19.02.2025

Mitä kuuluu KymiRingille?

Osoite kopioitu

Kuva: TRP Hungary

KymiRingin historia on suhteellisen lyhyt, mutta sitäkin värikkäämpi. Monia varmasti kiinnostaa, että mitä KymiRingille kuuluu juuri tällä hetkellä ja minulla olikin ilo haastatella radan nykyisen omistajan TRP Hungaryn toimitusjohtajaa, Kornél Örya, asian tiimoilta. Mutta, ennen kuin hypätään itse haastatteluun, otetaanpa pieni läpileikkaus KymiRingin varsin mielenkiintoiseen historiaan.

Koko KymiRing-ratahankehan sai alkunsa jo 2000-luvun alussa, kun moottoriurheilupiireissä koettiin, että Suomeen tarvittiin nykyaikainen, kansainväliset standardit täyttävä kilparata. Toki Suomesta löytyi jo tuolloin legendaarisia kilparatoja, kuten esimerkiksi Ahvenisto ja Alastaro, mutta kumpikaan näistä ei täyttänyt esimerkiksi Moto GP ja Formula 1 -sarjojen asettamia vaatimuksia. Ja kun asiaa tarkemmin miettii, niin olihan tämä melkoinen sääli, ottaen kuitenkin huomioon Suomen vankan historian moottoriurheilun saralla. Tästä pienestä ja piskuisesta maasta on tullut todella paljon moottoriurheilutähtiä ja on mielestäni vain oikeus ja kohtuus, että täällä olisi oikeasti kovatasoinen moottoriurheiluratakin.  

Siitä se suomalaisen moottoriurheiluväen ajatus tai unelma lähti sitten liikkeelle ja 2010-luvun alussa hanke nytkähti kunnolla eteenpäin, kun Lahden ja Kouvolan välimaastossa sijaitseva Iitti valikoitui uuden radan paikkakunnaksi. Alkuperäisenä ajatuksena suunnittelijoilla oli tehdä rata, joka voisi toimia erilaisten kilpailujen lisäksi myös monipuolisena harjoitus- ja testauspaikkana. Eli tavoitteena oli tehdä KymiRingistä kunnollinen moottoriurheilukeskus, jos näin voi sanoa.

Radan varsinaiset rakennustyöt alkoivat vuonna 2016 ja suunnitelmat olivat tässä kohtaa varsin kunnianhimoisia. KymiRingin oli tarkoitus olla Pohjoismaiden suurin moottoriurheilurata valmistuessaan ja siitä piti tulla myös Moto GP -näyttämö. Mutta, tämän lisäksi siitä haluttiin tehdä myös kansainvälinen viihde -ja monitoimikeskus. Mahdollisuuksia oli vaikka mihin.  

Hanke kuitenkin kohtasi vaikeuksia jo rakennusvaiheessa, sillä rahoitusongelmat ja erilaiset tekniset haasteet aiheuttivat lukuisia viivästyksiä. Esimerkiksi katsomoiden ja tukirakennusten rakentaminen vei suunniteltua enemmän aikaa, samoin ympäröivien teiden. Rakennusbudjetit ylittyivät useaan otteeseen ja uuden rahoituksen haaliminen monista eri lähteistä oli erittäin haasteellista. 

Vuonna 2019 rata oli kuitenkin siinä määrin valmis, että se pystyttiin avaamaan virallisesti käyttöön. Moto GP -kuljettajat suorittivat samaisena vuonna myös testiajoja radalla, heidän joukossaan oli muun muassa KTM:n sen hetkinen testikuljettaja Mika Kallio.

Tähän väliin voisimme itse asiassa ottaa tarkemman katsaukseen KymiRingiin ratana. Kyseessähän on 4,6 kilometriä pitkä rata, jossa on yhteensä 18 mutkaa ja paljon korkeuseroja. Radalla on itse asiassa jopa 23 metrin korkeusero, mikä tuo siihen paljon lisää luonnetta. Korkeuserot ja monet mutkat tekevät radasta hyvin monipuolisen, mutta myös haastavan esimerkiksi auton tai moottoripyörän säätöjä ajatellen, sillä radalta löytyy lisäksi todella pitkä pääsuora. Pääsuora on itse asiassa 1,2 kilometriä pitkä ja samalla koko Euroopan pisin GP-radan pääsuora. Eli toisin sanoen, radan mutkainen keskiosuus vaatii paljon downforcea, kun taas pääsuoralla downforcea tulisi olla mahdollisimman vähän. Toisaalta tämä säätämisen haasteellisuus tuo varmasti myös oman suolansa aika-ajoihin ja kilpailuihin. Ja, jos downforce ei ole ennestään tuttu käsite, niin kyse on siis autoa rataan painavasta aerodynaamisesta voimasta. Mitä mutkaisempi on rata, sitä enemmän tarvitaan autoa rataan painavaa voimaa, eli pitovoimaa. 

