27.07.2021
Q2/2021 lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä lähes 15.000 sähköhenkilöautoa ajoneuvokannassa
Analysoin tässä blogikirjoituksessa ensin hieman uusien henkilöautojen rekisteröintimääriä ja sen jälkeen ajoneuvokannassamme olevia tieliikennekäyttöön rekisteröityjä henkilöautoja.
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat nousuaan
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä ja osuus kaikkien uusien henkilöautojen rekisteröinneistä nousee jyrkässä käyrässä. Tammi-kesäkuussa 2021 ensirekisteröitiin yhteensä 4 134 sähkökäyttöistä henkilöautoa uutena Suomeen, joka oli 7,3% kaikista ensirekisteröinneistä. Kesäkuussa 2021 sähköautojen osuus oli 10,6% kaikista uusien henkilöautojen ensirekisteröineistä, joka on kaikkien aikojen toiseksi suurin osuus. Kolmen kuukauden liukuva keskiarvo osoittaa, että sähköautojen nousukausi on käynnissä.
Latausautojen, eli sähköautot + lataushybridit osuus kaikista uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä on jo muutaman kuukauden ajan ollut yli 30% luokkaa.
Uusien kaasuhenkilöautojen ensirekisteröintien osuus kaikista henkilöautoista on ollut jo niin pitkään alhainen, että pian alkaa näyttämään huonolta niiden tulevaisuus Suomessa, mikä on harmillista, koska itse en usko yhden liikenne-energian tulevaisuuteen. Kaasulla on varmasti raskaammassa liikenteessä merkittävämpi rooli jo nyt ja tulevaisuudessa. Vedystä on tässä vaiheessa turha Suomen osalta puhua mitään, koska meillä on rekisterissä edelleen yksi vetyauto, eikä edes yhtään ainoata tankkauspistettä.
Ajoneuvokannan uudistuminen on hitaampaa
Ajoneuvokantamme muuttuu hitaammin, mutta silti sähköautojen osuus kaikista henkilöautoista on jyrkässä nousussa. Kesäkuun 2021 lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä yhteensä 14 682 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja niiden osuus kaikista henkilöautoista oli 0,52%. Kun mukaan huomioidaan kaikki autot, eli myös pakettiautot, kuorma-autot ja linja-autot, on sähköautojen lukumäärä 15 451 kpl. (ajoneuvojen rekisteröintimäärien lähde: Traficom, ajoneuvotietokanta)
Latausautojen (sähköautot + lataushybridit) yhteenlaskettu 77 468 kpl määrä edusti Q2/2021 lopussa 2,74% osuutta kaikista tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista.
Kaasuautojen osuus kaikkien tieliikennekäyttöön rekisterissä olevien henkilöautojen kannasta jäi Q2/2021 sähköautoja pienemmäksi. Kvartaalin lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä 13 483 kaasuhenkilöautoa ja kannan kehitys on lähes pysähtymässä käytettyinä tuoduista autoista huolimatta. Huomioitavaa kaasuautoissa kuitenkin on, että raskaassa liikenteessä niitä on myös merkittävästi rekisteröitynä.
Mallitarjonnan kehittyminen kasvattaa sähköautojen nousua
Sähköautojen suhteellinen osuus kaikista tieliikennekäyttöön rekisteröidyistä autoista oli siis edelleen pieni, mutta muutos on vääjämätön ja nopeutuu jatkuvasti. Kesäkuun 2021 lopussa tieliikennkäytöön oli rekisteröity yli 30 eri merkkiä olevia sähkökäyttöisiä henkilöautoja. Tesla oli yleisin sähköauto 4 576 kappaleellaan ja VW toinen 2 585 kappaleellaan. Merkittävää on mielestäni Volkswagen Groupin merkkien sähköautojen nopea yleistyminen. Kesäkuun 2021 lopussa tieliikenteeseen oli rekisteröity yhteensä jo 4 437 kpl ryhmittymän eri merkkisiä sähköhenkilöautoja (Audi, Porsche, Seat, Skoda ja Volkswagen). Toisaalta Stellantis-groupin alla nyt olevien automerkkisten auojen määrä on Suomessa muun Euroopan suosioon verrattuna yllättävän pieni, alle 500 kpl.
Merkille pantavaa on, että sähköautojen tarjooma on kasvanut ja jatkaa edelleen kasvuaan ja siitä johtuen sähköautojen kiihtyvä yleistyminen saa uskottavasti jatkumoa. Tarjolle tulee koko ajan toinen toistaan kiinnostavampia sähköautoja myös Tesloja edullisempiin hintaluokkiin.
