17.10.2016
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Kuva ja teksti: Arttu Lustig
Syntiä ja paheellisuutta ei pääse edes oman auton suojissa karkuun, vaan antaessa synnille kahvan se voi viedä koko oven. Seitsemän kuoleman syntiä: ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, mässäily ja himo, ovat aina valmiina saattamaan kiusalliseen tilanteeseen, rikkomaan auton tai pilaamaan ajonautinnon kokonaan.
Toinen autoilun kuolemansynti uppoaa lämpimän veitsen tapaan kuumaan voihin, kun bemarikuskit sulattavat ympäriltään kateuden eltaantunutta rasvaa. BMW-kuskit autoilijaryhmänä saa kateuden synnin heräämään täyteen kukkaansa. Muutkin arkiautoilijat Mersuineen ja Audeineen ovat samalle pallille pyrkineet, mutta Bemari on tässä suhteessa ehdoton kuningas kylväessään runsaalla kouralla kateutta ympärilleen. Bemarikuski ilmiönä ja käsitteenä on vuosien saatossa luonut oman lähes myyttisen autoilijaryhmänsä, jonka luonteenpiirteisiin kuuluvat mm. röyhkeys, ylimielisyys ja piittaamattomuus yhteisistä säännöistä. On vaikeaa arvioida mistä ja milloin kateus BMW-kuskeja kohtaan sai alkunsa. Syntysija löytyy varmaankin siitä samasta muinaisesta Esson baarin pöydästä, jonka historiallisissa kokoontumisissa päätettiin lopullisina totuuksina myös automaattivaihteiston mahdottomuudesta talviolosuhteissa sekä Alfa Romeon jatkuvista korjaustarpeista.
Eikä ole sattumaa, että BMW on päätynyt nykyiseen asemaansa. Bemari on niin teknisesti kuin muotoilultaan aivan kansanautojen kirkkainta kärkeä vuosikymmenestä toiseen, ja tästä syystä auto viettääkin muutaman ylimääräisen hetken katsojan verkkokalvoilla. On vain kateuden syntiin langenneen harhakuvitelmaa, että Bemarit alituisesti sikailisivat liikenteen seassa. Todellisuudessa kukaan ei vain ole kiinnostunut kirjaamaan tilastomerkintää hiirenharmaiden Skodien tai Peugeotien pienistä ylinopeuksista tai perässä roikkumisesta ennen ohitustilannetta. Pieni punainen Fiat jostain 1990-luvulta onkin vain vitsikäs ohittaja ja kevyttä tyytyväisyyttä voi tuntea harvoin kohdattavan Maseratin ohittaessa.
BMW:n arjen loistokkuus herättääkin kateuden synnin, jonka pohjana on lopulta yksinkertaisesti tyytymättömyys omaan autovalintaan. Mikä muu kuin tyytymättömyys voisi äkkinäisesti puhaltaa hyvän ajotunnelma pois ratin ja penkin välistä? Maisemaan lipuva Bemari ei saatakaan hetkellisesti pelkästään muistuttaa heikosta valinnasta oman auton suhteen, vaan kaikista huonoista valinnoista elämässä. BMW tien päällä on kateelliselle kuin se ärsyttävä tyyppi, joka jaksaa kerrata siitä mitä teit humalassa eräänä huhtikuun lauantaina noin kymmenen vuotta sitten.
Syntisten ajatusten pilviverhossa on pieni reikä, josta bemarikuskin päälle paistaa armon valo. Kitkerien ja katkerien kateuden sanojen ja ajatusten seasta ei löydy lauseita, joissa bemarikuskia moitittaisiin huonoksi ja taitamattomaksi kuskiksi. Bemarikuskin ajovirheet katsotaan aina röyhkeyden ja ylimielisyyden tahallisiksi tuotoksi, mutta ei koskaan kuskin ajotaidon puutteiden, keskittymisen herpaantumisen, huolimattomuuden tai onnettomien yhteensattumien summaksi. Vihreiden kasvojen takaa löytyy siis salattu viesti, jossa kateellinen lopulta pitää bemarikuskia ihmisenä, joka hyvän auton valinnan lisäksi myös taitaa auton hallinnan.
Autoilijoiden sekaan siinnyttä syntiä voi täten käyttää myös hyödyksi. Jos pidät itseäsi taidoiltasi vaatimattomana kuskina, joka on häiriöksi muulle liikenteelle tai muuten olet auton ratin takana jatkuvasti huolissasi muiden mietteistä autoiluasi kohtaan, niin rohkaisen ostamaan oman Bemarin. Bemari on ratkaisu autoilun aiheuttamaan stressiin. Jos Bemarisi ei ole asettanut parkkiruudun tiukkoihin raameihin, muut ajattelevat, että bemarikuski on laittanut autonsa röyhkeästi sikaparkkiin. Jos Bemareinesi aiheutat jarruvalojen välkehdintää liittyessäsi liikenteen sekaan, muut ajattelevat, että bemarikuski ylimielisesti kuvittelee olevansa tieliikenteessä etuoikeutettu. Vastaavat tilanteet esimerkiksi Nissan Micralla katsotaan olevan yksinomaan kuljettajan syytä, mutta Bemarilla nämä esimerkkitilanteet ovat kaikkien bemarikuskien asenneongelman syytä. Bemarilla kaikki virheet liikenteessä jaetaan yhteisvastuullisesti kaikkien bemarikuskien kesken. Voit Bemarin ratissa olla rauhassa oma heikkoajotaitoinen itsesi ja kerryttää virheesi bemarikuskien yhteiseen pottiin. Bemarin omistajan ei tarvitse huolehtia tuntemattoman tulevan henkilökohtaisesti moittimaan ajotaitoja, vaan närkästynyt ottaa yhteyttä lähimpään omaan bemarikuskiinsa purkaakseen mielipahansa sekä kertoakseen uudesta tilastomerkinnästään.
Zen-Bemari – vihreyttä ja mielenrauhaa autoilun tyrskyissä.
Allekirjoittaneella ei ole eikä ole ollut Bemaria, mutta Saabeineni pystyn samaistumaan.
Keskustelu
Voihan hitsi. Nyt iski kateus.
T: mersukuski
On tullut huomattua tuo "tuska" jota BMW:tä kohtaan tunnetaan. Kerran laitoin auton jalkakäytävälle hetkeksi parkkiin niin joku oli niin ahdistunut, että oli juossut kotiinsa tulostamaan A4:sia joihin kirjoittanut "Bmw kuskit voi parkkeerata minne haluaa" ja liimannut niitä pitkin autoa.
Se on totta, että pelkästään Bemmi-kuskien syyttäminen törttöilustä ja piittaamattomuudesta on tunnepohjaista liiottelua. Jos mennään sitten faktapuolelle (jota ei tässä blogissa ollut lainkaan), niin tilastojen ja tutkimusten valossa tietyillä merkeillä on perustellusti huono maine. Onhan se tietysti ihan ennustettavissakin, että suorituskykyisemmillä autoilla ajavilla on erilainen asenne autoiluun. Perusmerkin perusmallin hankkinut haluaa vain päästä sillä kotterolla HENGISSÄ paikasta toiseen. Olen itsekin harrastanut moottoriurheilua suljetulla alueella. Moottoriurheilun ongelma on sen kalleus. On halvempaa hakea Saksasta loppuunpaahdettu bemmi ja kaahailla likenteessä. Bemmillä törttöily on köyhien harrastus. Varakkaat kaahavat radalla.