Varmaan on kuitenkin se, että KymiRingin pääsuoralla kuljettajat tulevat pääsemään kunnon huippunopeuksiin ja se tulee varmasti tarjoamaan myös radan parhaat ohituspaikat. Pääsuoran jälkeisellä osuudella on paljon tiukkoja ja teknisiä mutkia, joissa otetaan sitten mittaa kuljettajista.

Radan leveys vaihtelee (kohdasta riippuen) 12 ja 20 metrin välillä. Turvallisuusaspektitkin on otettu huomioon ja radan ympärillä on laajoja turva- ja sora-alueita. Mainittakoon, että KymiRing täyttää Moto GP:n ja kansainvälisen autoliitto FIA:n Grade 1 -vaatimukset.

Katsojakokemuksen kannalta hieno puoli KymiRingissä on se, että useista katsomoista ja katselupaikoista on hyvä näkyvyys radan eri osiin. Eli katsojat voivat nähdä suuren osan kilpailun tapahtumista yhdeltä ja samalta alueelta, mikä ei ole läheskään itsestään selvä asia monillakaan moottoriurheiluradoilla.   Kuva: TRP Hungary

Mutta, palataanpa sitten takaisin vuoteen 2020, jolloin KymiRingin oli tarkoitus isännöidä ensimmäistä kertaa Moto GP -kilpailua. Vielä kyseisen vuoden alussa kaikki näytti suhteellisen hyvältä, mutta sitten tuli koronapandemia, joka pisti suunnitelmat kokonaan uusiksi. Pandemia siirsi kilpailua ensin vuodella eteenpäin ja lopulta vuodelle 2022 asti. Pandemia viivästytti myös muiden tapahtumien järjestämistä, mikä teki KymiRingin taloudellisesta tilanteesta entistäkin haasteellimman. Taloudelliset vaikeudet kärjistyivät sitten kunnolla vuonna 2022, mikä johtikin lopulta Moto GP-kilpailun perumiseen.

Seuraavan vuoden keväällä KymiRing meni virallisesti konkurssiin ja koko radan tulevaisuus oli hetken aikaa hämärän peitossa. Onneksi tilanne kuitenkin muuttui viime vuoden alussa, kun unkarilainen TRP Hungary osti radan. 

TRP:n edustajat ovat antaneet jo joitain haastatteluita KymiRingin tiimoilta, mutta halusin myös itse päästä kuulemaan yrityksen mietteitä radasta ja sen mahdollisuuksista, joten hypätäänpä nyt tuohon haastatteluuni TRP:n toimitusjohtajan Kornél Öryn kanssa.

 

Kertoisitko ensin kertoa hieman enemmän TRP Hungary -yrityksestä ja itsestäsi?

TRP Hungary on perheyritys, joka on ollut moottoriurheilun ytimessä Unkarissa viimeiset 10 vuotta. TRP:llä on kolme eri avainosastoa: tapahtumapromootio – jossa maailmanluokan kilpa-ajo tuodaan unkarilaisten fanien luokse, eli lukuisia suuria moottoriurheilutapahtumia sisä- ja ulkotiloissa, kuten EM-ralli, Blancpain GT Series, Superenduro World Championship ja monia muita. TRP Media, maan johtava moottoriurheilun mediayhtiö, joka ylläpitää neljää online-uutisportaalia ja painettua lehteä, sekä MOTAM, jossa tuemme nuoria kuljettajia heidän matkallaan moottoriurheilun huipulle. Itse asiassa viime vuonna yksi suojatuistamme, Martin Molnár, lunasti itselleen Rookie Championship –tittelin Iso-Britannian F4-luokassa - saatatte siis pian nähdä hänen nousevan entistäkin korkeammalle!

 

Miksi päätitte ostaa KymiRingin?

TRP:n kasvun jatkuessa ymmärsimme, että seuraava looginen askel meille oli löytää tapahtumapaikka, jota voisimme kehittää ja käyttää. Tällöin voisimme muokata moottoriurheilua ruohonjuuritasolta aina kansainvälisiin tapahtumiin asti. Analysoimme ensin Unkarin markkinoita, mutta sattumalta törmäsimme sitten KymiRingin tilanteeseen ja mahdollisuuteen hankkia se konkurssipesästä, aloittaaksemme radan tulevaisuuden muokkaamisen. 

 

Millaisia mahdollisuuksia näette KymiRingin osalta tulevaisuudessa? Voisiko jopa F1-kilpailun järjestäminen siellä olla mahdollista joskus tulevaisuudessa?

