11.11.2017
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Sähköautoilu sai keskiviikkona 8.11. merkittävän parannuksen, kun Tampereelta vihdoin avautui pikalatausverkoston kattava sähköautotie Jyväskylään. Teboil Patalahdelle avattiin silloin ensimminen pikalaturi tällä välillä.
Ajan itse lähes viikoittain tätä Tampere - Jyväskylä väliä vuoden 2015 mallia olevalla Nissan Leafillani, jossa on 24 kWh akku. Tähän asti tuo matka on ollut mahdollista vain Jämsän Neste Jämsänportissa olevan Type2-latauslaitteen avulla. Talven pakkaskeleillä lataustauko on venähtänyt helposti parin tunninkin mittaiseksi. Vaikka elämän asenteeni onkin "kannattaa nauttia matkasta, koska perillä ei aina ole yhtään sen kivempaa", niin kyllä noin pitkä matka-ajan kasvu on usein myös sujuvan siirtymisen este.
Koeajo Nissan Leaf 24 kWh sähköautolla Tampereelta Jyväskylään 10.11.2017
Lähdin perjantaina töistä suoraan täydellä akulla taittamaan 154 km matkaani kohti Jyväskylää. Keli oli mitä mainioin sähköautoiluun, eli kuiva ja noin +3..+4 ºC lämmintä. Leafini akku on edelleen yli 100 000 km ajettunakin 100% uuden veroisessa kunnossa, joten sinne oli varastoitunut 21,9 kWh energiaa. Tuo on hyvin tyypillinen uuden 24 kWh Leafin akusta ulos antama energiamäärä.
Jo lähtiessä oli selvää, että pieniakkuisella Leafillani ei pääse perille Jyväskylään ilman välilatausta. Tällä kertaa ei kuitenkaan mitään huolta tai ennakoimisen tarvetta ollut, koska Jämsään Patalahden Teboilille on vihdoin avattu reitille ensimmäinen pikalatauspiste. Patalahden Teboilille on Tampereella olevalta työpaikaltani matkaa 99 km ja sen Leafini menee näin hyvällä kelillä aivan normaaleita maantieajonopeuksia käyttäen ja silti voi pitää normaalin lämpötilan autossa sisällä.
Työpaikan päässä valitsin hieman pidemmän reitin, joten matkaa kertyi todellisuudessa 102 km ja sähköä kului tuolla välillä 15,4 kWh, joten perillä akussa oli 6,5 kWh, eli noin 29%. Tuolla varauksella ei olisi tietenkään ajanut perille Jyväskylään. Siis auto saamaan CHAdeMOsta DC-pikalatausta.
Teboililla on Fortum Charge&Driven pikalatauslaite, jossa on CCS ja CHAdeMO latausmahdollisuudet. Lisäksi on tarjolla kahdesta Type2-rasiasta 3x32A -tehoista AC-latausta. Joten käytännössä kaikki sähköautot hyötyvät tästä latauspisteestä. Fortumin latauslaitteet voi aktivoida RFID-avaimenperällä, internetsivuston kautta tai SMS-viestillä. Tällä ensimmäisellä kokeilukerralla en saanut aktivoitua kuin SMS-viestillä, mutta vika on ilman muuta vain tilapäinen häiriö ja raportoin sen jo palvelun tarjoajalle.
Pikalataaminen on nopeaa etenkin vajaaseen ja ajolämpöiseen akkuun ja Leafini nautti 42,7 kW:n tehoisesta latauksesta. Lataus hidastuu akun täyttyessä ja etenkin tässä 24 kWh Leafissa tuo vaikutus korostuu. Fortum Charge&Drive latauspisteet on täälläkin hinnoiteltu aikaperusteisesti. Pikalataaminen Patiksella maksaa 20 senttiä minuutilta ja AC-lataaminen neljä senttiä minuutilta. Joten turhan täyteen ei kannata akkua ladata, koska siinä kuluu vain turhaan aikaa sekä rahaa.
Minulla oli vielä 59 km matkaa jäljellä perille, joten arvioin tarvitsevani noin 6 kWh lisää energiaa, ja silloin jäisi vielä runsaasti virtaa jäljelle. Latasin siis vain noin 56% tasolle asti akun. Aikaa tuohon 6 kWh:n energiamäärän lataamiseen kuluu noin 9 minuuttia aikaa ja hinnaksi muodostuu hieman alle 2 euroa.
Loppumatka meneekin sitten aivan normaalin liikennevirran mukana ja autossa täydet mukavuuslämmöt päällä.
