18.01.2025
Tesla - tuo automaailman vastine Applelle
Kuva: Unsplash
Teslasta voi olla montaa mieltä enkä ehkä itsekään lukeudu kyseisen yrityksen suurimpiin faneihin, mutta ei siitä mihinkään pääse, että Tesla on ravistellut autoteollisuutta oikein kunnolla jo tarunsa alusta saakka. Ei ole millään tavalla liioittelua kutsua Teslaa automaailman Appleksi, sen verran paljon yhtäläisyyksiä näiden kahden brändin väliltä nimittäin löytyy ja ajattelinkin nyt paneutua tarkemmin näihin yhtäläisyyksiin tässä kirjoituksessa.
Aloitetaan ilmeisestä. Aivan kuten Apple ei myy ainoastaan puhelimia, tietokoneita ja älykelloja, Teslakaan ei myy vain autoja. Sen sijaan ne molemmat myyvät kokonaista elämäntapaa. Molemmat brändit ovat isolle joukolle ihmisiä lähestulkoon uskontoa vastaavassa asemassa. Siksi niiden tuotteisiinkin uskotaan monesti lähes sokeasti ja mitään mitä Apple tai Tesla tekee ei voi kyseenalaistaa (ainakaan niiden omien kannattajien edessä).
Apple opetti aikoinaan ihmisille, että puhelimen ei välttämättä tarvitse olla vain puhelin. Se voi myös olla osa käyttäjänsä persoonallisuutta ja identiteettiä, ja se voi toimia jopa jonkinlaisena kalliina muotiasusteena. Sillä, että löytyy uusin iPhone kädestä, voi viestiä muille, että elää aina niin sanotusti trendikkyyden aallonharjalla. Samalla tavalla Teslan omistaminen merkitsee entistä vähemmän ajamista ja entistä enemmän jonkinlaisen sanoman lähettämistä ulkopuolisille. Sanoman, missä kerrotaan, että ”olen osa tulevaisuutta” ja että ”olen vihreämpi kuin te saastaiset, polttomoottorisilla ajoneuvoilla ajavat”.Kuva: Unsplash
Mutta, käydäänpä nyt tarkemmin ja kohta kohdalta läpi niitä asioita, mitkä yhdistävät Applea ja Teslaa.
1. JOHTOHAHMO
Applen perustajaa Steve Jobs oli eräänlainen visionäärinen hullu, aivan kuten on myös Teslan perustaja Elon Musk. Jobs ei piitannut esimerkiksi puhelinteollisuuden sen hetkisistä lainalaisuuksista (Applen kehittäessä ensimmäistä iPhonea) ja totutuista toimintatavoista, vaan hän niin sanotusti heitti sääntökirjan liekkeihin ja loi itse omat sääntönsä – mullistaen tällä tavalla koko alan. Jobs muutti puhelimet yhdessä yössä oikeasti älykkäiksi laitteiksi ja joksikin sellaiseksi, mitä ne ovat pitkälti vielä tänäkin päivänä, lähes 20 vuotta myöhemmin. Musk puolestaan katsoi autoa ja varmaankin ajatteli: ”Mitä jos olisi auto, joka kiihtyisi kuin nopein Ferrari, toimisi akuilla ja pieraisisi käskystä?” Koska, kyllä, Tesloista tosiaan löytyy myös pierutoiminto.
Kummankaan herran neroutta ei voi millään tavoin kyseenalaistaa, mutta heidän suuri eroavaisuutensa lienee ehkä siinä, että Musk tuntuu ymmärtävän paremmin teknologiaa ja tekniikkaa käytännön tasolla, Jobs oli puolestaan enemmänkin eräänlainen vahvojen osaajien joukkoa johtanut kapellimestari, joka hallitsi suuret linjat. Asian voisi muotoilla niin, että Jobs tiesi, mitä hän halusi tuotteen tekevän ja Musk puolestaan tietää myös, että miten se käytännössä tehdään.
2. INNOVAATIOT
Vuonna 2007 Apple muutti puhelimet tietynlaisiksi pieniksi supertietokoneiksi ensimmäisen iPhonen myötä - se toisin sanoen antoi puhelimille älyn. Ensimmäinen iPhone sai käyttäjänsä tuntemaan itsensä fiksuiksi ja sivistyneiksi, vaikka he olisivatkin ainoastaan lähetelleet hassuja emojeita ystävilleen. Kaikessa oli loppujen lopuksi kyse tietynlaisesta hienostuneisuudesta ja rakkaudesta yksityiskohtia kohtaan – sulavista reunoista sekä uniikista designista, täydellisistä fonteista ja loppuun asti hiotusta käyttäjäkokemuksesta, joka suorastaan huusi olevansa paljon parempi kuin kilpailijansa (ainakin sen hetkiset kilpailijansa).
