25.08.2019
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
Nissan Leaf +, eli 62 kWh malliin saa kattotelineet ja kattotaakka on sallittu rekisteriotteessa. Nissan Leaf 40 kWh -malliin sai jo vuodesta 2018 alkaen kattotaakan ja telineetkin voi ruksia suoraan autoa tilatessaan. Kattotaakkaa on sallittu autolle kuitenkin alhaiset 35 kiloa, mutta kyllä sillä jo paljon harrastevälieitä kuljettaa.
Itselläni on nyt 40 kWh Leaf vuodelta 2018 ja ajan varmasti vähintään 75% ajasta vähintään telineet katolla. Useimmiten niissä on kiinni DH-pyörä. Nissanin hinnastosta lisävarustelistalta valittavissa oleva kattoteline on Thulen tekemä ja hintakin on sangen maltillinen auton mukanakin tilatessa. Thulelta löytyy myös erittäin laadukkaat ja tukevat pyörätelineet vähän joka lähtöön. Itse kuljetankin tuhansien eurojen arvoisia pyöriä mieluummin katolla kuin perässä keikkuen kuraantumassa ja pölyyntymässä.
Kattotaakka kuitenkin kasvattaa tuntuvasti ilmanvastusta ja sitä myötä etenkin energiatehokkaan sähköauton kulutusta ja lyhentää vastaavasti toimintamatkaa. Olen tehnyt vakiomallani edestakaisella reitillä kulutustestit 40 kWh-leafillani kattotaakan vaikutuksesta kulutukseen.
Tuon koeajon perusteella ja 57 kWh total käytettävissä olevalla kapasiteetilla teen laskelman, että 62 kWh Leafin toimintamatka ko testitilanteessa olisi:
- ilman telineitä: noin 438 km
- Thulen taakkatelineet ja kahden pyörän telineet sekä yksi DH-pyörä katolla noin 370 kilometriä.
- Eroa on siis noin 18,5%.
Ajoin Viitasaaren mökille 62 kWh Leafilla noin 16,3 kWh/100km keskikulutuksella säästelemättä matkalla yhtään. Jos teen olettamuksen, että matkanopeuden nostaminen kasvattaisi eron yhden pyörän taakalla 20%, niin tuon 564 km edestakaisen matkan 89,4 kWh sijaan energiaa olisikin kulunut noin 107 kWh, eli kulutus olisi noussut noin 19 kWh/100 km tasolle. Edelleen omalle alle 300 km mökkimatkalleni olisi riittänyt 62 kWh Leafin akku ilman yhtään välilatausta.
Tampereelta Leville pyöräilemään lähtiessä olisi huomioitava noin 300 km tasolle kutistuva toimintamatka lataus- ja reittisuunnitelmaa tehdessä. Tuolloin valitsisin itse matkalle pysähdykset seuraavasti:
- Pihtipudas Niemenharju (280 km) lounasaika (voi mennä hieman liian jännäksi, joten esim. Jyväskylästä pienet kahvit ja pikalataus sen aikana, ehkä noin 10min)
- Haukipudas (+230km) kahvit
- K Citymarket Rovaniemi (+200km) päivällisaika
- perillä hotellilla (+170km)
- Yhteensä 880 km ja kolme tai neljä lataustaukoa matkalla.
Entä miten talvi muuttaa pohjoisen matkailua Leaf +:lla ja vieläpä kattotaakka päällä? Haen tähän vertailupohjan jälleen omasta 40 kWh Leafistani, koska en pystynyt havaitsemaan merkittävää eroa40 kWh vs. 62 kWh Leafin kulutuksessa. Ajoin helmikuussa 2019 hiihtolomailemaan mökille vastaavan matkan kuin nyt tein 62 kWh Leafilla. Silloin keli oli Suomen talveen kovin tyypillinen pikkupakkanen. Paluumatkan kulutus oli menomatkaa hieman korkeampi 17,1 kWh/100 km. Jos nyt tehdään sama 20% korotus kattotaakan takia, niin päädytään noin 21 kWh/100 km lukemaan ja noin 270 km toimintamatkaan.
Silloin tullaan tilanteeseen, jossa latausten määrä kasvaa, mutta matka on suoritettavissa. Tuollaisella suunnitelmalla nyt lähtisin liikenteeseen:
- Äänekosken Energian CHAdeMO (200 km) ja kahvit
- Hesburger Siikalatva (220km) ja lounas
- Neste Tupasvilla (190km) ja kahvit
- K-Citymarket Rovaniemi (110km) illallinen
- Levillä loppulataus (170km)
- 890 km. Mutta talvella tietenkin kelillä on todella iso vaikutus toimintamatkaan. Kovalla pakkasella kulutus voi nousta kattotaakan kanssa helposti 25-30 kWh tasollekin. Silloin on syytä olla perillä vaihtoehtoisista välilatauspaikoista.
Keskustelu
Kirjoitit Leville matkailusta sähköautolla, vaati useita lataussessioita, polttis vaatisi ehkä yhden tai kaksi pissatauokoa. Mites Ruka? Kuusamossa käydään enemmän kuin Levillä.
