06.02.2016

Sähköauton latauslaitteen valinta

Osoite kopioitu

Olennainen osa sujuvaa sähköautoilua on pysäköinnin aikainen lataus.

Suurimmalla osalla tämä varmasti tapahtuu useimmiten kotona.
Sähköauton käyttäminen poikkeaakin polttomoottoriautolla ajamisesta olennaisimmin nimenomaan siinä, että se ladataan pääsääntöisesti auton ollessa yksinään johonkin pysäköitynä, kun taasen polttomoottoriautot tankataan poikkeuksetta siten, että kuljettaja matkan aikana pysähtyy tankkauksen ajaksi.

Olennaista sähköautoilussa on myös ymmärtää lataamisen nopeus tai hitaus. Kummin päin asian nyt sitten haluaakin kulloinkin ilmaista.

Rajaan tämän koskemaan Nissan Leafin latauslaitteiden valintaa.
Nissan Leafissa on autoon sisäisesti rakennettu laturi. Vakiona se on 3,3 kW, mutta lisävarustelistalta minulle ainoa merkityksellinen varuste oli 6,6 kW tehoinen laturi. .

Auton päässä Leafissa on hidaslatauksiin Type1 -liitin. Eli on tärkeää varmistua, että Leafiin tuleva pää latausjohdosta on aina Type1. (Olemassa mm. myös Type2)






Kotona lataaminen on oltava turvallista.

 

Jos käytetään normaaleita ulkotiloissa olevia pistorasioita sähköauton lataamiseen, on syytä ensin varmistaa rasian, sekä koko linjan vedon kestävyys jatkuvalla suuremmalla rasituksella. Suositeltavaa on, että joka tapauksessa sähköauton lataamisen käytetty pistoke on vedetty suoraan pääkeskukselle omalla sulakkeella ilman muita rasitteita. Suositeltavaa on käyttää vain laadukkaita sekä aina ehjiä rasioita. Tämä sama koskee yksi- ja kolmivaihesähköjä.

Auton käyttömäärä ratkaisee kotilatauslaitteen ominaisuuksista suurimman osan.

10-16A (noin 1,8kW - 3,3 kW) yksivaihevaihelataus:
Nissan Leafissa on autossa sisäinen latauslaite, joka pystyy hyödyntämään vain yhtä vaihetta. Tämä rajoittaa käytännössä schukosta ja punaisesta kolmivaihevirrasta otetavan latauksen enintään 16A tasolle.

Jos autolla ajetaan Suomalaistaloudelle tyypilliset 16 000 km vuodessa ja etenkin jos auton saa ladatua myös työpaikalla, niin riittää lataamiseen 10-16A tehot. Esimerkiksi Leafin mukana toimitetaan schukosta (se normaali ulkopistorasia) virtansa ottava 10A rajoitettu latauskaapeli. Nissan itsekin suosittelee tätä kuitenkin vain tilapäislaturiksi.

Myynnissä on myös 6-16A välillä säädettäviä schukosta virtansa ottavia latauskaapeleita. Itse valitseisin mieluummin sellaisen, jos schukosta joutuisin lataamaan.
Charge Amps Spark matkalatausjohto Arctic EV-kaupasta

Esimerkkinä latausajoista:

  • 10A kaapelilla schukosta tyhjä (esim. 3%) akku täyteen: 24 kWh (täysi akku) ja jäljellä 0,7 kWh, joten tarvitaan noin 23 kWh lataus. Latauksen kesto noin 12 tuntia.
  • Tyypilinen työmatka töistä kotiin 25 km, töistä lähdetty täydellä akulla: Sähköä kulunut matkalla 4-7 kWh (riippuen ajonpeuksista ja kelistä). Lasken että 5 kWh lisälataustarpeella akku on jälleen täysi noin 2h 45 minuutin kuluttua.
  • Itselleni tyypillinen työmatka 41 km moottoritienopeuksiakin käyttöen on kuluttaut noin 14 kWh sähköä, ja sen lataaminen kestää noin 7 tuntia 45 minuuttia. Eli kestämättömän kauan. Jäisi vähintään 1/3 tarpeellisista ajoista ajamatta.
  • 16A käyttömahdollisuus pienentää latausaikoja suoraan ampeerien kasvun suhteessa.