Yhteenveto koeajosta Tampereelta Jyväskylään, kun pikalatausverkosto on saatu kattamaan tämänkin välin: Edes 24 kWh Leafilla tuossa matkassa ei ole enää mitään erityisiä ponnisteluita tai aikaa vieviä lataustaukoja. Pikalatauksen hinnallakaan ei ole mitään käytännön merkitystä.
Leaf 24 kWh on varmasti pienimmän toimintamatkan sähköauto, jolla matka-ajoa kannattaa edes yrittää ja tämäkin jo edellyttää melkoista sähköautoharrastuneisuutta. Tarkennan vielä, että esimerkiksi 30 kWh Leaf, i3 94Ah, Zoe 40, Ioniq Electric menevät tässä kelissä heittämällä tuon välimatkan ilman välilatauksia. Niillekin kuitenkin voi tulla välilatauksen tarvetta tälläkin välillä erilaisista syistä. Kova pakkanen edellyttää jo esim. 30 kWh Leafille yhden välilatauksen. Myös oma seuraava sähkaöutoni, eli Nissan Leaf 40 kWh menee tuon matkan hyvissä olosuhteissa jopa edes takaisin ilman välilatauksia. Silti varmasti tulee tarpeita käyttää reitillä myös pikalatausta.
Paluumatka Jyväskylästä Tampereelle
Paluumatka Jyväskylästä Tampereelle tällä yhdellä pikalatauspisteellä aiheuttaisi edelleen 24 kWh Leafille aika runsasta lisäaikaa laturilla ja pikalataaminen tulisi melko kalliiksi. Tämä johtuu siitä, että Jämsän Patalahdelta on vielä noin 100 km matkaa Tampereelle, ja pieni akkuiseen Leafiin tarvitaan lähes täysi varaus perille päästäkseen. Leafin 24 kWh-mallissa pikalataamisen hidastuminen korostuu uudempia sähköautoja enemmän, koska se alkaa hidastella viimeistään 65% varaustason kohdalla.
Onneksi huomasin ABC Oritupaa lähestyessäni aseman eteläpäädyssä jotain hienoa sähköautoilijan näkökulmasta. Sinne pihalle oli ilmestynyt myös Fortum Charge&Driven pikalatausasema! Vielä siinä ei ollut sähköjä kytketty, mutta epäilemättä pian ensi viikon alussa sekin on käytössä.
Jatkossa siis tuo paluumatka toimii täysin käänteisesti ja yhtä jouheasti, kuin Tampereelta Jyväskylään päin. Silloin vain matkan ainoa pikalatauspaikka on Orituvalla.
Kiitos Fortum Charge&Drive
Kiitos Fortum Charge&Drivelle hienosta panostuksesta sähköautoiluun Suomessakin. Eikä Fortum Charge&Drive ole todellakaan mikään kasvoton organisaatio, jossa asiat tapahtuisivat itsestään. Tekemisten takana on aina upeita ihmisiä. Heistä pari vaikuttaa aktiivisesti ja taitavasti myös sähköautoilijoiden sosiaalisen median kanavissa, kuten Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä.
Sähköautoileva Motoristi kiittää suuresti iloiten sähköautotien avaamisesta Tampere - Jyväskylä -välille. Kiitos.
Keskustelu
Kiitos jutusta. Hehkutukselle on varmasti aiheensa, mutta semmoisen ison miinuksen Fortumlle annan, että pikalatausyhteensopimattoman pluginhybridin lataamiselle tulee helposti hintaa tuplasti se, mitä bensalla ajaminen maksaa. Usein type-2 töpseli on kuitenkin aivan tyhjänä. Miksei Fortum myisi kilowattituntihinnalla kuten moni muukin? Toki pieni minuuttihintamekanismi estämään suoranaista pysäköinnistä. Jokainen tietysti rakentaa bisneksensä parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta päätellen autiosita latausasemista uskoisin käyttöasteen nousevan huomattavasti.
Hei AA70
olen kyllä täysin samaa mieltä kanssasi, että olisi oltava tarjolla enemmän myös kWh-hinnoiteltua AC-latausta. Itsekin latasin juuri perjantaina päivän työkeikan aikana Vantaankosken liityntäparkissa 15 senttiä/kWh ja tämä on juuri oikea tapa esimerkiksi näihinkin paikkoihin. Tuo paikka oli Virtapisteen operoima.
Toivottavasti Fortum tosiaan lisäisi kWh-hinnoiteltuja AC-latauspaikkoja.