31.07.2020
Volvon varaosamaailma
Teksti ja kuva: Arttu Lustig
Volvoni on saatellut maailmaan, jota Saab ei pystynyt näyttämään. Puolta miljoonaa kilometriä kutitteleva Volvo on saanut rohkaistua huoltamaan ja korjaamaan itse autoa. En väitä, että olisin hyvä, mutta huomattavasti rohkeampi korjaamaan ja huoltamaan autoani itse. En vielä ole päässyt Esson baarin kantapöytien viisaiden tasolle, jossa osa kuin osa vaihdetaan 15 minuutissa parin kympin hintaan. En myöskään ole lopulta toteuttanut naapurin kehotusta viedä autoa suosiolla lähellä sijaitsevalle korjaamolle. Piha ja saksitunkki houkuttelevat kerta toisensa jälkeen kumartelemaan ja polvistumaan Volvon edessä.
Olen elänyt ristiriitaisessa maailmassa vuosituhannen vaihteen Volvon varaosien kanssa. Osat jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään: helposti saatavat edulliset osa ja vaikeasti löydettävät kalliit osat. Kaikki etsimäni osat ovat olleet sellaisia, että tyypillisesti menevät vaihtokuntoon jokaisessa sen ajan Volvossa. Ei ole kyse siis siitä, että autoon olisi tullut erikoinen vika. Toinen seikka on, että vaikka Volvoni on hiukan erikoisempaa mallia: C70, lähes kaikki joko 850 tai 70 -sarjan osista käy autooni.
Luettelen tähän kokemuksieni mukaan ongelmia ja onnistumisia Volvon varaosien suhteen. Hinnat eivät välttämättä pidä paikkaansa.
Helposti löytyneet osat
Jarrupaloja, levyjä ja alustan osia löytyy erinomaisesti. Skaala on laaja niin hinnan kuin laadunkin suhteen. Löytyy edullista bulkkia ja hintavaa sporttia. Tilanne on hyvä tai oikeastaan juuri sellainen kuin näin yleiseen autoon ajattelisi olevankin.
Termostaatti ja paisuntasäiliö ovat myös helposti löydettävissä. Paisuntasäiliön tilanteen pelastaa tosin Biltema, jonka valikoimista paisuntasäiliö löytyi helposti asialliseen hintaan. Termostaatti on edullisuudessaan ja yleisyydessään oli niin helposti saatava, etten ihmettelisi, jos kuuluisi jopa K-marketin valikoimiin.
Vaikeasti tavoitettavat osat
Volvossa on sähköllä toimivat ikkunannostimet. Kun kytkintä on käytetty tarpeeksi, muovinen nipukka hajoaa. Pientä nipukkaan ei voi korvata tai korjata, vaan koko sähköinen kytkin pitää uusia. Hyvin epämiellyttävä osa. Kun osa oli jostain tavoitettavissa, hintaa tulisi sille noin 120€. Tuli ivietettyä monia sisäisiä keskusteluja siitä, onko mahdollisuus ikkunan avaamiseen ja sulkemiseen 120€ arvoista. Parkkihalleissa ja auton pesupaikoissa pohdintojen keskellä pyrinkin vain olemaan mahdollisimman nopea oven avaamisen jälkeen.
Ratkaisu löytyi hiukan yllättävästä paikasta. Suoraan roskiin heitettävää rihkamaa myyvä Wish sisälsi valikoimiinsa Volvo V70 mk1 sähköikkunan kytkimen hintaan 17€. Otin riskin ja osa oli sopiva. Olen tiiraillut sieltä muitakin osia, mutta ei ole uudestaan lykästänyt.
Erilaiset letkut liittyen veteen, ilmaan tai öljyyn ovat olleet hyvin haastavia, on kyse ollut hinnasta tai saatavuudesta. Yhtenä kokemuksena öljynlauhduttajan letku, joka vuoti siihen tahtiin, että katsastaja katsoi sen tärvelevän ympäristöä. Pieni putki hyvin yleiseen moottoriin. Mikäs tässä hätänä? Huomattavan moni asia on hätänä. Osaa ei ole juuri missään, vaikka tämä letku hajoaa internetin mukaan aikaa myöten aina. Suomesta löytyi putkea yksi kappale ja sekin oli väärä. Hintaa letkun pätkälle olisi siunaantunut noin 100€ verran. Ratkaisuna oli viedä rikkinäinen letku paikalliseen hydrauliikkaliikkeeseen, jossa letku korjattiin katsastusmiehelle kelpaavaksi.
En osaa sanoa, hyvin kevyestä kokemuksestani 2000-luvun autoja kohtaa, onko varaosatilanne hyvä, huono vai jotain siltä väliltä. Volvon huoltaminen ollut kohdallani täynnä edullisia yllätyksiä ja jännittäviä seikkailuja osia etsiessä.
Keskustelu
Ei kommentteja