Mainitsen vielä tästä pistorasialataamisesta, että jos ajattelet lataavasi esimerkiksi uutta 30 kWh akulla varustettua Leafia 10A latausvirralla, niin tyhjästä täyteen kestää jo yli 15 tuntia. Kun markkinoille tulevat 60 kWh-akkukapasiteetin Bolt ja Model 3, kestääkin sitten tyhjästä täyteen lataaminen 10A virralla jo pitkästi yli vuorokauden. En näe pistorasiasta lataamista järkevänä sähkautoilijalle pidemmällä aikavälillä.

Ulkoimaisista verkkokaupoista löytyy myös punaisesta kolmivaiherasiasta virtansa ottavia vastaavia säädettäviä latausjohtoja. Nissan Leafin tapauksessa niiden hyötypotentiaali rajoittuu tilanteisiin, joissa olisi saatavilla esimerkiksi jopa 3x64A latausvirtaa. Silloin saattaa olla, että pystyisi lataamaan jopa 32A. Mutta jos autossa sattuu olemaan kolmivaihelaturi, on 3x16A latausvirta jo ratkaisevasti nopeampaa. Toivottavasti kolmivaihelaturit yleistyvät muissakin autoissa kuin Teslassa ja Suomen tuontiohjelmasta vielä puuttuvassa Renault Zoessa.

16-32A (3,3 kW - 6,6 kW) latauslaitteella yksivaihelataaminen:

Kun sähkautolla ajaa enemmän (esimerkiksi 40 000km vuodessa) tarvitaan kotiinkin nopeampaa latausta.

Koska omat ajomääräni ovat merkittävästi keskivertotaloutta suuremmalla tasolla päädyin järjestämään kotiin Plugitista KEBA KeContact P20 kiinteällä Type1 4m kaapelilla
Se on aika hinnakas laite, mutta on kyllä ollut erinomainen.

Aluksi se asennettiin ottamaan vain 16A latausvirtaa, koska talouteni pääsulakkeet ovat 3x25A. Nostin kuitenkin muutaman kuukauden käytön jälkeen latausvirran 20A tasolle. Tarve olisi saada jopa 32A, mutta se edellyttää kalliita ratkaisuja ennen kuin on mahdollista.

Laturi on käytettävyydeltään ja laadultaan ensiluokkainen. Kiinteä Type1 kaapeli lisää toistuvassa kotilatailussa käyttömukavuutta merkittävästi.  Toisaalta jatkuvasti mielessä liikkuu, olisiko sittenkin ollut pitkäaikaisempi ratkaisu Type2-rasiallinen latauslaite, koska uskon tulevaisuudessa sähköautoissa Type1:sen jäävän vähemmistöön. Merkittävin ero näissä käyttäjälle on se, että Type2 tukee myös kolmivaihelatausta. Leafiin sillä ei tosiaankaan ole merkitystä, mutta sähköautolle, jossa on kolmivaihelaturi asialla on merkitystä.

Kiinteästi seinään asennettavia latauslaitteita on tarjolla hyvin eri hintaisia, ja jo noin 500 euron panostuksella saa toimivia ratkaisuja.

Esimerkkinä latausajoista:

  • 20A  (n. 4 kW) kaapelilla schukosta tyhjä (esim. 3%) akku täyteen: 24 kWh (täysi akku) ja jäljellä 0,7 kWh, joten tarvitaan noin 23 kWh lataus. Latauksen kesto noin 5 tuntia 45min.
  • Tyypilinen työmatka töistä kotiin 25 km, töistä lähdetty täydellä akulla: Sähköä kulunut matkalla 4-7 kWh (riippuen ajonpeuksista ja kelistä). Lasken että 5 kWh lisälataustarpeella akku on jälleen täysi noin 1h 15 minuutin kuluttua.
  • Itselleni tyypillinen työmatka 41 km moottoritienopeuksiakin käyttöen on kuluttaut noin 14 kWh sähköä, ja sen lataaminen kestää noin 3,5, tuntia.
  • Huomioitavaa on että 16A schukosta tai kiinteästä laturista otettuna on tietenkin yhtä nopea lataus. 
 