Radalla on kaikki tärkeimmät ominaisuudet – kuten radan mitat ja maa-alueen koko – maailmanluokan moottoriurheilu- ja musiikkitapahtumien järjestämiseen tulevaisuudessa. Näiden tapahtumien toteutuminen perustuu radan ympärillä olevaan infrastruktuurin kehittämiseen ja urheiludiplomatiaan. F1-kilpailun isännöiminen on hankala kysymys, sillä sen täytyy lähteä liikkeelle yhteistyöstä entisten F1-kuljettajien, Suomen hallituksen, paikallisen liiton ja tietysti KymiRingin välillä. Uskon, että seuraava mahdollisuus tähän voi syntyä, jos uusi suomalainen kuljettaja siirtyy F1-sarjaan.

 

Entä sitten KymiRing ratana? Luuletko, että radan profiili tarjoaa jännittäviä ja mielenkiintoisia kilpailuja yleisölle?

Kyllä, uskon 100-prosenttisesti, että rata tarjoaa mahtavan mahdollisuuden kaiken tasoisille kilpailuille ja jopa lähtötason kilpailu- ja ratapäiville. Tämä olikin yksi syy miksi päätimme jatkaa KymiRingin kanssa. Tavoitteenamme on kehittää radasta Suomen moottoriurheilun kehto sekä urheilun ja viihteen huippukohde Pohjoismaissa ja Baltiassa, joten keskitymme moneen eri lajiin moottoriurheilussa ja myös muun tyyppisiin tapahtumiin.

 

Mitä mieltä olet KymiRingin maantieteellisestä sijainnista? Onko se liian kaukana Helsingistä? Onko lähistöllä tarpeeksi mielenkiintoisia majoitusvaihtoehtoja ja muita aktiviteetteja?

Tämän päivän sääntely-ympäristössä ei ole mielestäni mahdollista, että uusi rata olisi lähempänä suurkaupunkia kuin mitä KymiRing on Helsingistä. Seuraamme jatkuvasti lähistöllä olevia majoitusmahdollisuuksia, ja erilaisia vaihtoehtoja riittää, mutta pitää myös muistaa, että suurtapahtumia ajatellen jopa Helsinki on mahdollinen majoituspaikkakunta, sillä sieltä on radalle vain reilun tunnin ajomatka. Hyvänä esimerkkinä toimii esimerkiksi Itävallassa oleva Red Bull Ring, joka pyrkii olemaan kaukana kaikista suurkaupungeista.

 

Mitä pidät Suomesta yleisesti? Mitkä ovat mielestäsi parhaita asioita maassamme?

Suomi on hieno maa ja rakastamme asua täällä perheeni kanssa. Ihmiset ovat rentoja ja luonto on kaunista. Minun täytyy myös myöntää, että on mukavaa nähdä kunnon talvi ja lunta. Se on kokemus, jota minulla ei ole ollut pitkään aikaan. Olen alkanut opettelemaan suomen kieltä, mutta tästä näyttää tulevan pitkä matka, sillä suomi on vaikea kieli. Minun täytyy olla kärsivällinen.

 

Viimeinen kysymys, kuka on mielestäsi kaikkien aikojen suurin suomalainen kilpa-ajaja ja miksi (mukaan lukien F1, WRC ja kaikki muukin moottoriurheilu)?

Olen aina ihaillut suomalaisia kilpa-kuljettajia, ensimmäinen kokemukseni oli vuoden 2004 Suomen rallissa, jossa näin Marcus Grönholmin voittavan. Se teki minuun nuorena ralliharrastajana melkoisen vaikutuksen. F1:n puolella Kimi Räikkönen sai aina hymyn huulilleni haastatteluillaan ja ainutlaatuisella tyylillään. Bottas teki myös suuren vaikutuksen, hänen nakukalenterinsa on legendaarinen. Kalle Rovanperä taas on mielestäni nero, joka esiintyy useissa moottoriurheilulajeissa korkeimmalla mahdollisella tasolla, hän on varmasti yksi aikamme suurimmista kuljettajista. Tunnen kunnian olla osana tätä moottoriurheilukulttuuria ja haluan lisätä siihen jotain tuomalla tämän projektin eloon tulevina vuosina.