Tesla taas ei ainoastaan keksinyt autoa uudelleen, se käytännössä iski raketin sellaisen sisään. Samalla se toi autoihin roppakaupalla lisää hifiä ja teknologiaa, tehden niistä myös digitaalisesti edistyksellisiä välineitä. Se lisäksi mullisti sähköautojen muotoilun, ennenhän iso osa niistä oli näyttänyt käytännössä perunoilta. Tesla teki sähköautoista jopa jokseenkin tyylikkäitä ja antoi Applen tapaan uniikin designin tuotteilleen. Yhtä lailla Teslasta huokui myös rakkaus yksityiskohtia kohtaan digin osalta, mutta vain digin osalta (Teslojen laatuongelmat ovat yleisesti tiedossa mitä tulee esimerkiksi auton valmistusmateriaaleihin ja valmistusjälkeen). Keskinäytön takaa löytyvän käyttöjärjestelmän käyttäjäkokemukseen ja ulkoasuun oli panostettu ennennäkemättömällä tavalla. Tesla teki sähköautoista toisin sanoen erittäin mediaseksikkäitä. Ennen Teslaahan sähköautot olivat käytännössä yhtä seksikkäitä kuin… no, perunat.
Ehkä isompi, varsinainen ero brändien välillä liittyy siihen, että kuinka usein ja millä tavoin ne uudistuvat. Applen isot liikkeet liittyvät aina pitkälti tuotteiden evoluutioon ja kirurgimaiseen hienosäätöön – jokainen iPhone on aina hitusen parempi kuin edellinen versio ja vain sen verran parempi, että sillä saadaan juuri avattua käyttäjien lompakon nyörit. Tesla taas yrittää jatkuvasti ratsastaa kehityksen ylimmällä aallonharjalla ja toimia tietyllä tapaa autoteollisuuden mullistajana yhä edelleen. Tästä hyvänä esimerkkinä on esimerkiksi Teslan tuleva Cybertruck-malli, joka mullisti taas kokonaan ihmisten ajatukset pick-upeista ja myös autojen muotoilusta ylipäätään.
3. HELPPOKÄYTTÖISYYS
Applen lähtökohta iPhone-puhelinten kanssa on ollut käytännössä alusta lähtien se, että lapsenkin tulisi osata käyttää sellaista. Siksi iPhonessa ja iOS-käyttöjärjestelmässä kaikki onkin tehty niin helpoksi ja nimenomaan aina käyttäjäystävällisyyttä ajatellen (vaikka tämä rajoittaisikin sitten joidenkin, vaativampien puhelinkäyttäjien vaatimuksia).
Samalla tavalla kun Apple toi kosketusnäytöt puhelimiin, Tesla toi ne autoihin (ainakin ensimmäiset kunnolliset sellaiset). Kun istuin ensimmäisen kerran Teslan sisälle vuonna 2016, tuntui se jokseenkin futuristiselta kokemukselta. Painikkeita ei ollut käytännössä missään ja minimalistisuus oli viety äärimmilleen (pois lukien siis se valtava näyttö kaiken keskellä). Käytännössä kaikki auton toiminnot sai säädettyä näytön kautta muutamalla, simppelillä pyyhkäisyllä. Tästä täytyykin antaa pointsit Teslalle. Vaikka en todellakaan fanita kosketusnäyttöjä autoissa, niin Teslan omassa järjestelmässä käyttäjäkokemukseen, näytön toimivuuteen, resoluutioon ja kaikkeen on onneksi panostettu paljon.
Teslan oman lataussovelluksen ja heidän oman (hyvin nopean) latausverkostonsa avulla auton lataamisestakin on tehty niin mutkatonta kuin se vain voi sähköautossa olla.
Apple ja Tesla ovat toisin sanoen tehneet käyttäjäystävällisyydestä jonkinlaista taidetta. Ne odottavat sinun olevan luolamiehen tasolla, mutta sen sijaan että tuntisit olosi jollakin tapaa holhotuksi, ne saavat sinut tuntemaan olosi jonkin sortin neroksi, aina kun käytät niiden tuotteita. Se onkin Applen ja Teslan suurin taikatemppu; ne saavat yksinkertaisuuden näyttämään hienostuneisuudelta.
4. OMA EKOSYSTEEMI
Applella ja Teslalla on molemmilla omat ekosysteeminsä, joiden nimeen niiden käyttäjät vannovat herkeämättä.
Applen ekosysteemi vastaa jonkinlaista luksuskylpylää. Kaikki toimii saumattomasti yhteen – oli kyseessä sitten iPhone, iPad, MacBook tai vaikka Apple Watch, kaikki toimii ongelmitta keskenään. Valokuvat synkronoituvat kaikille laitteille, viestit näkyvät kaikilla laitteilla ja jopa AirPor-kuulokkeet tietävät milloin käytät mitäkin laitetta. Kaikki on niin helppoa, sulavaa ja… myös kovin kontrolloitua. Yritäpä käyttää vaikka Android-puhelinta esimerkiksi sen MacBookin kanssa ja tuntuu heti siltä kuin olisit joukon ulkopuolinen – iMessage, AirDrop ja vastaavat ominaisuudet lakkaavat synkronoitumasta välittömästi.
Teslan ekosysteemi perustuu autojen lisäksi esimerkiksi heidän omaan sovellukseensa, Powerwall-akkuun ja Supercharger-latausverkostoon.
