09.07.2020
Jo 6432 sähköhenkilöautoa tieliikennekäyttöön rekisteröitynä Q2/2020
Sähköautot jatkavat vääjäämätöntä yleistymistään Suomen teillä. Vuoden 2020 puolivälissä oli liikennekäyttöön rekisteröitynä jo 6432 sähköhenkilöautoa ja kasvu näyttää muutaman vuoden tarkasteluvälillä suorastaan räjähdysmäiseltä.
Kaikkiin tämän blogikirjoituksen lukuihin lähteenä on Traficom/tilastotietokanta
Kun mukaan otetaan myös lataushybridit, eli huomioidaan kaikki tieliikennekäyttöön rekisteröidyt latauskelpoiset henkilöautot, näyttää kasvu jopa vielä voimaakkamalta. Latausautojen lukumäärän kasvu on ollut huimaa. Vuoden 2020 puolivälissä tieliikennekäyttöön oli rekisteröitynä yhteensä 40 315 kappaletta latauskelpoisia henkilöautoja, joista 33 883 kappaletta oli lataushybridejä.
Kuitenkin kun kuvaajassa huomioidaan kaikkien autojen lukumäärät, nähdään että latausautot ovat edelleen marginaaliryhmässä Suomessa. Kuvaajan oikeasta alalaidasta ei tahdo oikein edes erottaa vieläkään latausautojen määrää.
Yhteensä henkilöautoja oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä vuoden 2020 puolivälissä 2 788 271 kappaletta, joka on korkein määrä 12-vuoden ajanjaksolta, jolla sain Traficomin Tilastotietokannasta luvut raportoitua.
Diesel- ja bensiiniautojen lukumäärä on jälleen kääntynyt kasvuun ja se johtunee lähinnä käytettyinä maahantuotujen autojen määrästä. Harmillisesti Suomesta on edelleen tulossa Euroopan vanhojen bensiini- ja dieselautojen hautausmaa.
Henkilöautojen lisäksi tieliikennekäyttöön on rekisteröity 405 kappaletta muitakin sähkökäyttöisiä autoja ja niistä 337 kappaletta on pakettiautoja. Ehkä eniten tilastoissa yllätyin sähkölinja-autojen 65 kappaleen määrästä. Hienoa että niitä on jo niin paljon Suomen teillä ja lisäähän on tulossa koko ajan. Ainoastaan kolme sähkökuorma-autoa oli rekisteröitynä Suomeen ja toivottavasti niitä nähdään pian lisää, kuten Norjassa ASKO ruuan vähittäiskauppaketju esimerkiksi ilmoitti 75 sähkökuorma-auton hankinnasta Scanialta logistiikkaansa hoitamaan.
'
Sähköautoista 52,7% on rekisteröity Uudellemaalle ja siellä on 2,004 sähköautoa tuhatta henkilöä kohden. Pirkanmaa (1,205 kpl/1000 henkilöä) ja Varsinais-Suomi (1,177 kpl/1000 henkilöä) ylittävät myös yhden sähköauton tuhatta henkilöä kohden rajan. Muut maakunnat jäävät tämän alle.
Vaikka latausautojen osuus kaikista tieliikennekäyttöön rekisteröidyistä henkilöautoista on edelleen 1,45% (sähköautot 0,23%, lataushybridit 1,22%), on niiden kokonaismäärä jo merkittävällä 40 315 kappaleen tasolla. Ennakoin sähköautojen ja lataushybridien ensirekisteröintimäärien nousevan kiihtyvällä tahdilla edelleen. Uusien teillemme tulevien lataushybridien määrää tulee varmasti lisäämään mm VW Groupin nopeasti kasvanut lataushybridien ja sähköautojen valikoima.
Lataushybrideistä tulee pian toimituksiin houkuttelevan hintainen Seat Leon lataushybrididi ja arvelen niille olevan suurta kiinnostusta jos vain toimituskapasiteettia riittää. Lisäksi samalta yritysryppäältä on tulossa toimituksiin VW ID3 -sähköauto.Paljon muuta myös muilta toimijoilta on tulossa latausautojen tarjoomaa laajentamaan.