Sähköautoilijat Ry on laatinut helppo latauspiste konseptin.
Siitä voi yksittäinen sähköautoilija lukea vinkkejä oman kotilaturinsakin valintaan.
Tuo ohje on kiinnitettynä Sähköautoilijat Ry:n Facebook-sivuilla ylös.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Mika
18.03.2018 12.45

Moi,

Olenko ihan hakoteillä, mutta käykö Type2 pää suoraan ns voimavirtaan eli ”punaiseen rasiaan”? Vai tarvitaanko väliin joku adapter/muuntaja?

Kiitos jo etukäteen!

Sähköautoileva motor
19.03.2018 19.58

Hei Mika,
kiitos kysymyksestä.

Löytyy ns säädettäviä matkalatureita, joissa on toinen pää punaiseen voimavirtaan virran ottoa varten ja toinen pää on Type2 (tai Type1). Näissä kaapeleissa on kaapelissa mokkulassa tai sitten auton päähän tulevassa kahvassa se tarvittava ohjauselektroniikka ja säädöt.

Jos puhutaan taasen kaapelista, jossa on molemmissa päissä Type2, niin sellainen kaapeli on tarkoitettu Type2-rasiallisiin latauslaitteisiin käytettäväksi. Niillä ei saa virtaa suoraan punaisesta työmaapistokkeesta.

Auton mukana ei tietääkseni millään merkillä tule tuota ensin mainittua, vaan sellainen pitää aina ostaa erikseen.

Mika
26.03.2018 15.06

Kiitos vastauksesta!

Kaikki sähköautoilussa on vielä uutta, ja blogistasi on todella paljon hyötyä!

Olisin myös kiitollinen jos osaisit selventää minulle seuraavaa:

Minulla on Nissan Leaf vm 2015 24kwh kapasiteetilla ja sisäärakennettu laturi on 3,3 kw. Onko siis minulle hyöytä latausnopeuden kannalta hankkia punaista kolmivaiherasiasta virtansa ottavaa latausjohtoa? Vai onko auton kyky vastaanottaa virtaa täsmälleen sama, lataanko sitten ns tavallisesta rasiasta vai "työmaa" rasiasta kotona?

Sähköautoileva motor
29.03.2018 06.42

Hei Mika,
pahoitteluni että en ehtinyt kolmeen päivään hyväksyä viestiäsi ja vastata siihen. Toivottavasti ei ole vielä myöhäistä.

Vuoden 2015Leafissa on tullut mukana 10A latauskaapeli. Se lataa pistorasiasta aavistuksen yli 2 kW:n teholla. Koska Leafissasi on 3,3 kW:n sisäinen laturi, niin se hyödyntää enintään 16A:n latausvirtaa yhdestä vaiheesta.

Tuohon löytyy säädettävällä latausvirralla varustettuja latauskaapeleita normaalista pistorasiastakin virtansa ottavina malleina. Itse en kuitenkaan suositteleisi ottamaan pistorasiasta yli 10A, koska riskit ylikuumenemiseen kasvavat ihan realistisesti.

Siksi itse ostaisin joko punaisesta voimavirtapistorasiasta tai sinisestä CEE-rasiasta virtansa ottavan säädettävän matkalaturin. Tai vaihtoehtoisesti kiinteästi asennettavan latauslaitteen. Ehkä kuitenkin 16A, eli 3,3 kW:n lataustarpeeseen tuollainen kaapeli olisi oma valintani.

Onhan se 10A -> 16A jo ihan merkittävä latausnopeuden nosto. 10A kaapelilla tyhjästä täyteen yli 10h ja 16A vähän alle 6,5h.

Janne Rahunen
03.04.2018 22.35

Hei, onko 3x25 sulakkeet kestäneet hyvin 20A latauslaitteen asetusta?

Janne R

Sähköautoileva motor
03.04.2018 23.13

Hei Janne,
kiitos viestistäsi ja kysymyksestäsi.

