08.07.2016
Sähköautoilun historiaa
Johdanto
Tarinan kerronnan kaari lähti ihan täysin lapasesta. Aikomus oli kertoa Roadsterista, mutta koska auto on viimeisimmän sähköautotulemisen alkulähteella, oli hyvä laajentaa hiukan aikasempaakin historiaa eri lähteistä. Olen silti yrittänyt tiiviisti ja oikoen kertoa sähköautojen sekä Teslan alkuhistoriaa, koska näistä löytyy pelkästään englanninkielisestä Wikipediasta erittäin kattavasti uskottavan oikeaa tietoa.
Lähteinä on ollut mm.
- Who Killed The Electric car -nettisivusto ja elokuva sekä
- The Revenge Of Electric Car -nettisivusto ja elokuva sekä
- ev1.org nettisivusto sekä
- www.electricauto.org sivusto sekä
- energy.gov erinomainen historian kuvaus sähköautoista sekä
- Edison Tech Center. nettisivusto ja Youtubevideot sekä
- Nissanin Zero Emission internet sivustot sekä
- Teslan Model 3 julkistusta seurasin suorana netistä ja keräsin Teslalla nyt vaan on automallisarja joka on s.?.x -tarinaani olennaisen kokkonaiskuvan Elon Muskin ja Teslan missiosta. Tämä myös toimii lähdeaineistonani.
- sekä useita muita internetsivustoja ja erityisesti sähköautoilijat Tesla Club Finlandin FB-sivuilla.
Lukijalle pyydän huomioitavaksi seuraavaa: Olen amatööri bloggari. En ole pystynyt olemaan ulkomailla sijaitseviin ja tarinaan liittyviin tahoihin suoraan yhteydessä, enkä väitä mitään tarinassa olevia asioita faktoina, vaan pohdin löytämiäni tietoja. Jokaisen lukijan tulee käyttää omaa lähdekritiikkiä, mutta kannustan mielenkiinnon herätessä itse tutustumaan aiheisiin syvemmin ja muodostamaan omia näkemyksiä. Yhtä oikeaa totuutta tuskin sähköautojen yleiseen kehityshistorian aiheeseen löytyy.
Sähköautojen ensimmäinen aikakausi: Autoilun alkuajoilla, 1800 - 1900 lukujen taitteessa sähköautot olivat yleisimpiä
Kuvasa: English: Thomas Parker's Electric car 1880s. Kuvan lähde: Wikipedia. Original publication: Unknown Immediate source: http://www.electricvehiclesnews.com/History/historyearlyIII.htm |
Autoilun alkuaikoina 1800 luvun lopussa ja 1900 luvun alussa sähköautot olivat yleisiä. Ne sai ladattua kätevästi kotona ja ne olivat äänettömiä ja mukavia sekä luotettavia käytössä. Kun taasen tuolloiset polttomoottoriautot olivat meluisia, vaativat suurta huomiota ja ylläpitoa sekä niiden pakokaasut aiheuttivat jo silloin pahennusta pahanhajuisuudellaan. Suurin osa teillä olevista autoista oli sähköautoja. http://www.mnn.com/green-tech/ tietää kertoa, että Porschen ensimmäinen auto P1 oli sähkömoottorinen jo vuonna 1898.
Sähköautojen alkuajoista on erinomaista tekstiä: http://energy.gov/articles/history-electric-car
Sähköautojen lataaminen Manhattanilla oli vielä 1920-luvulla jopa helpompaa kuin nykyisin. Ohessa kuva tuolloisesta Manhattanin latauskartasta. Esimerkiksi Evobsession on kirjoittanut aiheesta. Silloin oli myös olemassa akkujen vaihtopalvelua sähköautoille.
Manhattanin latauspistekartta vuodelta 1923, Lähde Imgur.com, kuva julkaistu Pluginsights toimesta alunperin Redditissä. |
Vuosien 1940 - 1980 välissä Japanissa Nissan kehitteli sähköautoja aktiivisesti, mutta vielä pienillä tuotantomäärillä
1970- ja 1980-luvuilla Nissanilla oli useita sähköauton prototyyppejä ja pari erikoiskäyttöön tuotettuakin sähköajoneuvoa. Yksi erikoiskäyttöön valmistettu oli EV Resort -sähköinen pikkubussi, joita myytiin noin 40 kpl nimensä mukaiseen käyttöön. Myös sähköisiä jäteautoja valmistettiin 80-luvun lopulla Japanissa.