Latausverkosto kasvaa koko ajan Suomessa, mutta latausautojen lukumäärän nopea kasvu aiheuttaa jatkuvaa painetta verkoston laajenemiseen. Edelleen pullonkaulana latauskartastossa on koko Koillis-Lappi. Esimerkiksi Rukalle mennessä ei ole oikeastaan lainkaan pikalatausta tarjolla sähköautoilijoille. Toinen nopeasti kasvava pullonkaula on päätieverkon pikalatausverkosto alkaen Helsingistä kaikkia pääväyliä pitkin. Kaikille pääteille, jotka lähtevät Helsingistä pitäisi saada pian lisää vähintään tuplalatureita minimissään kolmen sadan kilometrin säteelle pääkaupunkiseudulta katsottuna. K-lataus on ollut tuplalatureiden tarjoamisessa edelläkävijä ja ruuhkaisimmilla reiteillä kannattaa suosia niitä, koska tuplalaturilla jonottamisen riski ja mahdolliseen jonottamiseen kuluva aika laskevat merkittävästi. Teslailijoillahan ei tunnetusti näitä huolia ole, koska Superchargereilla on aina useampia latauspaikkoja tarjolla.
Merkkikohtaisesti katsottuna vuoden 2020 puolivälissä ylivoimaisesti yleisin sähköautomerkki Suomessa 2648 kappaleellaan. Jossain vaiheessa vielä kärkipaikkaakin pitänyt Nissan on joutunut antautumaan kauas taakse 1064 kappaleellaan ja Hyundai 662 sekä Volkswagen 618 kappaleellan menevätkin pian siitä ohitse.
Sähköautojen merkkikohtaiset tilaston löysin erinomaisesta interaktiivisesta taulukosta http://vasenvilkku.fi/patteriautotkartalla/ -vahva suositus kaikille siihen omakohtaiseen tutustumiseen. Olen muut tilastot ottanut suoraan Traficom/Tilastotietokanta -raportoinnista ja rajannut maakunnista koko manner-Suomen, kun taasen Vasenvilkku/Patteriautotkartalla -sivusto hakee Traficomin bigdatasta tiedot suoraan ja rajaa maakunnista tuntemattoman ja ulkomaat pois. Tästä johtuen näissä kahdessa tilastossa on sähköautojen kokonaismäärässä 16 kappaleen eroavuus.
Keskustelu
Vähän epäreilua kun Nissanilla on vain Leaf, mutta Teslalla 3 mallia S,X,3.
Toki silti Tesla vie voiton M3 on 1085 kpl, muttei niin selvästi.
Moi Kari
Olisihan se tosiaan hienoa, jos Nissan saisi Leafin rinnalle vaikka yhden pienemmän ja yhden isomman kilpailukykyisen sähköauton. Pianhan sieltä on uutta tulossakin.
Nissan-allianssilla on Renault Zoetkin ja Mitsubishin iMiev mitkä lasketaan saman konsernin alle. Voihan Teslaltakin tulla myöhemmin sisarmekkejä osana laajentumisstrategiaa.
Tosin autot on silti teknisesti kilpailukyvyttömiä Teslaan ja Hyundai Groupin tuotteisiin verrattuna, että malliston laajentaminen Nissan-Renault allianssissa ei juuri hyötyjä tai myytyjä kappalemääriä toisi.
Moi Jani
Kiitos kommentista. Mielenkiinnolla odotan tämän viikon Nissanin tiedotustilaisuus, jossa esitellään uusi sähköauto.
En tiedä, mitä "epäreilua" siinä on, että Tesla on kolmella mallilla ylivoimainen ykkönen. Sehän vain kertoo, että perinnevalmistajat eivät ole fokusoineet asiaan. Jos myy vain sähköautoja, pakko olla enemmän kuin yksi malli. Mutta mitä lukumääriin tulee: ei sähköautot Norjassakaan kovin iso osuus vielä ole, vaikka uusien rekisteröinnissä ollaan yli 50%:ssa. 3 miljoonan autokanta ei hetkessä uusiudu sähköiseksi, vaikka vuodessa rekisteröidään 100.000 uutta ladattavaa autoa. Kyllä vaan suomalaistenkin pitäisi kiristää tahtia, mutta näin koronakooman jälkeen tiedä sitten, mitä tässä käy uusien autojen myynnille. Yritysten autot ovat vetäneet uusien rekisteröintejä ja taitaa olla nyt hiljaista sillä suunnalla.