12.03.2025
F1-kauden 2025 ennakkoasetelmat

Kuva: Adobe Stock
F1-fanien joulu on taas täällä, uusi kausi starttaa nimittäin tällä viikolla Australian Melbournesta. Odotus on tuntunut tällä kertaa erityisen pitkältä, etenkin kun tietää seitsenkertaisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin ajavan Ferrarin punaisissa alkavalla kaudella. Muutoinkin riittää paljon jännitettävää. Miten käy esimerkiksi Max Verstappenin, onko hallitseva kuningas viimein lyöty? Nouseeko huippulahjakas Oscar Piastri McLarenin ykköskuljettajaksi? Onko Carlos Sainzista ja Williamsista sellaisiksi yllättäjiksi, kuin testiajot antoivat ymmärtää? Saa nähdä.
Lähdetäänpä tsekkaamaan kauden ennakkoasetelmia tarkemmin, tiimi kerrallaan.
1. McLaren
McLaren oli ehdottomasti viime vuoden suurin yllättäjä. Sillä aika harva uskoi ennen kauden alkua, että McLaren voisi oikeasti taistella valmistajien MM-tittelistä. Sen verran ylivoimainen Red Bull oli ollut edelliskaudella ja sen verran vahvaksi myös esimerkiksi Ferraria uumoiltiin ennakkoarvioissa. Red Bull olikin totutun vahva aivan alkukaudesta ja hetken näytti jo siltä, että kaudesta tulisi vain edelliskauden toisinto (jolloin Red Bull voitti yhtä lukuun ottamatta kaikki osakilpailut). F1-fanien onneksi näin ei kuitenkaan käynyt, vaan kaudesta tulikin paljon odotettua mielenkiintoisempi ja värikkäämpi. McLaren onnistui kehittämään autoaan merkittävin askelin pitkin kautta ja saalisti lopulta yhteensä viisi osakilpailuvoittoa ja edellä mainitun valmistajien MM-tittelin. Lando Norris tarjosi varteenotettavan uhan myös kuljettajien MM-titteliä ajatellen. Mutta, Norrisin ei tarvinnut kannatella talliaan yksin, vaan myös Oscar Piastrin suoritukset paranivat jatkuvasti ja hänestä muodostui todellinen uhka Norrisillekin.
Testiajojen perusteella McLaren lähtee kauteen ennakkosuosikkina ja ikään kuin jatkamaan siitä, mihin he jäivät viime vuonna. Mutta, MM-taistosta on silti tulossa tasainen. Red Bull ei varmastikaan anna mitään ilmaiseksi, etenkin kun heillä vaikuttaa nyt olevan tasavahvempi kuljettajakaksikko kuin viime kaudella (jolloin Sergio Perez suoritukset olivat suurelta osin täysin ala-arvoisia). Mutta, jos McLaren päättää lähteä samanlaisella kuljettajapolitiikalla tähän kauteen kuin edelliseenkin, eli kahdella ykköskuskilla, saattaa se aiheuttaa tiimille harmaita hiuksia. Norris ja Piastri ovat molemmat todella nälkäisiä ja kilpailuhenkisiä, ja saattavat pahimmassa tapauksessa napsia pisteitä pois toisiltaan. Jos katsotaan menneitä vuosia, niin sekä kuljettajien että valmistajien MM-titteleiden metsästystä ajatellen järkevin taktiikka on yleensä ollut se, että tallissa on selkeä ykkös- ja kakkoskuljettaja (esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa Red Bullin menestys viime vuosilta ja Mercedeksen menestys sitä aiemmin). Tämä ei luonnollisestikaan ole penkkiurheilijan kannalta ihanteellista, mutta se on yleensä ollut kokonaismenestyksen kannalta se järkevin ratkaisu.
2. Mercedes
Mercedes vaikuttaa tässä vaiheessa kauden toiseksi suurimmalta ennakkosuosikilta, jopa suuremmalta kuin Red Bull. Mercedeshän joutui viime kaudella pienoisen ongelman eteen, kun se joutui alkaa etsimään tarpeeksi pätevää korvaajaa Hamiltonin tilalle. Toki Hamiltonkin osakkeet olivat hitusen olleet jo laskussa, koska hän oli kaudella -23 jäänyt toisinaan tallikaveri George Russellin jalkoihin, mutta pelkästään erilaisia sponsorisopimuksia ja yleistä näkyvyyttäkin ajatellen Hamiltonin kaltaisen persoonan ja moninkertaisen maailmanmestarin menettäminen osui varmasti ikävästi koko Mersun F1-brändiin. Mistä löytäisikään tilalle yhtä valovoimaisen F1-tähden?
