10.01.2021
Tulossa: #evwintertour2021 -sähköpakettiautolla sekä viidellä sähköautolla Tampereelta Utsjoelle talvikelissä
#evwintertour on tulossa jälleen! Kuinka kuusi erilaista sähköautoa selviytyy Suomen Lapin ankarassa talvessa? Tästä lähdemme ottamaan porukalla selvää. Eroavuuksia syntyy taatusti pakkasella kulutuksen ja siten toimintamatkan muutosten osalta, kuten myös autossa sisällä tarkenemisen tai pikalataamisen nopeuden suhteen. Matkallamme on mukana myös osallistujien henkilökohtaisia sähköutokokemustavoitteita, joista yksi esimerkki on edellä mainittujen lisäksi GOM-lukemien paikkansapitävyyden eroavuuksien selvittely. (GOM = Guess O meter = toimintamatka-arvio, jonka sähköauto näyttää mittaristossaan). Niiden luotettavuudessa on suuria eroja sähköautojen välillä ja erot korostuvat olosuhteiden muuttuessa raskaammiksi.
#evwintertour2021 Tampereelta Utsjoelle
Tällä kertaa #evwintertour2021 matka suuntautuu Tampereelta Utsjoelle ja sähköautoretken startti tapahtuu 4.2.2021 aamulla Tampereelta Kaukajärven McDonald'silta, jossa on Kempowerin ensimmäinen Suomeen asentama satelliittipikalatausasema.
(avauskuvat #evwintertour2020 -matkalta)
Lue Kempowerin satelliittipikalatausasemasta lisää joulukuun blogikirjoituksestani: Kempowerin ensimmäinen satelliittipikalatausasema Suomessa tai kuuntele Sähköautomiesten podcast.
A Better Routeplannerilla on katsottu etukäteen kaikille autoille sopivia reittisuunnitelmia ja julkisia pikalatauspaikkoja. Pysymme tällä kertaa Suomen rajojen sisäpuolella ja tästä syystä ainakin osalle autoista tulee myös hitaamman Type2-lataamisen tarve kotimaisen pikalatausverkoston päätyttyä hieman ennen Utsjokea. Norjan kautta olisi päässyt nopeammin perille asti pelkkiä pikalatureita käyttäen. Uskottavasti noin vuorokausi lähtöhetkeä myöhemmin viimeisimmätkin automme alkavat saapua perille kohteeseemme.
Matkalla noudatamme turvallisuutta ja huomioimme pandemiasuositusten lisäksi ehdottomasti kaikkia liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia. Kyseessä ei ole missään nimessä nopeuskilpailu, vaan kokemusten kerääminen ja jakaminen jo matkan aikana, sekä sen jälkeen sähköautoilusta kiinnostuneille. Jokainen auto tekee matkaa kahden hengen tiimillä, jolloin varmistuvat pandemiasuositukset sekä kuljettajien vaihtamisen myötä vireystasosta huolehtiminen.
kuvan lähde: abetterrouteplanner.com kuvassa ID.3 Pro S 77 kWh reittiehdotus, kun asetuksissa on koko matkalle -30°C, 5ms vastatuuli, 100 kg ylimääräistä kuormaa ja latureille saapuessa 10% varmuusmarginaali.
Kokemuksia taatusti tulee riittämäänkin jaettavaksi jokaiselta autokunnalta. Parhaimmillaan matkallemme on nimittäin luvassa jopa -40°C kelejä. Pohjoisessa jo sähköautoilleet tietäväkin, että Lapin yössä kiristyvä pakkanen ja runsaasti nouseva maasto tai lumisade saattavat aiheuttaa yllättäviäkin kulutuksen kasvuja ja sitä kautta toimintamatkan laskuja. Matkassamme on mukana pakettiauton kyydissä myös pohjoista kohti matkalla oleva Kemowerin siirrettävä 40 kW:n tehoinen DC-laturi.