Sähköautojen toinen aikakausi: 1980-luvun lopulta vuoteen 2003
Kuvassa: Frontal view GM EV1, Kuvan lähde: Wikipedia, |
Sähköautojen toinen aikakausi sai vauhtia mm ympäristötietoisuuden kehittymisestä ja esimerkiksi Kalifornian savusumuisista oloista. Vuodesta 1989 alkaen alettiin raportoida yhä huolestuneemmin polttomoottoriautojen pakokaasujen vaikutuksista terveyteen. Kaupungeissa lasten ei voitu enää antaa leikkiä ulkona saasteista johtuen. 1990 luvun alkupuolella myös heräsi tietoisuus kasvihuonekaasu CO2:sen vaikutuksesta ilmaston lämpenemiseen. Esimerkiksi http://www.afdc.energy.gov sivustolla kirjoitetaan 1992 The Energy Policy Act (EPAct) lainsäädännöstä, jolla määrättiin autoteollisuus kehittämään ilmaston laatua päästorajoitteilla ja kannustettiin etsimään vaihtoehtoisia energiamuotoja.
Vuonna 1987 GM voitti aurinkokennoautollaan Austraaliassa kilpailun näiden autojen kisassa. Tästä poiki GM:lle toimeksianto kehittää käytettävissä oleva sähköauto markkinoille. GM kehitti sähköautoa vastaamaan Kalifornian ja muun maailman ympäristösaasteiden vähenemiseen sekä autoilun kehittyviin tarpeisiin. Syntyi GM EV1.
GM valmisti hyvin edistyksellistä EV1 -täyssähköautoa 1996 - 1999, sekä 2.gen mallia vuoteen 2003 saakka. Toisen sukupolven autossa oli 18,7 kWh NiMH akku, jolla auto saavutti 128 - 160 km toimintamatkan. Aikamoinen saavutus jo kymmenen vuotta ennen Leafia, joka pystyy samaan. GM EV1 oli sen liisanneiden autoilijoiden keskuudessa hyvin pidetty auto. Se oli jälleen nopea, äänetön, helppo käyttöinen sekä hyvin edullinen ajaa.
GM EV1 oli alusta alkaen suunniteltu sähköautoksi. Samaan aikaan kuitenkin myös kilpailijoita heräsi uuteen tarpeesen ja he vastasivat lähinnä konversioautoillaan. Japanilainen Toyota kehitti ja alkoi valmistaa samaan aikaan RAV4 EV -täyssähköautoa myös Kalifornian tarpeisiin. Autoa valmistettiin 1997 alkaen runsaasti sen tyytäväisille asiakkaille.
"Kuka tappoi sähköautot?" Kysyy dokumentielokuvakin
Vuonna 2003 haettiin haltijaltaan pois viimeinenkin EV1 sähköauto. Pian sähköautoaktivistit, joissa mukana oli vahvasti EV1:sen lanseerauksessa mukaan ollut Chelsea Sexton saivat selville, että EV1 sähköautot oli kuljetettu autiomaahan ja ne oli jo murskattu.
Samaan aikaan tapahtui sama myös esimerkiksi Toyotan RAW4 EV-autoille. Myös niiden myymättömät kappaleet katosivat ja ne murskattiin.
Dokumentielokuvassa Revenge Of The Electric Car kerrotaan myös, että Chevron ja Texacon öljy-yhtiöiden yhdistymisen jälkeen GM:ltä olisi ostettu oikeudet ja patentit nikkeliakkujen (NiMH) valmistamisesta. Uuden patenttien omistajan on väitetty sallineen vain järkevään autokäyttöön liian pienien akkujen valmistamisen. Todennäköisesti tästä syystä Toyota ei voinut valmistaa RAV4 EV-sähköautoja 2004 - 2010 -vuosina lainkaan. ja sen valmistus lopetettiin vuonna 2003 hyvin omituisissa olosuhteissa. Kaikki myymättömät autot murskattiin, vaikka niille olisi ollut pitkä jonotuslista.