Hamiltonin tilalle Mercedekselle täksi kaudeksi huhuttiin niin Verstappenia, Sainzia kuin Valtteri Bottastakin, mutta lopulta Toto Wolffin valinta osui nuoreen lupaukseen, italialaiseen Kimi Antonelliin (joka on kuulemma muuten nimetty Kimi Räikkösen mukaan). Niin hienoa kuin olisikin ollut nähdä esimerkiksi Verstappenin siirtyvän Mersulle, on toisaalta hienoa, että Mersu uskaltaa panostaa nuoriin lupaksiin. Antonelli on ollut Mersun junioritiimin jäsen jo vuodesta -19 ja viime vuonna hän voitti useita kilpailuja Formula 2 -luokassa (sijoittuen lopulta kuudenneksi kokonaispisteissä). Russell on luultavasti ainakin tällä kaudella vielä selkeä ykköskuljettaja, mutta Antonellin tapauksessa Mersu satsaakin vahvasti nyt nimenomaan tulevaisuuteen.
3. Red Bull
Red Bullin viime vuosi oli melkoista myllerrystä, vaikka Max Verstappen veikin jo lähes totuttuun tapaan kuljettajien maailmanmestaruuden. Alkukautta varjosti tallipäällikkö Christian Horneriin liittynyt ahdistelukohu (jossa hänet todettiin kylläkin syyttömäksi). Sen jälkeen, pitkin vuotta, uutisoitiin siitä, että niin Jos Verstappen kuin myös tallin neuvonantaja Helmut Marko haluaisivat molemmat Hornerin ulos tiimistä. Kauden aikana huhuttiin myös Maxin mahdollisesta siirrosta Mercedekselle. Tallikaveri Sergei Perezin suoritukset olivat alkukauden jälkeen enemmän tai vähemmän surkeita ja hetken näytti jo siltä, että hänet pistettäisiin vaihtoon kesken kauden. Näin ei käynyt, mutta myöskään jatkosopimuksesta oli hänen turha haaveilla. Täksi kaudeksi hänen tilalleen nostettiin uusiseelantilainen Liam Lawson. Lawsonhan oli startannut edelliskauteen Racing Bulls -tallin varakuljettajana, mutta hänet nostettiin kesken kauden kilpakuljettajaksi alavireisen Daniel Ricciardon tilalle.
Eikä unohdeta myöskään sitä faktaa, että Red Bull menetti viime kauden päätteeksi Adrian Neweyn Aston Martinille. Niin hyvä kuljettaja kuin Verstappen onkin, F1:ssä on aina paljolti kyse myös autoista ja Neweyn kaltainen suunnittelijavelho on varmasti ollut yksi pääarkkitehtejä Red Bullin aiemman menestyksen takana.
Joten, miltä näyttävät sitten ennakkoasetelmat Red Bullin alkavaa kautta ajatellen? No, kuten jo aiemmin kirjoitin, niin kuljettajien osalta tilanne on huomattavasti tasavahvempi kuin edelliskaudella. Mutta, asialla on myös kääntöpuolensa, sillä aivan kuten McLarenillakin, niin Red Bullillakin on nyt kaksi erittäin kilpahenkistä kuljettajaa. Lawson vaikuttaa jonkinmoiselta tuittupäältä, joten saa nähdä kuinka hän sopeutuu kakkoskuljettajan rooliin. Sellainen nimittäin on ainakin aluksi tarjolla, koska Verstappenista on vuosien varrella tullut enemmän tai vähemmän Red Bullin kultapoika (ja ihan syystäkin, toki).
Mitä tulee itse autoon, testien perusteella Red Bullilla vaikuttaa olevan sarjan kolmanneksi nopein auto. Jää nähtäväksi, että kuinka paljon Neweyn lähtö tulee tällä kaudella näkymään ja myös se, että kuinka paljon Red Bull pystyy autoaan kehittämään kauden edetessä (verrattuna pahimpiin kilpailijoihinsa).
4. Ferrari
Ei liene epäselvyyttä, että tulevan kauden puhutuin aihe lienee ainakin vielä tässä vaiheessa Lewis Hamiltonin ja Ferrarin yhteistyö. Niin moni F1-fani odottaa varmasti kuin kuuta nousevaa kauden alkua, koska pääsemme näkemään yhden kaikkien aikojen parhaimmista kuljettajista Ferrarin punaisissa väreissä. Ja, onhan Leclerc-Hamilton parivaljakko kuskikaksikkonakin varmasti yksi kaikkien aikojen vahvimmista kaksikoista. On todella jännittävää nähdä miten tässä tulee käymään. Todella toivon, että Hamilton voisi napata itselleen vielä yhden maailmanmestaruuden (ja nimenomaan Ferrarilla), sillä olisihan se komea kruunu hänen jo valmiiksi loisteliaalle uralleen. Mutta, toisaalta hieman pelkään myös, että hän jää Leclercin jalkoihin. Hamiltonilla oli kuitenkin vaikeuksia parin edelliskauden ajan jo George Russellinkin kanssa Mercedeksellä, ja pidän henkilökohtaisesti Leclerciä kyllä Russellia nopeampana kuljettajana. Aivan varmaa on myös, että Hamiltonin kaltaisen tähden päihittäminen tai sen yrittäminen motivoi Leclerciä varmasti aivan uudella tavalla.