Ovat 3x25A pääsulakkeet riittäneet. Tämän taustalla tosin on pari seikkaa. Ensinnäkin talossani on puukiuas ja maalämpö. Nämä vähentävät talouden sähkönkulutusta ja etenkin piikkejä aika paljon. Toisekseen kun asennutin latauslaitteen, teetin samalla kuormien siirtoja siten, että yhdeltä vaiheelta poistettiin kuormia aika paljon.

Aivan alussa jostain syystä kaksi kertaa tuon vaiheen pääsulake paloi kahdesti. Sen jälkeen ei kertaakaan.

JAnne Rahunen
04.04.2018 10.03

Vielä yksi kysymys tuohon ko. laitteeseen liittyen? Kaapeli on aika paksu, miten kylmällä kelillä talvikäyttö on sujunut? Jäykistyykö liiaksi?

Sähköautoleva motor
04.04.2018 20.23

Hei Janne,
Tuo kotilatauslaitteenani toimiva KEBA on erittäin laadukas ja kyllä senkin kaapeli kovimmilla pakkasilla toki kangistuu, mutta ei siitä mitään ongelmaa ole koskaan ollut. Ei jäykisty alkuunkaan samalla tavalla, mihin on tottunut vihreissä Defan lohkolämppärikaapeleissa.

Sähköautoileva motor
04.04.2018 20.29

Hei Janne vielä,
aiheeseen liittyen tilasin just tuollaisen punaiseasta kolmivaihepistokkeesta virtansa ottavan säädettävän matkalatauskaapelin. Kirjoittelen siitä sitten tarinaa kunhan saan kokemuksia.
https://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Products/35324

Janne Rahunen
05.04.2018 10.43

Kun olet alan kehitystä seuraillut, niin onko type2 sellainen standardi, joka säilyy pidempään? Eli pitäisikö pitkäaikaisen latauslaitteen valinnassa kiinnittää huomiota siihen, onko malli irtokaapelilla vai kiinteällä?

Sähköautoileva Motor
05.04.2018 13.16

Moro Janne,
Oma arvioni on, että Type2 on Euroopassa vahvistuva. Uusin Leafkin tulee Eurooppaan Type2:sella, vaikka Japanissa onkin edelleen Type1.

En itse enää ostaisi kovin kallista latauslaitetta kiinteällä Type1-kaapelilla varustettua, jos autoni olisi esim. 24/30 kWh Leaf. Edullisemmasta päästä saattaisi vielä mennä. Arvokkaamman latauslaitteen ostaisin siinä tapauksessa varmaan Type2-rasiamallisena ja ostaisin yhden ylimääräisen Type2-Type1-kaapelin, joka saisi olla siinä aina kiinni.

SR
29.05.2018 22.40

Moi ja jälleen kerran kiitos tästä sitesta!

Tuli tässä itsekin hommailtua vm-15 Leaf 6,6kW laturilla. Kotona on tullut latailtua vakkari EVSE-kaapelilla ja kauppakeskuksissa jne. Type1-Type2 kaapelilla. Mutta sitten itse aiheeseen:

Olen miettinyt miten saisin kotilatauksesta nopeampaa. Vaihtoehdoiksi on noussut ajatuksiini vakio EVSEÄ tehokkaampi schuko-laturi TAI 3-vaihe (16A) voimavirtapistokkeesta lataaminen Type1-16A kaapelilla TAI sitten kotilatausasema. Onkohan muuten noita edellä mainitsemiani kaapeleita edes olemassa (ja missä jos on)?

Tämän lisäksi kiinnostaa tietää mikä on kotilatauksen maksimi latausteho (okt, 3x25 sulakkeet) Leafille? Ja millä yo. ratkaisulla tämän saisi aikaiseksi? Ja onko niin, että 6,6kW Leaf osaa hyödyntää vain yhtä vaihetta (onko maksimi tällöin 16A kohdalla n. 3,6kW)?

Kysymykset ovat varmasti simppeleitä, mutta yritän päästä tässä jyvälle aiheesta ja mitä kannattaisi tehdä kotilataamisen nopeuttamisen osalta mahd. kustannustehokkaasti.