 

Kuten Kornélin haastattelusta käy ilmi, tällä hetkellä KymiRingin tulevaisuus näyttää hyvin valoisalta. TRP on kokenut, kansainvälinen moottoriurheiluorganisaatio ja se tuo varmasti mukanaan esimerkiksi sellaista asiantuntemusta, verkostoja ja taloudellista vakautta, jota KymiRing on kovasti kaivannut. Kaikki ainekset KymiRingin tarussa onneen ovat edelleen olemassa. Radan sijainti on mielestäni varsin hyvä ja rataprofiilikin on monipuolinen sekä mielenkiintoinen. Mielestäni sillä on kaikki mahdollisuudet nousta yhdeksi Euroopan merkittävimmistä moottoriurheilukeskuksista. Moto GP-kilpailun näkeminen KymiRingillä on varmasti mahdollista tulevaisuudessa ja, kuka tietää, jos esimerkiksi Tuukka Taponen siirtyy jossain vaiheessa F1-sarjaan, ehkä meillä on mahdollisuus haaveilla F1-kilpailun saamisesta Suomeen vielä jonakin päivänä. Aika näyttää.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

abc (1) abu dhabi (1) adrian newey (1) ahvenisto (1) ai (1) airdrop (1) ajaminen (1) akku (1) akkukestävyys (1) akkutakuu (1) akkutyypit (1) akusto (1) akut (1) alastaro (1) alex albon (1) alfa romeo (1) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (1) america (1) apple (1) apple watch (1) ar (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (4) audi (1) australia (1) auto (8) autoilu (9) autosalpa (3) autosalpa lahti (1) autot (8) bahrain (1) bemari (2) bentley (1) blancpain gt series (1) bmw (3) bmw ix (1) bmw x6 (1) bose 10 (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (1) brändiuudistus (1) bugatti chiron (1) byd (2) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (1) charles leclerc (1) chevrolet corvette (1) christian horner (1) corvette (1) countach (1) crossover (2) cupra born (1) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (1) delorean (1) dodge ram (1) duracell (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (2) e-pace (1) eqa (1) esteban ocon (1) e-tech (1) e-type (1) ex30 (1) f1 (2) f4 rookie championship (1) ferrari (4) ferrari 458 (1) ferrari laferrari (1) ferrari testarossa (1) fia (1) fip (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (1) ford explorer (2) ford explorer ev (1) ford gt (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford s-max (1) ford sync (1) fordstore lahti (1) formula 1 (1) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) george russell (1) google (3) googleplay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (1) happi (1) helmut marko (1) helsinki (1) honda civic (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (2) hummer (1) hyundai (3) hyundai getz (1) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) iitti (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) joni luolamaa (1) jos verstappen (1) jouko ahola (1) Juha Kankkunen (1) jvg (1) kaistavahti (1) kalle rovanperä (1) kansas (1) karjaa (1) kaukovaloavustin (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kia (1) kick sauber (1) kimi räikkönen (1) koeajo (1) kornél öry (1) kouvola (1) ktm (1) kuolleen kulman varoitin (1) kymiring (1) lada (1) lada 1200l (1) laguna seca (1) lahti (3) lamborghini (1) lando norris (1) las vegas (1) latausinfra (1) lataussykli (1) latausverkko (1) lawrence stroll (1) le mans (1) lewis hamilton (1) lexus lfa (1) lfp-akut (1) liam lawson (1) liikennevalot (1) li-ion (1) litiumioniakut (1) litiumrautafosfaattiakut (1) logan sargeant (1) maasturi (1) macbook (1) marcus grönholm (1) martin molnar (1) mattia binotto (1) max verstappen (1) mclaren (1) megaconsole (1) melbourne (1) mercedes (1) mercedes cla (1) mercedes-benz (1) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) mersu (1) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mika kallio (1) mitsubishi lancer evolution (1) models (1) modely (1) monza (1) moottoritie (1) moottoriurheilu (1) moottoriurheilurata (1) motari (1) moto gp (1) mukautuva vakionopeudensäädin (1) musiikki (1) mustang (2) mustang mach-e (1) nelipyörä (1) nico hulkenberg (1) nikkelimetallihybridiakut (1) nimh (1) nissan (1) nissan ariya (2) nissan gt-r (1) nissan leaf (1) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oscar piastri (1) padel (1) pakettiauto (1) paku (1) peugeot (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pierre gasly (1) polestar (1) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (2) porsche macan (1) powerwall (1) puolijohdeakut (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) rallikansa (1) range (4) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (1) renault (1) renault scenic e-tech (4) ron dennis (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) sergio perez (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) sonny crockett (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) supercharger (1) superenduro world championship (1) supernatural (1) suv (2) suzuka (1) swedish house mafia (1) sähköauto (9) sähköautoilu (8) sähköautot (9) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) tampere (1) tekoäly (1) tesla (7) tesla model s (3) tesla model y (2) tesla supercharger (1) tesla x (1) the doors (1) toimintasäde (2) toto wolff (1) toyota (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota prius (1) toyota wrc (1) trp hungary (1) trp media (1) twinmotor (1) v12 (1) v6 (1) v8 (2) valtteri bottas (2) van halen (1) vanquish (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) williams (1) volkswagen (2) volvo (3) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (1) volvo ex30 van (1) volvo xc90 (1) wrc (1) yuki tsunoda (1) zak brown (1) zhou guanyu (1)
nwdb