Testien perusteella Ferrarilla vaikuttaa olevan neljänneksi (tai kolmanneksi) nopein auto, mutta Melbournessa nähdään sitten totuus. Itse uskon, että jompikumpi McLareneista vie kuljettajien MM-tittelin tänä vuonna (vaikka Hamiltonin menestystä toivonkin), mutta valmistajien MM-tittelistä Ferrari kilpailee varmasti.
5. Williams
Williamsin tilanne on myös erittäin mielenkiintoinen, jos katsoo lähtöasetelmia. Carlos Sainz joutui luovuttamaan Ferrari-paikkansa Hamiltonille ja päätti pitkän pohdinnan jälkeen siirtyä Williamsille (Bottaksen jäädessä valitettavasti nuolemaan näppejään). Testeissä Sainz on ollut todella nopea, joissain testeissä hän oli jopa koko sakin nopein. Toisena kuljettajana Williamsilla jatkaa thaimaalainen Alex Albon, jonka lahjakkuus tiedetään, mutta joka ei ole aina päässyt sitä osoittamaan auton puutteellisen suorituskyvyn vuoksi.
Williamsia on uumoiltu jopa kauden viidenneksi vahvimmaksi talliksi, heti Ferrarin jälkeen. Se on aikamoinen nousu tiimiltä, joka on kamppaillut talousongelmien ja heikkojen suoritusten kanssa viime vuosina. Ja, olisihan se nyt hienoa nähdä niin perinteisen kaltaisen F1-tallin kuin Williamsin pärjäävän taas hyvin.
6. Alpine
Alpinen käyrä tuntuu pitkästä aikaa osoittavan ylöspäin. Uuden auton kehityksessä on tehty oikeita ratkaisuja ja tallilla on nyt melkoinen persoona taustajoukoissa, nimittäin tallipäällikkölegenda Flavio Briatore, joka toimii tallin neuvonantajana. Mitä tulee kuljettajiin, ranskalaisen Pierre Gaslyn taidot ja kyvykkyys tiedetään, ja tallikaveruus australialaisen Jack Doohanin kanssa tulee varmasti toimimaan paljon paremmin kuin Esteban Oconin kanssa (Ocon ei taida olla se F1-sarjan helpoin tallikaveri). Jos katselee testituloksia, vaikuttaa Alpinella olevan melko hyvin pullat uunissa ja edelliskauden heikkojen suoritusten jälkeen on syytä odottaa sen paluuta vahvaksi keskikastin tiimiksi.
7. Aston Martin
Nyt herää kysymys, että mitä ihmettä Aston Martinille on tapahtunut? Kaudella -23 Aston oli sarjan viidenneksi vahvin talli, saalistaen yhteensä kahdeksan palkintopallisijaa, ja jääden vain 22 pisteen päähän nelossijasta. No, viime vuonna tuo viidessija toki säilyi, mutta piste-eroa neljänneksi parhaaseen Mercedekseen kertyikin sitten jopa 374 pistettä (mikä on aika hirvittävä määrä). Tämän vuoden testien perusteella on hyvin mahdollista, että talli putoaa niin Williamsin kuin Alpinenkin taakse. Mikä on sinänsä jopa jännä, koska suunnittelijavelho Neweyhan tosiaan siirtyi juurikin Astonille täksi kaudeksi. Mutta, on tietysti hyvin mahdollista, ettei hänen kädenjälkensä juurikaan näy vielä tämän vuoden auton kohdalla (tai ainakaan vielä alkukaudesta). Mutta, sen verran on tallin omistaja Lawrence Stroll joka tapauksessa rahaa formuloihin pistänyt, ettei hän varmasti ole tyytyväinen, jos tallin kehityssuunta jatkuu alaspäin. Eikä asiaa luonnollisesti edesauta hänen poikansa Lance Strollin ajotaidot. Strollilta on nähty aiemmin paljon ailahtelevia suorituksia ja kaikenlaista hölmöilyä, mainittakoon nyt vaikka Brasilian osakilpailu viime kaudelta ja pyörähtäminen lämmittelykierroksella. On aivan aiheellista kysyä, että olisiko Lance Strollin paikka F1-sarjassa, jos hänen isänsä ei olisi Astonin omistaja? Ja aika selkeä vastaus siihen on, että ei olisi. Tallikaveri Fernando Alonsolta sen sijaan löytyy nopeutta ja taitoa vaikka muille jakaa, mutta hän ei ole F1-kuljettajien mittapuulla enää mikään nuori poika. F1:n kaltaisessa, supernopeisiin reflekseihin perustuvassa lajissa ikä tulee väkisinkin vastaan jossain vaiheessa, itse kullekin.
