04.04.2024
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla laskulla Q1/2024
Uusien sähköhenkilöautojen (BEV) ensirekisteröinnit ovat olleet tämän vuoden alusta asti matalammalla tasolla, kuin viime vuonna.
Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin 1587 uutta sähköhenkilöautoa (-15 % ed.vuoteen)
Helmikuussa 2024 ensirekisteröitiin 1330 uutta sähköhenkilöautoa (-28 % ed.vuoteen)
Ja nyt maaliskuussa 2024 ensirekisteröitiin 1850 uutta sähköhenkilöautoa (-36 % ed.vuoteen)
Aloitin pitkästä aikaa tämän vuoden alussa kirjoittamaan kuukausittaisia sähköautojen rekisteröintitilastoraporttejani blogiini, koska käänne oli erittäin pitkän nousun jälkeen selkeä ja minua itseäni kiinnostaa seurata miten sähköautojen rekisteröintimäärät kehittyvät nyt tästä eteenpäin.
Kirjoitan tähän blogitekstiini katsaukseni Q1/2024 uusien sähköautojen ensirekisteröinneistä ja käytettyinä maahantuotujen rekisteröinneistä. Kirjoitan myös tieliikennekäytössä olevien sähköautojen määrästä, osuudesta sekä sen muutoksesta.
Rekisteröintilukujen lähde: Traficom tilastotietokanta. Väestötiedon lähde Tilastokeskus.
Q1/2024 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit selkeästi edellisen vuoden alle
Vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen aikana ensirekisteröitiin Suomessa yhteensä 4767 uutta sähkökäyttöistä henkilöautoa (BEV). Muutos edellisen vuoden vastaavaan kvartaaliin oli iso, -27 % (ed.v 6587 kpl). Tämän vuoden Q1 sähköautojen osuus kaikista uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 26 %, eli laskua oli selkeästi myös suhteellisessa osuudessa, nimittäin edellisvuonna sähköautojen osuus oli 31 %.
Henkilöautoissa uusien sähköautojen ensrirekisteröintien määrässä on siis tapahtunut selkeä käänne alaspäin edellisvuoteen verrattuna. Toki nämä määrät ovat vielä selkeästi paremmalla tasolla kuin vuonna 2022 oli, mutta muutos on selkeä ja kvartaalitasolla häipyy jo yksittäisen kuukauden satunnaismuuttujan vaikutus. Jokin on siis selkeästi toisin. Kaikki tiedämme lukuisia syitä, joista muutaman mainitakseni listaan; Yleisen taloustilanteen muutos, korkotason nousu, työsuhdeautojen veroedun päättyminen, käytettyjen autojen arvostus uutta vaihtaessa ja vielä paljon muitakin. Totean myös, että vaikka sähköautojen tarjooma on laajentunut viimeisen parin vuoden aikana merkittävästi, ei kaikille sopivaa sähköautoa vieläkään ole tarjolla. Ja siis muitakin henkilötasoilla olevai perusteltuja syitä on varmasti useita. Miten tilanne jatkuu? Sen näyttää aika.
Henkilöautojen lisäksi uusia sähköpakettiautoja on ensirekisteöity Q1 aikana 277 kpl, mikä sekin jää selkeästi edellisvuoden vastaavan ajan 434 kpl alle.
Uusista sähköautoista eniten rekisteröity merkki on ollut Tesla.
Käytettyinä maahantuodut
Käytettyinä maahantuotujen sähköhenkilöautojen rekisteröinnit ovat jatkaneet nousuaan alkuvuoden ajan. Q1/2024 aikan Suomessa on rekisteröity yhteensä 2780 käytettynä maahantuotua sähköhenkilöautoa, mikä oli 82 % kehityksellä edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan (ed.v määrä oli 1531 kpl).
Uusien ja käytettyjen sähköautojen ensirekisteröinnit yhteensä
Uusia siis ensirekistöitiin Q1/2024 aikana 4767 kpl ja käytettyinä tuotuja 2780 kpl, eli yhteensä 7547 kpl, mikä oli -7% muutoksella edelliseen vuoteen. (ed.v yht 8118 kpl).
Tieliikennekäytössä olevat sähköautot Q1/2024 lopussa
Vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä 90 874 sähköhenkilöautoa, mikä oli 3,3 % kaikista tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista ( kaikki henkilöautot 2 764 716 kpl). Muutosta vuoden takaiseen Q1/2023 tilateeseen on tapahtunut merkittävästi, koska silloin osuus oli 1,9 %
Kuten kuvio alla osoittaa, tasoittui sähköautojen osuuden nousu kaikista henkilöautoista hieman vuoden ensimmäisellä kvartaalilla. Muutos on kuitenkin edelleen selkeää.
Ajoneuvoja poistuu jatkuvasti tieliikennekäytöstä ikähaarukan loppupäästä ja siellä ei ole sähköautoja. Uusissa sen sijaan sähköautojen osuus nyt laskeneellakin tasolla vahvistaa niiden osuutta ajoneuvokannasta. Alla olevassa kuvaajassa sähköhenkilöautot ovat oikeanpuoleisella akselilla ja muut henkilöautot vasemmanpuoleisella. Huomioitavaa siis on, että niiden asteikko kuvaajassa on eri. Kuvaajasta kuitenkin näkee, että vuosimallit 2006 - 2008 ovat korkeina piikkeinä tulossa pian poistumisikään. Vastaavasti etenkin vuosimalleissa 2020 ja siitä uudempiin sähköautojen määrä on aiempia vuosia tuntuvasti korkeampi.
Tieliikennekäyttöön rekisteröityjä sähköhenkilöautoja oli Q1/2024 lopussa 16,3 kpl / 1000 ihmistä koko Suomessa. Uudellamalla on edellen suurin sähköautotiheys 25,4 autoa / 1000 henkilöä. Varsinais-Suomessa 17,2. / 1000 henkilöä ja Pirkanmaalla 15,8 / 1000 henkilöä. Vielä on useita maakuntia, joissa tiheys on alle 10 kpl / henkilö.
Tesla on edelleen yleisin automerkki sähköautoissa Suomessa. Volkswagen on pitänyt paikkansa toisella sijalla. Volvo on tehnyt vuoden takaisesta tilanteesta vahvan nousun sijalta 6. ja oli nyt jo sijalla 3. Samoin Mercedes-Benz on tehnyt hypyn vuodessa sijalta 7. nyt sijalle 4. Vastaavasti Nissan on vajonnut viime vuoden sijalta 3. ollen nyt vasta 8. Myös Hyundai on joutunut antamaan pari pykälää sijalta 4. sijalle 6.
Keskustelu
Ei kommentteja