Elokuvat Who Killed The Electric Car sekä Revenge of The Electric Car kertovat mm. näistä tapahtumista.
kuvan lähde: http://www.ev1.org/wp-content/uploads/gmboob8.jpg |
Ranska esimerkkinä yksittäisestä maasta, jossa 1990-luvun puolivälistä asti ollut halua yleistää sähköautoja
Oma arvioni on, että käyttöön saatu akkuteknologia sekä autojen valmistaminen konvertoimalla johtivat liian kalliiseen hintaan sekä pieneen toimintamatkaan, jotta nämä sähköautot olisivat suurempaa kiinnostusta tuolloin Ranskassa saaneet.
Vetyautojen aloite vuonna 2003
George W. Bushin aloitteesta alkoi massiivinen vetyä käyttävien polttokennoautojen kehittäminen. Vetyteknologian kehittämiseen pumpattiin huikeita määriä veronmaksajien rahoja. www.latimes.com kertoo, että LA käytti yli 20 miljoonaa dollaria verorahoja vetyautotien rakentamiseen. Käsitykseni mukaan turhaan.
Entinen United States Department of Energy (DOE) asiantuntija Joseph J. Romm kertoo Who Killed The Electric Car -elokuvassa seikkoja vetytekniikasta: "Vetyauto on hyötysuhteeltaan heikoin ja kallein tapa vähentää kasvihuonepäästöjä". Tuo taitaa pitää paikkaansa niin kauan, kunnes vedyn tuotanto saadaan teollisuuden hukkatuotteena ja esimerkiksi ylimääräisenä kerätystä aurinkoenergiasta.
Arnold Schwarzenegger on ollut puhtaamman luonnon asialla jo vuonna 2004, jolloin hän oli vahvasti Kalifornian vetyautotien keulakuvana ja puolestapuhujana. Vetyautohulluttelusta luovuttiin vuonna 2009 Obaman hallituksen todettua, että saavutukset ovat vielä aivan liian kaukana todellisuudesta.
Noin 12 vuotta myöhemmin Toyota toi markkinoille Mirain ja Hyundai oman vetyautonsa. Edelleen haasteena on tankkausverkoston järjestäminen sekä vedyn huono hyötysuhde verrattuna akkusähköautohin. Sähköä on kuitenkin jo valmiiksi joka paikassa olemassa.
Tässä välissä kuitenkin tuosta vetyautojen kehittämisestä saatiin akkusähköautojen kehittämiseen pitkää viivettä näyttämällä kohta tulossa olevaa uutta päästötöntä tekniikkaa.
Itse kuitenkin voin nähdä sijansa myös vetyautoilla tulevaisuudessa. En usko yhteen totuuteen tulevaisuudessakaan, kunhan akkusähköautojen kehittämistä ei lopeteta. Sitäpaitsi vetyauto on myös sähköauto, siinä vain mukana kuljetettava energia on varastoitu eri muotoon ja sen tuotanto on merkittävästi huonompaa hyöytysuhteeltaan.
Sähköautojen kolmas aikakausi: Sähköisen liikenteen vallankumous alkaa nousta uudelleen 2010 luvun lähestyessä
GM:lle palannut autoteollisuuden suurmies Bob Lutz oli tehnyt täydellisen käännöksen suhtautumisessaan sähköautoihin. Hänen johdolla alkoi GM:llä uuden sähköauton kehittely, jonka tuoksena oli tuleman Chevrolet Volt.
Nissanilla Carlos Ghosn myös samaan aikaan sai johtokunnan pään käännettyä ja tehtaalla kehiteltiin ensimmäistä massatuotantoon sopivaa sähköautoa edullisempaan hintaluokkaan. Helppoa ei ollut Ghosninkaan tie perustellessaan tämän järkevyyttä, mutta hänkään ei antanut periksi. Leafia edelsi muutamia prototyyppiautoja sekä testisähköautoja. Ghosn on kirjannut Nissanin visoon mm: "Me investoimme vihreän teknologian portfolioon, osa on puhtaita dieseleitä, ICE:tä, hybrideitä ja keskiössä on Zero emission ajoneuvot, kuten BEV:t ja polttokennoajoneuvot. Vieläköhän tänä päivänäkin tuo "puhtaat dieselit" on oikeasti mukana kuvioissa?