8. Haas
Haas on iso kysymysmerkki, josta en osaa sanoa oikein mitään. Ehkä mielenkiintoisin kysymys liittyy tämän amerikkalaistallin tekniseen yhteistyöhön Toyotan kanssa, joka alkoi jo viime kaudella. Kuinka paljon se tulee vaikuttamaan tallin suorituksiin tänä vuonna? Tallilla on ymmärtääkseni melko tiukka budjetti tälle vuodelle ja Haas on esimerkiksi henkilöstömäärältään jo muutoinkin koko F1-sarjan pienin, joten Toyotan resursseista on varmasti apua.
Kuljettajien osalta Haas aloittaa aivan puhtaalta pöydältä. Esteban Ocon siirtyi Alpinelta Haasiin täksi kaudeksi ja saa tallikaverikseen lupaavan tulokkaan, Oliver Bearmanin, joka tuurasi Carlos Sainzia Ferrarilla viime kaudella Saudi-Arabian osakilpailussa, ja Kevin Magnussenia Haasilla Azerbaidzanin ja Brasilian osakilpailuissa. Aiemmin kirjoitinkin jo, ettei Ocon ole F1-sarjan helpoin tallikaveri, mikä tuo varmasti oman lisämausteensa tallikaverien väliseen taistoon. Voi olla, että tunteet kuumenevat aika nopeastikin, jos Bearmanin kaltainen tulokaskuski pystyy lyömään kampoihin Oconille.
9. Racing Bulls
Tässä seuraava kysymysmerkki itselleni, nimittäin Racing Bulls, eli Red Bullin tytärtiimi. Japanilainen Yuki Tsunoda saa täksi kaudeksi rinnalleen ranskalaisen tulokaskuskin, Isack Hadjarin. Tsunoda tiedetään nopeaksi, mutta temperamenttiseksi kuljettajaksi, joka ei ainakaan vielä ole saanut näytön paikkaa Red Bullilla (mutta joka on sitä pitkään jo kärkkynyt). Nälkää häneltä löytyy siis varmasti. Mutta, niin sitä löytyy varmasti Hadjarin kaltaiselta tulokkaaltakin. Tsunodan on joka tapauksessa lyötävä Hadjar varsin selvästi, jos hän haluaa haaveilla mahdollisuudesta ajaa Red Bullilla vielä jonakin päivänä.
Racing Bullsin kaltaista tallia luonnollisesti auttaa paljon se, että omistajana toimii Red Bull, joka se tuo mukanaan myös paljon taustaresursseja.
10. Kick Sauber
Viimeisenä meillä on Kick Sauber, jonka viime kausi meni aivan penkin alle. Audi tekee vahvasti tuloaan F1-sarjaan (virallisesti ensi vuonna), mutta tämä vuosi mennään vielä Kick Sauber -brändin alla. Audi on kuitenkin tehnyt jo isoja siirtoja markkinoilla ja hankkinut italialaisen Mattia Binotton tallin operatiiviseksi ja tekniseksi johtajaksi. Kuljettajakaksikoksi on pestattu puolestaan saksalainen Nico Hülkenberg ja brasilialainen Gabriel Bortoleto (Bortoleto on muuten Leclercin, Piastrin ja Russellin lisäksi ainoa kuljettaja F1-sarjassa, joka on voittanut F3- ja F2-tittelit peräkkäisinä vuosina). Tämän kaltainen kuljettajakaksikko on varsin fiksu veto Audilta, sillä saksalaisbrändi saa tätä kautta kokeneen saksalaiskuljettajan, mutta myös nuoren huippulupauksen.
Testien perusteella Kick Sauberilta on ainakaan vielä tänä vuonna turha odottaa ihmeitä. Mitä luultavimmin edellisvuoden kaltainen taaperrus jatkuu, mutta heillä taitaakin katse olla jo hyvin vahvasti vuodessa ensi kaudessa.
Siinä oli vähän alkavan F1-kauden ennakkoasetelmia. Testien perusteella on tosiaan vaikea päätellä hirveästi, koska osa talleista ei ole varmastikaan halunnut näyttää vielä täyttä vauhtiaan. Autojen luotettavuudenkin osalta pystyy kunnolla sanomaan vasta kilpailujen kohdalla.
Innolla odotan kuitenkin mitä kausi tuo tullessaan ja omalta osaltani pidän peukkuja pystyssä Hamiltonille ja Ferrarille.
Keskustelu
Ei kommentteja