19.02.2021
#evwintertour2021: Sähköpakettiautoilua EU:n pohjoisimmassa paikassa
Ajoin sähköpakettiauto Peugeot e-Expert 75 kWh:lla Kangasalta Utsjoelle ja aina Nuorgamiin asti osana #evwintertour2021 -tapahtumaa. Voit lukea menomatkan tarinan tämän linkin takaa. Tähän blogikirjoitukseen kirjoitan omaa kokemustani matkan perilläoloajasta ja sähköpakettiautosta pohjoisen oloissa.
Sähköpakettiauton voi ladata vaikka rakennustyömaan työmaakeskuksesta
Saavuin perille Usjoella sijaitsevaan Village Valle -majoitukseemme esimmäisenä kuudesta sähköautostamma ja varhain aamulla 4.2.2021. Muut autot seurasivat pian perässä perille. Pohjoisten ihmisten ystävällisyyteen ja palveluhalukkuuteen liittyen sain sähköpakettiauton aamun tunteina saamaan voimavirtapistorasiasta 11 kW:n latausta läheisen rakennustyömaan työmaakeskuksesta.
Totesinkin, että sähköpakettiauto on mitä erinomaisin työkalu myös rakennustyömailla töitä tekeville, jotka voivat vaikuttaa siihen, että saavat ottaa työpäivän aikana lataukseen sähköä työmaakeskuksesta. Itse otin nyt 3x16A, eli 11 kW:n lataustehoa työmaalta, jossa olisi ollut vähintään 3x35A kapasiteettia käytettävissä. Tarvittaessa esimerkiksi nyt käyttämälläni latauskaapelilla olisin voinut pudottaa latausvirran esimerkiksi 3x6A tasolle, jos työmaan muu kuorma vaatisi sitä. Sekin olisi tarkoittanut noin 4 kW:n lataustehoa, jolla 8 tunnin työpäivän aikana olisi saanut noin 100 km matkan verran lisälatausta.
EU:n pohjoisimpaan kohtaan sähköpakettiautolla
5.2.2021 hetken huilattuani pitkän tulomatkan jälkeen ja lounaan syötyäni päätin lähteä käymään sähköpakulla kahden muun henkilön kanssa EU:n pohjoisimmassa pisteessä ennen saunomista ja illallista Nuorgamissa. Kello 14.15 e-Expert oli ehtinyt joitain tunteja latautua työmaapistokkeen kolmivaihevirralla ja akku oli noin 65% täynnä ja toimintamatka-arvio oli 134 km.
Matkaa Utsjoen majoituksesta oli 49 kilometriä ja pysähdyimme matkan varrella ottamaan muutamia kuvia maisemista sekä ajoneuvosta kun aurinko jo teki laskuaan horisonttiin pohjoisen talvessa. e-Experitssä matkustaa kaksi kookkaampaakin aikuista mukavan tilavasti ja ryhdikkäästi, mutta kolmas aikuinen matkustaja tuo ahtauden tunnetta kahdelle oikeanpuoleiselle. Toki me sovimme sujuvasti kyytiin.
EU:n ja Suomen pohjoisin piste sijaitsee Nuorgamissa Norjan rajavyöhykkeellä. Itse merkkipaalu on varsin huomaamaton kivi, mutta siitä löytyy messinkinen kyltti josta asia ilmenee. Arvelen, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun Suomessa tieliikennekäyttöön rekisteröity sähköpakettiauto kävi EU:n pohjoisimmassa kohdassa.
Merkkipaalulta palatessa jouduimme pysähtymään vielä Suomen puolen rajavalvontapisteen punaisiin valoihin. Pian valvontakopista tuli ystävällinen mies ja totesi: "no tottahan sitä pittää pysähtyä kun on punainen valo". Rupattelimme hetken rajavalvojan kanssa mukavia ja totesimme rajan nyt olevan pandemian aiheuttaman sulun takia kovin hiljaisen normaaliaikaan verrattuna.
Type2-lataus EU:n pohjoisimmassa latauspaikassa
Todettuamme EU:n ja Suomen pohjoisimman kohdan sähköpakettiautolla saavutetuksi suuntasimme iltamme saunomis- ja illallispaikkaan, jossa olisi mahdollisuus paljuillakin. Jätin pakettiauton kivenheiton päähän kohteestamme saamaan Recharge Infran EU:n pohjoisimmasta Type-latauspaikasta 11 kW:n latausta illallistamisemme ajaksi ja kävelimme kohteeseen muutaman minuutin matkan.
Kyllä, täällä pohjoisimmassakin kolkassa on sähköautoille julkisia latauspisteitä, joskin Suomen puolella vielä turhan vähän, mutta uskon niiden määrän kasvavan hyvällä vauhdilla lähivuosina.