Sähköautojen uskottavuus ja uusi nousu tarvitsi kuitenkin vielä voimakkaampaa ajuria. Sellainen löytyi suunnalta, joka yllätti Detroitin autojätit, Silicon Valleysta. Huomioitavaa on, että samoihin aikoihin koko USA:n autoteollisuus oli tehtaat tappavissa vaikeuksissa, kuten kaikki historiasta tiedämme.
Tesla Motors perustettiin vuonna 2003
Tesla Motorsin perustivat vuonna 2003 Martin Eberhard ja Marc Tarpenning. Molemmat miehet olivat yrityksen toiminnassa vahvasti päivittäisiä vaikuttajia. Eberhard joutui väistymään yrityksen johdosta vuonna 2007 ja hänestä tuli silloin yrityksen teknologiajohtaja. Molemmat miehet lähtivät yrityksestä vuonna 2008. Elon Musk oli noussut yrityksen johtoon. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Martin_Eberhard
Tesla, Toyota ja Daimler omistussuhteita ja yhteistyötä
Vuodesta 2012 alkaen tehtiin Toyotan RAV4 EV 2gen-sähköautoa, jonka kehittämiseen myös Tesla osallistui. Myös MB:n B-sarjan sähköautolla on juurensa Teslan omistus- ja yhteistyösuhteisiin. Toyota ja Daimler myivät omistuksensa Teslasta vuonna 2014.
Teslalla oman sähköauton tekemisen opettelua 2006 vuodesta alkaen
kuvan lähde: https://www.teslamotors.com/fi_FI/about?redirect=no |
Teslalle Roadster oli suuri oppimisen mahdollisuus kohti sähköauton valmistamista. Tesla osti 2500 Lotus-urheiluauton rullaavaa alustaa valmistaakseen niistä sähköautoja. Musk halusi päästä missioonsa: valmistaa massoille sähköautoja. Ensin piti kuitenkin osoittaa mihin sähköauto pystyy.
Roadster näytti mihin sähköauto pystyy
kuvan lähde: https://www.teslamotors.com/fi_FI/about?redirect=no |
Teslalla tehtiin oikea ratkaisu. Tehtiin nopea urheiluauto, jossa käytettiin ensimmäisenä tämän mittakaavan sarjatuotantoautossa litum-ion -akkuja. Autolla saatiin sen ajan mittapuun mukaan ällistyttävä suorituskyky auton kiihtyessä 0-100 km/h nopeuteen vain 3,7 sekunnissa. Edelleenkin tuo on kova lukema mille tahansa autolle.
Toimintamatkakin saatiin aivan uusiin lukemiin: 394 km EPA, eli hyvinkin käytännössä saavutettava lukema. Tämä oli mahdollista aivan uudenlaisen energiamäärän omaavan akuston ja alhaisen kulutuksen yhteisvaikutuksella. Akku on 53 kWh ja kulutus vain 13,5 kWh/100km. Tuo kulutus on mille tahansa nykyisellekin sähköautolle alhainen lukema, eikä noin isoja akkuja edelleenkään tarjoa kuin Tesla.
Mutta tämä oli todellinen nyt käynnissä olevan sähköautojen tulossa olevan vallankumouksen alku!
Vuonna 2009 tehdään lisää sähköisen liikenteen vallankumousta kun Nissan Leaf esitellään
Hienoa, että GM:lläkin asiat etenivät ja he julkistivat Chevrolet Voltin, joka Euroopassa tunnetaan Opel Ampera -merkillä. Volt/Ampera on hyvin erityislaatuisella hybriditekniikalla toteutettu auto, joka on edelleen BMW i3 REX -auton rinnalla hybrideistä lähimpänä sähköautoja. Varmasti Voltin tuoma positiivinen menestys on ollut vauhdittamassa piakkoin esiteltävän uuden täyssähköisen GM:n auton, Chevrolet Boltin/Opel Ampera-e:n kehitystyötä.
