03.09.2024
Millaisen WLTP-yhdistetty toimintamatkan kokeneet sähköautoilijat haluavat seuraavaan sähköautoonsa?
Kysyin kahdessa Facebookin sähkautoiluryhmässä kokeneilta sähköautoilijoilta, että millaisen WLTP-toimintamatkan he haluavat seuraavaan sähköautoonsa. Ohjeistin niputtamaan yhteen arvoon, eli valmistajan ilmoittamaan WLTP-yhdistetty -lukemaan, heidän seuraavaan sähköautoon haluamansa akun koon, kulutuksen sekä lataustehokkuuden, kuten myös hintatason ajatuksen. Ohjeistin myös tekemään kyselyyn useamman valinnan, mikäli taloudessa käytetään kahta tai useampaa sähköautoa.
Kyselyn ja tämän kirjoituksen tavoitteena ei ole olla tieteellinen totuus, vaan halusin selvittää, että millaisista seuraavien sähköautojensa WLTP-yhdistetty lukemista sähköautoilijat haaveilevat seuraaviin sähköautoihinsa.
Kyselyssä ja sen tuloksissa on erittäin monta tekijää, jotka pitää huomioida ja niihin kannattaa suhtautua varauksella. Kyselyiden keskusteluosioon perusteella myös osalla kokeneista sähköautoilijoista on haasteita hahmottaa miten valmistajan ilmoittama WLTP-yhdistetty kulutus ja todellisuuden kulutus kohtaavat. Tuloksissa siis on jonkin verran vinoumaa myös siitä johtuen, että kyselyyn on ohjeistuksesta huolimatta vastattu hieman eri perustein. Kyselyn otanta on pieni. Sain kahteen kyselyyn yhteensä noin 2100 vastausta. Osittain samat henkilöt vastasivat molempiin kyselyihin.
Valmistajan ilmoittama WLTP-yhdistetty vs todellisuus?
Olen kirjoittanut joitain tekstejä aiemmin, joissa olen pyrkinyt kuvaamaan omaa kokemustani toteutuvista arjen toimintamatkoista suhteessa WLTP-yhdistetty lukemaan. Esimerkiksi huhtikuussa 2024 kirjoitin otsikolla: "Sähköautolla on monta kulutusta ja toimintamatkaa -mikä ihmeen WLTP?" Sieltäkin voi lukea aiheesta lisää.
WLTP-yhdistetty 500 - 599 km oli yleisin valinta
Kyselyihin vastanneista 35 % ja 36 % oli valinnut vastauksessaan 500 - 599 km. Kun autolle on ilmoitettu valmistajan toimesta 500 - 599 km WLTP-yhdistetty toimintamatka, totetuu arjen ajoissa kesällä autosta riippuen tyypillisesti 300 - 480 kilometrin lukemia. Suuremmat nopeudet esimerkiksi kesäisillä moottoriteillä nostavat kulutusta ja laskevat toimintamatkaa. Samoin vesisade, kylmät kelit ja muut ajovastuksien kasvamiset. Tässä WLTP-yhdistetty toimintamatkan haarukassa on runsaasti sähköautoja tarjolla eri kokoluokissa ja hintahaarukakin on jo alkanut venyä.
Useampikin 500 - 599 km haarukkaan rastin laittanut kommentoi, että nyt on hieman pienempi WLTP-yhdistetty toimintamatka, mutta haluaa seuraavaan autoon hieman lisää. Toiveena oli harvemmin tai hieman useammin toistuviin pitkiin matkoihin joustavuutta lisää. Monella myös kotilataamisen puuttuminen kasvattaa toimintamatkan toivetta seuraavaan sähköautoon. Tähän vastaushaarukkaan tunnistan myös toisin päin kommentteja perävaunua usein vetäviltä, että ei oikein vielä tahdo riittää sujuvaan matkailuun.
