05.08.2019
Tesla Model3 koeajo
Teslan Model3 on muodostunut maailmalla ja Suomessakin erittäin suosituksi sähköautoksi. Itsellenikin se on potentiaalinen seuraava sähköautoni useista syistä. Kävin siksi koeajamassa auton Vetokujalla ja kirjoitan tähän tiiviin kokemukseni autosta.
4694 mm pitkässä, 1885 mm leveässä ja 1435 mm korkeassa autossa on 2870 mm pitkä akseliväli ja se tarjoaa viidelle henkilölle valoisassa ja avarassa matkustamossa hyvät sisätilat. Tosin vaikka takapenkin päätilaa on haettu lisää jopa lasikatolla, tulee pidemmillä matkailijoilla varmasti ahdasta takaraivolle.
Kuljettajan paikalla sai helposti istuimelle hyvän ajoasennon ja ratin pallokytkimistä keskinäytön kanssa sai ratin yllättävän vaivatta oikealle kohdalle. Samoilla ratin palloilla ja keskinäytön avulla säätyvät myös esimerkiksi sivupeilit. Esimmäisellä käyttökerralla kuluu suurella todennäköisyydellä uudelta kuljettajalta hetki jos toinenkin keskinäytön ja ratin pallojen avulla säätöjen löytämisessä. Minua helpotettiin Vetokujan edustajan toimesta ja huomasin, että säädöt riittävät ruhtinaallisesti ainakin minun 176 cm normaalirakenteiselle vartalolleni.
Navigaattoriin oli helppo syöttää kohde, joten pääsemme koeajolle. Teslallahan liikkeellelähtö tapahtuu yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla. Valitaan vain ratin oikeanpuoleisesta viiksestä D ja painetaan vauhtipoljinta hieman niin auto lähtee äänettömästi ja kevyen tasaisesti liukumaan eteenpäin.
Suuntasin koeajon Vetokujalta taajaman läpi kohti moottoritietä. Taajamassa jo huomasin hauskan yksityiskohdan auton keskinäytössä. Se toistaa ympäristön muuttujia, kuten vieressä ajavat raskaan kaluston autot, moottoripyörät ja henkilöautot hyvin tunnistettavina hahmoina, mutta myös kun pysähdyin suojatien eteen antamaan tietä, näkyi monitorissa kävelevän ihmisen hahmo. Moottoritielle kiihdyttäessäni totesin jälleen, että onhan Teslan suorityskyky ja sen helppous koukuttavan mukava tunne. Koeajoauto oli dualmotor-versio long range -akulla, eli auto kiihtyy paikaltaan 4,6 sekunnissa satasen nopeuteen. Itselleni harkitsisin lähinnä Standard range -versiota, jossa on yksi moottori, takaveto ja se kiihtyy aivan riittävän nopeasti, eli 5,6 sekuntia nollasta sataseen.
Olin pyytänyt koeajoon tarkoituksella nimenomaan version, joka ei ole Performance, koska Performancen mukanaan tuomalla vielä paremmalla kiihtyvyydellä ei ole minulle mitään arvoa, mutta sen matalaprofiilinen rengastus meluaa turhaan enemmän kuin standard-mallin 235/45 -18" renkaat tekevät. Korkeampiprofiiliset renkaat yhdistettynä performancea pehmeämpään jousitukseen ovat minun mieleeni. En kuitenkaan saanut yksimoottorista Standar-mallia koejoon vaan dual-moottorisen Long rangen.
Dual moottorisen Long range -Model 3:sen kyyti tuntui matalammasta 235/40 -19" rengastuksesta huolimatta heti ensimetreiltä omaan makuuni riittävän pehmeältä, ei kuitenkaan yhtä luksusmaiselta kuin Model S:n ilmajousitetuissa versiossa olen kokenut.
Moottoritiellä auto kiihtyi tietenkin vaivatta 120 km/h nopeuteen ja kytkin Autopilotin päälle vetäisemällä oikeaa viikseä kaksi kertaa alaspäin. Autopilotti otti hyvin ohjat haltuunsa ja kevyt ratista kiinni pitäminen riitti autolle sen seuraillessa muun liikenteen nopeuksien mukaan ajokaistoja. Ohittaminen hoitui kytkemällä vilkku vasemmalle ja auto vaihtoi kaistaa ja kiihdytti ohitukseen itsekseen kun sopiva kolo löytyi ja paluu omalle kaistalle samalla kaavalla. Jälleen totesin, että Teslan ajoavustus on aivan omaa luokkaansa mihinkään muuhun vastaavaan koeajamaani verrattuna. Ajolinja pysyy loogisen tuntuisesti ja ohjausliikkeet ovat miellyttävän pehmeitä, kuten myös muun liikenteen nopeuksiin reagointi.
Rengasmelua autossa oli mielestäni jopa vähän huomioiden jopa auton noin 50 000 euron hankintahinta ja muita ääniä autossa ei sitten oikeastaan ollutkaan. Tuulen suhinat ja muut ajohälyt loistivat poissaolollaan koeajoautossani ainakin, joten keskustelu takapenkkiläisen kanssa kävi kuin kahvipöydässä kasvotusten olisi oltu.
