11.06.2016
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Tein jälleen yhden kulutustestin Leafilleni.
Tämä ei anna absoluuttista totuutta, koska se suoritettiin yhteen suuntaan ajamalla.
Keli oli kesäisen aurinkoinen ja tuulinen, mutta tuuli oli voimakkaan puuskittaisen sivuvastainen.
Nopeus oli vakionopeussäätimellä asetettu 133 km/h, jolloin kännykän GPS-mittaus sekä LeafSpy näyttivät 120km/h todellista nopeutta. Kyllä, Leafin nopeusmittarin virhe on edelleen kohtuuton.
Mittasin keskikulutuksen lähes samalta matkalta auton ajotietokoneella sekä LeafSpyllä. (Aloitus ja lopetus hieman eri kohdissa)
Tulokset ovat seuraavat.
LeafSpy mittaus:
Matka 25 km, korkeuseroa koko matkalla siten, että päätepiste oli 15 m korkeammalla kuin aloituspiste.
Tein myös huomion, että Leafin moottorin pyörintänopeus 120km/h nopeudessa on 8412 rpm
Kulutus oli 23,12 kWh/100 km
Auton ajotietokone:
Keskinopeudeksi laski 121,8 km/h
Matka 22 km
Keskikulutus 24,6 kWh/100km
Toimintamatka ko kulutuksella olisi enintään noin 95 km (21,9 kWh käytettävissä oleva akkukapasiteetti tässä 24 kWh-mallissa).
Yhteenveto:
40 kWh akku riittäisi kesäkelissä kesänopeusrajoituksia noudattaen Helsinki - Tampere välin bendelöintiin ilman välilataustarpeita, koska molemmissa päissä on jonkin verran keskikulutusta laskevaa hitaampaa ajoa. (176 km Sokos HKI - Sokos TRE esimerkkinä).
Jos HKI-käynnin perusteena on esim 6 tunnin palaveri, tarvitaan kohteessa noin 6,6 kW (32A) tehoista latausta, jotta akku on jälleen paluumatkan alkaessa täynnä.
Keskustelu
Leaf
12.07.2024
09.26
Jos renkaan ympärysmitta on 2m, niin rengas pyörii 1000rpm 120km/h nopeudessa ja mittarin näyttäessä 8400rpm kokonais välityssuhde on 8,4.