29.12.2022
Volvo 400 000 ja ahdistusta myynti-ilmoituksista
Kuva ja teksti: Arttu Lustig
Pukinkonttiin oli yritetty tunkea jääpaloja, maansiirtokoneita ja juhlapöydän konvehteja pienen omaisuuden verran. Kaikki eivät olleet tyytyväisiä. Juhlien kiireet ja jatkuva herkkujen virta saattoi aiheuttaa unettomuutta, kun ihminen parhaassa iässä joutui pitkin yö seisoen odottamaan närästyksen hiipumista. Pukki on poistunut paikalta ja vihdoin voi taas kiukutella. Kotonakaan ei tarvitse olla paras puku päällä, kun tirkistelevät tontut ovat ymmärtäneet palata sinne mistä ovat tulleetkin.
Välipäivinä perinteisesti kerännyt sappea edistääkseni stressin purkautumista selailemalla autojen myynti-ilmoituksia. Vapaat markkinapaikat ilman ammattilaisten kontrollia tarjoavat vuodesta toiseen samat otsasuonta pullistuttavat kliseet. Ammattilaiset osaavat kantaa oman kortensa kekoon luottaen, että pelkät kuvat kertovat kaiken tarpeellisen.
Toinen selässä roikkuva apina on, että Volvoni täytti juuri 400 000 kilometriä. Edessä on paljon huokauksia, taputtelua kojelaudan päälle, pieniä rukouksia ja onnistumisen elämyksiä auton toimiessa normaalisti. Edessä jossain siintää suuri ja tuntematon tuntematon nimeltään paali laatikkoisena loppuna hyvin palvelleelle Volvolle. Onkin hyvä pitää itsensä kartalla nykyisestä tarjonnasta ja hintakehityksestä, vaikka pidänkin Volvosta paljon enkä haluaisi siitä luopua.
Tähän olenkin koonnut sammuttavat kiinnostukseni.
Vajavaiset varusteet
Tämä on niissä onnettomissa tapauksissa, joissa mainostetaan olevan autossa jotain, mitä käytännössä ei ole. Autossa kahdet renkaat, mutta toinen jopa kumpikin sarja renkaista ovat tarpeen uusia lähitulevaisuudessa. Ostajalle jää siis tämä vaatimaton satojen eurojen hankinta vaivoineen, jos mielii käytetyn helmen saada omakseen.
Toinen samanlainen murheenkryyni on ilmastointi. Ilmastointi on teoriassa autoon tehtaalla asennettu, mutta vuosiin viileää ilmaa kuumina kesäpäivinä se ei ole puhaltanut. Toisin kuin renkaissa, ilmastoinnin huollon hintaa ei voi etukäteen kuin arvailla. Kukkaro voi keventyä ehkä satasen, ehkä tonnin. Jos ilmastointi ei toimi, niin älä laita sitä osaksi auton varustelistaan. Rikkinäinen ilmastointi on vain lisäpainona moottoritilassa.
Pienet viat
Suosikkini halkeama tuulilasissa, joka ei haittaa katsastuksessa. En luottaisi tähän lupaukseen. Mistä edes voi olla varma, ettei halkeama ole tullut edellisen katsastuksen jälkeen?
Ei ole lainkaan harvinaista, että autossa on monenlaista pientä kuluvaa osaa vaihdettavana. Osat on hankittu ja myyjä on vaihtamassa osat ”kunhan kerkeää”. Miksi et vaihtaisi ensin ja sitten vasta laittaisi autoa myyntiin? Myynti-ilmoituksessa olisi hieno luettelo uusista osista, joka jo hiukan houkuttelisi siirtymään vaatekaapille vaihtamaan ostohousuja jalkaan.
Yllättävät syyt auton arvon nousulle – ”ei pakkomyynnissä ja vaihtohinta on eri”
Ihmisen elämä on juuri niin yksinkertaista tai monimutkaista kuin ihminen elämästään haluaa tehdä. Jos ei ole pakottavaa tarvetta myydä autoa, niin älä myy autoa. Se, että autoa ei ole pakko myydä, ei tee autosta arvokkaampaa. Harvaa autoa on pakko myydä. Joskus voi olla pakko ostaa auto tai pakko viedä auto romuttamolle, mutta hyvin harvoissa tapauksissa auto on pakko myydä.
Joidenkin talousajattelun mukaan auton arvo nousee, jos joku tarjoaa autoa maksun osana. Jos haluat vain myydä auton käteisellä, niin kerro siitä reilusti. Jos joku tarjoaa autoa osana maksua, kieltäydy kohteliaasti. Kun joku päivä maailma on valmis, ilmoituksissa erikseen mainitaan, että ostajan auto käy osana tai kokonaisuudessaan maksuna autosta.
Ehkä pitää laittaa autoni myyntiin niin saisi kunnollisen esimerkin, miten myynti-ilmoitus tehdään.
Keskustelu
Ei kommentteja