15.07.2019
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautojen kanta kasvaa räjähdysmäisesti. Vuoden 2019 toisen neljänneksen lopussa latausautojen määrä henkilöautojen ajoneuvokannassa ylitti jo 20 000 kappaleen rajan. Lue tästä lisää: Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Olen itse jo useita kertoja törmännyt varattuihin latauspaikkoihin lähinnä Helsingin ja Tampereen välillä. Teslan Superchargereita ja Keskon tuplalatauspaikkoja lukuunottamatta toistaiseksi ainoastaan yksittäisiä DC-pikalatureita käytettävissä Suomessa. Norjassa on jo runsaasti useamman auton latauspaikkoja.
Kuvassa alla jo tyypilliseksi osoittautunut tilanne Hämeenlinnan ABC:lta. Leaf oli latauksessa kun saavuin. Jatkoin tällä kertaa matkaan Riihiäen Citymarkettiin, jossa pääsinkin heti lataamaan.
Latauspaikan ruuhkasta tulee iso lisä sähköautoilijan matkantekoon, koska yksittäinen auto saattaa olla helposti 10 - 45 minuuttia pikalaturilla ja sitä ei voi käyttää kuin yksi kerrallaan (pl ne Keskon tuplapaikat ja Teslan Superchargerit). Jos jonossa on lataajan lisäksi jo yksikin auto, pettää matka-aikataulu useimmiten jo kohtuuttomasti.
Latauspaikkojen ruuhkan kehittymiseen lähivuosina liittyy muutama vahva muutosvoima, jotka vaikuttavat eri suuntiin:
- Latausautojen kanta kasvaa nopeasti. Vielä toistaiseksi kuitenkin pikalarureista kilpailee pääsääntöisesti ainoastaan täyssähköautot, joita on nyt rekisterissä 3 523 kappaletta sekä joskus harvemmin pluginhybrideistä niitä käyttävät Mitsubishin Outlanderit. Latausautojen määrä tulee kuitenkin kasvamaan räjähdysmäisellä nopeudella ja on vain ajankysymys, kun tarjolla on myös lataushybrideitä, joita kannattaa ladata maksullisista DC-pikalatureista.
- Täyssähköautojen toimintamatkat kasvavat nopeasti. Kun täyssähköautoilija valitsee autokseen yli 60 kWh akulla varustetun auton, tarvitsee hänen vain aniharvoin ladata matkan aikana autoaan. Tuollaisella autolla ajaa nimittäin jopa 400 kilometriä ilman välilatausta. Silloin sähköauton käyttö on tyypillisimmillään sitä, että lähdetään täydellä akulla ja ladataan perillä.
- Latauspisteverkosto kasvaa koko ajan. Olemassa olevat latausoperaattorit lisäävät koko ajan lataupisteiden määrää ja uusia on tullut ja tulee varmasti lisää. Viimeisimpinä hyvinä kaupallisten latauspaikkojen tarjoajina on mukaan tullut Lidl sekä Kesko. On helppo ennustaa, että muutkin kaupalliset toimijat aktivoituvat lisää ja alkavat tarjota pikalatauspaikkoja runsaammin.
- Latauspaikkojen määrää voidaan kasvattaa olemassa olevilla latauspaikoilla.
Kuva Tiiriön ABC:ltä, jossa oli jälleen latausruuhkaa, kun palasin autolleni jatkaakseni matkaani. Laturilla jo AC:stä latasi Ioniq ja Leaf oli jonossa. Lisäksi parkissa oli toinenkin Leaf. Itse sain tuolla kertaa latauksen jonottamatta.
Latauspisteoperaattorit ovat vakuutelleet vuosia, että latausverkosto tulee kasvamaan ajoneuvokannan ja tarpeen mukaan. Näin varmasti tapahtuukin, mutta ennakoin seuraavan vuoden - kolmen aikana tulevan tilapäisiä ja alueelisia pullonkauloja. Tällaisia alkavat olla jo nyt esimerkiksi Hämeenlinna ja Hyvinkää. Epäilemättä myös muiden Helsingistä poisvievien moottoriteiden varret.
Pääkaupunkiseudulta lähtevien moottoriteiden varrella olevien latauspisteiden määrän kasvua paineistaa suuren liikennemäärän lisäksi myös moottoritienopeuden kulutusta kasvattava vaikutus sekä etenkin pääkaupunkiseudulla oleva kotitaluksien kotilataamisen mahdolisuuksien todennäköisyyden pienempi määrä.
Tulemme näkemään pian tämän muutoksen todellisuudessa ja toivon keskeisimpien operaattoreiden Fortum Charge & Drive sekä Virtapisteen laittavan näille väylillä lisää tarjontaa latauspaikkohin nopeasti.
Keskustelu
Myös Lidl on tuplalatauspaikka, tänään Hämeenlinnassa oli Model S chademo adapterilla kiinni laiturissa ja ajattelin kokeilla miten CCS siinä rinnalla toimii ja hyvin toimi.
Moi Marko,
mielenkiintoista. Nimittäin itse testasin samaa viime viikolla Hämeenlinnan Lidlissä, kun oli kolmonen kiinni CCS:ssä, niin ei aloittanut CHAdeMO-latausta ennen kuin CCS loppuisi. Otin Type2 ja siirsin CHAdeMOon kun kolmonen jatkoi matkaa.
Tarkistin ABB:lta tuon asian, vain yksi DC ja yksi AC yhtaikaa. Ilmeisesti Teslan Chademo lataus oli päättynyt siksi sain CCS:n latausta.
Pk-seudulla lähes poikkeuksetta kauppakeskusten latauspaikat on lataushybridien valloittamia, nämä vievät lataus mahdollisuuden sitten ihan oikeilta sähköautoilta.
Itselläni on kotona latausasema, enkä tarvitse kauppakeskusten virtaa mutta moni voisi tarvitakkin sähköautoonsa latausta mutta ne on poikkeuksetta varattuna lataushybrideille. Todennäköisesti moni hankkii kerrostaloon lataushybridin, mitä sitten käy viikonloppuisin latailemassa kauppakeskuksissa. Toivottavasti tähän herättäisiin ja latausasemia laitettaisiin lisää, jolloin oikeitakin sähköautoja olisi mahdollista ladata kauppareissulla.
Latausasemien sijoituksessa olisi toivomisen varaa, Espoon Iso omena on hyvä esimerkki järjettömyydestä. Latauspaikkojen sijaintia ei ole merkitty ja niitä on eri tasoissa. Yhdessä päätasossa oli 2 paikkaa, jos ne on varattuja, joudut ajamaan ulos kauppakeskuksesta, jotta pääse alempaan tasoon katsomaan olisiko siellä vapaata.