Kiitokset!

Söhköautoileva motor
30.05.2018 06.58

Moi SR,
kiitos viestistäsi ja onnea uudelle autohankinnalle.

Hommasin itsekin jokin aika sitten Electric Ratio 3-vaihe latauskaapelin Suomesta Arctic EV -verkkokaupasta, mutta harmillisesti heillä on Type1:sellä vain 10A asti näitä matkalatausjohtoja.
http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/esittelyssa-ratio-electric-16a(11kw)-3-vaihe-matkalatausjohto

Tampereelaisesta Autotalo Ampeerista kannattaisi kysyä myös. Heillä ainakin on ollut myös suko - Type1 säädettäviä kaapeleita 6-16A edullisesti tarjolla.

Useammatkin ovat näitä sitten tilailleet ulkomaisista verkkokaupoista.

Eli tuollainen säädettävä matkalatauskaapeli jo nopeuttaa myös huomattavasti lataamista ja sitä voi monet pitää ikäänkuin kiinteänä latauslaitteenä pääsääntöisesti ja sitten kun on tarve lähteä vaikka mökille, niin nappaa sen peräkonttiin.

Turvallisuus on kuitenkin itselle erittäin tärkeä asia näissä. Ehdottomasti pitää huomioida, että normaalista sukosta ei saa ottaa suosituksen mukaan pitkään yli 8A. Siksi on hyvä vaihtaa rasia ns super-sukoon ja itse mittauttaisin koko kaapeloinnin pääkeskukselle asti, ennen kuin alkaisin käyttämään 16A latausvirtaa. Nimittäin ylikuumenemisriskien kanssa en lähtisi leikkimään.

Siksi oma valintani ja suositukseni on kuitenkin teettää pääkeskukselta suora veto oman sulakkeen takaa latauslaitteelle. Olipa se sitten matkalatauskaapeli tai kiinteästi asennettu latausaite.

Tuollaisella yllä olevassa blogitarinassa olevalla KEBAlla olen lataillut noin 120 tkm ajojen kotilataukset ja en voisi enempää tyytyväinen olla. Olen tosiaan säätänyt sen antamaan 20A latausvirtaa yhdestä vaiheesta ja sähkäri samalla kun tuota asensi, kevensi ko vaiheen kuormia hiukan, joten se on toiminut. Ja talossani on 3x25A pääsulakkeet.

Tuo 20A on jo merkittävästi nopeampi lataus. Näitä kiinteitä latausboksejakin saa hyvin eri hintaisia. Nyt justiinsa oli yksi erittäin mielenkiintoinen pian markkinoille tuleva uutuus, josta tulen lähiaikoina kirjoittamaan blogiinikin.

Echargie aloittaa valmistamaan aivan uudenlaista kokonaisuutta. Siihen kuuluu heidän myymä latauslaite ja mobiilisovellus. Väitti kysyessäni, että latauslaite olisi jopa alle 500 euron hintaluokkaan ehkä mahtumassa. Tuohon sitten kuuluu nimenomaan sellainen uusi ominaisuus, että tuon applikaation kautta voi myydä latausta jollekin toisellekin ja saada siitä jopa korvauksen tuon verkoston kautta.

Eli vaihtoehtoja on todella paljon ja minusta pieni panostus latausnopeuteen sekä helppouteen kiinteällä kaapelilla varustetun latauslaitteen muodossa on kyllä palkitsevaa.

Ei pidä paikkaansa
01.08.2018 10.43

Nissan Leafissa on autoon sisäisesti rakennettu laturi. Vakiona se on 3,3 kW, mutta lisävarustelistalta minulle ainoa merkityksellinen varuste oli 6,6 kW tehoinen laturi. Uudessa 30kWh-akullisessa Leafissa on aina tuo suurempitehoinen laturi.

-- juuri meinasin tämän tiedon perusteella tuhlata 20 000e

Sähköautoileva motor
01.08.2018 23.30

Hyvä nimimerkki EI PIDÄ PAIKKAANSA
Kiitos kommentistasi, onneksi et tehnyt huonoja kauppoja.
Olikohan kyseessä käytettynä maahantuotu autoyksilö?
Joka tapauksessa kiitos huomautukseasta, lisään ko blogitarinaan huomautuksen tuostakin mahdollisuudesta.