Haarukkaan valmistajan ilmoittamat 500 - 599 km WLTP-yhdistetty lukemat löytyy tällä hetkellä ainakin:
- Audi Q4 e-tron, Audi Q6 e-tron ja Audi A6 e-tron
- BMW i4 eDrive 40 ja M50 sekä iX xDrive 50, BMW i7
- BYD Seal
- Cupra Born ja Cupra Tavascan
- Hyundai Kona Electric FWD 65,4 kWh, Hyundai Ioniq 5 RWD, Hyundai Ioniq 6
- Kia EV6 LR RWD, Kia EV9, sekä tulossa Kia EV3 81,4 kWh
- MB EQE-mallit pl AMB-versiot, EQE SUV-mallit pl AMB-versiot, ja EQS sekä EQS SUV
- MG4 Extended Range
- Nissan Ariya 87 kWh FWD
- Polestar 2, Polestar 4, Polestar 3
- Porsche Macan ja Taycan -versioita
- Skoda Enyaq 80 ja 85 versioita
- Tesla Model 3, Model Y ja Model S LR:t
- Volkswagen ID.3 ID.4 ja ID.5 sekä ID.7 verisioita.
- Joku varmasti jäi listaamattakin. Lisään kommentien perusteella.
Moni pärjää myös pienemmällä WLTP-toimintamatkalla
Toiseksi eniten oli valittu 400 - 499 km, 20 % ja 24 %. Kolmanneksi eniten 300 - 399 km, 17 % ja 22 %. Näissä toimintamatkahaarukoissa onkin sähköautotarjoomaa niin runsaaasti Suomessakin, etten lähde niitä tähän erikseen listaamaan.
Yhteensä nämä kaksi vastausluokkaa, eli kokonaisväli 300 - 499 km olivat vastaajien valinnoista 40 % ja 42 % vastauksista. Näihin viittaavissa avoimissa kommenteissa näkyi myös, että kyseessä on runsaasti talouden ainoita autoja tai niinsanottuja ykkösautoja usamman auton talouksissa. Joitain kommentteja oli myös, että pienempikin toimintamatka riittää, kunhan latausteho on hyvä.
Pitkää matkaa paljon esimerkiksi työkseen ajavat kaipaavat pidempää toimintamatkaa
Luokassa 600 - 699 km oli myös runsaasti valintoja, 12 % ja 16 %. Tähän valintaan viittaavissa avoimissa kommenteissa tuntui korostuvan esimerkiksi työkseen paljon pitkiä matkoja ajavat autoilijat. Vielä pidempää toimintamatkaa, jopa yli 1000 kilometrin luokkaa, haluavat kommenttien perusteella etenkin autoilijat, jotka ajavat runsaammin ja osa pitkiäkin matkoja jokin perävaunu kytkettynä. Osa karavaanareita, osa työkseen matkaavia.
Suomessa myynnissä olevia uusia sähköautoja, joissa on valmistajan ilmoittama WLTP-yhdistetty 600 - 699 km välillä mm:
- Audi A6 e-tron Sportback ja farmari ovat tulossa Suomeen. Audi Q6 e-tron
- BMW i7 eDrive50 ja xDrive60
- Hyundai Ioniq 6 RWD
- Kia EV3 81,3 kWh on ilmoitettu WLTP-yhdistetty taasan 600 km
- MB EQE mallit pl AMG-versiot, MB EQS-mallit, joita mainitsen erikseen jopa 802 km WLTP-yhdistetty lukeman EQS450+ -version. Myös EQS SUV-mallit mahtuvat tähän haarukkaan.
- Polestar 2 LR SM, Polestar 4 LR SM, Polestar 3 LR SR sekä LR DM
- Porsche Taycan Turbo ja Turbo S, Porsche Macan ja Macan 4 sekä Macan 4S
- Tesla Model 3 LR, Model Y LR RWD tasan 600 imoitettu, Tesla Model S
- Volkswagen ID.3 GTX niukasti yli, eli 601 km
- Volkswagen ID.7 liftback sekä farmari -koreilla 77 kWh ja 86 kWh akuilla pl GTX-versiot sekä farmarin Pro Elegance 77 kWh
- Tästäkin listasta varmasti joku unohtui ja lisään kommenttien perusteella.