Illallisen jälkeen ajoin auton majoituspaikkamme isännän osoittamaan kolmivaihelataukseen saamaan jälleen kerran täyttä 11 kW:n AC-lataustehoaan. Näitä alle 200 kilometrin päiväreissuja sähköpakettiautolla heittää pohjoisen talvessakin kivuttomasti, ettenkin kun kohteissa on saatavissa vähintän 3-vaihesähköä.
Ivaloon White Hell -rata-ajelusta nauttimaan
6.2.2021 varhain aamulla, eli kello 5.46 starttasin sähköpakulla kohti Ivaloa. Olin jälleen tienauraajana ja tiedustelijana muille sähköautoillemme. Lähtiessä auton mittaristo näytti 100% varaustasoa ja 312 km toimintamatkaa.
Etumatkan ottamiselle oli kuitenkin perusteensa, koska siirtymä majoituksestamme kohteeseemme, eli huikeaan Nokian renkaiden testirata-alueeseen, White Hell -nimiseen paikkaan oli noin 200 kilometriä. Olimme sopineet alueellisen Ylen toimituksen tapaamisen Ivalon ST1-asemalla, jotta he saisivat tehtyä sähköautoilusta juttua kanaviinsa. Tiesin, että sähköpakettiautolla tuo siirtymä ei sujuisi ilman välilatausta normaaleita ajonopeuksia ja lämmitysmukavuuksia käyttäen, joten huomioin Inarissa hotellilla olevalle Type2-latauspaikalle tarvittavan latausajan matka-ajassani.
Saavuin 129 kilometriä ajettuani Inarissa hotellin pihaan kello 7.27 ja laitoin auton saamaan jälleen latausta Type2-latauslaitteesta 11 kW:n teholla. Saapuessani auton akku oli noin 45% varaustasolla ja toimintamatka-arvio oli 64 km, joten lataus tuli tarpeeseeen, jotta varaukseen jäisi mukava varmuusvara.
Otin muutaman kuvan ja menin nauttimaan aamukahvia hotellin kahvilaan. Kahvin jälkeen odottelin muun seurueen saavan minut kiinni, vaikka lataustasoni olisi riittänyt jo aikaisemmin matkan jatkamiseen, koska halusin tehdä ohiajovideot autoistamme. Lähdin muiden autojen perään ajamaan kohtaamispistettämme kohti.
Ivalon ST1:llä olikin peräti seitsemän sähköuton letka koolla. Tuskin on aiemmin vastaavaa nähty. Ajoimme Ylen kuvauksia varten letkassa keskustassa pienen lenkin ja siitä muutaman kymmenen kilometrin siirtymän kohteeseemme, eli White Hell -alueelle.
Sähköautot jääradalla
Testiradalla kokeilimme erilaisten sähköautojen ominaisuuksia turvallisesti liukkaalla radalla ajaen. Jälleen omakohtainen arvioni on, että nelivetoiset sähköautot ovat jääradalla erittäin hauskoja.
Pääsin kokeilemaan Teslaa uusilla Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarenkailla ja niiden pito oli kyllä vannoutuneelle kitkarengasmiehellekin vakuuttava. Model 3 LR (ei Performance) antaa kuljettajalle mukavasti mahdollisuuksia ajaa pienessä luistossa pitkiäkin mutkia, kunhan huolehtii, ettei luisto mene liian suureksi myöskään auton mielestä. Vetopito mutkien jälkeen oli todella vakuuttava ja ohjautuvuus pidon puolella, luidon rajalla sekä sivuluistossa oli koko ajan täysin ennakoitavissa ja hallittavissa.
Ajoin kokeeksi liukkailla lumiteillä myös Porsche Taycan 4S -sähköautoa ja kyllä saksalaisen työn jälki ja ajettavuus tekivät erittäin suuren vaikutuksen. Porschea on myös erittäin helppo ajaa ja vedättää myös pienessä luistossa lumisella tiellä. En kuitenkaan uskaltanut edes yrittää näin kalliin auton rajojen reunoja, vaan keskityin pääosin hieman rauhallisempaan ja autoa kunnioittavampaa ajotyyliin. Porscheen saa myös äänitehosteet, jotka ehkä antavat säväreitä joillekin, mutta itseäni ääni alkoi aika pian ärsyttämään.
Takavaetoisista VW ID.3 on myös melko hauska, joskin nelivetoisia tuntuvasti hitaampi radalla. Ehkä hiukan yllättäen ID.3:n saa varomattomalla tai taitamattomalla ajolla liukkaalla radalla spinnamaan näyttävästi. Etuvetoiset olivat liukkaalla jääradalla jälleen oikeastaan tylsän hitaita. Vetopito ei riitä tiiviillä radalla ajaessa saamaan suorilla riittävää vauhtia mutkiin ja toisaalta ajo on herkästi kovin puskevaa.
