01.06.2017
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja

Korkein yksittäisen kuukauden kulutus oli lähes 45% korkeampi, kuin pienin yksittäisen kuukauden kulutus. Ero selittyy lähes yksinomaan korkeimman kulutuksen kuukauden kylmyydellä, vaikka autoni on Nissan Leaf Acenta vuosimallia 2015, jossa on erittäin energiatehokas lämpöpumppu.
Korkein kulutus 20,11 kWh/100km oli tammikuussa 2016, jolloin kuukauden keskilämpötila TRE/Pirkkala mittauspisteessa oli -11,5 ºC. Pienin kulutus 13,88 kWh/100km oli elokuussa 2015, jolloin kuukauden keskilämpötila oli 15,9 ºC. (kuukausien keskilämpötilat ilmatieteenlaitos.fi)
Kuukausittaiseen laskennalliseen toimintamatkaan noin suurella kulutuksen vaihtelulla on tietenkin iso vaikutus. Pienimmän kulutuksen kuukauden laskennallinen toimintamatka 24 kWh akkuiselle Leafilleni oli 157,8 km ja korkeimman kulutuksen kuukauden laskennallinen toimintaatka oli 108,9 km. Käytännön toimintamatkatkin vaihtelevat kelien suhteen samoissa rajoissa.
Mitä tämä tarkoittaa käytännässä? Tapoihini on kuulunut aina kirjoittaa mahdollisimman avoimesti ja rehellisesti sähköautoilusta. Tiedostan erittäin hyvin, että nykyiset sähköautot eivät vielä sovi kaikille, eivätkä kaikkiin tilanteisiin.
On erittäin tärkeää, että sähköautoa suunnitteleva saa koeajaa sähköäautoa aidoissa omissa arisissa ajotilanteissa riittävän pitkään. Sähköauton valintaa tehdessä kannustan sellaiseen realistiseen näkökulmaan, että päivittäiset työmatkat tulee pystyä ajamaan ilman välilatauksia. Viikoittaiset mökki- ja mummolamatkat tai vastaavat on myös syytä pystyä suorittamaan ilman välilatauksia tai sitten koko seurueen niin halutessa esimerkiksi yhdellä pikalatauksella.
Keskustelu
Ei kommentteja