Immo Niemi
20.12.2019 19.34

Hei,tämä tulee hieman vanhaan lankaan, mutta tosimielenkinntoista juttua täältä on löytynyt!
Mutta asiaan, Kona 64 kWh ja ABL Sursum laturi 11kW ei anna autolle kuin 3,5 kWh.Nyt kuitenkin sähköyhtiö ei halua asentaa 32 A lähtöä,jolla saisi 6-6,5 KWh ulos.
Eikö 3x16 A vie enemmän virtaa kuin yksivaihde 32A, vai olenko väärässä, oikaiskaa please.

Sähköautoileva motoristi
20.12.2019 22.01

Moi Immo Niemi,
Kiitos viestistä.
3*16A antaa 11 kW:n lataustehon.
1*32A antaa 6,6 kW:n lataustehon.
En osaa taloyhtiön näkökulmasta arvioida pääkeskuksen pääsulakkein kestoa. Omassa omakotitalossa niille tyypilliset 3*25A pääsulakkeet ja niistä kestäisi ottaa 3*16A, mutta ei tietenkään 1*32A.

Taloyhtiössä tosiaan varmastikin isommat pääsulakkeet, joten saattaisi kestää myös 32A yhdeltä vaiheelta, mutta miten muut kuormat jakautuu?

Sitten on sellainen, että minkävahvuisella vedolla sähköt on vedetty rasialle? Ei kovinkaan välttämättä kestä johdot 32A-kuormaa.

Immo Niemi
21.12.2019 15.27

Hei, tosi paljon kiitoksia, eikö tuosta vahvisteta omaa näkemyksiäni että tuo 6,5 kWh on vähemmän kuin 11 kWh. Ongelma on että mainitsin uuden kytkennän vaativan adapterin siitä 32A sta 16A josta kaapeli ABL Sursumiin. Tämä ei kuulemma ole laillista, vaikka kuorma tosiaan ei olisi kovin suuri. Kyseessä kesämökki ja sähkökeskus ulkona.

Immo Niemi
22.12.2019 22.26

Niin sen verran vielä että jos ottaa siitä 32A sta joka muutetaan 16A johtoon heti siitä sähkökeskuksessa ja edelleen ABL Sursumiin ja auto ottaa siitä vain yhden vaiheen, niin missä tulee se johtojen kuormitus kyseeseen.

Sähköautoileva motoristi
23.12.2019 14.34

Moi Immo,
Siis, jos sähköasentaja tekee sähkökaapista asianmukaisen lähden 3x16A, tai 1x16A Summumille, niin silloin mun ymmärryksen mukaan kaikki on turvallisuuden ja sähköasennusten mukaan sähkömies tehnyt oikein?

Mutta jos aavistan mitä Summum-mallia tarkoitat, niin sinne kun viedään 16A, olkoon sitten vaikka 1x16A tai 3x16A, niin yksivaiheisella AC-laturilla varustetut autot ottavat sitä vain 1x16A, eli ulos saa vain 3,2 kW:n lataustehoa.

Eikä minun amatöörisähköoppini näe tuossa mitään väärää. 3,2 kW:n AC-lataus koti/mökkioloissa on myös erittäin hyvä ja useimmille riittävän ripeä.

Immo Niemi
24.12.2019 11.13

Hei,olen ilmeisesti huonosti esittänyt asiani.
Siis tarkoitus oli päivittää sähkökaappi 32 A antavaksi.Mutta sähkömies sanoi että vaikka vikavirtasuojatun adapterin 32-16A kytkee suoraan siihen 32A lähtöön,se ei ole laillista.
Mutta jos ajattelee järjellä ja yksivaihde 32A sta antaa noin 6 kW. Mikä siinä kuumenee?Jos Sursum laturi on kolmivaihde 16A kytketty, johdot on sen mukaiset.

