14.12.2018
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Mikä olisi helpointa ja sangen edullista työmatka-ajoa vähän pidemmällekin? Miten olisi lähteä aamulla kotoa sähköautolla akku täynnä, käydä heittämässä 340 kilometrin työmatka ja palata kotiin ja laittaa auto latautumaan omaan kiinteään latauslaitteeseen yhdellä kädenliikkeellä? Hyundai Kona Electricillä tuokin onnistuu.
Tein 12.12.2018 päivän työkeikan kotoa Helsinkiin ja takaisin, yhteensä 340 kilometriä tekemättä koko päivän aikana yhtään välilatausta. Molemmissa päissä lähdöt tapahtuivat kylmällä autolla ilman esilämmitystä. Molempiin suuntiin ajoin koko matkat noudattaen navigaattorilla tarkistettuja sallittuja nopeuksia, paitsi Helsingin päässä ruuhkan hiukan hidastamana. Lämmityslaite oli asetettu 20,5C pyyntiin automaattiasetuksella ja tällä kertaa oli käytössä Driver only -toiminto koska olin matkassa yksin.
Menomatkalla kertyi matkamittariin 169,2 kilometriä ja keskikulutus oli perille päästyäni 15,4 kWh/100 km. Kotimatkalla kertyi 169,4 kilometriä ja kulutus toteutui 16,9 kWh/100km. Yhteensä siis matkaa kertyi 338,6 kilometriä ja energiaa kului 54,7 kWh, joten keskikulutus toteutui 16,2 kWh/100km.
Kotiin palatessa kello 17.00 auton akussa oli vielä 12% sähköä ja toimintamatka-arvion mukaan sillä olisi ajanut vielä 45 kilometriä. Ja kävinkin pikaisen päivällistämisen ja lyhyen kotilatauksen jälkeen vielä hakemassa tyttäreni Kangasalan keskustasta, jossa kertyi sen verran lisää ajoa, että koko päivän ajoiksi ilman välilatauksia muodostui neljällä kylmälähdöllä 372 kilometriä tuolla yhdellä lyhyellä välilatauksella. Koko päivän kulutus toteutui 16,9 kWh/100km. Nyt kotiin saapuessa akku oli kieltämättä melko tyhjä ja toimintamatkaa auto ennusti enää noin 20 kilometriä.
Illalla laitoin auton kotona latautumaan 20A:n latausvirralla, eli 4,6 kW:n teholla. Aamulla lähdin jälleen ajamaan Vantaalle Konalla kello 6.36 ja akussa oli virtaa tarjolla 335 kilometrin ajoja varten. Vaikka akku ei siis ollut 100% täynnä, sillä ei olliut mitään merkitystä, koska aamun ajot olivat vain noin 170 kilometriä.
Sähköautossa yhä vieläkin monille käyttäjille olennainen seikka hankintapäätöstä miettiessä on toimintamatkan soveltuvuus omaan käyttöön. Pitkä toimintamatka ei ole kiinni pelkästään isommasta akusta, vaan siinä auttaa myös alhainen kulutus. Hyundain erinomaisin ominaisuus on sen pieni kulutus ja tämä toteutuu Ioniq Electricissa sekä Kona Electricissä. Pieni kulutus myös nopeuttaa seuraavaan matkaan tarvittavan energian latausta tai vaihtoehtoisesti mahdollistaa pienemmän latausvirran käyttämisen.
Konassa siis yhdistyy erinomainen energiatehokkuus 64 kWh:n akkuun, joten toimintamatka tarjoaa mahdollisuuksia yhä useammalle erittäin helppoon autoiluun.
Keskustelu
Ei kommentteja