Sovelluksesta pystyy esimerkiksi avaamaan ja lukitsemaan auton ovet, esilämmittämään auton ja hoitamaan lataamiseen liittyvät asiat.
Kotiin sijoitettava Powerwall-akku puolestaan varastoi energiaa ja sitä voidaan käyttää sähkökatkoksen sattuessa kodin energialähteenä. Jos Powerwall-järjestelmään liittää aurinkopaneelit, niin akkua voidaan ladata suoraan auringonvalolla. Ja autoja ajatellen kätevä puoli on se, että tuota samaa aurinkoenergiaa voi käyttää myös sen oman Teslan lataamiseen (mutta on hyvä huomioida, että sitä voi käyttää vain Teslan lataamiseen, ei muiden sähköautojen). Selvennyksenä todettakoon, etten tiedä minkä verran Suomessa tai muualla maailmassakaan edes on Powerwall-järjestelmiä käytössä, mutta tämä olikin nyt lähinnä esimerkkinä tästä heidän ekosysteemiajattelustaan.
Supercharger-latausverkosto on nykyään ilmeisesti käytössä muillekin kuin Teslan malleille (tähän tuli muutos vuoden 2023 aikana) ja sen avulla pitäisi pystyä lataamaan autoon yli 300 kilometriä lisää rangea vain 15 minuutissa. Teslan Supercharger-verkosto on maailman suurin pikalatausverkosto (kaiken kaikkiaan siihen kuuluu yli 60 000 latausasemaa tällä hetkellä).
Totuus on, että sekä Apple että Tesla ovat tehneet omista ekosysteemeistään niin sujuvia kokonaisuuksia, että käyttäjät käyttävät niitä enemmän kuin mielellään – vaikka ne aina toisinaan tuntuisivatkin kuin kullatuilta häkeiltä. Mutta, johtuen pitkälti esimerkiksi siitä saumattomuudesta mitä Applenkin ekosysteemi tarjoaa, astuminen ekosysteemin ulkopuolelle ei tule käyttäjille kyseeseen, koska se tuntuisi tietyllä tapaa paluulta kivikaudelle.
5. KULTTIMAISUUS
Applea ja Teslaa yhdistää samankaltainen kulttimaisuus – se saakin miettimään, että myyvätkö ne tuotteita vai yrittävätkö ne vain rekrytoida jäseniä johonkin salaseuraan.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, Apple ja Tesla eivät myy vain tuotteita, ne myyvät kokonaista elämäntapaa. Ja, siinä vaiheessa, kun ihmiset liittyvät osaksi jompaakumpaa elämäntapaa, (monista) heistä tulee eräänlaisia fanaatikkoja; totaalisen uskovaisia sille omalle elämäntavalleen ja täysin immuuneja esimerkiksi järjelle.
Mietitäänpä alkuun vaikka suurimpia Apple-faneja. Heistä monet ovat heti jonottamassa ja kärkkymässä sitä uusinta iPhone-mallia, joka on ihan aikuisten oikeasti vain hivenen parempi kuin se edeltävä malli (joka heiltä myös luultavasti löytyy). He puolustavat esimerkiksi kuulokeliitännän puutetta samaan tapaan kuin se olisi henkilökohtainen hyökkäys heidän perhettään kohtaan. Ja, vaikka yrittäisit faktuaalisesti perustella ja osoittaa miksi joku toinen puhelin on parempi kuin iPhone, he eivät välitä, vaan sen sijaan vain tokaisevat ”että se ei ole iPhone” tai jotakin sen suuntaista. Aivan kuin se nyt olisi vastaus yhtään mihinkään.
Otetaan sitten tarkasteluun Tesla-fanit. He eivät pidä autoaan ainoastaan erinomaisena autona, sen sijaan he uskovat pelastavansa sillä koko planeetan. Jos ajelet itse esimerkiksi hienolla urheiluautolla, he alkavat kyseenalaistamaan että kiihtyykö se yhtä nopeasti kuin heidän Teslansa tai että löytyykö siitä esimerkiksi autopilottijärjestelmä (koska Teslan paremmuus on osoitettava jollain tavalla). Sukujuhlissa he paasaavat siitä, kuinka heidän autoonsa päivittyi yön aikana lisää hevosvoimia ja kuinka Elon Musk on Messiaan toinen tuleminen (tai ainakin jotakin sen suuntaista). No, okei, myönnettäköön, että iso osa Tesla-faneista on alkanut kääntymään Muskia vastaan herran viimeaikaisten puheiden ja tekojen vuoksi. Kuva: Unsplash
Summa summarum, sekä Apple että Tesla saavat käyttäjänsä tuntemaan olevansa osa jotain suurempaa. Ne ovat ymmärtäneet, että kuinka ihmisille markkinoidaan tehokkaasti mielikuvia, elämäntapaa ja sitä kautta myös tuotteita. Tesla mullisti autoteollisuutta samalla tavalla kuin Apple esimerkiksi puhelinteollisuutta, ja vieläpä samanlaisilla eväillä. Siksi sitä voikin tosiaan hyvillä mielin luonnehtia automaailman vastineeksi Applelle.
Keskustelu
Ei kommentteja