15.05.2022
Köyhäin autot
Teksti ja kuva: Arttu Lustig
Kansanedustaja Anna Kontula kertoi sydämistyneenä Twitterissä saamastaan tiedosta, että Keski-Pohjamaan sote-kuntayhtämä vaati kuuden sivun verran tietoja ja liitteitä, jotta henkilö voisi hakea kohtuullistamista sote-maksuihin. Yksi vaadittava selvitys oli puolison auton merkki. Suomeksi sanottuna, jos mielii saada vaikean taloudellisen tilanteen johdosta alennusta sairaalamaksuista pitää puolisolla olla sosioekonomista tilannetta kuvaava auto. Pelkkä pankkitilin saldo ei siis riitä kuvaamaan haastavaa taloudellista tilannetta.
Luettuani tilanteesta mieleeni muistui vanhempieni kertomukset heidän lapsuudesta ja nuoruudesta, jossa duunareille ja herroille oli omat automerkkinsä, joita sosiaalisen paineen takia oli sopivaa omistaa. Auto ei siis kuvannut taloudellista tilannetta, vaan viiteryhmää, johon henkilö kuului. Voi sitä herra parkaa, joka kassavirran kuihduttua joutui ajamaan autolla, joka ei mahtunut taloudelliseen todellisuuteensa ja syvensi ahdinkoa. Ehkä löytyi myös menestyvä duunari kahdella autolla: halvemmalla ajeltiin kavereiden nähden.
Kyse on siis edelleen myös mielikuvista ainakin Keski-Pohjanmaan sote-kuntayhtymässä. Tietynlaisilla ihmisillä kuuluu olla tietynlainen auto, jotta odotettu mielikuva täyttyisi. Köyhälle on sopivaa ajaa Fiatilla, kun taas taloudellisesti menestynyt voisi ajaa Mersulla. Ihmisen täytyy ulkoisella habituksellaan, johon autokin kuuluu, todentaa ristiriidattomasti elämäntilanteensa. Olet sitä, millä ajat.
Auton merkki ei kuitenkaan enää todenna ihmisen taloudellista tilannetta. Elämme aikoja, jolloin menneiden vuosikymmenien herrojen automerkit ovat kaikille saatavilla, siis kaikille joilla on varaa ylipäätään ostaa auto. Vanhan maailman ökyautot Mersut, Bemarit ja Audit ovat jokaisen autoilevan ihmisen saatavilla. Onko näitä autoja järkevää ostaa itselleen tonnin tai kahden hintaa, on jo toisen keskustelun aihe, mutta kaikkea on tarjolla kaikille.
Keski-Pohjamaan sote-kuntayhtymällä on toivottavasti lista automerkeistä, jotka ovat köyhälle sopimattomia. Itselleni tästä listasta ainakin löytyisivät: Ferrari, Lamborghini ja Maserati. Autoille yhteistä lähinnä on, että jokaisen vuosittainen huolto ylittää asiallisen käyttöauton hinnan. Tesla voisi olla listalla myös, koska hankintahinta autolle on edelleen korkea. Lahjaksi tai arvontavoittona saatu Tesla sopisi kyllä varattomankin omistettavaksi.
Menestyvä yrittäjä ja miljardööri Jeff Bezos aikanaan herätti huomiota ajamalla vanhalla Honda Accord -mallisella autolla. Auto mielikuvissa kuului henkilölle, joka taloudellisesti selvitäkseen joutui tekemään useampaa matalapalkkaista työtä. Jeff Bezos taloudellinen tilanne oli päinvastainen. Bezos on myöhemmin oppinut nauttimaan autoistaan kuin miljardööri, mutta aikanaan Bezosin mukaan Honda oli täysin asiallinen auto.
Vaikka autoja on nykyään hyvin tarjolla jokaisessa hinta luokassa, auto tai autottomuus voi hiukan kuvata ihmistä ja hänen ajatusmaailmaa. Autottomuus voi olla enemmän ideologinen, ekologinen valinta, kuin taloudellisen tilanteen sanelema pakko. Hiukan hienompi auto voi kuvata perehtyneisyyttä, mielenkiintoa ja harrastuneisuutta autoihin, vaikka taloudellisesti auto saattaisi ajoittain aiheuttaa ongelmia. Auto nykypäivänä lopulta kertoo ihmisestä vain sen, että ihmisellä on auto. Jokaisen auton takana on oma yksilöllinen tarinansa ilman suurempaa kollektiivista suunnitelmaa.
Keskustelu
Tämä kirjoitus osui ja upposi!
Suomessa on edelleen tämä ajattelutapa, että hanttihommia tekevän ei missään nimessä ole oikeitettua ajaa mersulla tai bemarilla.
Yhdysvalloissa taasen auton merkillä ei juurikaan ole merkitystä, jokainen ajaa sillä millä ajaa. Lainarahallahan ne kaikki on hankittu.