Kempower liikuteltava DC-laturi
Minulla oli ollut muun tavaran lisäksi sähköpakettiauton kyydissä rahtina aina Lahdesta ja Kangasalan kodin kautta Utsjoelle, Nuorgamiin sekä nyt Ivaloon asti myös Kempowerin liikuteltava 40 kW:n lataustehoon pystyvä DC-latauslaite. Kyseessä on todella nopeasti käyttöönotettava Suomalaisen yrityksen kehittämä ja valmistama pikalaturi.
Sen verran laitteella on painoa, ettemme edes yrittäneet sitä kyytiin tai pois kyydistä ilman ajoramppeja, mutta parin-kolmen henkilön voimin liikuttelu kävi vaivatta myös pehmeässä lumessa. Kytkentähän on helppoa, voimavirtakaapeli vain kiinni, laite käyntiin ja DC-lataus päälle.
Näille laitteille on todella helppo povata isoakin kansainvälistä markkinaa. Sähköautojen nopeasti yleistyessä erilaiset yleisötilaisuudet tulevat lisääntymään ja niihin tapahtumien järjestäjät tulevat haluamaan tarjota mahdollisuutta pikalataamiseen. Jos paikalla vain on esimerkiksi 3x63A voimavirtaa, niin silloin on tarjolla myös 40 kW:n tehoista pikalatausta.
Walle latauslaitteiden asennusta Valle Villageen
7.2.2021 majoituspaikkamme isäntä ja Wallelatureiden Tomi asentelivat Village Vallen hotellirakennuksen päätyyn Walle-latauslaitteita. Otin tuohon projektiin osaa videokuvaajana, editoijana ja videon julkaisijana.
Walle-latauslaitteet ovat laadukkaita kotimaisen työn avainlipputuotteita. Nämä kyseiset latauslaitteet asennetaan myöhemmin sähkömiehen toimesta kiinteään verkkoasennukseen, mutta laitteista on olemassa myös voimavirtapistorasiaan pika-asennettavat versiot.
Walle-latauslaitteesta voi fyysisestä kytkimestä valita 3x8A tai 3x16A latausvirran käytettäväksi. Laitteessa on sisäänrakennettuna asianmukaiset turvavarustelut, kuten B-vikavirta.
Paikallisille sähköautokoeajoja ja tunturiin ajo
7.2.2021 kävimme myös Nuorgamissa paikallisen rautakauppiaan kahville kutsumana. Häntä kiinnosti koeajaa Teslaa. Paikalle kokoontui myös muutamia muita paikallisia herroja, jotka kävivät vuorotellen koeajamassa Teslaa ja e-Niroa, joka oli tuolloin mukana matkassamme. Kovasti vakuuttuneita koeajajat olivat sähköauton voimavaroista ja käyttäytymisestä, mutta ymmärrettävästi pohjoisen pitkät siirtymät askarruttivat. Yksikin poroisäntä pohti, että toimintamatka pitäisi olla kauppakassilla sellainen, että akku riittäisi myös talvella ajamaan Rovaniemelle ostoksille ja tuo matka on noin 500 kilometriä. Kyllähän tuon jo ajaa pisimpien toimintamatkojen Tesloilla.
Tunturin huipulla sää vaihteli todella nopeasti, mutta pysyvä tila tälläkin kertaa oli voimakas tuuli. Onneksi lumipyryssä tuli sen verran taukoa, että saimme muutamia kivoja kuviakin aikaiseksi.
Ivalo ja Inari tarvitsevat kipeästi myös pikalaturit
Sähköisen liikenteen nopean yleistymisen näkökulmasta ja pohjoisen matkailun edun nimissä Ivalo sekä Inari kaipaavat kipeästi pikalatureita. Itseasiassa sama olisi saatava myös Saariselälle. Luonnollisesti tämä pikalaturin tarve korostui minulla, koska olin liikenteessä sähköpakettiautolla, jonka kulutus suuren otsapinta-alan, henkilöautoja korkeamman ilmanvastuskertoimen sekä massan ja rahdin takia on suuri.
Mistä löytyisi näihin kohteisiin investoijat ja operoijat?
Kiitos matkan mahdollistajille
Menossa mukana meidän sponsorit! 🚙⚡️
- Nokian Tyres
- Wallelaturit
- Kempower
- Defa
- Peugeot
- Telva / Candela Speed Boat
- Lyyti
- Autoklinikka
- K-lataus
- Automatrix
Koko #evwintertour2021 tiimi kiittää! 🙌🏻
Loppuun vielä pari revontuli- ja sähköautokuvaa.
Keskustelu
Ei kommentteja