30.12.2020
Eka on eka
Kuva ja teksti: Arttu Lustig
Kyttälänmäen tietotoimisto on lähettänyt erikoissähkeen Viimeisen Alfan toimitukseen. Sähkeessä kerrotaan Eka on eka -kansanliikkeestä, joka haluaisi tuoda liikennelakiin uutta sisältöä ohittamisjärjestykseen liittyen. Päätinkin pureutua kansalaisliikkeeseen ja sen ajatuksiin.
Lakiehdotus ohitustilanteita liikenteessä, kun autoista on syntynyt vähintään kolmen auton pituinen jono.
Eka on eka on hiljattain muodostunut kansanliike. Kansanliike sai varsinaisen alkunsa kolmen tyrnäväläisen autoilijan keskusteluista Esson baarin pöydässä. Autoilijat jakoivat internetissä ajatuksiaan erilaisilla keskustelupalstoilla ja huomasivat etteivät ole ajatuksiensa kanssa yksin.
- Huomasimme heti, että monet ihmiset ympäri Suomea olivat hautoneet samoja ajatuksia mielissään, kertoo kansanliikkeen puhemiehenä toimiva Armas Jumi.
Samanhenkisiä löydyttyä kolmikko päättikin paukauttaa nettiin adressin saadakseen selvää, kuinka paljon todellisuudessa samanhenkisiä tai vähintään myötämielisiä ihmisiä liikenteestä löytyy.
- Olihan se pienoinen yllätys, että adressin allekirjoitti tuhannet ihmiset muutaman kuukauden aikana, iloitsee Jumi.
Mistä Eka on eka -kansanliikkeessä on sitten kyse ja minkä muutoksen kansanliike haluaisi tapahtuvan? Yksinkertaisuudessa kyse on siitä, että esimerkiksi jos traktorin taakse syntyy jonoa, ensimmäinen traktorin perässä oleva sai lainvoimaisesti ohittaa traktorin ensimmäisenä.
- Itselleni on useasti käynyt niin, että olen ensimmäisenä tullut hitaan ajoneuvon kuten esimerkiksi mopoauton taakse, mutta takana olevien autojen röyhkeyden takia olen päässyt vasta viimeisenä ohittamaan mopoauton, Jumi tuskailee. Jumi jatkaa, ettei tällainen toiminta liikenteessä ole laisinkaan hyvien käytöstapojen mukaista. Jumi kuvaileekin tällaisia tilanteita hiukan nöyryyttäväksi, mutta myös joissakin tapauksissa vaarallisiksi, jos useampi auto yrittää ohittaa hidasta ajoneuvoa samanaikaisesti.
Jumi toivookin, että lain voimalla nämä röyhkeät ohitukset saataisiin kuriin, ja poliisi voisi valvonnalla saada tällaiset ohitukset karsittua pois liikenteestä.
Suomen BMW-autoilijoita edustava Bimmeristit ry:n puheenjohtaja Veli Kapee tyrmää suorilta käsin Jumin ja kansalaisliikkeen haaveet uudesta laista.
- En minä ainakaan ala nyt tai koskaan köröttelemään minkään farmari-Felician perässä kilometrikaupalla vain sen takia, että kuski ei uskalla ohittaa skootteria, vannoo Kapee. Kapee lisää, ettei hänelle eikä yhdistyksensä jäsenille koskaan ole ollut ongelmana ohittaa useampaa hidasta ajoneuvoa kerralla.
Kepee suositteleekin lisäkoulutusta liikenteeseen. Kuskeja pitäisi opettaa ottamaan autosta koko tehopotentiaali irti.
- Jos auton tehopotentiaali ei tunnut riittävän sujuvaan liikkumiseen tieliikenteen seassa esimerkiksi sen takia, että konepellin alta löytyy noin maitopurkin verran iskutilavuutta, kannattaa harkita potentiaalisemman auton hankkimista, Kapee valistaa.
Kepaa suosittele ajotaitojen parantamisen lisäksi reipasta mieltä liikenteeseen.
- Liikenteessä kaivataan roimasti rohkeutta ja jämäkkyyttä takavalojen tuijottelun sijaan, kannustaa Kapee.
Jumille Kapeen ajatukset eivät tulleet yllätyksenä eikä Jumi halua kommentoida niitä, vaikka onkin samoilla linjoilla, että jokaiselle pieni lisäkoulutus ajamiseen voisi tehdä hyvää.
Keskustelu
Ei kommentteja