Keskelle vaakatasoon sijoitettu suuri ja ainoa auton näyttö toimi yllättävän hyvin koeajolla. Nopeuden seuraaminen vasemman yläkulman numeronäytöstä oli luontevaa poiketen aiemmista kokemuksistani keskelle sijoitetuista mittaristoista. Navigointi ja muiden toimintojen käyttäminen oli näytöltä helppoa hyvin intuitiivisesti ajon aikana.
Ajaminen Model 3:lla siis on niin helppoa kuin olla voi ja standard range -versiolla ajaa uskottavasti vähintään 350 - 400 kilometriä ilman välilatauksia. Toki Long range -version yli 500 kilometrin todellinen toimintamatka olisi vielä houkuttelevampi, mutta reilun kymppitonnin kalliimpi hinta on ainakin minulle tuosta toimintamatkaerosta liikaa, koska tuo vähäisempikin riittää kaikkiin tarpeisiini erinomaisesti.
Koeajoni oli lyhyt, mutta se riitti vakuuttamaan minut, että Tesla Model 3:lla kelpaisi matkaa tehdä ja se on mielestäni jopa enemmän kuin hintansa väärti ajolleen ja suorituskykynsä sekä toimintamatkansa puolesta. Tavaratilaakin on riittävästi takana ja edessä vielä hieman lisää ja autoon saa kohtuullisella korvauksella kattotelineen ja vetokoukun ja vetomassa sekä kattotaakkakin on rekisteriotteessa sallittu käyttööni riitävällä tasolla.
Sitten ajon aikana mieleeni nousi kuitenkin on omalta osaltani pari "muttaa". Menin kyllä koeajamaan autoa ihan vakavissani ostohousut jalassa, mutta auto jäi ostamatta. Mitkä siis olivat minulle ne syyt, etten vielä ainakaan autoa ostanut?
Ensimäinen ja isoin seikka, joka sai jatkamaan mietintäaikaa oli auton takuu. Tesla myöntää autolle neljän vuoden takuun, mutta siinä on 80 000 kilometrin raja ja minulla se valitettavasti täyttyisi noin 1,5 vuoden ajoilla. Standard range -version akulla ja voimansiirrolla on sentään 8 vuoden ja 160 000 kilometrin takuu, mutta kyllä Korealaisista ainakin Konan 7 vuoden kilometrirajoittamaton takuu + akun 8 vuoden tai 200 000 kilometrin takuu vievät mielessäni melkoisen vahvan voiton.
Toinen mietintämyssyn päähän takaisin saanut seikka oli yllättäen aiemmat Model S -mallien ajokokemukset. Olisiko sittenkin houkuttelevampi vaihtoehto hakea esimerkiksi Belgiasta käytetty Model S:ssä samalla noin 50 000 euron hinnalla? Vaikka Model 3 oli hyvä auto ajaa, kuten aiemmin kirjoitin, niin jäin yllättäen kaipaamaan Model S:n älykästä ilmajousitusta. Käytetyssä S:ssä olisi myös alumiininen kori, joka ei ruostu. Siinä olisi koirille sopivampi liftback- mallinen tavaratila ja kuin karkkina kakun päällä rajoittamattomat Supercharger-lataukset. Mobile.de -sivustoa selailemalla näyttäisi tuohon hintaan löytyvän 2015 ja 2016 vuosienkin autoja tarjolle.
Uuden Model 3:sen plussia omassa käytössäni käytettyyn Model S:ään verrattuna olisivat ainakin:
- Uusi auto ja sen toimivuus sekä ylläpitokulujen alhaisuus ja alla mm uudet renkaat.
- Pienempi kulutus
- Alhaisemmat käyttökulut kulutusosien, kuten renkaiden osalta
- Ulkomitoiltaan kompaktimpi auto ketterämpi käyttää vs iso Model S
- Itselle olisi myös merkityksellinen Teslan tarjoama osamaksurahoitusmalli uudelle autolle
Käytetyn Model S:n etuja omassa käytössä uuteen Model 3:seen verrattuna olisi
- Parempi varustelu (mm ilmajouset)
- Vapaa Supercharger-käyttö (ainakin toistaiseksi)
- Avoin tavaratila mahdollistaa koirien kuljettamisen tavaratilassa
- Alumiininen kori
- Hinta jo valmiiksi pudonnut merkittävästi
Vai olisiko Korealaisista Kona Electric tai Kian e-Niro sittenkin minulle osuvampi valinta? Rehellisesti sanoen niidenkin suorituskyky riittää minun tarpeisiini täysin. Konan sisätilatkin riittävät täysin. Jatkan selvittelyäni ja palaan pian asiaan Kia e-Niron koeajoraportin merkeissä.
Pari keskeistä valttia Teslalla ja uudella Model kolmosella kuitenkin on frunkissaan Korealaisiin verrattuna: Teslaa saa nopeasti toimituksiin ja arvostan Supercharger verkoston toimintavarmuutta ja käytön helppoutta jopa maanrajoista riippumatta todella korkealle. Kiaa lupailtiin jonnekin ensi kesälle, kun kysäisin ja sillä pitää pärjätä ilman TSC-verkostoa.