Tesla jatkaa tarinaansa kohti Muskin visiota
Olennaisinta sähköauton vallankumouksessa on se, että Teslalla on voitu jatkaa kehittymistä kohti kohti Elon Muskin visiota. Siitä Muskin visiosta vielä tässä vaiheessa sen verran, että hänellä taitaa olla todellisena tavoitteenaan nimenomaan saada aikaan sähköisen liikenteen vallankumous maailmaan. Tästä mielestäni on osoitus se, että Musk vapautti Teslan patentit jo varhaisessa vaiheessa poikkeuksellisen vapaasti käytettäviksi.En löytänyt mistään lähteistä vahvistusta seuraavalle epäilylleni: arvelen Elon Muskin vapauttaneen patentit siltä varalta, että Tesla ei selviytyisikään taloudellisista riskeistä. Kun Teslan patenteilla on maailman laajuisesti useampia riippumattomia sähköauton valmistajia, ei sähköauton vallankumous pysähtyisi kuin seinään jos Teslalle kävisi huonosti ja siinä yhteydessä joku taho jälleen saisi ostettua arvokkaat patentit kassakaappeihin jemmaan. Nyt siis niitä patentteja ei kukaan voi kassakaapittaa!
Seuraavaksi on vihdoin aika keskittyä tämän tarinan itse pääasiaan, eli Teslan ensimmäiseen sähkautoon. Pikkuiseen urheiluauto Tesla Roadsteriin.
Marginaaliselle kohderyhmälle 2008-2012 vuosina tuotannossa pieni sähkömoottorinen urheiluauto
Roadster
Tavaratilaakin on olemassa
Koeajo tulossa!
Tesla Roadster Sport
Keräilyharvinaisuus
Keräilyharvinaisuuden varaosien saatavuus
Palaan Roadsterin koeajoasiaan elokuussa!
Olen tosiaan sopinut alustavasti Suomessa olevan Roadsterin omistajan kanssa koeajomahdollisuudesta elokuussa. Kirjoitan silloin varsinaisen koeajoraportin autosta.Sähköautojen neljäs aikakausi: Sähköautot jälleen teillämme yleisimmäksi autoiksi noin vuonna 2025 - 2030
Itse olen asiaan perehtymisen jälkeen taipuvainen uskomaan, että sähköautojen kehittymistä on tietoisesti jarrutettu joidenkin tahojen toimesta jo vuosikaudet. Perinteisillä auton valmistuksen jättiläisillä on juurensa ja omistussuhteensa sekä yhteistyökumppaninsa, jotka saattavat jarruttaa sähköautojen nopeaa kehittymistä.
Yleinen mielipide on esimerkiksi ilmastosopimuksen myötä kehittynyt aivan uuteen suuntaan. 2000-luvun alkupuolella vetyautojen puolesta puhunut Arnold Schwarzernegger on nyt yksi voimakkaimmista sähköauton puolestapuhujista. Hänen parasta kommenttiaan olen soveltanut seuraavanlaiseksi: "laitetaan kahteen ilmatiiviiseen huoneeseen autot käymään. Toisessa on käynnissä polttomoottoriauto ja toisessa sähköauto. Kumpaan huoneeseen viet lapsesi leikkimään?"
2010-luvulla perinteisten polttomoottoriautojen valmistajia, etenkin Volkswagen on jäänyt kiinni päästöhuijauksista. Ihmisten tietoisuus ympäristömyrkyistä ja sähköauton mahdollisuuksista alkaa kehittyä uudelle tasolle. Alkaa tuntua siltä, että kaikki tajuvat sen, ettei polttomoottoreita voida saada riittävän puhtaiksi koskaan. Miten voitaisiinkaan, koska aina kun poltetaan moottorissa jotain, syntyy myrkyllisiä päästöjä.
Haluan lainata soveltaen Audi-johtajan lausumaa: "Kun on kerran ajanut sähköautolla, ei halua enää palata polttomoottiriautolla ajamiseen".
Yhteenveto
Ehkä loppukevennyksenä tähän sopii, että nyt kun olen tarinan kirjoittanut googlasin asiasta Suomenkielisiä lähteitä vain todetakseni, että esimerkiksi http://www.sahkoautot.fi/wiki:historia sivulla on jo valmis erinomainen historiankertomus. Suosittelen.
Keskustelu
Ei kommentteja