Perävaunun, etenkin korkeiden ja leveiden vaunujen, kuten asuntovaunujen vetäminen kasvattaakin huomattavasti sähköauton kulutusta ja kutistaa siten toimintamatkaa. Kuitenkin keskusteluiden perusteella sähköautoilla matkailuvaunujen vetäminen myös yleistyy nopeasti ja on jo joitain hevosharrastajiakin siirtynyt vetämään hevoskoppia sähköautoilla. Osa toivoi myös työkäytössä oleviin pakettiautoihin huomattavan suuria WLTP-toimintamatkoja, mikä on käyttötarkoituskohtaisesti ymmärrettävää.
Luokkaan 700 - 799 km löytyy tällä hetkellä Suomessa myynnissä ainakin MB:n EQS-versioita. Tällä hetkellä ei ole tarjolla sähköautoja, jotka tarjoaisivat kaikkein suurimpien kyselyn toimintamatkaluokkien toimintamatkoja, koska ilmeisesti pisimmät valmistajan ilmoittamat WLTP-yhdistetty toimintamatkat ovat tällä hetkellä hieman yli 800 km tasoa. Minä en lähde arvailemaan, onko esimerkiksi yli 900 km WLTP-yhdistetty toimintamatkaa tarjoavia sähköautoja edes tulollaan markkinoille. Tiedostankin hyvin, että sähköauto ei sovi vielä kaikille tai kaikkien kaikkiin käyttötarpeisiin.
Etenkin kakkosautoihin riittää pienempikin WLTP-toimintamatka
Kyselyssä oli vain vähäinen määrä valintoja alle 300 km WLTP- yhdistetty lukemiin, 4 % ja 5 %. Näihin liittyviä avoimia kommentteja oli myös ja usein tämän kaltainen auto sopii esimerkiksi talouden kakkosautoksi säännön mukaisiin lyhyempiin ajotarpeisiin. Oli myös keskustelu, että voiko alle 100 km WLTP-yhdistetty toimintamatkan autolla ylipäätään tehdä mitään Suomessa ja se on hyvä haasto. Sellainen auto hyvin edullisena voisi toimia jollain esimerkiksi noin 30 kilometrin työmatkan kulkemiseen, kunhan saa molemmissa päissä latauksen onnistumaan aina.
Yhteenveto
Kokeneidenkin sähköautoilijoiden ajatukset halutusta WLTP-yhdistetty toimintamatkasta vaihtelevat runsaasti, mikä on mielestäni hyvä asia. Jokaisen on hyvä pohtia aitoon omaan tarpeeseen parhaiten sopivaa sähköautoa myös sille ilmoitetun WLTP-yhdistetty toimintamatkalukeman kautta. On kuitenkin syytä ymmärtää, mistä WLTP-yhdistetty kulutuslukemassa on kyse. Se on mittauksen tulos, jossa esimerkiksi keskinopeus on ollut 46,5 km/h ja lämmitystä tai jäähdytystä ei ole käytetty sisätiloissa. Suomessa on maantieajossa huomattavasti korkeampi keskinopeus ja nopeuden noustessa kulutus kasvaa sitä enemmän, mitä suurempi ilmanvastus autossa on.
Suomessa on jo jonkin aikaa ajettu FLTP-testejä eri vuodenaikoina vakioidulla reitillä vapaaehtoisten voimin. FLTP-tietokannasta saa myös haettua hieman realistisempaa kuvaa useiden eri automallien toteutuneista kulutuksista Suomalaisissa olosuhteissa ja maanteillä.
Sähköautoa valitsevan on hyvä mitoittaa oman seuraavan sähköauton toimintamatka siten, että autolla ajaminen on mukavan mielekästä, mutta toisaalta tarpeettoman suuri akku myös nostaa auton hintaa sekä painoa. Toimintamatkan toteutuminen on kulutuksen ja akun koon yhdistelmä. Monelle pieni kulutus ja hyvä suurteholatauksen tehokkuus ovat tärkeämpiä kuin maksimaalinen toimintamatka.
Kyselyideni perusteella uskoisin, että sähköautojen toimintamatkojen kasvamiselle on edelleen tilausta myös kokeneiden sähköautoilijoden mielissä, mutta monille löytyy jo nyt omiin tarpeisiin riittäviä toimintamatkoja tarjoavia sähköautomalleja. Olipa joku kommentti jo sen suuntainenkin, että hieman vähempikin toimintamatkan taso riittää seuraavassa sähköautossa.
Keskustelu
Ei kommentteja