30.01.2020
Alinopeusmerkki
Teksti: Arttu Lustig
Kuva: Väylä
Vuoden alussa ilmoitettiin, että ensi kesäkuun alussa tulee päivityspaketti liikennelakiin. Uusi liikennelaki sisältää poliisille mahdollisuuden antaa sadan euron liikennevirhemaksun, jos joku ajaa liian hitaasti eli autoilija voisi saada kansankielellä sakot alinopeudesta.
Tulevan uuden liikennelain viestinkantajana toimi ylikomisario ja liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein, joka samalla esitteli uutta liikennemerkkiä, jolla pyrittäisiin rajoittamaan miten hitaasti saisi ajaa. Pasterstein tiesi myös kertoa, että nykyiset liikenneturvallisuuskameroilla voidaan valvoa myös autoilijoiden hitautta.
1.6.2020 uuden tieliikennelain voimaantultua voi poliisi määrätä alinopeudesta liikennevirhemaksun 100 euroa. Voidaan valvoa myös liikenneturvallisuuskameroilla. Mielenkiintoista nähdä, missä liikennemerkkiä tullaan käyttämään. pic.twitter.com/hoJYoO6MK8
— Dennis Pasterstein (@DPasterstein) January 7, 2020
Pastersteinin ilmoituksesta seurasi kova ympäri internetin Esson kahvipöytiä. Osa oli riemuissaan, koska vihdoin saataisiin ärsyttävät tientukot kuriin. Toiset olivat ihmeissään ja arvelivat kyseessä olevan valtion uusi juoni kerätä autoilijoilta rahaa uudella maksulla. Radio ohjelmassakin humoristisesti kerättiin kuuntelijoilta uusia ehdotuksia uusien mahdollisia tapoja kerätä liikennevirhemaksu.
Kyseessä ei olisi mikään uusi sakotus tai tarkemmin liikennevirhemaksun kerääminen autoilijoilta hidastelusta. Poliisi on voinut pysäyttää autoilijan ja sakottaa, jos autoilija on ajanut liikennettä häiritsevästi. Liian hitaasti ajaminen voi olla tätä liikennettä häiritsevää ajoa. Mikä on liikennettä häiritsevää hitaasti ajamista, on ollut varmaankin aina maku kysymys. Toisille se on voinut kaikki alle sallitun nopeuden. Toisille edessä ajava auto on ajanut liian hitaasti vain silloin, kun ei ole ollut mahdollisuutta ohittaa.
Uusi liikennemerkki tarkalleen kertoo vähimmäisnopeudesta. Moni Esson pöydässä veti kahvit väärään kurkkuun, koska laki myös kertoo, että ajonopeus pitäisi suhteuttaa vallitseviin olosuhteisiin. Entä jos vallitsevat olosuhteet ovat sellaiset, ettei edes vähimmäisnopeutta olisi turvallista ajaa? Autoilija siis samanaikaisesti noudattaisi lakia ja rikkoisi lakia. Mitä jos joutuisi ajamaan laittoman hitaasti edessä ajavan takia ja saisi liikenneturvallisuuskamerasta sakon? Uusi laki siis mahdollistaa aiheuttaa toiselle autoilijalle liikennerikkomuksen.
Tulisiko tiet täyteen kylttejä, jotka kertoisivat vähimmäisnopeuden ja suurimmat sallitun nopeuden? Tämä olisi kyllä kätevää ja lopettaisi monet herkulliset nokittelut siitä, mikä olisi oikea nopeus ajaa. Voisi ehkä hellittää monien rattiraivoa, kun pelisäännöt olisivat selkeät. Mittarin neulan ollessa kahden luvun välimaastossa ajaisi kiistatta oikeaa nopeatta. Tässä voisi kuitenkin olla ongelmana, että jokainen autoilija tekisi mahdollisesti aina liikennerikkomuksen risteysalueella. Toisekseen traktoreille ja muille työkoneille pitäisi olla omat liikennesäännöt. Taajamat olisivat hyvin ongelmallisia vähimmäisnopeutta ajatellen, koska jalankulkijoille ja kevyelle liikenteelle pitää antaa tilaa.
Vähimmäisnopeudesta kertova liikennemerkki saattaa olla hyvin harvinaista herkkua, jota tavallinen autoilija pääsee harvoin nauttimaan. Patersteinin mukaan vähimmäisnopeutta voitaisiin rajata tunneleihin ja moottoriteille.
Liikenne- ja viestintäviraston mallikuvassa vähimmäisnopeudeksi on merkattu 50 kilometriä tunnissa. Tieliikennelain mukaan moottoritiellä ei saa liikkua ajoneuvolla, jonka suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa. Allekirjoittanut veikkaakin, että emme välttämättä tule näkemään uutta liikennemerkkiä välttämättä edes moottoriteillä, vaan paikoissa, joissa on näkyvyydelle este. Siniselle pohjalle onkin saatettu merkata sellaisia lukuja valkoisella kuin 10 tai 20 ja ehkä yksittäisessä tunnelissa 50.
Keskustelu
Ei kommentteja