Mites menisit sillä Leafilla Kangasalalta Rukalle ja montako latausta ja ajat mielellään muuten (=minuutteina) kuin "lounas" , "kahvittelu", jne.
Kommentoin vuosia sitten, että akku ja lataus on sähköauton ongelma. Olit erimieltä. Silloin 24 kWhn akku riitti ja nyt kaipaat 60 kWhn akkua, mutta se 60 kWhn akku vaatii pidemmän latausajan kuin pienempi akku, eli ojasta allikkoon.
Pääset sähköautolla 564 km ilman yhtäkään latausta tienpäällä, höh polttiksella mennään 700-1200 km ilman yhtäkään tankkausta matkan varrella.
Ja en ole sähköautoilun vastustaja, ajan ladattavalla plugarilla.
P.S.
Olen seurannut kirjoitteluasi useamman vuoden ja pääsääntöisesti allekirjoitan suuren osan mielipiteistäsi, mutta osasta olen täysin erimieltä.
Moro Kaha53
kiitos kommentistasi ja hienoa että kirjoitukseni sekä sähköautoilu kiinnostavat.
Kannattaakin olla jotain mieltä ja vielä parempi kun mielipiteet perustuvat omakohtaisiin kokemuksiin. Ne myös kehittyvät kokemusten karttuessa.
Sähköauton akku ja sen lataaminen ei ole tosiaan ollut minulle koskaan mikään ongelma. Elämänasenne, että kannattaa nauttia matkasta, koska perillä ei ole välttämättä yhtä hauskaa kantaa edelleen. 24 kWh:lla tuli tosiaan tehtyä pioneeri-luonteista sähköautomatkailua ja niistä reissuista on kyllä mahtavia muistoja yhdessä lasten kanssa latailujen aikana mäkeä laskien.
Olen jo pitkään kirjoitellut, että + 60 kWh akku on omiin tarpeisiini melkoinen optimi. Sillä pääsen aina mökkimatkat ilman yhtään välilatausta. Lähden täydellä akulla, ajan perille, lataan ja ajan takaisin. Siitä ei enää autoilu voi helpommaksi, mukavammaksi eikä edes edullisemmaksi tulla. Konan 64 kWh tekisi jo myös sen, että päivän työreissut TRE-HKI-TRE menevät jopa ilman yhtään latausta päivän aikana. Edes kohteessa ei tarvitseisi ladata. Eli kylllä haluan tuon + 60 kWh akun ja sen mukanaan tuoman vaivattomuuden.
Sähköauton hienoin ominaisuus liittyy myös juuri tuohon, sitä ei sitten tuon kokoisella akulla minun tarvitse käytännössä enää koskaan "käydä tankkaamassa". On sangen samantekevää paljonko jollain dieselillä pääsee, kun ei tartte koskaan itse seisoa siellä tankkailemassa. Kaasuautot ovat hyvä vaihtoehto kuitenkin useille jos ei saa järjestettyä hyvää ja sujuvaa koti- ja/tai työpaikkalatausta, kunhan ajaa biokaasulla.
Katsotaan joo joku kerta miten sujuu Kuusamoon Rukalle ajo. Olen alustavasti varannutkin keväälle sieltä mökin :-)
Just palasin Oulu-Levi -reissulta (melko tarkka 400km suuntaansa), alla sähkö-Kona. Lataus Rovaniemen Citymarketilla n. 20min molempiin suuntiin ja täyteen Levillä hotellin 10A rasiasta (kannattaa muuten aina kysyä mahdollisista majapaikoista tätä mahdollisuutta etukäteen, sitä ei usein mainosteta ja sen voi saada jopa "ilmaiseksi" kuten kesällä eräässä kylpylässä. Täällä veloittivat nimellisen hinnan minkä maksoin siitä vaivasta ettei tarvinnut autoa viedä kauempana (lue: hankalasti) olevan pikalaturin luo).
Mielenkiintoisesti paluumatkalla vallitsevassa kelissä (7-10 astetta matkan aikana) lähtiessä auto raportoi että akkua (täynnä siis) matkaa olisi 400km ja akkua riittäisi n. 430km matkaan, mutta Rovaniemellä jäljellä oli matkaa 240km ja 220km akkua. Luulen että 100km/h matkavauhti verottaa akkua ikävästi nopeammin kuin auto arvioi joten reserviä on hyvä pitää etenkin pitemmillä pikalaturittomilla väleillä (esim tuo Roi-Oulu) reilusti.
Nyt muutamalla pitemmällä reissulla olen pikku hiljaa kallistunut siihen suuntaan että mieluummin lyhyempiä (kahvi)taukoja ja akun latausta useammin, kuin enemmän tyhjäksi ajo ja pitempi tauko latausta odotellessa. Perhekin on tyytyväisempi kun ei tarvitse odotella liian pitkiä aikoja yhdessä paikassa.
Hei. Saiko 24 kWh -malliin asentaa kattotelineet. Hinnat alkavat olla melko edullisia, mutta pyörän ja suksien kuljettaminen on avainroolissa.
Moro Pekka
minun tietoni mukaan virallisesti kattotaakka on merkitty vasta 2018, eli gen2 40 kWh alkaen, vaikka aivan samat Thulen jalat käyvät molempiin autoihin.