Maakunnittain vielä suuria eroja sähköautojen esiintymistiheydessä
Maakunnista suurin sähköautotiheys on uudellamaalla (4,6 kpl/1000 asukasta) ja toiseksi suurin sähköautotiheys on Varsinaissuomessa (2,9 kpl/1000 asukasta). Koko maassa sähköautotiheys oli 2,8 kpl/1000 asukasta, joka on saman suuruinen kuin Pirkanmaalla. Tilastossa huomioitu sähkökäyttöiset henkilöautot, pakettiautot, kuorma-autot ja linja-autot. (Väkiluvun lähde: tilastokeskus.fi)
Ajoneuvokannan uudistumista olisi hyvä nyt vauhdittaa kannustimilla
Sähköautoilijat Ry ehdottaa merkittävämpiä hankintatukia sähköautoille sekä latausinfran kehittämiseen keskittymistä. Sähköautoilijat ry tiedote 16.7.2021
Itse olisin nyt samoilla linjoilla nyt, kun sähköautojen tarjooma alkaa olla jo monipuolistunut ja jatkaa mallien lisääntymistä hyvällä vauhdilla. Haluaisin kuitenkin nähdä romutuspalkkiomallin jatkon, vaikka viimeksi siitä melkoinen farssi syntyikin. Romutuspalkkiomallilla saadaan tallien takapihoilta pois niitä autonraatoja, joilla ei käytännössä ole ajettu enää vuosiin, mutta jotka roikkuvat tilastoissa vääristämässä Suomen ajoneuvokannan ikärakennetta. Riittävä, esimerkiksi 4000 - 5000 euron hankintatuki + esim 2000 e romutuspalkkio olisi jo sellainen kannustin, että saisimme nyt melkoisen hyppäyksen tilastojen lisäksi myös tiellä näkyvään liikennöintiin.
Latausverkoston pitää jatkaa kehittymistään. Pääteille tarvitaan monilatauspaikkoja pikalataukseen. Itä- ja pohjois-Suomi tarvitsevat kipeästi lisää pikalatauspaikkoja. Taloyhtiölakiin pitäisi saada jokin roti siihen, että nyt voidaan käytännössä perusteettomasti evätä osakkaan tai vuokralaisen sähköautolataus omassa hallussa olevassa ns lohkolämppäritolpalla varustetussa autopaikassa. Lisäksi tarvitaan kipeästi kaupunkeihin yleisille parkkialueille Type2- ja suko-latauspaikkoja niille taloyhtiöasukkaille, joilla ei ole lainkaan parkkiruutua käytössään.
Keskustelu
Moi
Et huomioinut, että Tesla toimittaa autot 3 kuukauden nipussa, joka vääristää kuukausittaista tilastoa. Tesla rekisteröinnit huhti- 7 kpl, touko- 19 kpl ja kesäkuussa 277 kpl.
Moi Kari,
Tilastot on koko alku vuodelta, joten Teslan piikkeinä tapahtuvat toimitukset tasoittuvat. Tosin nythän ei tilastoihin ole kertynyt kuin Model3:sta, kun muita ei ole toimitettu.
"Kesäkuussa 2021 sähköautojen osuus oli 10,6% kaikista uusien henkilöautojen ensirekisteröineistä, joka on kaikkien aikojen toiseksi suurin osuus."
Sanoin ehkä huonosti, mutta tarkoitin tätä kommenttiasi.
Hei
Oletko muuten huomannut seuraava; kesäkuun lopussa 2014 henkilöautokanta oli 2 650 855 kpl ja nyt kesäkuun lopussa kanta on 2 830 953 kpl. Jos sähköautoja on tullut tuona aikana (2014-2021) 15 000 kpl, niin muita on tullut 165 000. kpl
Hei
Kerrot, että latausautoja olisi kesäkuun lopussa 42 847kpl? Ladattavia hybridejäkin oli jo
62 786 kpl kesäkuun lopussa.
Moi Kari,
kiitos huomiosta, tosiaan minulla oli virheellinen ajoneuvokannassa olevien lataushenkilöautojen lukumäärä Q2/2021. Korjasin.
Hei, Kari oletko huomioinut, että noista 2 830 953 kpl Suomessa olevista rekisterissä olevista autoista n. 675 000 kpl makaa vaihtoautovarastoissa ja kun lasketaan yksityisillä olevat seisontavakuutukset, museoautot ym. niin n. 1 000 000 miljoona autoa on pois ajosta.
Eli oikeastaan pitäisi verrata lukuun 1 830 953 kpl sähköautojen määrää.