Keskustelu
Kuinka merkityksellisenä seikkana näkisit Teslan ja korealaisten välisessä vertailussa latausinfran kattavuuden? Teslalla on (maksullisillakin latauksilla) Superchargerin verran enemmän latauspisteitä käytössään. Kuinka paljon pitäisi olla suoranaista maantieajoa, jotta tuolla on väliä?
Moi Jouni
kiitos hyvästä kysymyksestä ja vastaus on: paljon!
Lisään tuon itse tekstiinkin.
Itse menin model 3:sen koeajoon innoissani, mutta kotiin palasin osittain pettyneenä. Kia e-Niroa taas koeajoin oman auton huollon aikana ja yllätyin positiivisesti. Niron ajoasento ja pitkä takuu painavat vaakakupissa paljon, eikä Teslan maaliongelmat ja pienellä säteellä toimiva huolto suoranaisesti paranna sen haluttavuutta. Lisäksi Niron range on varsin hyvä eikä kiihtyvyydessäkään ollut valittamista.
Itse päädyin ässään juurikin tuon koirahaasteen takia. Itse asiassa tätä kun miettii, niin vaihtoehdot sähköautojen osalta ovat tasan 2: S tai X. Muissa on joko vääränlainen perä tai siten kontti on vaan niin pieni, ettei sinne mahdu edes normaalikokoinen koira, saati sitten kolmea, kuten meidän tapauksessa.
Moi Kari,
onnea S:n valinnalle!
Tuohon koira-sähköautolistaan haluan kyllä lisätä myös Leafin.
Meidän Leafin peräkontissa on kulkenut mökkimatkat kaksi Espanjanvesikoiraa ihan mukavasti istumakorkeudella, vaikka neljän hengen mökkimatkatavarat on niiden alle pakattuna. Koirien ja tavaroiden välissä on tavaratilan hattuhylly ja pehmikehuopa koirille. Leafin tavaratila on nimittäin yllättävän suuri ja ennenkaikkea syvä.
Allekirjoitan väitteen että Leafissa voi hyvin kuljettaa koiria, mutta on parempiakin autoja siihen tarkoitukseen. Aika näyttää miten Model Y siihen hommaan taipuu, semmoinen on Leafin kaveriksi tulossa kunhan niitä joskus saa.
Kirjoitin pienen jutun tuosta rengasmelusta jos kiinnostaa.
https://saisto.wordpress.com/2019/07/20/tesla-model-3-ja-rengasmelu-osa-1/
Moi Marko,
kiitos mielenkiintoisen jutun jakamisesta.
Hei ja kiitos edelleen mielenkiintoisesta blogista. Meilla n toisena autona Leaf 40 kW, mutta tilattiin juuri (aika spontaanisti) Kona, pääsääntöisesti pitkän rangen vuoksi. Mökkimatka yhteen suuntaan n 170 km, josta suurin osa moottritietä, ja Leafilla joutuu jarruttelemaan, jos vastatuulta tai talvi....
Mutta kysymys kuuluu, onko kokemuksia ulkomaanmatkoista? Viime vuonna oltiin autolla Andorrassa (Volvo XC 60 T8), ja ensi talvena mennään Ranskaan. Onnistuuko lataaminen järkevästi ja miten maksu tapahtuisi, pitääkö olla eri maiden toimijoiden lätkiä taskut pullollaan, vai toimiiko esim luottokortilla? Tästä kun ei ole kokemusta, niin taitaa taas kallistua Volvoon...
Moi Pekka,
Itsellä ei ole kokemusta ulkomailla sähköautoilusta kuin Norjasta.
Kyllä tosiasia on, että ulkomaanmatka muilla sähköautoilla kuin Teslalla vaatii huolellista suunnitelmaa ja ennakointia erittäin hyvissä ajoin. Maakohtaisesti itse lähtisin selvittämään mitä latausoperaattoreita löytyy ja mitä käyttäisin. Kirjautuisin käyttäjäksi ja tilaisin kaikkiin olennaisimpiin latausoperaattoreihin RFID:t ja asentaisin mobiilisovellukset.
Teslalla homma on huomattavasti suoraviivaisempaa, jos näkee reittinsä olevan Superchargereiden kattama.
Silti itse en suostuisi pelkäämään latausviidakkoa, vaan lähtisin jo ihan seikkailumielellä asiaa selvittämään. Jos siis olisi +60 kWh sähköauto ja aikaa sopivasti.
olisi mielenkiintoista jos tekisit jutun sähköautoilusta virossa. siellä on ilmeisesti ihan kohtalainen latausverkosto. itse vuokrasin siellä viime kesänä elmorent auton ja kokemus oli aika ikävä kun vanhassa leafissa oli niin pieni akku, joka ei ollut vuokratessa täynnä. piti pysähtyä latailemaan vähän väliä.
Moro Nuutti,
Viron matkailu omalla sähköautolla on ollut jo pitkään suunnitelmissa.
Aina vain on tullut jotain esteitä. Toivottavasti pian pääsen kokeilemaan ja tarinoimaan. :-)