Kohteena Utsjoella Holiday Village Valle
#evwintertour2021 matkan kohde on Utsjoella sijaitseva Holiday Village Valle ja sinne kertyy Tampereelta lähtien matkaa noin 1100 - 1200 kilometriä riippuen reittivalinnoista. Toimitamme Valle Villageen myös kotimaisia Walle-latauslaitteita ja ne tulevat olemaan siellä jatkossa asiakkaiden kohdelatauslaitteina. Olemme kohteessa pari päivää ja niihin tulee mahtumaan yhteistä sähköautoihin liittyvää tekemistä, josta myös tulemme jakaaan kokemuksiamme.
kuvan lähde: https://www.holidayvillagevalle.fi/majoitus/
Matkaa tekee pieni joukko kokeneita sähköautoilijoita ja kulkunevot ovat hyvin erilaisia sekä hintaisia sähköautoja: Jaguar I-Pace, Kia e-Niro 64 kWh, Peugeot e-Expert 75kWh, Porsche Taycan 4S, Tesla Model3 LR ja Volkswagen ID.3 77 kWh. Tulemme varustamaan automme ulospäin näkyvillä Automatrix teippauksilla, jotta meitä on matkan varrella helpompi bongata.
#evwintertour2021 matkaa taittaa kuusi sähköautoa
Tällä kertaa mukana on uutuusarvoa omaavia sähköautoja, mutta myös aiemmin jo pohjoisen talvella koettua sähkautotekniikkaa.
Jaguar I-Pace EV400
Jaguar on ollut jo kahdella aiemmallakin wintertourilla mukana ja on osoittautunut erittäin mukavaksi ajajan autoksi pidemmillä matkoilla, mutta tällä kertaa mukaan saadaan kolmivaihe AC-latauksella varustettu versio. Jaguar edustaa matkallamme hienosti premiumluokkaa.
- Akku: 90 kWh, 84,7 kWh netto, WLTP-toimintamatka: 470 km
- Lataus: DC CCS maks 104 kW, HPC:llä keskiarvo noin 85 kW, AC-lataus 3-vaiheinen 11 kW (lähde ev-database.org)
- mitat: pituus 4,882m, leveys 2,011m, korkeus 1,565m, akseliväli 2,990mm, paino 2208kg, kokonaismassa 2670kg
- Tilat: Viidelle henkilölle hyvät tilat, tavaratila 505 litraa
- Hinnat alkaen Suomessa (ilman tukia): noin 86.000 euroa
- Ensimmäinen koeajoraporttini I-Pacella vuodelta 2018 ja omia kokemuksiani viime vuoden #evwintertourilta I-Pacesta
Kia e-Niro 64 kWh
Korealaisista sähköautoista #evwintertourille pääsee tällä kertaa edustamaan Kia e-Niro isommalla 64 kWh:n akullaan. Aiempina vuosina korealaiset ovat loistaneet kerta toisensa jälkeen hämmästyttävän alhaisilla kulutuksillaan. Kia edustaa matkassamme edullisemman hintaluokan sähköautoa.
- Akku: 67,1 kWh, netto 64 kWh, WLTP-toimintamatka: 455 km
- Lataus: DC-lataus CCS max 77 kW, keskiteho HPC-laturilla noin 64 kW (10-80%), AC 3-vaiheinen 11 kW (lähde ev-database.org)
- mitat: pituus 4,375m, leveys 1,805m, korkeus 1,570m, akseliväli 2,700mm, paino 1812kg, kokonaismassa 2230kg
- Tilat: Viidelle henkilölle hyvät tilat, tavaratila 451 litraa
- 64 kWh-versoiden hinnat alkaen Suomessa (ilman tukia): noin 44.000 euroa
- Kia e-Niro koeajoraporttini vuodelta 2019
Peugeot e-Expert
Kyllä, meillä on tällä kertaa matkassa mukana jopa sähköpakettiauto! Tulen itse ajamaan sen Utsjoelle ja takaisin ja uskoakseni kyseessä on ensimmäinen kerta, kun sähköpakettiauto tuollaista matkaa Suomen talven pakkasissa pääsee taittamaan. Pakettiautolla toimitetaan pohjoiseen mm Kempowerin siirrettävä DC-laturi sekä kolme Walle-latauslaitetta. Varmasti kiinnostavaa luettavaa siis tulossa jakoon.
- Akku: 75 kWh, netto arviolta noin 68-70kWh, WLTP-toimintamatka: 330 km
- Lataus: DC CCS max 100 kW, ei tiedossa keskitehoa HPC:llä, AC kolmivaiheinen 11 kW (lähde ev-database.org)
- mitat M-kokoiselle pituus 4,959m, leveys 1,920m, korkeus 1,940m, akseliväli 3,275mm, paino 2100kg, Kokonaisassa 3025kg
- Tilat: kahdelle henkilölle hyvät tilat, tavaratila 6,1 - 6,6 m3
- 75 kWh -versioiden hinnat alkaen Suomessa (ilman tukia): noin 48.000 euroa
- En ole vielä koskaan päässyt koeajamaan e-Expertiä
kuva: peugeot.fi -sivustolta
Porsche Taycan 4 S plus
Porsche on myös ensimmäistä kertaa #evwintertour-matkallamme mukana. "Taikakani" vetäisi rapakon takana Kannonball-ajossa sähköautojen uuden ennätyksen haltuunsa rannikolta rannikolle ajon nopeudessa Teslalta. Me emme aja vastaavaa kilpailua millään tavalla ja meillä suurteholaturien harvalukuisuus vielä toistaiseksi tekee viivästystä ryhmän tehokkaimmalla latauksella varustetun Porschen matkan taittamiseen. Tämä premiumtason urheilullisia autoja valmistavan merkin sähköauto on erittäin mielenkiintoinen lisä kokemuksiimme.
- Akku: 93,4 kWh, netto 83,7 kWh , WLTP-toimintamatka: 464 km
- Lataus: DC CCS max 262 kW, HPC:llä keskim noin 183 kW, AC 3-vaiheinen 22 kW (lähde ev-database.org)
- mitat: pituus 4,963m, leveys 1,966m, korkeus 1,379m, akseliväli 2,900mm, paino 2215kg, kokonaismassa 2880kg
- Tilat: neljälle henkilölle hyvät tilat, tavaratila 407 litraa
- Hinnat alkaen Suomessa (ei sis tukia): noin 114.000 euroa
- Porsche Taycania en ole vielä koskaan koeajanut
Kuva: Porsche.fi -sivustolta
Tesla Model3 LR
Tesla Model3 LR osoittautui jo viime talven #evwintertour2020 aikana suvereenisti nopeimmaksi sähköautoksi Suomen ja Ruotsin matkailussa. Auto ei ole aivan uusinta Tesla-tekniikkaa ja siinä ei vielä ole matkustamon lämmittämiseen ilmalämpöpumppua. Tuolla on vaikutusta kylmien kelien kulutukseen.
- Akku: 74 kWh brutto, 74 kWh netto, WLTP-toimintamatka 580 km
- Lataus: DC CCS max 190 kW, HPC:llä keskimäärin noin 90 kW
- mitat: pituus 4,694m , leveys1,894m, korkeus 1,443m, akseliväli 2,875, paino 1919kg, kokonaismassa 2232 kg.
- Tilat: Viidelle henkilölle hyvät tilat, tavaratila 542 litraa
- hinnat alkaen Suomessa (ilman tukia): LR Dualmotor noin 63.000 euroa
Volkswagen ID.3 S Pro
Volkswagen ID.3 lähtee mukaamme isoimmalla akullaan varustetulla versiolla ja on sen tähden myös erittäin kiinnostava monille lukijoille. ID.3 on jo hetkessä noussut Suomessa ja maailmalla kovaan suosioon ja edustaa matkallamme suosittua autoluokkaa suuremmalla akulla varustettuna.
- Akku: 82 kWh, netto 77 kWh, WLTP-toimintamatka: 549 km
- Lataus: DC CCS max 125 kW, HPC:llä keskim noin 94 kW, AC kolmivaiheinen 11 kW (lähde ev-database.org)
- mitat: pituus 4,261m, leveys 1,809m, korkeus 1,568m, akseliväli 2,770mm, paino 1934kg, kokonaismassa 2280kg
- Tilat: neljälle henkilölle hyvät tilat, tavaratila ? litraa
- S Pro, eli 77 kWh -version hinnat alkaen Suomessa (ei sis tukia): noin 49.000 euroa
- ID.3 koeajoraporttini vuodelta 2020
#evwintertour2021 matkaajat
Tämän vuoden #evwintertour matkaa taittamassa on kokeneita sähköautoilijoita ja sähköisestä liikenteestä kiinnostunteita kuljettajia.
Erkki
Maailmanmatkaaja - Erkki pääkaupunkiseudulta lähtee mukaan #EVwintertour2021 Jaguarin I-PACE sähköautolla. Ympäri Eurooppaa matkaillessani olen tottunut Teslan omaan kattavaan ja helppoon latausverkostoon. Päätin osallistua jotta saan laajempaa kokemusta eri sähköautojen käytöstä ja kyvyistä selvitä tuhansien kilometrien matkailusta. Arktinen ilmasto tuo omat haasteensa mutta mielestäni sähköauto on kuin luotu kylmempiin olosuhteisiin.
Matkaa voit seurata myös IG :ssä @erkkikemppi
Jonni
Olen merentutkija, sähkötekniikan DI, vihreä nettikirjoittelija ja sähköautoilija. Kiinnostun kaikesta, ja aivan erityisesti maailmaa muuttavista megatrendeistä. Hankin sähköauton tammikuussa 2017, kun riittävän halvalla sai riittävän hyvän. Samalla lentolomat vaihtuivat sähköautomatkoihin, joita teen yleensä teltan kanssa pohjoiseen. Autoni on Hyundai Ioniq electric, jolla lataustaukoja tulee tiheästi mutta ne pysyvät lyhyinä. Tykkäänkin korostaa sähköautoissa akuston koon sijaan matalaa kulutusta ja nopeaa latauskykyä. Sähköisiä kilometrejä on kertynyt jonkin verran yli 70 000 km.
Toimin Sähköautot - Nyt! -facebook-ryhmän ylläpitäjänä ja lisäksi Helsingin tieteen ja teknologian vihreiden ja Arabian-Käpylän-Viikin vihreiden puheenjohtajana. Haluan olla osa ilmastokriisin ratkaisua sekä poliittisesti että omissa ratkaisuissani. Haluan myös edistää faktapohjaista keskustelua, ja siksikin olen mukana EV winter tourilla testailemassa, miten helppoa sähköautoilu ihan tarkalleen ottaen on talvella Lapissa. Kaksi kertaa reissu on jo onnistunut, nyt kolmatta kertaa mukana.
Kirsi
Sähköautoilijana vuodesta 2017 alkaen jo lähes 250tkm:n verran. Pyrin edistämään sähköistä liikkumista vapaaehtoistyön kautta ja olen Tesla Club Finlandin, sekä Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja.
EV-kärpänen puraisi vuonna 2016 Amsterdamissa Tesla-taksin kyydissä ja se oli menoa se - yhtä nopeaa kuin Teslan Ludicrous kiihtyy nollasta sataan. Ennen sähköauton hankintaa en ollut kertaakaan käynyt Lapissa, mutta nyt siellä vierailusta on tullut lähes tapa - Tie on vienyt Lappiin useita kertoja vuodessa.
Sähköautojen Winter Tourin kanssa starttaamme jo kolmatta kertaa kohti pohjoista nyt alkavalla #evwintertour2021 -reissulla.
Matkaan lähtee myös sähköisiä uutuuksia, joten reissusta on tulossa mielenkiintoinen, sekä autojen, että paljon kehittyneen latausverkoston myötä! ☃️
Marko
Sähköautoileva motoristi Pirkanmaalta taittaa #evwintertour2021 matkaa e-Expert -sähköpakettiautolla. Kokemusta sähköautoilusta on jo vuodesta 2015 saakka mm Leaf 24 kWh:lla ja 40 kWh:lla ja nyt ajelen e-208:lla. Oma tavoitteeni on kerätä kokemusta sähköpakusta matka-ajossa ja etenkin kovemmissa pakkasissa ja haluan vertailla eri autojen kylmän kelin kulutuksia. Kirjoitan matkasta varmasti taas useammankin blogitarinan.
Mikkis
Sähköautokipinä syttyi nelisen vuotta sitten tutustuttuani Kirsiin ja hänen silloiseen e-golffiinsa.
Sähköauton äänettömyys ja ekologisuus kiehtovat, mutta tällähetkellä haaveilen vaan omasta sähköautosta.
Olen ollut myös mukana erilaisissa sähköautotapahtumissa. Lähden jälleen uteliaana kolmannelle Lapin EV winter tourille joten kokemusta jäätävissä olosuhteissa ajamisesta eri sähköautoilla on hiven kertynyt. Päivätyöni teen lasten parissa.
Petri
Olen sähköautoilijana noviisi. Kokemusta on vasta 10 000 km verran Porsche Taycanin ratissa. Ennen Porschea alla on ollut Kia Sorento, enkä ole aikaisemmin juurikaan ajamisesta nauttinut. Sähkö-Taycan muutti asenteen autoiluun täysin. Nyt jopa kruisailu on kivaa. Tallista löytyy myös sähkö-Vespa, aivan liikaa polkupyöriä (vaimon mielipide), rannasta purjevene ja nurmikon ajaa sähköllä toimiva robotti. Nautin liikkumisen hiljaisuudesta. Polttomoottorilla toimii vain moottorisaha ja mökin yhteysvene.
Tapani
Fillaroiva sähköautoilija Helsingistä osallistuu #evwintertour2021 veljensä navigaattorina. Kokemuksia Tesla X:stä noin 90.000 km verran ja Tesla 3:sta noin 20.000 km. Pisin yksin ajettu road trip tähän mennessä Saksassa kesältä 2017: Munchen - Friedrischshafen - Hampuri - Tukholma (lautalla Turkuun) - Helsinki = 2200 km, latausverkkona vain Teslan Super Chargerit. Tällä matkalla pääsen testaamaan Suomen latausverkostoa Porschen kanssa.
Tomi
Matkassa mukana myös Wallelatureilta – Tomi. Tavoitteenamme on edistää sähköistä liikkumista tarjoamalla laadukkaita kotimaisia latausratkaisuja. Matkan aikana tulemme tekemään laiteasennuksen Utsjoella sijaitsevaan Holiday Village Valleen.
Seuraa matkaamme Instagramissa! #evwintertour2021 #Wallelaturit
Vesa
Suhteeni sähköautoihin ei ole syntynyt oman autoni kautta, koska en sellaista vielä omista. Olen kuitenkin kolmatta kertaa mukana EW Winter tourilla, koska työni puolesta haluan omalta osaltani tukea kaikkea ympäristöystävällistä toimintaa, joista autoilu on aina ollut erityisen tärkeä itselleni.
Lisäksi käyn useissa sähköautoiluun liittyvissä tapahtumissa kertomassa työstäni ja Autoklinikasta yrityksenä, siitä miten korjaamme sähköautojen vauriota sekä kolarivahinkojen että pienempien parkkipaikalla syntyvien vahinkojen osalta.
Käsityötä (#pdr) pilkesilmäkulmassa. @vm_pdr / @autoklinikka
Matkaamme mahdollistamassa ja tukemassa ovat:
- Walle-laturit, kotimainen sähköautojen latauslaitevalmistaja, Walle-latauslaitteet ovat avainlipputuotteita.
- Kempower on myös suomalainen ja valmistaa DC-latureita ja niihin liittyviä ratkaisuja
- Auto-Bon, Peugeot, e-Expert
- K-auto, K-lataus, VW ID.3
- Kia Motors Finland, Kia e-Niro
- Inchcape Motors Finland, Jaguar I-PACE
- Candela Speed Boat, electric hydrofoiling boats from Sweden FB: https://www.facebook.com/candela.suomi
- Automatrix tekee autojen teippauksia
- Lyyti Oy
- DEFA eConnect, ensimmäinen pohjoisen olosuhteisiin kehitetty sähköauton latauskaapeli
- Ja muita vielä tarkentuvia lisään tähän
Matkaamme voit seurata mm näistä sosiaalisen median kanavista ja sivustoista:
- Internetsivustot
- Instagram
- @ev_wintertour_finland
- @sahkoautoilijat_ry
- @sahkoautoileva.motoristi
- @teslaclubfinland
- ja lisään tähän muita tilejä vielä käytettäväksenne.
Edellisestä, eli #evwintertour2020 -matkastamme voit lukea blogistani useistakin tarinoista, mutta tästä pääset #evwintertour2020 yhteenvetotarinaan.
Keskustelu
Mahtavaa! Mielenkiintoinen kattaus erilaisia sähköautoja, odotan innolla.