge.com/2017/1/11/14231952/tesla-gigafactory-solar-rooftop-70-megawatt
Juu tiedän, mutta Tesla ei tee kuluttajahintaisia ympäristöautoja, vaan autoja joiden tarkoitus on päinvastainen, esim. auton liikkuminen ja kaikenlainen lapsellinen elvistely. Ympäristöauton kriteerit on esim. järkevämpi hintalappu johon kellä tahansa on varaa (max 50 000€).
Tosin model 3:sta on tulossa joskus karvalakki mutta nyt mennään näin tänä vuonna tässä hetkessä.
Onko E-golf 2015 24kw akun kestävyydestä tietoja.Näyttäis että 90km nopeudella 0 astetta ulkolämpötila, ei pääse kuin 100km. Autolla ajettu alle 30000km. Onko E-golfissa mahdollisuutta jollain sovelluksella (kuten Leafissa) tarkistaa akun kuntoa?
Moi Tanes,
Valitettavasti en osaa sanoa e-Golfiin saatavista ODB-lukijoista tai lukijalaitetta tulkitsevista mobiilisovelluksista. Tuota vastausta kannattaisi ehkä kysellä VAG-sähköautoilijat FB-ryhmästä, jossa on runsaasti hyvää osaamista ja asennetta. https://www.facebook.com/groups/2048598402085716/
Mutta 100 km 24 kWh:lla tarkoittaisi siis yli 24 kWh/100 km kulutusta 90 km/h nopeudella, joka kyllä minun ymmärtääkseni tarkoittaa terveella e-Golfin akulla joko vahvaa vastatuulta ja tai kovaa vesisadetta tuon nollakelin lisäksi.
”Tesloista on kokemuksia, että vielä 500tkm ajettunakin on jotain 80% akun kapasiteetista käytettävissä”
Ja toisaalta Leafeista on kokemuksia, että juuri ja juuri satatuhatta ajetuissa voi akun kuntoisuus olla enää 60%.