Immo
29.12.2019 15.08

Hei, oletko tuupertunut Joulun viettoon, anteeksi vain häiriö, mutta mietin tässä pyhinä että tuo 20A voisi olla myös jo aika hyvä, sillä Hesasta Tampereelle vie n.38 kW ja omalla laturilla se veisi yli 15 hja tuolla 20A lla alle 10 h, mutta mutta kyllä olisi parempi vielä jos saisi sen 6 kW siitä yksivaihe 32 A sta

Sähköautoileva motor
30.12.2019 08.09

Moi Immo,
joo hengissä selvitty tästäkin joulusta :-)

Kun pääsulakkeet päivittää 32A, niin siitä kyllä riittää vähän joutuisampaankin auton lataamiseen. Tuohon laillisuuteen en tosiaan osaa sanoa mitään, kun olen amatööri-sähköautoilija, enkä omaa minkääntasoista sähkötutkintoa.

Mutta mun maallikkonäkemys on, että siis tuo latauslaite ei itseasiassa edes ota sieltä kuin 1X16A, joten ei pitäisi olla mikään merkittävä rasite.

20A, jota itse käytän kotona silloin kun tarvitsen nopeampaa latausta, on tosiaan 4,6 kW:n tehoista latausta ja on huomattavasti joutuisampaa kuin esim katoksessani oleva 8A.

Immo
30.12.2019 19.41

Tästä nyt tulee oikein jatkoromaani,toivottavasti muutkin löytävät apua!
Mutta vielä on epäselvyyttä kaapelin paksuudesta tuossa 20 A tapauksessa. Type 2 johtohan on tyypätty 32A kestäväksi että siitä se ei jää kiinni.

Sähköauto tulossa
27.03.2020 07.33

Hei

Itselle on tulossa Seat Mii sähköauto ja nyt kiinnostaisi tietää miten valitsisin juuri oikean latauslaitteen autolle? Kotilataulaitteita tulee kovaa tahtia markkinoille ja näistä alkaa olla vaikeaa valita oikeaa ja parasta juuri omalle autolle. Itse asun omakotitalossa ja autotallista löytyy myös 16A voimavirta pistoke.

Sähköautoileva mitoristi
27.03.2020 08.15

Moi nimin Sähköauto tulossa.

Itse lähtisin ensin liikenteeseen ihan sillä auton mukana tulevalla latauslaapelilla. Se riittää tyypillisesti noin 100 km ajoihin 10h yölatauksen jälkeen.

Sitten kun vähän saa omakohtaista kokemusta todellisesta omasta käytöstä, niin katsoisin omaan käyttöön sopivinta ratkaisua. Koska sinulla tulee jo voimavirta, niin yksi hyvä vaihtoehto on joku kolmivaihevirrasta sähkönsä ottava matkalatauskaapeli. Sitä voi normioloissa pitää ”kiinteänä latauslaitteena” kotona, mutta kun lähtee vähän pidemmälle niin voi napata peräkonttiin ja saa tehokasta AC-latausta mistä vain voimavirtarasiasta.

Sähköautoileva motoristi
27.03.2020 08.21

Vielä:
Esim tuo on ihan hyvä ollut käytössä. Vähän kömpelön iso ja painava mötikkä tosin, mutta jos käyttö pääosin kiiinteää, niin ei sekään haittaa.

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/esittelyssa-ratio-electric-16a(11kw)-3-vaihe-matkalatausjohto

Sähköautoileva motoristi
27.03.2020 08.24

Ja vielä kerran:
Esim tuolla on hyviä vaihtoehtoja
https://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.mobile/?ObjectPath=/Shops/2015010202

Sähköauto tulossa
27.03.2020 13.16

Miksihän joissakin sähköautoissa ei suositella shukon kautta latausta? Haluaisin tosiaan kotilatauslaitteen joka olisi kumminkin tarvittaessa nopeampi lataaja. Shuko latauksella aukun täyteen lataaminen kestää aika kauan.

Sähköautoileva motoristi
27.03.2020 13.40

Moro,
Silloin minä lähtisin liikkeelle jostain tuollaisesta edullisemman pään latauslaitteesta, joka ottaa siitä kolmivaiherasiasta virtansa.

https://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Products/AC11B

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (31) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (246) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb